REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowość Rady Rodziców

 Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Księgowość Rady Rodziców
Księgowość Rady Rodziców
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wrzesień to czas szkolnych opłat. Jedną z nich jest jednorazowa wpłata na poczet Rady Rodziców. Wiele osób zapewne zastanawia się, w jaki sposób rodzice pracujący dla społeczności szkolnej rozliczają się z powierzonych funduszy. Eksperci Cafe Finance zaglądają do ustaw i szkół w poszukiwaniu odpowiedzi.

Czym jest rada rodziców?

Rady Rodziców działają na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty (ustawa z dnia 7 września 1991 r.) oraz uchwalonych przez siebie regulaminów wewnętrzach. Jest to demokratycznie wybrana grupa przedstawicieli rodziców dzieci, które uczą się w danej szkole. Ich zadaniem jest:

REKLAMA

Autopromocja
  • Gromadzenie środków finansowych dla wspierania działalności statutowej szkoły, jednak ich wydawanie zależy od samodzielnej decyzji Rady Rodziców
  • Zabieranie głosu w sprawach związanych z:

- jakością nauczania,

- wychowaniem dzieci,

- finansami szkoły,

- bezpieczeństwa,

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Komunikacja między rodzicami a gronem pedagogicznym, a także Radami Rodziców innych szkół.

Wpłaty rodziców

Fundusze przekazywane przez rodziców uczniów na rzecz Rady, muszą być oddane w ręce skarbnika lub osobie pełniącej rolę kasjera. Wpłacający otrzymują dowód rozliczenia – druk „kasa przyjęła”.

Najważniejszym dokumentem dla Rady Rodziców jest regulamin. To w nim ustala się sposób rozliczeń z wpłat. Do prowadzenia księgowości Rady Rodziców najczęściej wybiera się uproszczoną księgowość w formie książki przychodów i rozchodów. Prowadzą ją sami rodzice, jednak zdarzają się także szkoły, które rachunki oddają w ręce wykształconych księgowych. Warto pamiętać, że opłata za prowadzenie księgowości także musi być zawarta w regulaminie Rady Rodziców. 

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Bez CIT-8

Zgodnie z art. 53 ustawy o systemie oświaty, Rada Rodziców jest organem wewnętrznym szkoły o charakterze opiniotwórczym, a także pomocniczym, który jednak nie może samodzielnie występować jako podmiot. Brak mu bowiem osobowości prawnej. W związku z tym nie można uznać go za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

Taką interpretacje przepisów podaje Krajowa Informacja Podatkowa, jednak praktyka pokazuje, że Urzędy Skarbowe w niektórych miejscowościach, żądają od Rad Rodziców złożenia deklaracji CIT. Warto więc dowiedzieć się, czy urząd, pod który podlega Rada stosuje się do ogólnej interpretacji.

Zakupy dokonane przez Radę Rodziców

Rady Rodziców często posiadają swój numer NIP – dzięki czemu mogą swobodnie dokonywać zakupów z funduszy powierzonych przez rodziców (ale także gminy – w przypadku dofinansowania żywienia w szkole). Zakup materiałów jest najczęściej dokonywany po konsultacji z dyrekcją i gronem pedagogicznym szkoły, jednak przedmioty, które finansuje Rada Rodziców, nie są własnością placówki. Aby tak się stało Rada musi podjąć odpowiednią uchwałę, w której przekazują materiały szkole. Warto także pamiętać, że zakupy finansowane z kasy Rady Rodziców nie mogą być fakturowane na placówkę oświaty.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA