REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Taka sama kwota wolna w PIT dla parlamentarzystów i pozostałych obywateli?

Taka sama kwota wolna w PIT dla parlamentarzystów i pozostałych obywateli?
Taka sama kwota wolna w PIT dla parlamentarzystów i pozostałych obywateli?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Aktualnie kwota wolna dla osób rozliczających PIT wynosi 3091 zł. Natomiast kwota wolna od podatku dla posłów i senatorów wynosi 30451 zł (czyli prawie 10 razy więcej). Grupa posłów klubu poselskiego Kukiz’15 wniosła 29 kwietnia 2016 r. do Sejmu projekt ustawy nowelizującej ustawę o wykonywaniu mandatu posła i senatora oraz ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych tak, by obowiązywała jedna kwota wolna od podatku dochodowego dla posłów, senatorów i pozostałych obywateli.

W uzasadnieniu projektu podkreśla się, że aktualna wysokość kwoty wolnej PIT powoduje, że każdy obywatel jest obowiązany płacić podatek nawet od wynagrodzenia w wysokości, która nie pozwala na minimum egzystencji. Polska kwota wolna od podatku od osób fizycznych jest jedną z najniższych w Europie i na świecie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jednocześnie poczucie niesprawiedliwości społecznej wśród obywateli w związku ze skrajnie niską kwotą wolną od podatku dochodowego, może potęgować wysokość kwoty wolnej dla posłów i senatorów.

Jak informują projektodawcy miesięczny dochód większości z posłów i senatorów składa się z dwóch elementów, tj. z:

- uposażenia poselskiego w wysokości wynagrodzenia podsekretarza stanu (9.892,30 zł brutto), które przysługuje tzw. posłom zawodowym, czyli posłom niewykonującym innej pracy oraz

REKLAMA

- diety poselskiej w wysokości 2.473,08 zł, która przysługuje każdemu posłowi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uposażenie poselskie jest opodatkowane na zasadach ogólnych, a więc korzysta z kwoty wolnej w wysokości 3.091 zł.

Dieta poselska natomiast, zgodnie z treścią art. 21 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, aż do kwoty 2.280 zł miesięcznie jest wolna od podatku dochodowego. W praktyce oznacza to, że wynagrodzenie posła jest wolne od podatku do kwoty 30.451 zł w skali roku.

W konsekwencji klin podatkowy dla pensji „zwykłego” Obywatela wynosi 42% wynagrodzenia, natomiast klin podatkowy dla polityka to 35% pensji.

Zdaniem projektodawców, nie ma uzasadnienia dla utrzymania nierównego opodatkowania uposażeń polityków i pozostałych obywateli. Sytuacja ta budzi natomiast poważne wątpliwości co do zgodności z normami zapisanymi w Konstytucji RP. Zdaniem twórców projektu, w demokratycznym państwie prawnym (art. 2 Konstytucji RP), w którym Konstytucja jest najwyższym prawem (art. 8 Konstytucji RP), gdzie wszyscy są wobec prawa równi (art. 32 ust. 1 Konstytucji RP), nie może dochodzić do sytuacji, w której wysokość opodatkowania wynagrodzeń obywateli oraz posłów jest tak skrajnie różna.

W przedłożonym projekcie uchyla się zwolnienie dla diet posłów i senatorów określone w pkt 17 art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pozostawione w mocy jest zwolnienie dla diet otrzymywanych z tytułu pełnienia innych funkcji obywatelskich (np. dla ławników). Dodatkowo, według projektu uchyla się przepis blankietowy, tj. ust. 2 z art. 42 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, który określa ogólne zwolnienie dla diet posłów i senatorów, do wysokości określonej w odrębnych przepisach.

W efekcie całe wynagrodzenie, które otrzymuje poseł lub senator będzie opodatkowane na tych samych zasadach, co wynagrodzenie pozostałych obywateli.

Zdaniem twórców projektu zaproponowane rozwiązanie jest sprawiedliwe, będzie pełnić również funkcję motywującą dla ustawodawcy do jak najszybszego podniesienia wysokości kwoty wolnej dla wszystkich, zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego. Ponadto zmiana ta przyniesie pozytywny skutek dla budżetu państwa. Wyrównanie kwoty wolnej od podatku od wynagrodzeń poselskich i senatorskich do poziomu pozostałych obywateli przyniesie budżetowi wpływ, nawet do wysokości 2 757 888 w skali roku.

Źródło: Sejm RP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA