REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie czynności dają prawo do odliczenia

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dla prawidłowego określenia struktury sprzedaży niezwykle istotne jest właściwe ustalenie, które czynności wykonywane przez podatnika VAT dają prawo do odliczenia podatku, a które nie - zwracają uwagę eksperci z Rödl & Partner Oddział w Krakowie.

Duża część podatników powinna dokonać korekty VAT w deklaracji składanej za styczeń 2005 r. Mają więc na to czas do 25 lutego br. Przepisy ustawy o VAT nakładają bowiem obowiązek odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych zarówno z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, jak i takich, którym nie przysługuje. Jeżeli naliczony VAT związany jest z tymi dwoma grupami czynności, wówczas podatnik może pomniejszyć podatek należny wyłącznie o tę część podatku naliczonego, którą przypisać można czynnościom dającym prawo do odliczenia.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Wprowadzenie do nowej ustawy o VAT dwóch pojęć, a mianowicie czynności dających i niedających prawa do odliczenia podatku, zasadniczo zmienia sposób ustalenia struktury sprzedaży w stosunku do poprzedniego stanu prawnego – podkreślają specjaliści z Rödl & Partner Oddział w Krakowie. Do czynności, od których przysługuje prawo do odliczenia, zaliczyć należy przede wszystkim sprzedaż opodatkowaną. Chodzi tu zarówno o dostawę towarów, jak i świadczenie usług, które podlegają opodatkowaniu VAT stawkami 0 proc., 3 proc., 7 proc. oraz 22 proc. Poza sprzedażą opodatkowaną w zakres tych czynności wchodzą również czynności niepodlegające VAT z prawem do odliczenia podatku. Należy zaliczyć do nich przekazanie prezentów o małej wartości i próbek, a także eksport usług. Obrót towarami udokumentowany fakturami handlowymi również zaliczyć należy do czynności, od których przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Więcej problemów przysparza podatnikom prawidłowe ustalenie czynności, które nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego. Katalog ten bowiem obejmuje nie tylko sprzedaż zwolnioną z opodatkowania, wykazywaną w deklaracji VAT-7, ale również czynności nieopodatkowane bez prawa do odliczenia podatku. W tym przypadku uwzględnić należy przede wszystkim sprzedaż wierzytelności własnej oraz sprzedaż udziałów jako czynności, które występują najczęściej w praktyce działania firm.

Uwzględnienie czynności nieopodatkowanych, które nie dają prawa do odliczenia podatku przy obliczaniu struktury, budzi kontrowersje. W doktrynie prawa podatkowego pojawił się pogląd, zgodnie z którym czynności te bierzemy pod uwagę tylko wówczas, gdy ich udział w ogólnym obrocie realizowanym przez podatnika jest znaczny. Ze stanowiskiem tym można zasadnie polemizować. W szczególności pojawia się pytanie, kiedy udział wskazanych czynności w obrocie będzie znaczny, a kiedy nie. Problemem jest przede wszystkim wskazanie wiarygodnych kryteriów, którym nie będzie można postawić zarzutu uznaniowości czy wręcz dowolności w interpretowaniu przepisów ustawy. Wydaje się, iż rozsądne będzie przyjęcie przez podatnika jednolitej praktyki w tym zakresie i uwzględnianie tych czynności przy obliczaniu struktury niezależnie od ich udziału w ogólnym obrocie.

Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

REKLAMA

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA