Nowe zasady delegowania pracowników
REKLAMA
REKLAMA
Ustawa o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług weszła w życie 18 czerwca tego roku, ale część jej przepisów obowiązuje pracodawców od niedzieli, 18 września. Jej przyjęcie było związane z obowiązkiem implementacji odpowiedniej Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE dotyczącej delegowania pracowników.
REKLAMA
Ustawa uszczegółowiła zasady delegowania pracowników oraz ustaliła jednolite elementy, które na unijnym szczeblu ułatwiają wspólną interpretację przepisów oraz zapobiegają nadużywaniu i obchodzeniu obowiązujących przepisów. Zobowiązuje ona zagraniczne firmy m.in. do zarejestrowania faktu delegowania pracownika i zapłacenia mu minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w kraju oddelegowania.
Jak tłumaczy firma doradcza EY, do 18 września przedsiębiorstwa, które delegują pracowników za granicę, muszą dostosować swoje procedury do nowych obowiązków. Chodzi m.in o:
- konieczność przechowywania dokumentacji dotyczącej delegowania;
- ustanowienie osoby przeznaczonej do kontaktów z właściwymi organami państwa przyjmującego pracownika;
- obowiązek składania właściwemu organowi oświadczenia, które umożliwi przeprowadzenie kontroli sytuacji faktycznej.
Ponadto firmy, który delegują pracowników, muszą wprowadzić do swojego biznesu mechanizmy umożliwiające właściwym organom badanie, czy przedsiębiorstwo, które deleguje pracownika, rzeczywiście prowadzi znaczącą działalność w państwie siedziby oraz czy delegowanie ma charakter tymczasowy.
W przypadku niespełnienia wymogów ustawy, ustawodawca dopuścił możliwość ukarania przedsiębiorstwa grzywną w wysokości od 1 tys. do 30 tys. złotych.
Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń
Jak wyjaśniło EY, celem dyrektywy dotyczącej delegowania jest m.in.:
- zapobieżenie długotrwałym oddelegowaniom lub nieprzestrzeganiu warunków delegowania; ujednolicenie praktyki stosowania oddelegowania w UE;
- doprowadzenie do likwidacji szarej strefy;
- ograniczenie zjawiska tzw. dumpingu socjalnego.
Skutkiem zmian może być jednak:
- zwiększenie ochrony rynku pracy tzw. państw starej UE;
- utrudnienie wejścia na rynek pracodawcom ze sfery MŚP z krajów nowej Unii;
- wzrost obowiązków o charakterze biurokratycznym.
Źródło: Polska Agencja Prasowa
Zobacz więcej aktualności na IFK Platformie Księgowych i Kadrowych >>
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat