REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie tylko w urzędzie i na poczcie można złożyć roczny PIT

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Zostały zaledwie trzy dni na złożenie zeznania PIT za 2007 rok. Zapowiedzi protestów w skarbówce i na poczcie mogą utrudnić rozliczenie z fiskusem. Można uniknąć kłopotów, korzystając np. z pomocy gminy czy urzędomatu.

Poczta Polska i pracownicy skarbówki od kilku dni straszą protestem. Co prawda, pocztowcy wycofali się na razie z protestu, jednak najbliższe dni mają być okresem wzmożonego protestu skarbowców. Takie zapowiedzi powodują zaniepokojenie wśród osób, które jeszcze nie złożyły lub nie wysłały do urzędu skarbowego swojego zeznania PIT za 2007 rok. Na dopełnienie tego obowiązku zostały zaledwie trzy dni, a przed podatnikami widmo kolejek. Poczta w ramach protestu zazwyczaj przerywa pracę w ciągu dnia. Natomiast urzędnicy fiskusa planują masowe urlopy na żądanie lub oddawanie krwi w dniach 28-30 kwietnia.

REKLAMA

REKLAMA

Warto jednak zachować spokój. Są inne metody na złożenie rocznego PIT, i to z zachowaniem ustawowego terminu. Samo Ministerstwo Finansów poleciło, aby dyrektorzy izb skarbowych tworzyli okresowe punkty obsługi we wszystkich siedzibach gmin, powiatów i miast oraz aby zawierali porozumienia z jednostkami samorządu terytorialnego, w celu zapewnienia obsługi tych punktów. W akcję przyjmowania zeznań podatkowych włączone zostały także urzędy kontroli skarbowej.

Ponadto istnieje możliwość korzystania ze specjalnych urządzeń dostępnych w urzędach. Są to tzw. urzędomaty, które przyjmują zeznanie i wydają potwierdzenia ich złożenia. Są one dostępne dla podatników zazwyczaj przez całą dobę.

Dodatkowe dyżury

REKLAMA

W związku z końcowym etapem akcji składania zeznań podatkowych za 2007 rok, biorąc pod uwagę możliwe trudności związane z akcją protestacyjną, resort finansów podjął działania, które mają ułatwić terminowe rozliczenie podatku przez wszystkich podatników. Janusz Janowski, dyrektor z Izby Skarbowej w Szczecinie, wyjaśnił nam, że w województwie zachodniopomorskim prowadzone są specjalne dyżury, w trakcie których przyjmowane będą wyłącznie zeznania PIT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Ponadto w województwie na stałe funkcjonują cztery całoroczne Punkty Obsługi Podatników: w Łobzie, Świdwinie, Sławnie i Policach. Dodatkowo, dzięki porozumieniom z lokalnymi władzami, możliwe jest złożenie zeznania w większości urzędów gmin - podkreśla Janusz Janowski.

Dodaje, że istnieje również możliwość składania zeznań w siedzibie Urzędu Kontroli Skarbowej w Szczecinie, w godzinach pracy tej instytucji.

Podobne punkty funkcjonują w całej Polsce.

Skrzynki i urządzenia

Agnieszka Derkacz z Izby Skarbowej w Opolu wskazuje, że podatnicy mogą złożyć zeznanie podatkowe osobiście w siedzibie urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania podatnika, za pośrednictwem Poczty Polskiej lub wrzucając do udostępnianych przez część urzędów skrzynek.

- Z myślą o podatnikach, którzy nie mają możliwości odwiedzić swojego urzędu skarbowego w godzinach jego pracy, urzędy skarbowego na terenie całego kraju wydłużyły czas pracy do godz. 18.00 w dniach od 21 do 30 kwietnia - wyjaśnia Agnieszka Derkacz.

Protest bez zakłóceń

Janusz Janowski podkreśla też, że w związku z zapowiadaną w dzniach 28-30 kwietnia akcją protestacyjną pracowników urzędów skarbowych Izba Skarbowa w Szczecinie zapewnia, że ewentualny protest nie zakłóci pracy urzędów skarbowych w województwie. Zeznanie podatkowe można również złożyć w kancelarii urzędu skarbowego, urzędomacie lub wysłać je listem poleconym na adres urzędu skarbowego.

- Dodatkowo 30 kwietnia będzie można składać roczne zeznania do skrzynek/urn, które będą wystawione w urzędach skarbowych do godz. 24.00. W przypadku posiadania podpisu kwalifikowanego oraz zgłoszenia zamiaru rozliczania się z urzędem skarbowym drogą elektroniczną z dochodów za 2007 rok można również rozliczyć się przez internet - stwierdza Janusz Janowski.

Według niego, w przypadku spełnienia się najgorszego scenariusza, przyjmowaniem zeznań zajmą się inni pracownicy funkcyjni w urzędzie.

Dwie popularne formy

Jak pokazaliśmy, istnieje wiele sposobów złożenia rocznego PIT. Łukasz Strzelec, doradca podatkowy w TPA Horwath Sztuba Kaczmarek, wskazuje, że dwie najczęściej wybierane formy to bezpośrednie złożenie deklaracji w urzędzie lub też nadanie jej pocztą. Do stosukowo rzadziej wykorzystywanych możliwości zalicza się przesłanie zeznania drogą elektroniczną, złożenie go w polskim urzędzie konsularnym, w dowództwie jednostki wojskowej, u kapitana statku, w administracji zakładu karnego lub śledczego, w tzw. urzędomacie lub też wrzucenie do skrzynki wystawionej przed budynki urzędów lub umieszczonych w innych urzędach.

- Możliwość przesłania zeznania drogą elektroniczną pojawiła się dopiero w 2008 roku, a dodatkowo obwarowana jest koniecznością dopełnienia pewnych formalności oraz poniesienia dodatkowych kosztów. W praktyce oznacza to, że tylko nieliczna grupa podatników będzie chciała skorzystać z tej formy - uważa Łukasz Strzelec.

Jego zdaniem, złożenie zeznania w urzędzie konsularnym, jednostce wojskowej czy w zakładzie karnym również nie jest opcją dla szerszego grona podatników. Zakładając więc, że spełni się wieszczony w mediach czarny scenariusz, tzn. pod koniec kwietnia zastrajkują jednocześnie pracownicy Poczty oraz organów skarbowych, podatnikom jako alternatywa zostanie wyłącznie wrzucenie zeznania do specjalnie przeznaczonych do tego skrzynek lub też skorzystanie z urzędomatu.

- Rozwiązania polegającego na wrzuceniu zeznania do skrzynki nie można jednak uznać za najlepsze z punktu widzenia podatnika. Skrzynka nie wyda podatnikowi potwierdzenia złożenia zeznania, a w konsekwencji nie będzie miał on zabezpieczenia na wypadek, gdy złożone zeznanie nie dotrze do urzędu. Lepszym, choć nie idealnym, rozwiązaniem może więc być skorzystanie z urzędomatu. Jednak nie w każdym urzędzie taka maszyna funkcjonuje - podkreśla Łukasz Strzelec.

Ważny termin

Termin złożenia rocznego zeznania w zakresie PIT jest wyjątkowo ważnym terminem. Dlatego też - jak tłumaczy Andrzej Pośniak, doradca podatkowy z Kancelarii CMS Cameron McKenna - istotne jest, aby zeznanie PIT zostało złożone na czas. Czynność ta może być dokonana poprzez osobiste doręczenie zeznania do urzędu, najpóźniej w dniu upływu terminu, albo poprzez wysłanie go pocztą.

- Mając na względzie zapowiadane strajki, sądzę, że w sposób szczególny podatnicy powinni zadbać, aby swoje zeznania złożyć jak najwcześniej. Jednocześnie warto mieć nadzieję, że ewentualny strajk co najwyżej opóźni doręczenie zeznań do urzędów, ale nie uniemożliwi podatnikom uzyskania potwierdzenia złożenia dokumentu, jeszcze przed upływem terminu składania zeznań - podsumowuje Andrzej Pośniak.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jakie są sposoby złożenia PIT

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kary za nieterminowość rozliczenia

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA