REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy, prostszy wzór deklaracji VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Nowy, prostszy wzór deklaracji VAT /Fot. Fotolia
Nowy, prostszy wzór deklaracji VAT /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Głównym założeniem poselskiego projektu ustawy o podatku od towarów i usług jest uproszczenie obecnego wzoru deklaracji VAT, ponieważ aktualna treść deklaracji jest zbyt skomplikowana, przede wszystkim ze względu na liczbę rubryk w niej zawartych. Wprowadzenie w życie nowego wzoru deklaracji pozwoli uprościć zasady rozliczeń VAT przez polskich przedsiębiorców. Polski przedsiębiorca musi poświęcić na te rozliczenia znacznie więcej czasu niż przedsiębiorcy z Wielkiej Brytanii, czy Irlandii.

REKLAMA

REKLAMA

Wśród pomysłów projektodawców znalazł się postulat aby w deklaracji VAT uwzględnić informację o skorzystaniu przez podatnika z prawa do odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego z tytułu użycia pojazdu samochodowego. Jednocześnie wycofana ma być dotychczas składana w tym zakresie informacja VAT-26. Tego rodzaju zmiana zdjęłaby z podatników uciążliwy obowiązek wykazywania szczegółowych danych o pojazdach w przypadku których podatnik korzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego w pełnym zakresie. Projektodawcy słusznie wskazali, że na etapie składania deklaracji VAT organy podatkowe nie potrzebują więcej informacji, a ewentualne wątpliwości mogą rozwiać podejmując odpowiednie środki weryfikacyjne przewidziane w ramach poszczególnych procedur podatkowych. Istotna uciążliwość w ramach obowiązującej regulacji to również krótki, siedmiodniowy termin na złożenie informacji VAT-26 (liczony od dnia, w którym został poniesiony pierwszy wydatek związany z danym pojazdem samochodowym). Nie ma przeszkód, aby ta informacja wpływała do organu podatkowego w chwili złożenia deklaracji.

Autorzy propozycji zmian podkreślają, że duża część informacji o rozliczeniach podatnika jest obecnie przekazywana w formacie jednolitego pliku kontrolnego, więc dodatkowe raportowanie tych samych informacji w deklaracjach VAT jest całkowicie zbędne. Od 1 stycznia 2018 r. wszyscy przedsiębiorcy będą zobowiązani do przesyłania danych z ewidencji VAT w formacie JPK. Praca nad projektem daje więc szansę na opracowanie wzoru deklaracji, która będzie uzupełniana danymi z JPK, a nie takiego wzoru deklaracji, który powiela informacje pochodzące z JPK.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017

REKLAMA

Pozytywnie należy ocenić również pomysł skonsolidowania 4 rodzajów deklaracji VAT w jedną deklarację (ponieważ od 1 stycznia 2017 r. nie stosuje się już deklaracji VAT-7D, zasadniczo będzie to konsolidacja 3 rodzajów deklaracji VAT). Opracowanie wspólnej deklaracji dla większej części podatników ułatwiłoby rozliczanie podatku od towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt zakłada również by w deklaracji VAT rozliczane były podatek od wydobycia niektórych kopalin oraz podatek od niektórych instytucji finansowych. Tego rodzaju rozwiązania należy wprowadzać jednak ostrożnie, ponieważ dla części podatników rozliczenie innych podatków w jednej deklaracji może być mylące. W szczególności w sytuacji, gdy deklaracja będzie nazwana, jak wskazano we wzorze, deklaracją VAT. Skoro tytuł deklaracji odnosi się do konkretnego podatku to wydaje się, że czytelniejszym rozwiązaniem jest odniesienie poszczególnych pozycji deklaracji wyłącznie do podatku od towarów i usług.

Przedstawiony wzór deklaracji przewiduje rozliczenie podatku należnego w 6 pozycjach. Jest to z pewnością znaczne, wizualne uproszczenie, choć wprowadzenie takiej deklaracji do obrotu może prowadzić do wielu istotnych problemów praktycznych. Autorzy zmian proponują aby w deklaracji VAT nie było wykazywane odwrotne obciążenie ani import usług. Zasadniczo, w przypadku tego rodzaju transakcji, podatek należny i naliczony równoważą się. Niemniej jednak może zdarzyć się, że nabywcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego lub też przysługuje mu ono w części. Wówczas podatnik musi wykazać kwotę podatku należnego do zapłaty. Zatem deklaracja VAT powinna przewidywać ww. sytuację, a zaproponowany wzór deklaracji tego nie przewiduje.

Proponowany wzór deklaracji nie przewiduje żadnej informacji o załącznikach, m.in. o uldze na złe długi czy wniosku o przyspieszenie terminu zwrotu podatku. Zasadnym byłoby umieszczenie informacji o takich załącznikach w deklaracji. Obowiązek złożenia zawiadomienia o uldze na złe długi wraz z deklaracją podatkową wynika z przepisów ustawy o VAT. Natomiast umieszczenie w deklaracji pozycji umożliwiającej złożenie wniosku o przyspieszenie terminu zwrotu ułatwia zasadniczo jego dochodzenie. Brak takiej pozycji oznaczałby dla podatnika konieczność składania do organu podatkowego oddzielnych wniosków w tym zakresie.

Źródło: Business Centre Club

Zobacz więcej aktualności na IFK Platformie Księgowych i Kadrowych >>

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA