REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie chcę, by przedsiębiorcy obawiali się czegokolwiek - wywiad z wicepremierem Morawieckim

Nie chcę, by przedsiębiorcy obawiali się czegokolwiek - wywiad z wicepremierem Morawieckim
Nie chcę, by przedsiębiorcy obawiali się czegokolwiek - wywiad z wicepremierem Morawieckim

REKLAMA

REKLAMA

W wywiadzie dla Polskiej Agencji Prasowej wicepremier, Minister Rozwoju i Finansów Mateusz Morawiecki odpowiadał na pytania dotyczące projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym.

Nie chcę, by przedsiębiorcy obawiali się czegokolwiek – krok po kroku uwalniamy ich czas, zmniejszamy bariery biurokratyczne i ułatwiamy kontakt z administracją, by łatwiej można było prowadzić inwestycje i działalność gospodarczą - mówi PAP wicepremier Mateusz Morawiecki.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Minister rozwoju i finansów skomentował w ten sposób projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym, który MR skierowało właśnie do uzgodnień i konsultacji.

Projekt zakłada m.in., że jako koszt uzyskania przychodu będzie można uwzględnić wartość pracy małżonka. Morawiecki pytany, czy nie obawia się, że to rozwiązanie będzie wykorzystywane przez oszustów, wskazał: "Proszę pamiętać, że od swojego wynagrodzenia małżonek będzie płacił podatek i składki ZUS. Czyli od tego ile zadeklaruje, będzie zależeć wysokość składek i podatku. Oszust z definicji będzie próbował oszukać. My tworzymy prawo dla uczciwych. A takich jest 99 proc. albo i więcej".

PAP: Panie Premierze, w opublikowanym właśnie pakiecie uproszczeń dla biznesu przewidują Państwo, że w 10 lat uszczupli on budżet państwa o 2,5 mld zł w 10 lat. Czy minister finansów nie ma o to pretensji do ministra rozwoju?

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mateusz Morawiecki: Są dogadani. Widzę tu raczej dobrą współpracę, a nie pole do konfliktu. A tak już zupełnie poważnie, MF i MR wspólnie doszlifowały tę propozycję. Proszę zwrócić uwagę, że jest synergia między działaniami obu resortów. Z jednej strony walczymy z karuzelami VAT-owskimi, agresywną optymalizacją podatkową, po prostu z przestępcami. Z drugiej strony wprowadzamy kolejne pakiety ułatwień dla przedsiębiorców. Niektóre praktycznie bezkosztowe, jak choćby zmiany w działaniu urzędów, które weszły 1 czerwca, a niektóre pociągające za sobą koszty. Wszystkie postrzegam najpierw jako inwestycję, potem jako naturalną konsekwencję działań uszczelniających, a dopiero na koniec jako wydatek. Walka z przestępcami to nie tylko pieniądze dla budżetu, czyli dla nas wszystkich, ale też jedna, bardzo konkretna korzyść dla uczciwych firm – zdrowa konkurencja. I to jest ten dodatkowy, pozafinansowy bonus dla MŚP. Nie chcę, aby przedsiębiorcy obawiali się czegokolwiek – krok po kroku uwalniamy ich czas, zmniejszamy bariery biurokratyczne i ułatwiamy kontakt z administracją – wszystko po to, aby łatwiej można było prowadzić inwestycje i działalność gospodarczą.

PAP: Które rozwiązanie z nowej ustawy uważa Pan za najważniejsze?

M.M.: Jest ich co najmniej kilka. Około 15 tys. małych i średnich firm skorzysta z wyższego progu przychodów uprawniającego do uzyskania statusu „małego podatnika”. A ten status to konkretne benefity: np. korzystniejsze warunki amortyzacji, a więc wyższe koszty uzyskania przychodu w pierwszym roku i w konsekwencji niższy podatek. To też łatwiejszy sposób rozliczania zaliczek i 15 proc. CIT zamiast 19 proc.

Chcemy też podać rękę tym małym i średnim przedsiębiorcom, którym udało się wydostać z trudnej sytuacji finansowej. Przedsiębiorca będzie mógł jednorazowo rozliczyć stratę podatkową o wartości 5 mln zł. Do tej pory mógł w pierwszym roku skorzystać tylko z 50 proc. rozliczenia.

Dla niewielkich firm rodzinnych szczególnie istotna będzie możliwość wliczenia w koszty uzyskania przychodu wynagrodzenia współmałżonka. I to niezależnie od formy zatrudnienia. W praktyce oznacza to, że podatnik zatrudniający małżonka będzie przez fiskusa traktowany tak samo jak podatnik zatrudniający osobę spoza najbliższej rodziny. Szacujemy, że to nowe rozwiązanie ułatwi życie prawie 40 tys. przedsiębiorcom.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

PAP: A nie obawiają się Państwo, że to rozwiązanie będzie wykorzystywane przez oszustów?

M.M.: Proszę pamiętać, że od swojego wynagrodzenia małżonek będzie płacił podatek i składki ZUS. Czyli od tego ile zadeklaruje, będzie zależeć wysokość składek i podatku. Oszust z definicji będzie próbował oszukać. My tworzymy prawo dla uczciwych. A takich jest 99 proc. albo i więcej.

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym

PAP: Kiedy te rozwiązania wejdą w życie?

M.M.: Wszystko oczywiście zależy od przebiegu prac rządowych i parlamentarnych. My założyliśmy, że większość zmian wejdzie już na początku przyszłego roku. Natomiast niektóre rozwiązania podatkowe, np. możliwość wliczenia wynagrodzenia współmałżonka w koszty uzyskania przychodu czy jednorazowego rozliczenia straty do 5 mln zł oraz podniesienie progu uprawniającego do uzyskania statusu "małego podatnika" weszłyby w życie nieco później - 1 stycznia 2019 r. Liczymy w ten sposób na synergię efektów kolejnych działań uszczelniających system oraz ułatwień dla MŚP.

PAP: Będą kolejne pakiety?

M.M.: Będą. Jest jeszcze za wcześnie, by deklarować ich zawartość i terminy. Mamy prostą, ale sprawdzoną od lat metodę działania – krok po kroku. Identyfikujemy konkretne problemy w prowadzeniu firmy, zbieramy je w jedną całość i wtedy podejmujemy działania legislacyjne.

autor: Sonia Sobczyk

edytor: Dorota Skrobisz (PAP)

son/ skr/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA