REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Taka sama kwota wolna w PIT dla parlamentarzystów i pozostałych obywateli?

Taka sama kwota wolna w PIT dla parlamentarzystów i pozostałych obywateli?
Taka sama kwota wolna w PIT dla parlamentarzystów i pozostałych obywateli?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Aktualnie kwota wolna dla osób rozliczających PIT wynosi 3091 zł. Natomiast kwota wolna od podatku dla posłów i senatorów wynosi 30451 zł (czyli prawie 10 razy więcej). Grupa posłów klubu poselskiego Kukiz’15 wniosła 29 kwietnia 2016 r. do Sejmu projekt ustawy nowelizującej ustawę o wykonywaniu mandatu posła i senatora oraz ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych tak, by obowiązywała jedna kwota wolna od podatku dochodowego dla posłów, senatorów i pozostałych obywateli.

W uzasadnieniu projektu podkreśla się, że aktualna wysokość kwoty wolnej PIT powoduje, że każdy obywatel jest obowiązany płacić podatek nawet od wynagrodzenia w wysokości, która nie pozwala na minimum egzystencji. Polska kwota wolna od podatku od osób fizycznych jest jedną z najniższych w Europie i na świecie.

Autopromocja

Jednocześnie poczucie niesprawiedliwości społecznej wśród obywateli w związku ze skrajnie niską kwotą wolną od podatku dochodowego, może potęgować wysokość kwoty wolnej dla posłów i senatorów.

Jak informują projektodawcy miesięczny dochód większości z posłów i senatorów składa się z dwóch elementów, tj. z:

- uposażenia poselskiego w wysokości wynagrodzenia podsekretarza stanu (9.892,30 zł brutto), które przysługuje tzw. posłom zawodowym, czyli posłom niewykonującym innej pracy oraz

- diety poselskiej w wysokości 2.473,08 zł, która przysługuje każdemu posłowi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uposażenie poselskie jest opodatkowane na zasadach ogólnych, a więc korzysta z kwoty wolnej w wysokości 3.091 zł.

Dieta poselska natomiast, zgodnie z treścią art. 21 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, aż do kwoty 2.280 zł miesięcznie jest wolna od podatku dochodowego. W praktyce oznacza to, że wynagrodzenie posła jest wolne od podatku do kwoty 30.451 zł w skali roku.

W konsekwencji klin podatkowy dla pensji „zwykłego” Obywatela wynosi 42% wynagrodzenia, natomiast klin podatkowy dla polityka to 35% pensji.

Zdaniem projektodawców, nie ma uzasadnienia dla utrzymania nierównego opodatkowania uposażeń polityków i pozostałych obywateli. Sytuacja ta budzi natomiast poważne wątpliwości co do zgodności z normami zapisanymi w Konstytucji RP. Zdaniem twórców projektu, w demokratycznym państwie prawnym (art. 2 Konstytucji RP), w którym Konstytucja jest najwyższym prawem (art. 8 Konstytucji RP), gdzie wszyscy są wobec prawa równi (art. 32 ust. 1 Konstytucji RP), nie może dochodzić do sytuacji, w której wysokość opodatkowania wynagrodzeń obywateli oraz posłów jest tak skrajnie różna.

W przedłożonym projekcie uchyla się zwolnienie dla diet posłów i senatorów określone w pkt 17 art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pozostawione w mocy jest zwolnienie dla diet otrzymywanych z tytułu pełnienia innych funkcji obywatelskich (np. dla ławników). Dodatkowo, według projektu uchyla się przepis blankietowy, tj. ust. 2 z art. 42 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, który określa ogólne zwolnienie dla diet posłów i senatorów, do wysokości określonej w odrębnych przepisach.

W efekcie całe wynagrodzenie, które otrzymuje poseł lub senator będzie opodatkowane na tych samych zasadach, co wynagrodzenie pozostałych obywateli.

Zdaniem twórców projektu zaproponowane rozwiązanie jest sprawiedliwe, będzie pełnić również funkcję motywującą dla ustawodawcy do jak najszybszego podniesienia wysokości kwoty wolnej dla wszystkich, zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego. Ponadto zmiana ta przyniesie pozytywny skutek dla budżetu państwa. Wyrównanie kwoty wolnej od podatku od wynagrodzeń poselskich i senatorskich do poziomu pozostałych obywateli przyniesie budżetowi wpływ, nawet do wysokości 2 757 888 w skali roku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Sejm RP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

REKLAMA