REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestr Należności Publicznoprawnych od 2018 roku - sprawdzisz zaległości podatkowe kontrahenta

Subskrybuj nas na Youtube
Rejestr Należności Publicznoprawnych od 2018 roku - sprawdzisz zaległości podatkowe kontrahenta
Rejestr Należności Publicznoprawnych od 2018 roku - sprawdzisz zaległości podatkowe kontrahenta

REKLAMA

REKLAMA

W Sejmie trwają prace nad rządowym projektem ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności. Jedną z nowości wprowadzanych tą ustawą od 2018 roku będzie Rejestr Należności Publicznoprawnych (RNP). W RNP ujawniani będą dłużnicy, których wierzycielami są naczelnicy urzędów skarbowych lub jednostki samorządu terytorialnego w łącznej wysokości nie niższej niż 5000 zł. RNP objąć ma informacje o tych należnościach, które zostały stwierdzone we właściwej procedurze i mogłyby stanowić przedmiot egzekucji w trybie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Dostęp dłużnika i innych podmiotów zainteresowanych do danych RNP będzie możliwy poprzez Portal Podatkowy Ministerstwa Finansów.

Rządowy projekt nowelizacji ws. ułatwienia dochodzenia wierzytelności przedstawiony 25 stycznia 2017 r. na posiedzeniu Sejmu.

REKLAMA

Rządowy projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności, to - jak tłumaczył w środę w Sejmie wiceminister rozwoju Mariusz Haładyj - część przygotowanego w Ministerstwie Rozwoju tzw. pakietu "Sto zmian dla Firm".

Haładyj mówił, że zmiany przepisów poprawią płynność finansową przedsiębiorstw oraz zwiększą potencjał dalszego rozwoju.

Wiceminister dodał, że ogromny procent firm skarży się na problem zatorów płatniczych, powodowany nieterminowym regulowaniem długów przez kontrahentów; najdotkliwiej skutki zatorów odczuwają małe i średnie firmy oraz branże budowlana i transportowa.

"Państwo powinno tworzyć taką infrastrukturę prawną, żeby wierzyciele mieli skuteczne instrumenty prawne przeciwdziałania temu zjawisku" - ocenił.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chodzi o to - jak tłumaczył Haładyj - żeby przeciwdziałać opóźnieniom w zapłatach, zanim dojdzie do zawarcia transakcji, a nie "leczyć tylko skutki".

"Koncentrujemy się na trzech zasadniczych celach" - wskazał. Pierwszy to umożliwienie uzyskania wiarygodnej informacji o rzetelności płatniczej potencjalnego kontrahenta, po to, żeby pozwolić wierzycielowi lepiej oszacować zdolności do regulowania nowych zobowiązań. Kolejnym celem jest usprawnienie dochodzenia i zabezpieczania roszczeń przed sądem, a ostatnim - zwiększenie szans na egzekwowanie długów.

Polecamy: Komplet żółtych książek – Podatki 2017

W projekcie proponuje się zmiany w zakresie funkcjonowania biur informacji gospodarczej oraz utworzenie Rejestru Należności Publicznoprawnych. "To jest główny cel, na którym ten projekt się koncentruje" - podkreślił Haładyj.

REKLAMA

"Wyszliśmy z założenia, że przy odzyskiwaniu zapłaty kluczowy jest czas, a największe szanse na zapłatę występują w ciągu pierwszych trzech miesięcy wymagalności długu" - mówił. Później - jak ocenił - stopień odzyskiwania wierzytelności jest coraz niższy.

Biura informacji gospodarczej będą zobowiązane do udzielania informacji pytającemu o dane także zgromadzone w innych biurach; biura będą musiały się wymieniać danymi. "Tym, co dzisiaj zniechęca do korzystania z tych biur jest to, że do każdego biura trzeba występować oddzielnie" - wskazał.

Biura będą gromadziły większy zasób informacji; będą też mogły przygotowywać analizy przyszłych zachowań płatniczych przedsiębiorcy.

"Skracamy też termin, po którym można zgłosić zobowiązanie do biura, z 60 do 30 dni" - wskazał Haładyj.

"Wprowadzamy regułę kwestionowania przez dłużników informacji przekazanej do biura" - podkreślił wiceminister. W projekcie proponuje się wprowadzenie sprzeciwu przed oraz po wpisie do biura, a także możliwość aktualizacji usuwania wpisów. Ponadto, pojawi się "katalog okoliczności", których wystąpienie będzie obligowało biuro lub wierzyciela do podjęcia określonych działań związanych z dokonanym wpisem.

REKLAMA

W myśl projektu biuro informacji gospodarczej będzie miało obowiązek informowania o uznaniu zobowiązania przez dłużnika za przedawnione, a przekazywanie do biur i ujawnianie informacji o zobowiązaniach konsumentów będzie musiało nastąpić w określonym czasie.

Jak tłumaczył Haładyj, wobec osób, które w sposób nierzetelny zgłaszają kontrahentów jako dłużników, będzie przewidziana odpowiedzialność cywilna i karna, a takie działania przedsiębiorcy będą uznawane jako czyn nieuczciwej konkurencji.

Projekt wprowadza rejestr, w którym przedsiębiorca będzie mógł sprawdzić ewentualne zaległości wobec urzędu skarbowego czy jednostki samorządu terytorialnego. Będzie to dotyczyło zaległości, które podlegają już egzekucji, a których suma wynosi co najmniej 5 tys. zł. Jak tłumaczył Haładyj, "nie będą tam wpisywane należności stwierdzone nieprawomocną jeszcze decyzją, tylko dopiero te, które nadają się do egzekucji i o których dłużnik został uprzedzony".

Rejestr będzie prowadzony w systemie teleinformatycznym przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Dane nie będą podawane do publicznych wiadomości - będą dostępne tylko dla pytającego.

Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności

Projekt ustawy trafi teraz do komisji. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

REKLAMA

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: już od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

REKLAMA