REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestr Należności Publicznoprawnych od 2018 roku - sprawdzisz zaległości podatkowe kontrahenta

Rejestr Należności Publicznoprawnych od 2018 roku - sprawdzisz zaległości podatkowe kontrahenta
Rejestr Należności Publicznoprawnych od 2018 roku - sprawdzisz zaległości podatkowe kontrahenta

REKLAMA

REKLAMA

W Sejmie trwają prace nad rządowym projektem ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności. Jedną z nowości wprowadzanych tą ustawą od 2018 roku będzie Rejestr Należności Publicznoprawnych (RNP). W RNP ujawniani będą dłużnicy, których wierzycielami są naczelnicy urzędów skarbowych lub jednostki samorządu terytorialnego w łącznej wysokości nie niższej niż 5000 zł. RNP objąć ma informacje o tych należnościach, które zostały stwierdzone we właściwej procedurze i mogłyby stanowić przedmiot egzekucji w trybie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Dostęp dłużnika i innych podmiotów zainteresowanych do danych RNP będzie możliwy poprzez Portal Podatkowy Ministerstwa Finansów.

Rządowy projekt nowelizacji ws. ułatwienia dochodzenia wierzytelności przedstawiony 25 stycznia 2017 r. na posiedzeniu Sejmu.

REKLAMA

Autopromocja

Rządowy projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności, to - jak tłumaczył w środę w Sejmie wiceminister rozwoju Mariusz Haładyj - część przygotowanego w Ministerstwie Rozwoju tzw. pakietu "Sto zmian dla Firm".

Haładyj mówił, że zmiany przepisów poprawią płynność finansową przedsiębiorstw oraz zwiększą potencjał dalszego rozwoju.

Wiceminister dodał, że ogromny procent firm skarży się na problem zatorów płatniczych, powodowany nieterminowym regulowaniem długów przez kontrahentów; najdotkliwiej skutki zatorów odczuwają małe i średnie firmy oraz branże budowlana i transportowa.

"Państwo powinno tworzyć taką infrastrukturę prawną, żeby wierzyciele mieli skuteczne instrumenty prawne przeciwdziałania temu zjawisku" - ocenił.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chodzi o to - jak tłumaczył Haładyj - żeby przeciwdziałać opóźnieniom w zapłatach, zanim dojdzie do zawarcia transakcji, a nie "leczyć tylko skutki".

"Koncentrujemy się na trzech zasadniczych celach" - wskazał. Pierwszy to umożliwienie uzyskania wiarygodnej informacji o rzetelności płatniczej potencjalnego kontrahenta, po to, żeby pozwolić wierzycielowi lepiej oszacować zdolności do regulowania nowych zobowiązań. Kolejnym celem jest usprawnienie dochodzenia i zabezpieczania roszczeń przed sądem, a ostatnim - zwiększenie szans na egzekwowanie długów.

Polecamy: Komplet żółtych książek – Podatki 2017

W projekcie proponuje się zmiany w zakresie funkcjonowania biur informacji gospodarczej oraz utworzenie Rejestru Należności Publicznoprawnych. "To jest główny cel, na którym ten projekt się koncentruje" - podkreślił Haładyj.

"Wyszliśmy z założenia, że przy odzyskiwaniu zapłaty kluczowy jest czas, a największe szanse na zapłatę występują w ciągu pierwszych trzech miesięcy wymagalności długu" - mówił. Później - jak ocenił - stopień odzyskiwania wierzytelności jest coraz niższy.

Biura informacji gospodarczej będą zobowiązane do udzielania informacji pytającemu o dane także zgromadzone w innych biurach; biura będą musiały się wymieniać danymi. "Tym, co dzisiaj zniechęca do korzystania z tych biur jest to, że do każdego biura trzeba występować oddzielnie" - wskazał.

Biura będą gromadziły większy zasób informacji; będą też mogły przygotowywać analizy przyszłych zachowań płatniczych przedsiębiorcy.

"Skracamy też termin, po którym można zgłosić zobowiązanie do biura, z 60 do 30 dni" - wskazał Haładyj.

"Wprowadzamy regułę kwestionowania przez dłużników informacji przekazanej do biura" - podkreślił wiceminister. W projekcie proponuje się wprowadzenie sprzeciwu przed oraz po wpisie do biura, a także możliwość aktualizacji usuwania wpisów. Ponadto, pojawi się "katalog okoliczności", których wystąpienie będzie obligowało biuro lub wierzyciela do podjęcia określonych działań związanych z dokonanym wpisem.

REKLAMA

W myśl projektu biuro informacji gospodarczej będzie miało obowiązek informowania o uznaniu zobowiązania przez dłużnika za przedawnione, a przekazywanie do biur i ujawnianie informacji o zobowiązaniach konsumentów będzie musiało nastąpić w określonym czasie.

Jak tłumaczył Haładyj, wobec osób, które w sposób nierzetelny zgłaszają kontrahentów jako dłużników, będzie przewidziana odpowiedzialność cywilna i karna, a takie działania przedsiębiorcy będą uznawane jako czyn nieuczciwej konkurencji.

Projekt wprowadza rejestr, w którym przedsiębiorca będzie mógł sprawdzić ewentualne zaległości wobec urzędu skarbowego czy jednostki samorządu terytorialnego. Będzie to dotyczyło zaległości, które podlegają już egzekucji, a których suma wynosi co najmniej 5 tys. zł. Jak tłumaczył Haładyj, "nie będą tam wpisywane należności stwierdzone nieprawomocną jeszcze decyzją, tylko dopiero te, które nadają się do egzekucji i o których dłużnik został uprzedzony".

Rejestr będzie prowadzony w systemie teleinformatycznym przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Dane nie będą podawane do publicznych wiadomości - będą dostępne tylko dla pytającego.

Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności

Projekt ustawy trafi teraz do komisji. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA