Będą ułatwienia w komunikacji elektronicznej z administracją publiczną
REKLAMA
REKLAMA
Ustawa ma na celu wdrożenie do polskiego prawa przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego ws. identyfikacji elektronicznej i zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym.
REKLAMA
Uchwalona przez Sejm ustawa stanowi pierwszy etap prac związanych z przygotowaniem Polski do stosowania unijnego rozporządzenia (tzw. rozporządzenie eIDAS). Do jego pełnego wdrożenia konieczne będzie również dostosowanie systemów informatycznych.
Ustawa o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej - przebieg procesu legislacyjnego
Rozporządzenie eIDAS ma doprowadzić do ujednolicenia usług zaufania i zasad sprawowania nadzoru oraz umożliwić wzajemne uznawanie przez kraje UE środków identyfikacji elektronicznej, zwłaszcza przez instytucje sektora publicznego. Oznacza to, że otrzymany w jednym kraju Unii Europejskiej identyfikator elektroniczny będzie pozwalał na uwierzytelnienie w różnych systemach teleinformatycznych w Unii.
Jeżeli obywatel UE posługujący się określonymi danymi umożliwiającymi jego jednoznaczną identyfikację elektroniczną zostanie bez wątpliwości rozpoznany przez system teleinformatyczny (uwierzytelniony) np. w innym kraju UE, będzie mógł skorzystać z usług, jakie są oferowane przez e-systemy w tym państwie. Nie będzie konieczności posiadania oddzielnych cyfrowych identyfikatorów w każdym z państw członkowskich. Takie rozwiązanie pozwoli także przedsiębiorcy korzystać z e-usług w innych państwach członkowskich UE przy pomocy jednego identyfikatora.
Obecnie niektóre usługi zaufania, w tym m.in. podpis elektroniczny, regulowane są w ustawie o podpisie elektronicznym z 2001 r., jednak stosowanie rozporządzenia eIDAS wymaga jej uchylenia.
Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.
Unijne rozporządzenie znacznie poszerza także katalog usług zaufania - oprócz podpisów elektronicznych obejmie również e-pieczęci, e-doręczenia, konserwację pieczęci i podpisu oraz usługi ich walidacji (sprawdzenia ważności). Zobowiązuje też do ustanowienia nadzoru nad kwalifikowanymi i niekwalifikowanymi usługami zaufania.
Rozporządzenie eIDAS wprowadza również nowe pojęcia. Do użycia wejdą takie terminy, jak np. kwalifikowany podpis elektroniczny (zastępuje bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany ważnym certyfikatem kwalifikowanym).
Źródło: Polska Agencja Prasowa
Zobacz więcej aktualności na IFK Platformie Księgowych i Kadrowych >>
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat