REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w Modelowej Konwencji OECD nie wpłyną na rozliczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Jest gotowy projekt nowelizacji Modelowej Konwencji OECD i Komentarza do niej. Zmienią się m.in. niektóre definicje i doprecyzowane zostaną niektóre pojęcia. Zmiany te nie wpłyną jednak na rozliczenia polskich podatników.

ROZMOWA

REKLAMA

REKLAMA

OECD opublikowała w kwietniu 2008 r. projekt nowelizacji Modelowej Konwencji, która ma zostać wprowadzona jeszcze w tym roku. Jakie zmiany wprowadzi ta nowelizacja?

- Zmiany planowane przez OECD dotyczą Modelowej Konwencji OECD (MK OECD) w minimalnym zakresie, ale w znacznie szerszym obejmują oficjalny Komentarz do MK OECD. Zmiany w MK OECD dotyczą jedynie art. 25 (procedura wzajemnego porozumiewania się) i głównie koncentrują się na możliwości rozpoczęcia procedury arbitrażowej w przypadku, gdyby tzw. właściwe władze obu państw - stron umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie osiągnęły porozumienia w ciągu dwóch lat od czasu zgłoszenia jednej z nich danej kwestii.

Projekt nowelizacji Modelowej Konwencji OECD zakłada m.in. zmianę definicji miejsca zarządu spółki. Co w tej definicji będzie nowego?

REKLAMA

- Zmiany dotyczą Komentarza do MK OECD - w odniesieniu do art. 4. W szczególności z par. 24 Komentarza do art. 4 zostanie usunięte zdanie stwierdzające, że miejscem faktycznego zarządu jest zwykle miejsce, w którym podejmują decyzje najważniejsze osoby z kierownictwa spółki (np. rada dyrektorów (zarząd)), miejsce, gdzie określane są działania, które mają zostać podjęte przez daną osobę jako taką.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do treści Komentarza do art. 4 zostanie dodany nowy punkt, mówiący m.in. o tym, że niektóre państwa uznają przypadki podwójnej siedziby osób innych niż osoby fizyczne za względnie rzadkie i że powinny być one każdorazowo indywidualnie rozpatrywanie. Jak to wygląda w praktyce?

- Niektóre państwa uznają takie każdorazowe indywidualne rozpatrywanie danego przypadku za najlepsze podejście do rozwiązania trudności związanych z określeniem miejsca faktycznego zarządu osoby prawnej, które to trudności mogą wynikać z faktu zastosowania nowych technik komunikowania się. Państwa te mają swobodę pozostawienia kwestii określenia siedziby takich osób do decyzji tzw. właściwych władz.

Czy dotychczasowa procedura była zła?

- Nie. Dotychczasowa, dość jasna zasada, że w przypadku osoby innej niż osoba fizyczna, o jej siedzibie decyduje miejsce jej faktycznego zarządu, zostanie zastąpiona bardziej uznaniową i skomplikowaną procedurą tzw. wzajemnego porozumiewania się.

Zmienią się także zasady ustalania miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w przypadku wystąpienia kolizji (np. przy posiadaniu miejsca zamieszkania w dwóch państwach). Jak będzie ustalane miejsce zamieszkania?

- Zmiany te ściśle wiążą się ze zmianami, o których była mowa wyżej, i są ich konsekwencją. W tym celu obecny par. 3 art. 4 MK OECD mógłby zostać zastąpiony nowym postanowieniem, mówiącym, że w przypadku gdy osoba inna niż osoba fizyczna jest rezydentem obu umawiających się państw, właściwe władze tych państw podejmą działania do określenia - w drodze wzajemnego porozumienia - siedziby takiej osoby dla celów zastosowania umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, uwzględniając miejsce faktycznego zarządu, miejsce utworzenia (inkorporacji) tej osoby i inne istotne czynniki. Przy braku takiego wzajemnego porozumienia osoba prawna nie będzie uprawniona do jakiejkolwiek ulgi lub zwolnienia, z wyjątkiem uzgodnionego pomiędzy właściwymi władzami obu umawiających się państw.

Wprowadzona ma być także zasada liczenia 183 dni dla celów podatkowych. Jak to będzie wyglądać?

- Zmiany te dotyczą Komentarza do MK OECD w odniesieniu do art. 15. W szczególności, do obecnej treści Komentarza zostanie dodany nowy punkt - o charakterze wyjaśnienia - zgodnie z którym dni, podczas których dana osoba była rezydentem - dla celów podatkowych - państwa, w którym uzyskała dochód z tytułu pracy zarobkowej, nie powinny być wliczane do okresu 183 dni przypadających w okresie kolejnych 12 miesięcy, pozwalających (przy spełnieniu dwóch dodatkowych warunków) na unikniecie opodatkowania tego dochodu w państwie, w którym wykonywana jest praca.

• Czy te zmiany są potrzebne i jakie będą miały skutki, m.in. dla polskich podatników?

- Zmiany nie mają istotnego charakteru. Być może w pewnym zakresie były one potrzebne ze względu na pojawiające się dyskusje w tym zakresie. Zmiany do Komentarza do MK OECD w zakresie art. 4 nie są zmianami ułatwiającymi stosowanie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania w praktyce. Procedura wzajemnego porozumiewania się jest zwykle czasochłonna i z punktu widzenia podatnika nowe zasady ustalania siedziby osoby innej niż osoba fizyczna stanowią regres w stosunku do reguł dotychczasowej wykładni, dającej wyraźny prymat miejscu faktycznego zarządu danej osoby. Z kolei zmiana dotycząca Komentarza do art. 15 MK OECD ma charakter wyjaśniający, nie zmieniający w niczym koncepcji dotychczasowej tzw. zasady 183 dni. Zmiany te nie będą miały szczególnych konsekwencji dla polskich podatników.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Wojciech Górski

Janusz Fiszer, partner w Kancelarii Prawnej White & Case i docent UW

Rozmawiała Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA

Dropshipping: zarabianie bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

REKLAMA