REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie chcę, by przedsiębiorcy obawiali się czegokolwiek - wywiad z wicepremierem Morawieckim

Subskrybuj nas na Youtube
Nie chcę, by przedsiębiorcy obawiali się czegokolwiek - wywiad z wicepremierem Morawieckim
Nie chcę, by przedsiębiorcy obawiali się czegokolwiek - wywiad z wicepremierem Morawieckim

REKLAMA

REKLAMA

W wywiadzie dla Polskiej Agencji Prasowej wicepremier, Minister Rozwoju i Finansów Mateusz Morawiecki odpowiadał na pytania dotyczące projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym.

Nie chcę, by przedsiębiorcy obawiali się czegokolwiek – krok po kroku uwalniamy ich czas, zmniejszamy bariery biurokratyczne i ułatwiamy kontakt z administracją, by łatwiej można było prowadzić inwestycje i działalność gospodarczą - mówi PAP wicepremier Mateusz Morawiecki.

REKLAMA

Autopromocja

Minister rozwoju i finansów skomentował w ten sposób projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym, który MR skierowało właśnie do uzgodnień i konsultacji.

Projekt zakłada m.in., że jako koszt uzyskania przychodu będzie można uwzględnić wartość pracy małżonka. Morawiecki pytany, czy nie obawia się, że to rozwiązanie będzie wykorzystywane przez oszustów, wskazał: "Proszę pamiętać, że od swojego wynagrodzenia małżonek będzie płacił podatek i składki ZUS. Czyli od tego ile zadeklaruje, będzie zależeć wysokość składek i podatku. Oszust z definicji będzie próbował oszukać. My tworzymy prawo dla uczciwych. A takich jest 99 proc. albo i więcej".

PAP: Panie Premierze, w opublikowanym właśnie pakiecie uproszczeń dla biznesu przewidują Państwo, że w 10 lat uszczupli on budżet państwa o 2,5 mld zł w 10 lat. Czy minister finansów nie ma o to pretensji do ministra rozwoju?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mateusz Morawiecki: Są dogadani. Widzę tu raczej dobrą współpracę, a nie pole do konfliktu. A tak już zupełnie poważnie, MF i MR wspólnie doszlifowały tę propozycję. Proszę zwrócić uwagę, że jest synergia między działaniami obu resortów. Z jednej strony walczymy z karuzelami VAT-owskimi, agresywną optymalizacją podatkową, po prostu z przestępcami. Z drugiej strony wprowadzamy kolejne pakiety ułatwień dla przedsiębiorców. Niektóre praktycznie bezkosztowe, jak choćby zmiany w działaniu urzędów, które weszły 1 czerwca, a niektóre pociągające za sobą koszty. Wszystkie postrzegam najpierw jako inwestycję, potem jako naturalną konsekwencję działań uszczelniających, a dopiero na koniec jako wydatek. Walka z przestępcami to nie tylko pieniądze dla budżetu, czyli dla nas wszystkich, ale też jedna, bardzo konkretna korzyść dla uczciwych firm – zdrowa konkurencja. I to jest ten dodatkowy, pozafinansowy bonus dla MŚP. Nie chcę, aby przedsiębiorcy obawiali się czegokolwiek – krok po kroku uwalniamy ich czas, zmniejszamy bariery biurokratyczne i ułatwiamy kontakt z administracją – wszystko po to, aby łatwiej można było prowadzić inwestycje i działalność gospodarczą.

PAP: Które rozwiązanie z nowej ustawy uważa Pan za najważniejsze?

M.M.: Jest ich co najmniej kilka. Około 15 tys. małych i średnich firm skorzysta z wyższego progu przychodów uprawniającego do uzyskania statusu „małego podatnika”. A ten status to konkretne benefity: np. korzystniejsze warunki amortyzacji, a więc wyższe koszty uzyskania przychodu w pierwszym roku i w konsekwencji niższy podatek. To też łatwiejszy sposób rozliczania zaliczek i 15 proc. CIT zamiast 19 proc.

Chcemy też podać rękę tym małym i średnim przedsiębiorcom, którym udało się wydostać z trudnej sytuacji finansowej. Przedsiębiorca będzie mógł jednorazowo rozliczyć stratę podatkową o wartości 5 mln zł. Do tej pory mógł w pierwszym roku skorzystać tylko z 50 proc. rozliczenia.

Dla niewielkich firm rodzinnych szczególnie istotna będzie możliwość wliczenia w koszty uzyskania przychodu wynagrodzenia współmałżonka. I to niezależnie od formy zatrudnienia. W praktyce oznacza to, że podatnik zatrudniający małżonka będzie przez fiskusa traktowany tak samo jak podatnik zatrudniający osobę spoza najbliższej rodziny. Szacujemy, że to nowe rozwiązanie ułatwi życie prawie 40 tys. przedsiębiorcom.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

PAP: A nie obawiają się Państwo, że to rozwiązanie będzie wykorzystywane przez oszustów?

M.M.: Proszę pamiętać, że od swojego wynagrodzenia małżonek będzie płacił podatek i składki ZUS. Czyli od tego ile zadeklaruje, będzie zależeć wysokość składek i podatku. Oszust z definicji będzie próbował oszukać. My tworzymy prawo dla uczciwych. A takich jest 99 proc. albo i więcej.

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym

PAP: Kiedy te rozwiązania wejdą w życie?

M.M.: Wszystko oczywiście zależy od przebiegu prac rządowych i parlamentarnych. My założyliśmy, że większość zmian wejdzie już na początku przyszłego roku. Natomiast niektóre rozwiązania podatkowe, np. możliwość wliczenia wynagrodzenia współmałżonka w koszty uzyskania przychodu czy jednorazowego rozliczenia straty do 5 mln zł oraz podniesienie progu uprawniającego do uzyskania statusu "małego podatnika" weszłyby w życie nieco później - 1 stycznia 2019 r. Liczymy w ten sposób na synergię efektów kolejnych działań uszczelniających system oraz ułatwień dla MŚP.

PAP: Będą kolejne pakiety?

M.M.: Będą. Jest jeszcze za wcześnie, by deklarować ich zawartość i terminy. Mamy prostą, ale sprawdzoną od lat metodę działania – krok po kroku. Identyfikujemy konkretne problemy w prowadzeniu firmy, zbieramy je w jedną całość i wtedy podejmujemy działania legislacyjne.

autor: Sonia Sobczyk

edytor: Dorota Skrobisz (PAP)

son/ skr/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA