REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Duża nowelizacja kpa i pakiet wierzycielski na posiedzeniu rządu

Subskrybuj nas na Youtube
Duża nowelizacja kpa i pakiet wierzycielski na posiedzeniu rządu
Duża nowelizacja kpa i pakiet wierzycielski na posiedzeniu rządu

REKLAMA

REKLAMA

Na najbliższym posiedzeniu rząd zajmie się projektem dużej nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego, która ma przyspieszyć procedury, a także pakiet wierzycielski, który ułatwi przedsiębiorcom odzyskiwanie długów. Trwają prace również nad nowymi przepisami dotyczącymi skrócenia terminu przechowywania dokumentów pracowniczych z 50 do 10 lat oraz nad nową formą prowadzenia działalności, prostą spółką akcyjną, która będzie korzystna dla start-upów.

 Do Rady Ministrów trafią dwa duże, istotne dla przedsiębiorców projekty – zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Mariusz Haładyj, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju. – Pierwszym jest duża nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego.

REKLAMA

Autopromocja

Tak kompleksowej nowelizacji tego kodeksu nie było od lat. Jak podkreśla Haładyj, ma ona trzy główne cele. Po pierwsze, powinna przyspieszyć postępowania administracyjne.

– Drugi cel to wprowadzenie pewnych mechanizmów bardziej konsensualnego trybu załatwiania spraw administracyjnych, jak chociażby mediacja. Trzecim obszarem jest ucywilizowanie kwestii wymierzania pieniężnych kar administracyjnych tak, żeby można było je miarkować i dostosowywać do rzeczywistych rozmiarów ewentualnego naruszenia przepisów – wymienia Mariusz Haładyj.

Drugi duży projekt to tzw. pakiet wierzycielski. Ma on ułatwić przedsiębiorcom dochodzenie wierzytelności. Umożliwi też uzyskanie znacznie szerszego zakresu informacji z biura informacji gospodarczej na temat ewentualnego kontrahenta. Jak podkreśla wiceminister, ma to przeciwdziałać powstawaniu zatorów płatniczych.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Resort chce także odciążyć firmy w zakresie przechowywania dokumentacji kadrowo-płacowej pracowników. Dziś firmy mają obowiązek przechowywać je w formie papierowej przez 50 lat.

– To jest po pierwsze kosztochłonne dla pracodawcy, ale po drugie nie zapewnia pracownikowi w dzisiejszych czasach pełnej ochrony. Przy zmieniającym się dzisiaj rynku pracy i częstotliwości zmiany pracodawców szukanie tych dokumentów za 50 lat u pracodawcy, który już być może skończył działalność czy się przekształcił, wcale nie jest dla pracownika bezpieczne – wyjaśnia Haładyj. – W związku z tym po 10 latach obowiązek przechowywanie informacji potrzebnych do wyliczenia rent, emerytur, będzie już wyłącznie spoczywać na Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.

Kolejnym usprawnieniem ma być nowa forma osobowości prawnej przedsiębiorstwa przygotowana z myślą o start-upach, łącząca zalety spółki akcyjnej i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

– Dzisiaj mamy problem, że spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nie zapewnia takich relacji między wspólnikami, które chroniłyby w pełni prawa inwestora, będącego słabszą stroną takiej współpracy – tłumaczy Mariusz Haładyj. – Z drugiej strony prowadzenie spółki akcyjnej jest kosztowne. W związku z tym chcemy opracować formułę prawną, która łączyłaby zalety obu tych bytów. Chodzi także o to, by inwestorzy nie musieli zakładać tego rodzaju firm za granicą.

Pierwsza transza pakietu „100 zmian dla firm” została przyjęta przez rząd 8 listopada. Jedna z najważniejszych zmian dotyczy kontroli skarbowych. Urząd nie będzie mógł ponownie kontrolować spraw, które już były badane. Poza tym kontrole będą przeprowadzane na postawie analizy ryzyka, czyli tam, gdzie ryzyko naruszenia prawa jest największe.

Drugi obszar przyjętych zmian dotyczy pewności prawa. Podatnicy nie będą musieli występować o indywidualną interpretację podatkową, ponieważ działanie zgodne z „utrwaloną praktyką interpretacyjną” będzie podlegało ochronie. Przy ustalaniu tej praktyki podatnicy będą mogli korzystać z interpretacji przygotowanych dla innych firm.

– Trzeci obszar dotyczy ograniczania barier wzrostu dla najmniejszych firm. Nie chcąc wpadać w pewne dodatkowe obowiązki administracyjne czy finansowe, często limitują one swoją działalność. Dlatego w prawie finansowym podnieśliśmy limit prowadzenia uproszczonej księgowości czy rozliczania się ryczałtowego, a w prawie pracy – zmniejszyliśmy wymogi dotyczące tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Firmy zatrudniające do 50 pracowników nie będą miały takiego obowiązku – wyjaśnia Haładyj.

Większość z tych zmian ma wejść w życie 1 stycznia 2017 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA