REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w administracji podatkowej od 1 stycznia 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiany w administracji podatkowej od 1 stycznia 2017 r.
Zmiany w administracji podatkowej od 1 stycznia 2017 r.

REKLAMA

REKLAMA

Sejm odroczył, tym razem do 1 stycznia 2017 r., wejścia w życie ustawy o administracji podatkowej. Do tego czasu, jak zapowiada Ministerstwo Finansów, ma zostać powołana Krajowa Administracja Skarbowa, zatem odroczona ustawa nie będzie potrzebna.

Za uchwaleniem nowelizacji "ustawy o zmianie ustawy o administracji podatkowej oraz ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw" w dniu 10 czerwca głosowało 288 posłów, 124 było przeciw, a 3 wstrzymało się od głosu.

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa o administracji podatkowej miała pierwotnie wejść w życie 1 stycznia 2016 r., ale w grudniu zeszłego roku Sejm zmienił ten termin na 1 lipca br.

Inicjatorzy noweli (posłowie PiS) wskazali w jego uzasadnieniu, że celem ustawy o administracji podatkowej jest m.in. usprawnienie i poprawa jej funkcjonowania. Niemniej, zauważyli, obecnie trwają prace nad przygotowaniem ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krajowa Administracja Skarbowa od 2017 r.

Planowana ustawa o KAS uwzględnia niektóre rozwiązania zawarte w ustawie o administracji podatkowej, jednak jest znacznie szersza - przewiduje kompleksowe zmiany dotyczące administracji podległej ministrowi finansów.

Podczas pierwszego czytania Wojciech Murdzek (PiS) poinformował, że przepisy ustawy o KAS mają wejść w życie 1 stycznia 2017 r. "To sprawiłoby, że obowiązujące przepisy (o administracji podatkowej - PAP) miałyby czas życia kilku miesięcy i nie ma to po prostu sensu. Powodowałoby to jedynie zamieszanie. Stąd propozycja ustawy, która zakłada, że dzień 1 lipca zostanie zmieniony na 1 stycznia 2017 r." - mówił.

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

Także wiceminister finansów Marian Banaś ocenił, że proponowana w projekcie zmiana "jest jak najbardziej potrzebna". Dodał, że ustawa o KAS zakłada konsolidację jednostek administracji podatkowej, służby celnej i kontroli skarbowej. "Stąd nie znajduje uzasadnienia wprowadzanie w życie zmian przewidzianych w ustawie o administracji podatkowej na okres pół roku" - podkreślił.

Zaznaczył, że przewidziana w poselskim projekcie zmiana terminu zapewni stabilne funkcjonowanie urzędów i izb skarbowych bez konieczności przeprowadzania pospiesznych reform, które mogłyby negatywnie odbić się na ich działaniu.

Innego zdania był Janusz Cichoń (PO), który wnosił - bezskutecznie - o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu. Cichoń przypomniał, że już raz Sejm odłożył na pół roku termin wejścia w życie ustawy o administracji podatkowej, bowiem w tym czasie miała powstać ustawa o KAS. Podkreślał, że ustawa o administracji podatkowej została przyjęta przez Sejm poprzedniej kadencji przy pełnym poparciu PiS, a przewidziane w niej zmiany zakładają też mechanizmy wsparcia podatników w wywiązywaniu się z obowiązków podatkowych. Dlatego, zdaniem Cichonia, nie należy odsuwać jej wejścia w życie.

Uwaga na fałszywe maile o zadłużeniu w Departamencie Podatku

Przewodniczący komisji Jacek Sasin (PiS) poinformował, że projekt ustawy o KAS jest gotowy (złożyli go w ostatnich dniach w Sejmie posłowie PiS); wyraził nadzieję, że będzie procedowany na następnym posiedzeniu Sejmu. (PAP)

mmu/ son/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA