REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jest więcej podatników ryczałtu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Urzędy skarbowe kończą wprowadzanie do systemu POLTAX zeznań PIT-28 za 2007 rok. Ze wstępnych danych wynika, że w 2007 roku ryczałt płaciło więcej osób niż w 2006 roku. Podatnicy nadal popełniają błędy w PIT, zazwyczaj wpisują niewłaściwe dane i źle obliczają podatek.

Wspólnie z izbami skarbowymi dokonaliśmy wstępnego podsumowania rozliczenia PIT-28 za 2007 rok. Wynika z niego, że w większości województw liczba podatników rozliczających się na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wzrosła w 2007 roku w porównaniu z rokiem 2006. Co więcej, wzrost jest bardziej widoczny wśród osób, które płacą podatek zryczałtowany z najmu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Liczba ryczałtowców

Z danych zebranych przez nas w izbach skarbowych wynika, że praktycznie wszędzie liczba podatników ryczałtu w 2007 roku wzrosła.

Małgorzata Brzoza z Izby Skarbowej w Szczecinie podaje, że do 31 stycznia 2008 r. w województwie zachodniopomorskim złożonych zostało 37 174 zeznań PIT-28 (analogicznie w 2006 roku złożono ich 34 650). Wśród złożonych zeznań 25 772 to zeznania podatników deklarujących wyłączne dochody z prowadzonej działalności gospodarczej (24 816 w 2006 roku). Wyłączne dochody z najmu, podnajmu, dzierżawy zadeklarowano w 6144 zeznaniach (w 2006 roku 4960).

REKLAMA

- Z podanych danych zauważyć można wzrost zainteresowania opodatkowania uzyskiwanych dochodów podatkiem zryczałtowanym - podkreśla Małgorzata Brzoza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobnie jest w województwie świętokrzyskim.

- W urzędach skarbowych podlegających Izbie Skarbowej w Kielcach zostało złożonych 19 478 zeznań PIT-28 za 2006 rok. Za rok 2007 rok rozliczeń PIT-28 zostało złożonych 19 607, a więc o 0,7 proc. więcej - podkreśla Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach.

Na Dolnym Śląsku PIT-28 złożyło 49 960 osób (za 2006 rok 47 565). W województwie opolskim za 2007 rok podatnicy złożyli 14 821 PIT-28 (w 2006 roku było ich 14 656). W mazowieckim za 2007 rok wpłynęło 104 808 zeznań (w 2006 roku 102 218). W warmińsko-mazurskim PIT-28 za 2007 rok było 19 496 (za 2006 rok 17 969).

Bartosz Gorczyński z Izby Skarbowej w Poznaniu wskazuje, że liczba podatników rozliczających się ryczałtem w 2007 roku w porównaniu z rokiem 2006 wzrosła z najmu o ok. 4 proc., a z działalności o ok. 3 proc.

Są też - choć nieliczne - regiony kraju, gdzie liczba ryczałtowców spadła. Andrzej Pieczko z Izby Skarbowej w Zielonej Górze stwierdza że według stanu na 31 grudnia 2007 r. PIT-28 było w województwie lubuskim 27 051, a na 31 marca 2008 r. - 22 496.

Ryczałt od najmu

Od kilku lat w ryczałcie wykształciła się tendencja, zgodnie z którą z roku na rok rośnie liczba podatników płacących ryczałt z najmu. Z działalności albo utrzymuje się na stałym poziomie lub maleje. Podobnie dane występują w rozliczeniu za 2007 rok.

Maria Bojczuk z Kielc podaje, że liczba podatników rozliczających działalność gospodarczą ryczałtem zmniejszyła się o 1,6 proc., natomiast nastąpił wzrost osób rozliczających ryczałtem najem o około 25 proc. w stosunku do roku 2006.

Podobne dane przedstawiła Grażyna Piechota z Izby Skarbowej w Katowicach, która podkreśla, że nie są to jeszcze dane ostateczne.

- Ryczałt z działalności gospodarczej za 2007rok wykazało 48 400 osób, co stanowi spadek w porównaniu z 2006 rokiem o 2294. Natomiast ryczałt z tytułu najmu za 2007 rok rozliczyło 11 427 podatników, co stanowi wzrost w porównaniu z 2006 rokiem o 1898 - policzyła Grażyna Piechota.

Marta Szpakowska z Izby Skarbowej w Lublinie stwierdza natomiast, że w województwie lubelskim złożono 32 221 zeznań PIT-28, z czego 25 932 zeznań odnosiło się do działalności gospodarczej, 6312 najmu.

- Z danych wynika niewielki spadek działalności opodatkowanej ryczałtem ewidencjonowanym, o około 4 proc. i wzrost wykazywanych dochodów z najmu opodatkowanych tą formą o około 18 proc. - dodaje Marta Szpakowska.

Błędów jest sporo

Podatnicy składający zeznania PIT-28 niestety popełniają w nich wiele błędów. Maciej Cichański z Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwraca uwagę, że mimo iż forma, jak i druki zeznań w zakresie rozliczenia rocznego z podatku dochodowego pozostają co do zasady niezmienione od lat, podatnikom zdarza się nadal popełniać błędy.

Magdalena Kobos z Izby Skarbowej w Krakowie uważa, że najczęściej popełniane błędy to: nieaktualny formularz, błędy rachunkowe, brak podpisu, błędny NIP.

Agnieszka Derkacz z Izby Skarbowej w Opolu wskazuje np. na niewpisywanie kwot ryczałtu za poszczególne miesiące, błędnie wpisywanie kwoty wpłaconego ryczałtu, niewłaściwe odliczanie składek zdrowotnych.

Krystyna Arciszewska z Izby Skarbowej w Olsztynie wymienia wśród błędów m.in.: niedołączanie załączników PIT-29/A lub PIT-28/B, błędne ustalanie proporcji kwot przysługujących odliczeń od przychodów przy różnych stawkach ryczałtu oraz niepodpisywanie zeznań.

250 tys. euro wynosił w 2007 roku limit obrotu rocznego z działalności gospodarczej, po przekroczeniu którego nie można płacić ryczałtu

4 tys. euro wynosi limit obrotu m.in. z najmu, po przekroczeniu którego ryczałt należy płacić według 20-proc. stawki zamiast 8,5-proc.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rozliczanie ryczałtu

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje –dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie — czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA