REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Duża nowelizacja kpa i pakiet wierzycielski na posiedzeniu rządu

Duża nowelizacja kpa i pakiet wierzycielski na posiedzeniu rządu
Duża nowelizacja kpa i pakiet wierzycielski na posiedzeniu rządu

REKLAMA

REKLAMA

Na najbliższym posiedzeniu rząd zajmie się projektem dużej nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego, która ma przyspieszyć procedury, a także pakiet wierzycielski, który ułatwi przedsiębiorcom odzyskiwanie długów. Trwają prace również nad nowymi przepisami dotyczącymi skrócenia terminu przechowywania dokumentów pracowniczych z 50 do 10 lat oraz nad nową formą prowadzenia działalności, prostą spółką akcyjną, która będzie korzystna dla start-upów.

 Do Rady Ministrów trafią dwa duże, istotne dla przedsiębiorców projekty – zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Mariusz Haładyj, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju. – Pierwszym jest duża nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego.

REKLAMA

REKLAMA

Tak kompleksowej nowelizacji tego kodeksu nie było od lat. Jak podkreśla Haładyj, ma ona trzy główne cele. Po pierwsze, powinna przyspieszyć postępowania administracyjne.

– Drugi cel to wprowadzenie pewnych mechanizmów bardziej konsensualnego trybu załatwiania spraw administracyjnych, jak chociażby mediacja. Trzecim obszarem jest ucywilizowanie kwestii wymierzania pieniężnych kar administracyjnych tak, żeby można było je miarkować i dostosowywać do rzeczywistych rozmiarów ewentualnego naruszenia przepisów – wymienia Mariusz Haładyj.

Drugi duży projekt to tzw. pakiet wierzycielski. Ma on ułatwić przedsiębiorcom dochodzenie wierzytelności. Umożliwi też uzyskanie znacznie szerszego zakresu informacji z biura informacji gospodarczej na temat ewentualnego kontrahenta. Jak podkreśla wiceminister, ma to przeciwdziałać powstawaniu zatorów płatniczych.

REKLAMA

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Resort chce także odciążyć firmy w zakresie przechowywania dokumentacji kadrowo-płacowej pracowników. Dziś firmy mają obowiązek przechowywać je w formie papierowej przez 50 lat.

– To jest po pierwsze kosztochłonne dla pracodawcy, ale po drugie nie zapewnia pracownikowi w dzisiejszych czasach pełnej ochrony. Przy zmieniającym się dzisiaj rynku pracy i częstotliwości zmiany pracodawców szukanie tych dokumentów za 50 lat u pracodawcy, który już być może skończył działalność czy się przekształcił, wcale nie jest dla pracownika bezpieczne – wyjaśnia Haładyj. – W związku z tym po 10 latach obowiązek przechowywanie informacji potrzebnych do wyliczenia rent, emerytur, będzie już wyłącznie spoczywać na Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.

Kolejnym usprawnieniem ma być nowa forma osobowości prawnej przedsiębiorstwa przygotowana z myślą o start-upach, łącząca zalety spółki akcyjnej i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

– Dzisiaj mamy problem, że spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nie zapewnia takich relacji między wspólnikami, które chroniłyby w pełni prawa inwestora, będącego słabszą stroną takiej współpracy – tłumaczy Mariusz Haładyj. – Z drugiej strony prowadzenie spółki akcyjnej jest kosztowne. W związku z tym chcemy opracować formułę prawną, która łączyłaby zalety obu tych bytów. Chodzi także o to, by inwestorzy nie musieli zakładać tego rodzaju firm za granicą.

Pierwsza transza pakietu „100 zmian dla firm” została przyjęta przez rząd 8 listopada. Jedna z najważniejszych zmian dotyczy kontroli skarbowych. Urząd nie będzie mógł ponownie kontrolować spraw, które już były badane. Poza tym kontrole będą przeprowadzane na postawie analizy ryzyka, czyli tam, gdzie ryzyko naruszenia prawa jest największe.

Drugi obszar przyjętych zmian dotyczy pewności prawa. Podatnicy nie będą musieli występować o indywidualną interpretację podatkową, ponieważ działanie zgodne z „utrwaloną praktyką interpretacyjną” będzie podlegało ochronie. Przy ustalaniu tej praktyki podatnicy będą mogli korzystać z interpretacji przygotowanych dla innych firm.

– Trzeci obszar dotyczy ograniczania barier wzrostu dla najmniejszych firm. Nie chcąc wpadać w pewne dodatkowe obowiązki administracyjne czy finansowe, często limitują one swoją działalność. Dlatego w prawie finansowym podnieśliśmy limit prowadzenia uproszczonej księgowości czy rozliczania się ryczałtowego, a w prawie pracy – zmniejszyliśmy wymogi dotyczące tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Firmy zatrudniające do 50 pracowników nie będą miały takiego obowiązku – wyjaśnia Haładyj.

Większość z tych zmian ma wejść w życie 1 stycznia 2017 roku.

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA