REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełniejsza wymiana informacji podatkowych w UE

Pełniejsza wymiana informacji podatkowych w UE
Pełniejsza wymiana informacji podatkowych w UE

REKLAMA

REKLAMA

Komisja budżetowa i monetarna Parlamentu Europejskiego poparła we wtorek 26 kwietnia 2016 r. propozycje KE ws. automatycznej wymiany informacji podatkowych pomiędzy administracjami państw członkowskich, wskazując na konieczność wzmocnienia niektórych zapisów planowanych regulacji.

Raport w tej sprawie przygotowany przez Dariusza Rosatiego (PO, EPL) poparło 45 europosłów, nikt nie był przeciwko, 11 osób wstrzymało się od głosu. Komisja Europejska przedstawiła propozycje w tej sprawie pod koniec stycznia 2016 r. Państwa członkowskie wypracowały polityczne porozumienie w marcu 2016 r. Po tym gdy cały Parlament Europejski przyjmie swoje stanowisko (co ma zrobić w maju 2016 r.) możliwe będzie zatwierdzenie przepisów.

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z projektem Komisji administracje podatkowe państw członkowskich będą między sobą wymieniać informacje podatkowe dotyczące korporacji. Ogólną zasadą ma być dostęp wszystkich państw do kluczowych informacji pozwalających im zidentyfikować ryzyko unikania opodatkowania i co za tym idzie lepiej ukierunkowywać kontrole podatkowe.

Jako dodatek do tych przepisów KE zaproponowała w kwietniu, by duże międzynarodowe firmy z globalnymi przychodami powyżej 750 mln euro działające w UE musiały ujawniać informacje na temat podatku płaconego w każdym państwie unijnym oraz w tzw. rajach podatkowych.

Europosłowie komisji budżetowej chcą, by Komisja Europejska miała pełny dostęp do informacji wymienianych przez administracje podatkowe. Cel to zapewnienie, że państwa członkowskie nie przyznają korporacjom korzyści, które mogłyby być sprzeczne z zasadami pomocy państwa (tak się dzieje np. gdy zagraniczna fila jakiejś firmy płaci niższe podatki niż jej krajowy odpowiednik).

REKLAMA

"Chcemy, żeby Komisja mogła weryfikować to, czy państwa wypełniają swoje zobowiązania, a po drugie, by mogła w razie czego sprawdzić, czy podatki płacone w poszczególnych państwach nie są zaniżone i nie stanowią niedozwolonej pomocy publicznej" - powiedział PAP Rosati.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak podkreślił, w UE było wiele przykładów, gdy indywidualne umowy poszczególnych rządów z korporacjami pozwalały im na obniżenie efektywnych stawek podatkowych poniżej progów płaconych przez mniejsze firmy.

Część europosłów w ślad za propozycjami organizacji pozarządowych chciała, by informacje, jakie będą ze sobą wymieniać administracje, były upubliczniane. Ostatecznie nie uzyskali jednak na to zgody większości komisji. Rosati podkreślił, że informacje takie nie powinny być udostępniane do wiadomości publicznej, bo takiego obowiązku raportowania nie ma w innych krajach na świecie i w związku z tym firmy europejskie - gdyby przyjąć takie rozwiązania - byłyby w gorszej sytuacji niż ich konkurenci zagraniczni. "Nie mamy nic przeciwko upublicznieniu, ale chodzi o to, żeby wszyscy mieli równe szanse" - zaznaczył.

Europosłowie chcą też, by państwa członkowskie wprowadziły sankcje w przypadku gdyby korporacje nie wywiązywały się z obowiązku raportowania o przychodach i podatkach płaconych w poszczególnych krajach. "Zależało nam, żeby państwa miały obowiązek nie tylko sprawdzania, że korporacje wywiązują się z obowiązku sprawozdawania, ale również, by w razie niewypełniania tego obowiązku stosowały sankcje wobec takich przedsiębiorstw" - podkreślił Rosati.


W UE w sprawach podatkowych decyzje jednomyślnie podejmują kraje członkowskie. Parlament Europejski musi wydać opinię do projektu, która nie jest jednak wiążąca. Rosati ma nadzieję, że w związku z tym, że zmiany, jakich chce PE, nie są znaczące w stosunku do propozycji KE, państwa członkowskie powinny je przyjąć.

Według szacunków KE małe firmy w UE mają o 40 proc. wyższe obciążenia podatkowe niż przedsiębiorstwa międzynarodowe, które przesuwają za granicę swoje zyski. Parlament Europejski wyliczył, że każdego roku w rezultacie unikania opodatkowania państwa UE tracą 50-70 mld euro.

Z Brukseli Krzysztof Strzępka (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA