REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie chcę, by przedsiębiorcy obawiali się czegokolwiek - wywiad z wicepremierem Morawieckim

Nie chcę, by przedsiębiorcy obawiali się czegokolwiek - wywiad z wicepremierem Morawieckim
Nie chcę, by przedsiębiorcy obawiali się czegokolwiek - wywiad z wicepremierem Morawieckim

REKLAMA

REKLAMA

W wywiadzie dla Polskiej Agencji Prasowej wicepremier, Minister Rozwoju i Finansów Mateusz Morawiecki odpowiadał na pytania dotyczące projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym.

Nie chcę, by przedsiębiorcy obawiali się czegokolwiek – krok po kroku uwalniamy ich czas, zmniejszamy bariery biurokratyczne i ułatwiamy kontakt z administracją, by łatwiej można było prowadzić inwestycje i działalność gospodarczą - mówi PAP wicepremier Mateusz Morawiecki.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Minister rozwoju i finansów skomentował w ten sposób projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym, który MR skierowało właśnie do uzgodnień i konsultacji.

Projekt zakłada m.in., że jako koszt uzyskania przychodu będzie można uwzględnić wartość pracy małżonka. Morawiecki pytany, czy nie obawia się, że to rozwiązanie będzie wykorzystywane przez oszustów, wskazał: "Proszę pamiętać, że od swojego wynagrodzenia małżonek będzie płacił podatek i składki ZUS. Czyli od tego ile zadeklaruje, będzie zależeć wysokość składek i podatku. Oszust z definicji będzie próbował oszukać. My tworzymy prawo dla uczciwych. A takich jest 99 proc. albo i więcej".

PAP: Panie Premierze, w opublikowanym właśnie pakiecie uproszczeń dla biznesu przewidują Państwo, że w 10 lat uszczupli on budżet państwa o 2,5 mld zł w 10 lat. Czy minister finansów nie ma o to pretensji do ministra rozwoju?

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mateusz Morawiecki: Są dogadani. Widzę tu raczej dobrą współpracę, a nie pole do konfliktu. A tak już zupełnie poważnie, MF i MR wspólnie doszlifowały tę propozycję. Proszę zwrócić uwagę, że jest synergia między działaniami obu resortów. Z jednej strony walczymy z karuzelami VAT-owskimi, agresywną optymalizacją podatkową, po prostu z przestępcami. Z drugiej strony wprowadzamy kolejne pakiety ułatwień dla przedsiębiorców. Niektóre praktycznie bezkosztowe, jak choćby zmiany w działaniu urzędów, które weszły 1 czerwca, a niektóre pociągające za sobą koszty. Wszystkie postrzegam najpierw jako inwestycję, potem jako naturalną konsekwencję działań uszczelniających, a dopiero na koniec jako wydatek. Walka z przestępcami to nie tylko pieniądze dla budżetu, czyli dla nas wszystkich, ale też jedna, bardzo konkretna korzyść dla uczciwych firm – zdrowa konkurencja. I to jest ten dodatkowy, pozafinansowy bonus dla MŚP. Nie chcę, aby przedsiębiorcy obawiali się czegokolwiek – krok po kroku uwalniamy ich czas, zmniejszamy bariery biurokratyczne i ułatwiamy kontakt z administracją – wszystko po to, aby łatwiej można było prowadzić inwestycje i działalność gospodarczą.

PAP: Które rozwiązanie z nowej ustawy uważa Pan za najważniejsze?

M.M.: Jest ich co najmniej kilka. Około 15 tys. małych i średnich firm skorzysta z wyższego progu przychodów uprawniającego do uzyskania statusu „małego podatnika”. A ten status to konkretne benefity: np. korzystniejsze warunki amortyzacji, a więc wyższe koszty uzyskania przychodu w pierwszym roku i w konsekwencji niższy podatek. To też łatwiejszy sposób rozliczania zaliczek i 15 proc. CIT zamiast 19 proc.

Chcemy też podać rękę tym małym i średnim przedsiębiorcom, którym udało się wydostać z trudnej sytuacji finansowej. Przedsiębiorca będzie mógł jednorazowo rozliczyć stratę podatkową o wartości 5 mln zł. Do tej pory mógł w pierwszym roku skorzystać tylko z 50 proc. rozliczenia.

Dla niewielkich firm rodzinnych szczególnie istotna będzie możliwość wliczenia w koszty uzyskania przychodu wynagrodzenia współmałżonka. I to niezależnie od formy zatrudnienia. W praktyce oznacza to, że podatnik zatrudniający małżonka będzie przez fiskusa traktowany tak samo jak podatnik zatrudniający osobę spoza najbliższej rodziny. Szacujemy, że to nowe rozwiązanie ułatwi życie prawie 40 tys. przedsiębiorcom.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

PAP: A nie obawiają się Państwo, że to rozwiązanie będzie wykorzystywane przez oszustów?

M.M.: Proszę pamiętać, że od swojego wynagrodzenia małżonek będzie płacił podatek i składki ZUS. Czyli od tego ile zadeklaruje, będzie zależeć wysokość składek i podatku. Oszust z definicji będzie próbował oszukać. My tworzymy prawo dla uczciwych. A takich jest 99 proc. albo i więcej.

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym

PAP: Kiedy te rozwiązania wejdą w życie?

M.M.: Wszystko oczywiście zależy od przebiegu prac rządowych i parlamentarnych. My założyliśmy, że większość zmian wejdzie już na początku przyszłego roku. Natomiast niektóre rozwiązania podatkowe, np. możliwość wliczenia wynagrodzenia współmałżonka w koszty uzyskania przychodu czy jednorazowego rozliczenia straty do 5 mln zł oraz podniesienie progu uprawniającego do uzyskania statusu "małego podatnika" weszłyby w życie nieco później - 1 stycznia 2019 r. Liczymy w ten sposób na synergię efektów kolejnych działań uszczelniających system oraz ułatwień dla MŚP.

PAP: Będą kolejne pakiety?

M.M.: Będą. Jest jeszcze za wcześnie, by deklarować ich zawartość i terminy. Mamy prostą, ale sprawdzoną od lat metodę działania – krok po kroku. Identyfikujemy konkretne problemy w prowadzeniu firmy, zbieramy je w jedną całość i wtedy podejmujemy działania legislacyjne.

autor: Sonia Sobczyk

edytor: Dorota Skrobisz (PAP)

son/ skr/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA