REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy, prostszy wzór deklaracji VAT

Nowy, prostszy wzór deklaracji VAT /Fot. Fotolia
Nowy, prostszy wzór deklaracji VAT /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Głównym założeniem poselskiego projektu ustawy o podatku od towarów i usług jest uproszczenie obecnego wzoru deklaracji VAT, ponieważ aktualna treść deklaracji jest zbyt skomplikowana, przede wszystkim ze względu na liczbę rubryk w niej zawartych. Wprowadzenie w życie nowego wzoru deklaracji pozwoli uprościć zasady rozliczeń VAT przez polskich przedsiębiorców. Polski przedsiębiorca musi poświęcić na te rozliczenia znacznie więcej czasu niż przedsiębiorcy z Wielkiej Brytanii, czy Irlandii.

REKLAMA

Autopromocja

Wśród pomysłów projektodawców znalazł się postulat aby w deklaracji VAT uwzględnić informację o skorzystaniu przez podatnika z prawa do odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego z tytułu użycia pojazdu samochodowego. Jednocześnie wycofana ma być dotychczas składana w tym zakresie informacja VAT-26. Tego rodzaju zmiana zdjęłaby z podatników uciążliwy obowiązek wykazywania szczegółowych danych o pojazdach w przypadku których podatnik korzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego w pełnym zakresie. Projektodawcy słusznie wskazali, że na etapie składania deklaracji VAT organy podatkowe nie potrzebują więcej informacji, a ewentualne wątpliwości mogą rozwiać podejmując odpowiednie środki weryfikacyjne przewidziane w ramach poszczególnych procedur podatkowych. Istotna uciążliwość w ramach obowiązującej regulacji to również krótki, siedmiodniowy termin na złożenie informacji VAT-26 (liczony od dnia, w którym został poniesiony pierwszy wydatek związany z danym pojazdem samochodowym). Nie ma przeszkód, aby ta informacja wpływała do organu podatkowego w chwili złożenia deklaracji.

Autorzy propozycji zmian podkreślają, że duża część informacji o rozliczeniach podatnika jest obecnie przekazywana w formacie jednolitego pliku kontrolnego, więc dodatkowe raportowanie tych samych informacji w deklaracjach VAT jest całkowicie zbędne. Od 1 stycznia 2018 r. wszyscy przedsiębiorcy będą zobowiązani do przesyłania danych z ewidencji VAT w formacie JPK. Praca nad projektem daje więc szansę na opracowanie wzoru deklaracji, która będzie uzupełniana danymi z JPK, a nie takiego wzoru deklaracji, który powiela informacje pochodzące z JPK.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017

REKLAMA

Pozytywnie należy ocenić również pomysł skonsolidowania 4 rodzajów deklaracji VAT w jedną deklarację (ponieważ od 1 stycznia 2017 r. nie stosuje się już deklaracji VAT-7D, zasadniczo będzie to konsolidacja 3 rodzajów deklaracji VAT). Opracowanie wspólnej deklaracji dla większej części podatników ułatwiłoby rozliczanie podatku od towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt zakłada również by w deklaracji VAT rozliczane były podatek od wydobycia niektórych kopalin oraz podatek od niektórych instytucji finansowych. Tego rodzaju rozwiązania należy wprowadzać jednak ostrożnie, ponieważ dla części podatników rozliczenie innych podatków w jednej deklaracji może być mylące. W szczególności w sytuacji, gdy deklaracja będzie nazwana, jak wskazano we wzorze, deklaracją VAT. Skoro tytuł deklaracji odnosi się do konkretnego podatku to wydaje się, że czytelniejszym rozwiązaniem jest odniesienie poszczególnych pozycji deklaracji wyłącznie do podatku od towarów i usług.

Przedstawiony wzór deklaracji przewiduje rozliczenie podatku należnego w 6 pozycjach. Jest to z pewnością znaczne, wizualne uproszczenie, choć wprowadzenie takiej deklaracji do obrotu może prowadzić do wielu istotnych problemów praktycznych. Autorzy zmian proponują aby w deklaracji VAT nie było wykazywane odwrotne obciążenie ani import usług. Zasadniczo, w przypadku tego rodzaju transakcji, podatek należny i naliczony równoważą się. Niemniej jednak może zdarzyć się, że nabywcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego lub też przysługuje mu ono w części. Wówczas podatnik musi wykazać kwotę podatku należnego do zapłaty. Zatem deklaracja VAT powinna przewidywać ww. sytuację, a zaproponowany wzór deklaracji tego nie przewiduje.

Proponowany wzór deklaracji nie przewiduje żadnej informacji o załącznikach, m.in. o uldze na złe długi czy wniosku o przyspieszenie terminu zwrotu podatku. Zasadnym byłoby umieszczenie informacji o takich załącznikach w deklaracji. Obowiązek złożenia zawiadomienia o uldze na złe długi wraz z deklaracją podatkową wynika z przepisów ustawy o VAT. Natomiast umieszczenie w deklaracji pozycji umożliwiającej złożenie wniosku o przyspieszenie terminu zwrotu ułatwia zasadniczo jego dochodzenie. Brak takiej pozycji oznaczałby dla podatnika konieczność składania do organu podatkowego oddzielnych wniosków w tym zakresie.

Źródło: Business Centre Club

Zobacz więcej aktualności na IFK Platformie Księgowych i Kadrowych >>

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Kasowy PIT 2025

Praktyczny webinar „Kasowy PIT 2025” poprowadzi Monika Brzostowska, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Podczas webinaru omówione zostaną zasady rozliczania kasowego PIT wchodzące od 2025 r.

Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Do jakiej kwoty darowizna bez podatku w 2025 roku?

Jak nie zapłacić podatku od darowizn w 2025 roku? Kiedy darowizna będzie zwolniona z podatku? Jakie grypy podatkowe zostały określone przez ustawodawcę? Jakie kwoty wolne w przyszłym roku, a także, jakie stawki podatku od darowizn?

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

REKLAMA

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA