REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełniejsza wymiana informacji podatkowych w UE

Pełniejsza wymiana informacji podatkowych w UE
Pełniejsza wymiana informacji podatkowych w UE

REKLAMA

REKLAMA

Komisja budżetowa i monetarna Parlamentu Europejskiego poparła we wtorek 26 kwietnia 2016 r. propozycje KE ws. automatycznej wymiany informacji podatkowych pomiędzy administracjami państw członkowskich, wskazując na konieczność wzmocnienia niektórych zapisów planowanych regulacji.

Raport w tej sprawie przygotowany przez Dariusza Rosatiego (PO, EPL) poparło 45 europosłów, nikt nie był przeciwko, 11 osób wstrzymało się od głosu. Komisja Europejska przedstawiła propozycje w tej sprawie pod koniec stycznia 2016 r. Państwa członkowskie wypracowały polityczne porozumienie w marcu 2016 r. Po tym gdy cały Parlament Europejski przyjmie swoje stanowisko (co ma zrobić w maju 2016 r.) możliwe będzie zatwierdzenie przepisów.

Autopromocja

Zgodnie z projektem Komisji administracje podatkowe państw członkowskich będą między sobą wymieniać informacje podatkowe dotyczące korporacji. Ogólną zasadą ma być dostęp wszystkich państw do kluczowych informacji pozwalających im zidentyfikować ryzyko unikania opodatkowania i co za tym idzie lepiej ukierunkowywać kontrole podatkowe.

Jako dodatek do tych przepisów KE zaproponowała w kwietniu, by duże międzynarodowe firmy z globalnymi przychodami powyżej 750 mln euro działające w UE musiały ujawniać informacje na temat podatku płaconego w każdym państwie unijnym oraz w tzw. rajach podatkowych.

Europosłowie komisji budżetowej chcą, by Komisja Europejska miała pełny dostęp do informacji wymienianych przez administracje podatkowe. Cel to zapewnienie, że państwa członkowskie nie przyznają korporacjom korzyści, które mogłyby być sprzeczne z zasadami pomocy państwa (tak się dzieje np. gdy zagraniczna fila jakiejś firmy płaci niższe podatki niż jej krajowy odpowiednik).

"Chcemy, żeby Komisja mogła weryfikować to, czy państwa wypełniają swoje zobowiązania, a po drugie, by mogła w razie czego sprawdzić, czy podatki płacone w poszczególnych państwach nie są zaniżone i nie stanowią niedozwolonej pomocy publicznej" - powiedział PAP Rosati.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak podkreślił, w UE było wiele przykładów, gdy indywidualne umowy poszczególnych rządów z korporacjami pozwalały im na obniżenie efektywnych stawek podatkowych poniżej progów płaconych przez mniejsze firmy.

Część europosłów w ślad za propozycjami organizacji pozarządowych chciała, by informacje, jakie będą ze sobą wymieniać administracje, były upubliczniane. Ostatecznie nie uzyskali jednak na to zgody większości komisji. Rosati podkreślił, że informacje takie nie powinny być udostępniane do wiadomości publicznej, bo takiego obowiązku raportowania nie ma w innych krajach na świecie i w związku z tym firmy europejskie - gdyby przyjąć takie rozwiązania - byłyby w gorszej sytuacji niż ich konkurenci zagraniczni. "Nie mamy nic przeciwko upublicznieniu, ale chodzi o to, żeby wszyscy mieli równe szanse" - zaznaczył.

Europosłowie chcą też, by państwa członkowskie wprowadziły sankcje w przypadku gdyby korporacje nie wywiązywały się z obowiązku raportowania o przychodach i podatkach płaconych w poszczególnych krajach. "Zależało nam, żeby państwa miały obowiązek nie tylko sprawdzania, że korporacje wywiązują się z obowiązku sprawozdawania, ale również, by w razie niewypełniania tego obowiązku stosowały sankcje wobec takich przedsiębiorstw" - podkreślił Rosati.


W UE w sprawach podatkowych decyzje jednomyślnie podejmują kraje członkowskie. Parlament Europejski musi wydać opinię do projektu, która nie jest jednak wiążąca. Rosati ma nadzieję, że w związku z tym, że zmiany, jakich chce PE, nie są znaczące w stosunku do propozycji KE, państwa członkowskie powinny je przyjąć.

Według szacunków KE małe firmy w UE mają o 40 proc. wyższe obciążenia podatkowe niż przedsiębiorstwa międzynarodowe, które przesuwają za granicę swoje zyski. Parlament Europejski wyliczył, że każdego roku w rezultacie unikania opodatkowania państwa UE tracą 50-70 mld euro.

Z Brukseli Krzysztof Strzępka (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Luka VAT znowu wzrasta. Powrót do poziomu dwucyfrowego

Nastąpił powrót luki VAT do poziomu dwucyfrowego. Minister finansów Andrzej Domański przekazał, że szacunki MF o luce VAT w 2023 r. mówią o 15,8 proc., wobec 7,3 proc. z roku 2022. "Potrzebujemy nowych narzędzi do tego, aby system uszczelniać" - powiedział minister.

Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

REKLAMA