REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie tylko w urzędzie i na poczcie można złożyć roczny PIT

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Zostały zaledwie trzy dni na złożenie zeznania PIT za 2007 rok. Zapowiedzi protestów w skarbówce i na poczcie mogą utrudnić rozliczenie z fiskusem. Można uniknąć kłopotów, korzystając np. z pomocy gminy czy urzędomatu.

Poczta Polska i pracownicy skarbówki od kilku dni straszą protestem. Co prawda, pocztowcy wycofali się na razie z protestu, jednak najbliższe dni mają być okresem wzmożonego protestu skarbowców. Takie zapowiedzi powodują zaniepokojenie wśród osób, które jeszcze nie złożyły lub nie wysłały do urzędu skarbowego swojego zeznania PIT za 2007 rok. Na dopełnienie tego obowiązku zostały zaledwie trzy dni, a przed podatnikami widmo kolejek. Poczta w ramach protestu zazwyczaj przerywa pracę w ciągu dnia. Natomiast urzędnicy fiskusa planują masowe urlopy na żądanie lub oddawanie krwi w dniach 28-30 kwietnia.

REKLAMA

REKLAMA

Warto jednak zachować spokój. Są inne metody na złożenie rocznego PIT, i to z zachowaniem ustawowego terminu. Samo Ministerstwo Finansów poleciło, aby dyrektorzy izb skarbowych tworzyli okresowe punkty obsługi we wszystkich siedzibach gmin, powiatów i miast oraz aby zawierali porozumienia z jednostkami samorządu terytorialnego, w celu zapewnienia obsługi tych punktów. W akcję przyjmowania zeznań podatkowych włączone zostały także urzędy kontroli skarbowej.

Ponadto istnieje możliwość korzystania ze specjalnych urządzeń dostępnych w urzędach. Są to tzw. urzędomaty, które przyjmują zeznanie i wydają potwierdzenia ich złożenia. Są one dostępne dla podatników zazwyczaj przez całą dobę.

Dodatkowe dyżury

REKLAMA

W związku z końcowym etapem akcji składania zeznań podatkowych za 2007 rok, biorąc pod uwagę możliwe trudności związane z akcją protestacyjną, resort finansów podjął działania, które mają ułatwić terminowe rozliczenie podatku przez wszystkich podatników. Janusz Janowski, dyrektor z Izby Skarbowej w Szczecinie, wyjaśnił nam, że w województwie zachodniopomorskim prowadzone są specjalne dyżury, w trakcie których przyjmowane będą wyłącznie zeznania PIT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Ponadto w województwie na stałe funkcjonują cztery całoroczne Punkty Obsługi Podatników: w Łobzie, Świdwinie, Sławnie i Policach. Dodatkowo, dzięki porozumieniom z lokalnymi władzami, możliwe jest złożenie zeznania w większości urzędów gmin - podkreśla Janusz Janowski.

Dodaje, że istnieje również możliwość składania zeznań w siedzibie Urzędu Kontroli Skarbowej w Szczecinie, w godzinach pracy tej instytucji.

Podobne punkty funkcjonują w całej Polsce.

Skrzynki i urządzenia

Agnieszka Derkacz z Izby Skarbowej w Opolu wskazuje, że podatnicy mogą złożyć zeznanie podatkowe osobiście w siedzibie urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania podatnika, za pośrednictwem Poczty Polskiej lub wrzucając do udostępnianych przez część urzędów skrzynek.

- Z myślą o podatnikach, którzy nie mają możliwości odwiedzić swojego urzędu skarbowego w godzinach jego pracy, urzędy skarbowego na terenie całego kraju wydłużyły czas pracy do godz. 18.00 w dniach od 21 do 30 kwietnia - wyjaśnia Agnieszka Derkacz.

Protest bez zakłóceń

Janusz Janowski podkreśla też, że w związku z zapowiadaną w dzniach 28-30 kwietnia akcją protestacyjną pracowników urzędów skarbowych Izba Skarbowa w Szczecinie zapewnia, że ewentualny protest nie zakłóci pracy urzędów skarbowych w województwie. Zeznanie podatkowe można również złożyć w kancelarii urzędu skarbowego, urzędomacie lub wysłać je listem poleconym na adres urzędu skarbowego.

- Dodatkowo 30 kwietnia będzie można składać roczne zeznania do skrzynek/urn, które będą wystawione w urzędach skarbowych do godz. 24.00. W przypadku posiadania podpisu kwalifikowanego oraz zgłoszenia zamiaru rozliczania się z urzędem skarbowym drogą elektroniczną z dochodów za 2007 rok można również rozliczyć się przez internet - stwierdza Janusz Janowski.

Według niego, w przypadku spełnienia się najgorszego scenariusza, przyjmowaniem zeznań zajmą się inni pracownicy funkcyjni w urzędzie.

Dwie popularne formy

Jak pokazaliśmy, istnieje wiele sposobów złożenia rocznego PIT. Łukasz Strzelec, doradca podatkowy w TPA Horwath Sztuba Kaczmarek, wskazuje, że dwie najczęściej wybierane formy to bezpośrednie złożenie deklaracji w urzędzie lub też nadanie jej pocztą. Do stosukowo rzadziej wykorzystywanych możliwości zalicza się przesłanie zeznania drogą elektroniczną, złożenie go w polskim urzędzie konsularnym, w dowództwie jednostki wojskowej, u kapitana statku, w administracji zakładu karnego lub śledczego, w tzw. urzędomacie lub też wrzucenie do skrzynki wystawionej przed budynki urzędów lub umieszczonych w innych urzędach.

- Możliwość przesłania zeznania drogą elektroniczną pojawiła się dopiero w 2008 roku, a dodatkowo obwarowana jest koniecznością dopełnienia pewnych formalności oraz poniesienia dodatkowych kosztów. W praktyce oznacza to, że tylko nieliczna grupa podatników będzie chciała skorzystać z tej formy - uważa Łukasz Strzelec.

Jego zdaniem, złożenie zeznania w urzędzie konsularnym, jednostce wojskowej czy w zakładzie karnym również nie jest opcją dla szerszego grona podatników. Zakładając więc, że spełni się wieszczony w mediach czarny scenariusz, tzn. pod koniec kwietnia zastrajkują jednocześnie pracownicy Poczty oraz organów skarbowych, podatnikom jako alternatywa zostanie wyłącznie wrzucenie zeznania do specjalnie przeznaczonych do tego skrzynek lub też skorzystanie z urzędomatu.

- Rozwiązania polegającego na wrzuceniu zeznania do skrzynki nie można jednak uznać za najlepsze z punktu widzenia podatnika. Skrzynka nie wyda podatnikowi potwierdzenia złożenia zeznania, a w konsekwencji nie będzie miał on zabezpieczenia na wypadek, gdy złożone zeznanie nie dotrze do urzędu. Lepszym, choć nie idealnym, rozwiązaniem może więc być skorzystanie z urzędomatu. Jednak nie w każdym urzędzie taka maszyna funkcjonuje - podkreśla Łukasz Strzelec.

Ważny termin

Termin złożenia rocznego zeznania w zakresie PIT jest wyjątkowo ważnym terminem. Dlatego też - jak tłumaczy Andrzej Pośniak, doradca podatkowy z Kancelarii CMS Cameron McKenna - istotne jest, aby zeznanie PIT zostało złożone na czas. Czynność ta może być dokonana poprzez osobiste doręczenie zeznania do urzędu, najpóźniej w dniu upływu terminu, albo poprzez wysłanie go pocztą.

- Mając na względzie zapowiadane strajki, sądzę, że w sposób szczególny podatnicy powinni zadbać, aby swoje zeznania złożyć jak najwcześniej. Jednocześnie warto mieć nadzieję, że ewentualny strajk co najwyżej opóźni doręczenie zeznań do urzędów, ale nie uniemożliwi podatnikom uzyskania potwierdzenia złożenia dokumentu, jeszcze przed upływem terminu składania zeznań - podsumowuje Andrzej Pośniak.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jakie są sposoby złożenia PIT

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kary za nieterminowość rozliczenia

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA