REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy, prostszy wzór deklaracji VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Nowy, prostszy wzór deklaracji VAT /Fot. Fotolia
Nowy, prostszy wzór deklaracji VAT /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Głównym założeniem poselskiego projektu ustawy o podatku od towarów i usług jest uproszczenie obecnego wzoru deklaracji VAT, ponieważ aktualna treść deklaracji jest zbyt skomplikowana, przede wszystkim ze względu na liczbę rubryk w niej zawartych. Wprowadzenie w życie nowego wzoru deklaracji pozwoli uprościć zasady rozliczeń VAT przez polskich przedsiębiorców. Polski przedsiębiorca musi poświęcić na te rozliczenia znacznie więcej czasu niż przedsiębiorcy z Wielkiej Brytanii, czy Irlandii.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wśród pomysłów projektodawców znalazł się postulat aby w deklaracji VAT uwzględnić informację o skorzystaniu przez podatnika z prawa do odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego z tytułu użycia pojazdu samochodowego. Jednocześnie wycofana ma być dotychczas składana w tym zakresie informacja VAT-26. Tego rodzaju zmiana zdjęłaby z podatników uciążliwy obowiązek wykazywania szczegółowych danych o pojazdach w przypadku których podatnik korzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego w pełnym zakresie. Projektodawcy słusznie wskazali, że na etapie składania deklaracji VAT organy podatkowe nie potrzebują więcej informacji, a ewentualne wątpliwości mogą rozwiać podejmując odpowiednie środki weryfikacyjne przewidziane w ramach poszczególnych procedur podatkowych. Istotna uciążliwość w ramach obowiązującej regulacji to również krótki, siedmiodniowy termin na złożenie informacji VAT-26 (liczony od dnia, w którym został poniesiony pierwszy wydatek związany z danym pojazdem samochodowym). Nie ma przeszkód, aby ta informacja wpływała do organu podatkowego w chwili złożenia deklaracji.

Autorzy propozycji zmian podkreślają, że duża część informacji o rozliczeniach podatnika jest obecnie przekazywana w formacie jednolitego pliku kontrolnego, więc dodatkowe raportowanie tych samych informacji w deklaracjach VAT jest całkowicie zbędne. Od 1 stycznia 2018 r. wszyscy przedsiębiorcy będą zobowiązani do przesyłania danych z ewidencji VAT w formacie JPK. Praca nad projektem daje więc szansę na opracowanie wzoru deklaracji, która będzie uzupełniana danymi z JPK, a nie takiego wzoru deklaracji, który powiela informacje pochodzące z JPK.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017

REKLAMA

Pozytywnie należy ocenić również pomysł skonsolidowania 4 rodzajów deklaracji VAT w jedną deklarację (ponieważ od 1 stycznia 2017 r. nie stosuje się już deklaracji VAT-7D, zasadniczo będzie to konsolidacja 3 rodzajów deklaracji VAT). Opracowanie wspólnej deklaracji dla większej części podatników ułatwiłoby rozliczanie podatku od towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt zakłada również by w deklaracji VAT rozliczane były podatek od wydobycia niektórych kopalin oraz podatek od niektórych instytucji finansowych. Tego rodzaju rozwiązania należy wprowadzać jednak ostrożnie, ponieważ dla części podatników rozliczenie innych podatków w jednej deklaracji może być mylące. W szczególności w sytuacji, gdy deklaracja będzie nazwana, jak wskazano we wzorze, deklaracją VAT. Skoro tytuł deklaracji odnosi się do konkretnego podatku to wydaje się, że czytelniejszym rozwiązaniem jest odniesienie poszczególnych pozycji deklaracji wyłącznie do podatku od towarów i usług.

Przedstawiony wzór deklaracji przewiduje rozliczenie podatku należnego w 6 pozycjach. Jest to z pewnością znaczne, wizualne uproszczenie, choć wprowadzenie takiej deklaracji do obrotu może prowadzić do wielu istotnych problemów praktycznych. Autorzy zmian proponują aby w deklaracji VAT nie było wykazywane odwrotne obciążenie ani import usług. Zasadniczo, w przypadku tego rodzaju transakcji, podatek należny i naliczony równoważą się. Niemniej jednak może zdarzyć się, że nabywcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego lub też przysługuje mu ono w części. Wówczas podatnik musi wykazać kwotę podatku należnego do zapłaty. Zatem deklaracja VAT powinna przewidywać ww. sytuację, a zaproponowany wzór deklaracji tego nie przewiduje.

Proponowany wzór deklaracji nie przewiduje żadnej informacji o załącznikach, m.in. o uldze na złe długi czy wniosku o przyspieszenie terminu zwrotu podatku. Zasadnym byłoby umieszczenie informacji o takich załącznikach w deklaracji. Obowiązek złożenia zawiadomienia o uldze na złe długi wraz z deklaracją podatkową wynika z przepisów ustawy o VAT. Natomiast umieszczenie w deklaracji pozycji umożliwiającej złożenie wniosku o przyspieszenie terminu zwrotu ułatwia zasadniczo jego dochodzenie. Brak takiej pozycji oznaczałby dla podatnika konieczność składania do organu podatkowego oddzielnych wniosków w tym zakresie.

Źródło: Business Centre Club

Zobacz więcej aktualności na IFK Platformie Księgowych i Kadrowych >>

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA