REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie tylko w urzędzie i na poczcie można złożyć roczny PIT

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Zostały zaledwie trzy dni na złożenie zeznania PIT za 2007 rok. Zapowiedzi protestów w skarbówce i na poczcie mogą utrudnić rozliczenie z fiskusem. Można uniknąć kłopotów, korzystając np. z pomocy gminy czy urzędomatu.

Poczta Polska i pracownicy skarbówki od kilku dni straszą protestem. Co prawda, pocztowcy wycofali się na razie z protestu, jednak najbliższe dni mają być okresem wzmożonego protestu skarbowców. Takie zapowiedzi powodują zaniepokojenie wśród osób, które jeszcze nie złożyły lub nie wysłały do urzędu skarbowego swojego zeznania PIT za 2007 rok. Na dopełnienie tego obowiązku zostały zaledwie trzy dni, a przed podatnikami widmo kolejek. Poczta w ramach protestu zazwyczaj przerywa pracę w ciągu dnia. Natomiast urzędnicy fiskusa planują masowe urlopy na żądanie lub oddawanie krwi w dniach 28-30 kwietnia.

REKLAMA

REKLAMA

Warto jednak zachować spokój. Są inne metody na złożenie rocznego PIT, i to z zachowaniem ustawowego terminu. Samo Ministerstwo Finansów poleciło, aby dyrektorzy izb skarbowych tworzyli okresowe punkty obsługi we wszystkich siedzibach gmin, powiatów i miast oraz aby zawierali porozumienia z jednostkami samorządu terytorialnego, w celu zapewnienia obsługi tych punktów. W akcję przyjmowania zeznań podatkowych włączone zostały także urzędy kontroli skarbowej.

Ponadto istnieje możliwość korzystania ze specjalnych urządzeń dostępnych w urzędach. Są to tzw. urzędomaty, które przyjmują zeznanie i wydają potwierdzenia ich złożenia. Są one dostępne dla podatników zazwyczaj przez całą dobę.

Dodatkowe dyżury

REKLAMA

W związku z końcowym etapem akcji składania zeznań podatkowych za 2007 rok, biorąc pod uwagę możliwe trudności związane z akcją protestacyjną, resort finansów podjął działania, które mają ułatwić terminowe rozliczenie podatku przez wszystkich podatników. Janusz Janowski, dyrektor z Izby Skarbowej w Szczecinie, wyjaśnił nam, że w województwie zachodniopomorskim prowadzone są specjalne dyżury, w trakcie których przyjmowane będą wyłącznie zeznania PIT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Ponadto w województwie na stałe funkcjonują cztery całoroczne Punkty Obsługi Podatników: w Łobzie, Świdwinie, Sławnie i Policach. Dodatkowo, dzięki porozumieniom z lokalnymi władzami, możliwe jest złożenie zeznania w większości urzędów gmin - podkreśla Janusz Janowski.

Dodaje, że istnieje również możliwość składania zeznań w siedzibie Urzędu Kontroli Skarbowej w Szczecinie, w godzinach pracy tej instytucji.

Podobne punkty funkcjonują w całej Polsce.

Skrzynki i urządzenia

Agnieszka Derkacz z Izby Skarbowej w Opolu wskazuje, że podatnicy mogą złożyć zeznanie podatkowe osobiście w siedzibie urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania podatnika, za pośrednictwem Poczty Polskiej lub wrzucając do udostępnianych przez część urzędów skrzynek.

- Z myślą o podatnikach, którzy nie mają możliwości odwiedzić swojego urzędu skarbowego w godzinach jego pracy, urzędy skarbowego na terenie całego kraju wydłużyły czas pracy do godz. 18.00 w dniach od 21 do 30 kwietnia - wyjaśnia Agnieszka Derkacz.

Protest bez zakłóceń

Janusz Janowski podkreśla też, że w związku z zapowiadaną w dzniach 28-30 kwietnia akcją protestacyjną pracowników urzędów skarbowych Izba Skarbowa w Szczecinie zapewnia, że ewentualny protest nie zakłóci pracy urzędów skarbowych w województwie. Zeznanie podatkowe można również złożyć w kancelarii urzędu skarbowego, urzędomacie lub wysłać je listem poleconym na adres urzędu skarbowego.

- Dodatkowo 30 kwietnia będzie można składać roczne zeznania do skrzynek/urn, które będą wystawione w urzędach skarbowych do godz. 24.00. W przypadku posiadania podpisu kwalifikowanego oraz zgłoszenia zamiaru rozliczania się z urzędem skarbowym drogą elektroniczną z dochodów za 2007 rok można również rozliczyć się przez internet - stwierdza Janusz Janowski.

Według niego, w przypadku spełnienia się najgorszego scenariusza, przyjmowaniem zeznań zajmą się inni pracownicy funkcyjni w urzędzie.

Dwie popularne formy

Jak pokazaliśmy, istnieje wiele sposobów złożenia rocznego PIT. Łukasz Strzelec, doradca podatkowy w TPA Horwath Sztuba Kaczmarek, wskazuje, że dwie najczęściej wybierane formy to bezpośrednie złożenie deklaracji w urzędzie lub też nadanie jej pocztą. Do stosukowo rzadziej wykorzystywanych możliwości zalicza się przesłanie zeznania drogą elektroniczną, złożenie go w polskim urzędzie konsularnym, w dowództwie jednostki wojskowej, u kapitana statku, w administracji zakładu karnego lub śledczego, w tzw. urzędomacie lub też wrzucenie do skrzynki wystawionej przed budynki urzędów lub umieszczonych w innych urzędach.

- Możliwość przesłania zeznania drogą elektroniczną pojawiła się dopiero w 2008 roku, a dodatkowo obwarowana jest koniecznością dopełnienia pewnych formalności oraz poniesienia dodatkowych kosztów. W praktyce oznacza to, że tylko nieliczna grupa podatników będzie chciała skorzystać z tej formy - uważa Łukasz Strzelec.

Jego zdaniem, złożenie zeznania w urzędzie konsularnym, jednostce wojskowej czy w zakładzie karnym również nie jest opcją dla szerszego grona podatników. Zakładając więc, że spełni się wieszczony w mediach czarny scenariusz, tzn. pod koniec kwietnia zastrajkują jednocześnie pracownicy Poczty oraz organów skarbowych, podatnikom jako alternatywa zostanie wyłącznie wrzucenie zeznania do specjalnie przeznaczonych do tego skrzynek lub też skorzystanie z urzędomatu.

- Rozwiązania polegającego na wrzuceniu zeznania do skrzynki nie można jednak uznać za najlepsze z punktu widzenia podatnika. Skrzynka nie wyda podatnikowi potwierdzenia złożenia zeznania, a w konsekwencji nie będzie miał on zabezpieczenia na wypadek, gdy złożone zeznanie nie dotrze do urzędu. Lepszym, choć nie idealnym, rozwiązaniem może więc być skorzystanie z urzędomatu. Jednak nie w każdym urzędzie taka maszyna funkcjonuje - podkreśla Łukasz Strzelec.

Ważny termin

Termin złożenia rocznego zeznania w zakresie PIT jest wyjątkowo ważnym terminem. Dlatego też - jak tłumaczy Andrzej Pośniak, doradca podatkowy z Kancelarii CMS Cameron McKenna - istotne jest, aby zeznanie PIT zostało złożone na czas. Czynność ta może być dokonana poprzez osobiste doręczenie zeznania do urzędu, najpóźniej w dniu upływu terminu, albo poprzez wysłanie go pocztą.

- Mając na względzie zapowiadane strajki, sądzę, że w sposób szczególny podatnicy powinni zadbać, aby swoje zeznania złożyć jak najwcześniej. Jednocześnie warto mieć nadzieję, że ewentualny strajk co najwyżej opóźni doręczenie zeznań do urzędów, ale nie uniemożliwi podatnikom uzyskania potwierdzenia złożenia dokumentu, jeszcze przed upływem terminu składania zeznań - podsumowuje Andrzej Pośniak.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jakie są sposoby złożenia PIT

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kary za nieterminowość rozliczenia

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA