REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy mali i średni przedsiębiorcy są przygotowani na JPK? Wyniki ankiety Comarch i INFOR.PL

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
Czy mali i średni przedsiębiorcy są przygotowani na JPK? Wyniki ankiety Comarch i INFOR.PL
Czy mali i średni przedsiębiorcy są przygotowani na JPK? Wyniki ankiety Comarch i INFOR.PL

REKLAMA

REKLAMA

Od 2017 roku już nie tylko największe firmy, lecz także małe i średnie będą miały obowiązek przekazywania informacji z prowadzonej ewidencji VAT w formie elektronicznej - poprzez Jednolity Plik Kontrolny (JPK). Comarch, producent i dostawca systemów ERP, przeprowadził wśród przedsiębiorców ankietę na temat JPK. Ankiecie patronuje portal INFOR.PL.

Jej wyniki pokazują stan przygotowania polskich firm do wprowadzanych przez Ministerstwo Finansów zmian w zakresie kontroli podatkowej.

REKLAMA

REKLAMA

Poszukiwania wiedzy o JPK

W gąszczu zmieniających się przepisów prawnych przedsiębiorcy próbują dotrzeć do wiarygodnych źródeł informacji o obowiązkach podatkowych. Największy odsetek ankietowanych firm (31,5 proc.), czerpie wiedzę na temat JPK z informacji medialnych w prasie, telewizji i internecie. Z kolei 29,5 proc przedsiębiorców kontaktuje się bezpośrednio z producentem systemów informatycznych w celu uzyskania wskazówek o JPK. 28 proc. ankietowanych uznaje oficjalne komunikaty Ministerstwa Finansów za źródło wiedzy.

Przedsiębiorcy chcą również i muszą zgłębiać wiedzę na temat przepisów podatkowych. W tym celu biorą udział w konferencjach oraz sięgają po specjalistyczną lekturę. Ponad 45 proc. z nich uznaje webinary czyli szkolenia online za najbardziej przystępną formę zdobywania wiedzy, 36 proc. preferuje poradniki w formie książkowej, a 14 proc. szkolenia stacjonarne. Niewielki odsetek firm wskazuje na porady biura księgowego czy też newslettery.

Od kilku miesięcy zauważamy, że wielu przedsiębiorców kontaktuje się z nami, aby uzyskać informacje na temat Jednolitego Pliku Kontrolnego. Pracownicy Comarch stale monitorują zmiany wprowadzone w przepisach podatkowych, zgłębiają wiedzę i bardzo chętnie dzielą się nią z naszymi klientami. Wyniki ankiety potwierdzają, że bardzo często to producenci systemów IT są źródłem wiedzy o JPK. Dlatego regularnie organizujemy szkolenia online. Najbliższe odbędzie się już 1 grudnia – mówi Zbigniew Rymarczyk, wiceprezes Zarządu Comarch oraz dyrektor Sektora ERP.

REKLAMA

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pełna digitalizacja

Ustawa z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, nałożyła na podatników prowadzących księgi podatkowe obowiązek dostarczania Jednolitego Pliku Kontrolnego  w formie elektronicznej. To z kolei wiąże się z koniecznością posiadania programu informatycznego w firmie. Według przeprowadzonej ankiety ponad 35 proc. firm jest wyposażonych system do obsługi JPK, 26 proc. ankietowanych nie wie, czy ich system spełnia wymogi JPK, a ponad 38 proc. małych i średnich firm nie posiada jeszcze systemu IT dostosowanego do generowania elektronicznego dokumentu.  Te firmy będą musiały zakupić i wdrożyć lub zaktualizować posiadane programy informatyczne.

Wyniki ankiety pokazują, że przy wyborze dostawcy oprogramowania IT ponad 29 proc. ankietowanych MŚP będzie kierować się wsparciem technicznym przy wdrożeniu ze strony sprzedawcy. Dla ponad 24 proc. firm to cena za produkt i usługi będzie odgrywać najważniejszą rolę. Z kolei 43,5 proc. ankietowanych wybierze system do obsługi JPK od producenta,  którego oprogramowania firma używa w codziennej pracy.

Przedsiębiorcy przy wyborze dostawcy systemu IT powinni zwrócić przede wszystkim uwagę na stosunek jakości do ceny oraz na zakres produktów i usług, które oferuje producent. Bardzo ważny jest również potencjał systemów IT. Aktualnie przedsiębiorcy z sektora MŚP poszukują oprogramowania, które obsługuje Jednolity Plik Kotrony, ale wraz z rozwojem firmy będą potrzebować bardziej rozbudowanych rozwiązań. Szerokie portfolio produktów od jednego dostawcy ułatwi w przyszłości kolejne wdrożenia i da gwarancje sprawnej integracji kilku systemów. W przypadku programów księgowych bardzo istotna jest też ich bieżąca aktualizacja i dostosowanie do zmieniających się przepisów prawa. – mówi Zbigniew Rymarczyk

Jednak samo wdrożenie nie jest jedynym kosztem, który  przedsiębiorcy powinni brać pod uwagę.  Albowiem dane przekazywane fiskusowi muszą być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym z certyfikatem kwalifikowanym. O tym wie 55 proc. ankietowanych przedsiębiorców i ponad 56 proc. respondentów posiada już podpis kwalifikowany. Taki podpis skutecznie zabezpiecza dokument przed jakimikolwiek zmianami.


Dowiedz się więcej o JPK

Przedsiębiorcy stale poszukują wiedzy o nowych obowiązkach, jakie nakłada na nie Ministerstwo Finansów od 1 stycznia 2017 roku. Dlatego Comarch organizuje bezpłatny webinar poświęcony zagadnieniom JPK oraz nadchodzącym zmianom w przepisach podatkowych w 2017.

Aby wziąć udział w konferencji, wystarczy zalogować się na stronie: http://webinary.comarch.pl/jpk-i-zmiany-w-podatkach/. Debata odbędzie się 1 grudnia i ruszy o godz. 11:00. W trakcie webinaru będzie można zadawać pytania za pośrednictwem czatu. Odpowiedzi, których eksperci nie zdążą udzielić podczas webinaru, zostaną przekazane przedsiębiorcom w późniejszym terminie.

 O Comarch ERP

Comarch to firma technologiczna zajmująca się optymalizacją procesów biznesowych od 22 lat. Jednym z oferowanych rozwiązań są systemy klasy Enterprise Resource Planning (ERP). Oferta Comarch ERP to nowoczesne rozwiązania do zarządzania procesami biznesowymi dla mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. Uniwersalność i elastyczność produktów pozwala podnieść efektywność organizacji dzięki mobilnym aplikacjom, narzędziom e-commerce, business intelligence oraz możliwości gromadzenia i bezpiecznego przechowywania danych w Chmurze Comarch. Rozwiązania Comarch ERP są stale rozwijane i dostosowywane do zmieniających się modeli biznesowych a także zgodne z trendami Internetu Rzeczy i Przemysłu 4.0.

Dzięki dynamicznemu rozwojowi działalności krajowej i zagranicznej mocno rośnie liczba podpisywanych kontraktów oraz realizowanych wdrożeń. Wśród klientów, którzy postawili na Comarch ERP są m.in.: Gerda, Muszynianka, Ustronianka, OSHEE Polska, LAKMA, Krakchemia SA oraz reprezentanci innych kluczowych gałęzi rynku.

http://www.comarch.pl/erp/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA