REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy mali i średni przedsiębiorcy są przygotowani na JPK? Wyniki ankiety Comarch i INFOR.PL

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
Czy mali i średni przedsiębiorcy są przygotowani na JPK? Wyniki ankiety Comarch i INFOR.PL
Czy mali i średni przedsiębiorcy są przygotowani na JPK? Wyniki ankiety Comarch i INFOR.PL

REKLAMA

REKLAMA

Od 2017 roku już nie tylko największe firmy, lecz także małe i średnie będą miały obowiązek przekazywania informacji z prowadzonej ewidencji VAT w formie elektronicznej - poprzez Jednolity Plik Kontrolny (JPK). Comarch, producent i dostawca systemów ERP, przeprowadził wśród przedsiębiorców ankietę na temat JPK. Ankiecie patronuje portal INFOR.PL.

Jej wyniki pokazują stan przygotowania polskich firm do wprowadzanych przez Ministerstwo Finansów zmian w zakresie kontroli podatkowej.

REKLAMA

Poszukiwania wiedzy o JPK

REKLAMA

W gąszczu zmieniających się przepisów prawnych przedsiębiorcy próbują dotrzeć do wiarygodnych źródeł informacji o obowiązkach podatkowych. Największy odsetek ankietowanych firm (31,5 proc.), czerpie wiedzę na temat JPK z informacji medialnych w prasie, telewizji i internecie. Z kolei 29,5 proc przedsiębiorców kontaktuje się bezpośrednio z producentem systemów informatycznych w celu uzyskania wskazówek o JPK. 28 proc. ankietowanych uznaje oficjalne komunikaty Ministerstwa Finansów za źródło wiedzy.

Przedsiębiorcy chcą również i muszą zgłębiać wiedzę na temat przepisów podatkowych. W tym celu biorą udział w konferencjach oraz sięgają po specjalistyczną lekturę. Ponad 45 proc. z nich uznaje webinary czyli szkolenia online za najbardziej przystępną formę zdobywania wiedzy, 36 proc. preferuje poradniki w formie książkowej, a 14 proc. szkolenia stacjonarne. Niewielki odsetek firm wskazuje na porady biura księgowego czy też newslettery.

Od kilku miesięcy zauważamy, że wielu przedsiębiorców kontaktuje się z nami, aby uzyskać informacje na temat Jednolitego Pliku Kontrolnego. Pracownicy Comarch stale monitorują zmiany wprowadzone w przepisach podatkowych, zgłębiają wiedzę i bardzo chętnie dzielą się nią z naszymi klientami. Wyniki ankiety potwierdzają, że bardzo często to producenci systemów IT są źródłem wiedzy o JPK. Dlatego regularnie organizujemy szkolenia online. Najbliższe odbędzie się już 1 grudnia – mówi Zbigniew Rymarczyk, wiceprezes Zarządu Comarch oraz dyrektor Sektora ERP.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pełna digitalizacja

REKLAMA

Ustawa z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, nałożyła na podatników prowadzących księgi podatkowe obowiązek dostarczania Jednolitego Pliku Kontrolnego  w formie elektronicznej. To z kolei wiąże się z koniecznością posiadania programu informatycznego w firmie. Według przeprowadzonej ankiety ponad 35 proc. firm jest wyposażonych system do obsługi JPK, 26 proc. ankietowanych nie wie, czy ich system spełnia wymogi JPK, a ponad 38 proc. małych i średnich firm nie posiada jeszcze systemu IT dostosowanego do generowania elektronicznego dokumentu.  Te firmy będą musiały zakupić i wdrożyć lub zaktualizować posiadane programy informatyczne.

Wyniki ankiety pokazują, że przy wyborze dostawcy oprogramowania IT ponad 29 proc. ankietowanych MŚP będzie kierować się wsparciem technicznym przy wdrożeniu ze strony sprzedawcy. Dla ponad 24 proc. firm to cena za produkt i usługi będzie odgrywać najważniejszą rolę. Z kolei 43,5 proc. ankietowanych wybierze system do obsługi JPK od producenta,  którego oprogramowania firma używa w codziennej pracy.

Przedsiębiorcy przy wyborze dostawcy systemu IT powinni zwrócić przede wszystkim uwagę na stosunek jakości do ceny oraz na zakres produktów i usług, które oferuje producent. Bardzo ważny jest również potencjał systemów IT. Aktualnie przedsiębiorcy z sektora MŚP poszukują oprogramowania, które obsługuje Jednolity Plik Kotrony, ale wraz z rozwojem firmy będą potrzebować bardziej rozbudowanych rozwiązań. Szerokie portfolio produktów od jednego dostawcy ułatwi w przyszłości kolejne wdrożenia i da gwarancje sprawnej integracji kilku systemów. W przypadku programów księgowych bardzo istotna jest też ich bieżąca aktualizacja i dostosowanie do zmieniających się przepisów prawa. – mówi Zbigniew Rymarczyk

Jednak samo wdrożenie nie jest jedynym kosztem, który  przedsiębiorcy powinni brać pod uwagę.  Albowiem dane przekazywane fiskusowi muszą być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym z certyfikatem kwalifikowanym. O tym wie 55 proc. ankietowanych przedsiębiorców i ponad 56 proc. respondentów posiada już podpis kwalifikowany. Taki podpis skutecznie zabezpiecza dokument przed jakimikolwiek zmianami.


Dowiedz się więcej o JPK

Przedsiębiorcy stale poszukują wiedzy o nowych obowiązkach, jakie nakłada na nie Ministerstwo Finansów od 1 stycznia 2017 roku. Dlatego Comarch organizuje bezpłatny webinar poświęcony zagadnieniom JPK oraz nadchodzącym zmianom w przepisach podatkowych w 2017.

Aby wziąć udział w konferencji, wystarczy zalogować się na stronie: http://webinary.comarch.pl/jpk-i-zmiany-w-podatkach/. Debata odbędzie się 1 grudnia i ruszy o godz. 11:00. W trakcie webinaru będzie można zadawać pytania za pośrednictwem czatu. Odpowiedzi, których eksperci nie zdążą udzielić podczas webinaru, zostaną przekazane przedsiębiorcom w późniejszym terminie.

 O Comarch ERP

Comarch to firma technologiczna zajmująca się optymalizacją procesów biznesowych od 22 lat. Jednym z oferowanych rozwiązań są systemy klasy Enterprise Resource Planning (ERP). Oferta Comarch ERP to nowoczesne rozwiązania do zarządzania procesami biznesowymi dla mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. Uniwersalność i elastyczność produktów pozwala podnieść efektywność organizacji dzięki mobilnym aplikacjom, narzędziom e-commerce, business intelligence oraz możliwości gromadzenia i bezpiecznego przechowywania danych w Chmurze Comarch. Rozwiązania Comarch ERP są stale rozwijane i dostosowywane do zmieniających się modeli biznesowych a także zgodne z trendami Internetu Rzeczy i Przemysłu 4.0.

Dzięki dynamicznemu rozwojowi działalności krajowej i zagranicznej mocno rośnie liczba podpisywanych kontraktów oraz realizowanych wdrożeń. Wśród klientów, którzy postawili na Comarch ERP są m.in.: Gerda, Muszynianka, Ustronianka, OSHEE Polska, LAKMA, Krakchemia SA oraz reprezentanci innych kluczowych gałęzi rynku.

http://www.comarch.pl/erp/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA