REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Globalny standard wymiany informacji podatkowych (Common Reporting Standard)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Globalny standard wymiany informacji podatkowych (Common Reporting Standard)
Globalny standard wymiany informacji podatkowych (Common Reporting Standard)
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Common Reporting Standard, czyli globalny standard wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania, będzie obowiązywał najpóźniej od 2018 roku we wszystkich państwach Unii Europejskiej, w tym tych zrzeszonych w ramach Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju - OECD. Polska jest jednym z tzw. Early Adopters, czyli krajów – stron wielostronnego porozumienia, podpisanego przy okazji corocznego spotkania Global Forum on Transparency and Exchange of Tax Information w Berlinie, które zobowiązały się do priorytetowego wdrożenia nowych standardów wymiany informacji od 2017 roku.

Na poziomie unijnym kwestię normuje dyrektywa Rady nr 2014/107/UE. Jej postanowienia powinny znaleźć odzwierciedlenie w krajowych regulacjach państw członkowskich najpóźniej od 1 stycznia 2016 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pod koniec września 2015 roku na stornie Rządowego Centrum Legislacji RP pojawił się projekt ustawy o obowiązkowej automatycznej wymianie informacji w dziedzinie opodatkowania, której celem miała być implementacja przepisów dyrektywy. Projekt przewidywał termin wejścia w życie przepisów na 1 stycznia 2016 roku. Do chwili obecnej jednak, jest on na etapie konsultacji publicznych, które miały zakończyć się w październiku 2015 roku. Mimo to, stanowiska zgłoszone w ramach konsytuacji nadal nie zostały opublikowane na stronie RCL.

Ministerstwo Finansów zapowiada przyspieszenie informatyzacji poboru podatków

Wymianie mają podlegać, między innymi, informacje o posiadaczach i saldach rachunków finansowych spółek i osób prywatnych, które z natury rzeczy objęte są szczególną ochroną prawną, realizowaną w ramach prawa do ochrony dóbr osobistych każdego obywatela. W tym zakresie najważniejszą więc kwestią powinno być utrzymanie tajemnicy bankowej w stosunku do danych gromadzonych na rachunkach bankowych oraz ochrona danych przed ich ujawnieniem osobom trzecim.

REKLAMA

Dyrektywa przewiduje konieczność oddelegowania organów zobowiązanych do koordynowania i zapewnienia warunków prawidłowego wykonywania procedur  na poziomie każdego z państw członkowskich niezależnie, również poprzez nadanie tym organom szczególnych uprawnień w ramach procedur ochrony informacji poufnych. Z tego powodu, nie jest możliwe bezpośrednie stosowanie standardu automatycznej wymiany informacji bez wprowadzenia odpowiednich regulacji na poziomie krajowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek

Polska ustawa o obowiązkowej automatycznej wymianie informacji w dziedzinie opodatkowania, również odnosi się do kwestii związanych z ochroną i udostępnianiem zgromadzonych danych i ustanawia Ministra Finansów organem właściwym w sprawach automatycznej wymiany informacji. W ramach procedur ujawniania ministrowi informacji o rachunkach bankowych, ustawa wyłącza stosowanie przepisów ograniczających udostępnianie danych objętych tajemnicą bankową. Nadając jednak ministrowi uprawnienia organu podatkowego przewiduje, że indywidualne dane zawarte w informacjach uzyskanych w ramach procedur wymiany informacji, objęte będą tajemnicą skarbową.

Naszym zdaniem zatem, w obecnym stanie prawnym, minister ani żaden inny organ nie posiada uprawnień nie tylko do zbierania i wysyłania informacji o polskich rachunkach bankowych nierezydentów, ale także nie może przyjąć takich danych od uprawnionych organów w innych państwach, stosujących standard wymiany informacji.

Ustawodawca nakłada na instytucje finansowe obowiązek wdrożenia odpowiednich polityk i procedur sankcjonujących stosowanie standardu wymiany informacji, począwszy od 1 stycznia 2016 roku. Jednak z powodu uchybienia terminu transpozycji przepisów w tym zakresie, projekt ustawy musi zostać zmieniony tak, aby uniknąć wstecznego nakładania obowiązków na podmioty i instytucje finansowe, wbrew zasadzie o niedopuszczalności stanowienia norm prawnych obowiązujących z mocą wsteczną.

Wraca pomysł wprowadzenia klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania

Z kolei, jeśli termin wdrożenia procedur zostanie przesunięty w czasie, zakres dostosowania będzie niezgodny z przepisami dyrektywy, co spowoduje powstanie odpowiedzialności traktatowej w stosunku do UE.

Nie ma też pewności jakie zasady powinny mieć zastosowanie w przypadku wejścia w życie przepisów nowej ustawy w trakcie trwania roku podatkowego.

Co do zasady, ustawa o wymianie informacji nie jest ustawą stricte podatkową. Nie nakłada, bowiem żadnego konkretnego obowiązku podatkowego na adresatów jej postanowień.

Jednak nazwa ustawy w sposób bezpośredni wskazuje, że jej zakres odnosi się do „wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania”, wobec czego można dowodzić, że jej wprowadzenie będzie mogło mieć wpływ na przyszłe skonkretyzowane zobowiązania podatkowe.

Jeśli potraktujemy ustawę, jako podatkową, moment jej wprowadzenia powinien zostać przesunięty w czasie do następnego roku. Jest to jedna z kluczowych zasad należytej legislacji podatkowej, wyrażonej w obowiązku ustawodawcy do respektowania odpowiedniej vacatio legis i zakazie nadawania przepisom mocy wstecznej i dokonywania zmian w zakresie obciążeń podatkowych w trakcie trwania roku podatkowego.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm (książka)

Co do zasady, charakter standardu wymiany informacji opiera się na istnieniu, co najmniej, rocznego okresu weryfikacyjnego, podczas którego instytucje raportujące mają czas na wdrożenie oraz rozpoczęcie stosowania odpowiednich systemów i polityk potrzebnych do zebrania i przesłania informacji. Zakładano, że będzie to okres jednego roku kalendarzowego rozpoczynającego się 1 stycznia 2016 roku. Zgodnie z projektem ustawy, Minister Finansów zobowiązany jest przekazać przedmiotowe informacje właściwej obcej władzy w terminie do 30 września następującego po końcu roku kalendarzowego, do którego się odnoszą.

Zgodnie z powyższym, przesłane w 2017 roku informacje byłyby niepełne z uwagi na brak systemów pozwalających bankom na zbieranie informacji i stosowanie procedur należytej staranności, zgodnie z postanowieniami CRS. Zatem kolejnym pełnym okresem sprawozdawczym będzie rok 2017, a w związku z tym, pierwsza wymiana informacji powinna nastąpić we wrześniu 2018 roku, w stosunku do rachunków istniejących w 2017 roku. Taki scenariusz przewidziano w części pozaeuropejskich państw OECD.

Autorem jest: mec. Marek Korzeniewski, mec. Robert Nogacki

mec. Robert Nogacki jest właścicielem Kancelarii Prawnej Skarbiec, specjalizującej się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu i w kontrolach podatkowych

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA