REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamiast ulgi meldunkowej będzie stare odliczenie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Od przyszłego roku zniknie ulga meldunkowa przy sprzedaży nieruchomości. W zamian podatnicy dostaną ulgę związaną z wydaniem pieniędzy na inne cele mieszkaniowe. Zdaniem ekspertów, taka zmiana wpłynie na zwiększenie wpływów budżetowych i ożywi rynek nieruchomości.

Zmiana prawA

REKLAMA


Z informacji, do jakich dotarła Gazeta Prawna, wynika, że od początku 2009 r. nie będzie już ulgi meldunkowej, która ma zastosowanie przy sprzedaży nieruchomości. Jest już gotowa nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która taką zmianę wprowadzi. Co podatnicy dostaną w zamian? Ulgę, która obowiązywała do końca 2006 r., choć w wersji zmodyfikowanej. Podatku z tytułu sprzedaży nieruchomości nie będzie trzeba płacić, gdy pieniądze uzyskane z tej sprzedaży podatnik w ciągu dwóch lat przeznaczy na inne cele mieszkaniowe. O takim przeznaczeniu środków oczywiście będzie trzeba poinformować fiskusa. Cele mieszkaniowe zostaną ściśle wyliczone w ustawie o PIT.

- Ulga meldunkowa stała się furtką do ominięcia podatku z tytułu sprzedaży nieruchomości. Podatnicy meldują się w mieszkaniach lub domach - zadając sobie trud wymiany dokumentów po zmianie meldunku - tylko po to, by uniknąć PIT. Biorąc pod uwagę ceny nieruchomości, ubytki dla budżetu z tego tytułu są znaczne - twierdzi Ministerstwo Finansów.

Dodatkowo, jak podkreśla resort finansów, konieczność likwidacji ulgi meldunkowej jest konsekwencją zapowiedzi zniesienia obowiązku meldunkowego. Sprawa jest więc jasna: nie ma meldunku, nie ma ulgi meldunkowej.

Za duża popularność

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mimo licznych kontrowersji, jakie pojawiły się w ciągu zaledwie półtorarocznego obowiązywania ulgi meldunkowej, wielu podatników z tego zwolnienia korzystało. Zdaniem Mateusza Kobylińskiego, doradcy podatkowego, starszego menedżera w firmie KPMG, pomysł na wycofanie się fiskusa z ulgi meldunkowej wydaje się mieć podłoże w popularności i dostępności tego zwolnienia. Relatywnie łatwe do spełnienia przez podatników warunki (podatnik, który w sprzedawanym mieszkaniu lub domu był zameldowany na pobyt stały co najmniej 12 miesięcy przed datą zbycia, nie płaci 19-proc. podatku od uzyskanego ze zbycia dochodu), w połączeniu z korzystnymi interpretacjami organów podatkowych i wyrokami sądów administracyjnych (potwierdzających istotność długości okresu zameldowania, nie zaś czasu od momentu nabycia nieruchomości) przyczyniły się do korzystania z ulgi na większą skalę, niż początkowo zakładano.

To niewątpliwie nie pozostało bez wpływu na wysokość należności Skarbu Państwa.

 

- Powrót do ulgi opartej na warunku reinwestowania uzyskanych ze zbycia nieruchomości środków zapewne zmniejszy jej popularność, natomiast może stanowić bodziec do ożywienia rynku nieruchomości (i pośrednio przełożyć się na zwiększone wpływy budżetu) - uważa Mateusz Kobyliński.

Stare, nie znaczy dobre

Andrzej Pośniak, doradca podatkowy w Kancelarii CMS Cameron McKenna, podkreśla w rozmowie z nami, że rozważana przez Ministerstwo Finansów likwidacja ulgi meldunkowej, choć zapewne spowodowana planami zniesienia obowiązku meldunkowego, raczej nie stanowi pozytywnej informacji dla podatników. Jak się wydaje, wynika to z dwóch podstawowych powodów.

Po pierwsze, obecne regulacje prawne w tym zakresie są dość jasne i klarowne, a co za tym idzie, zapewniają względne bezpieczeństwo podatnika odnośnie do skutków ewentualnej sprzedaży posiadanego mieszkania czy domu. Mając na względzie niejasności dotyczące uregulowań sprzed 1 stycznia 2007 r., które MF planuje ponownie wprowadzić, można spodziewać się utraty tej stabilizacji. Po drugie zaś, trudno zakładać, że przy okazji rozważanych zmian MF oprze się pokusie zwiększenia obciążeń fiskalnych.

- Wskazane byłoby zatem poszukanie przez MF innego rozwiązania w omawianym zakresie, niż powrót do starych, uciążliwych uregulowań prawnych - podpowiada Andrzej Pośniak.

Rachunek zysków i strat

Korzyści i straty spowodowane planowaną zmianą należy rozpatrywać z punktu widzenia osób, które korzystają z ulgi. Na ten aspekt zwraca uwagę Paweł Jabłonowski, doradca podatkowy z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy, który wyjaśnia, że jeżeli ktoś planował sprzedać nabyte uprzednio lokale i nie inwestować środków w kolejne nieruchomości, na pewno na likwidacji ulgi straci. Projektowana zmiana jest natomiast korzystna dla osób, które chcą zamienić lokal na większy, sprzedając dotychczasowy, w którym nie były z różnych powodów zameldowane.

- W przypadku planowanej zmiany uzależnienie zwolnienia od wydatkowania kwoty wynikającej ze sprzedaży spowoduje brak swobody w dysponowaniu środkami finansowymi pochodzącymi ze sprzedaży nieruchomości, jednak jest bardziej logiczne z punktu widzenia celowości zwolnienia, jako propagującego cele mieszkaniowe - podsumowuje Paweł Jabłonowski.

19 proc. wynosi obecnie PIT od sprzedaży nieruchomości (płacony jest od dochodu)

10 proc. wynosił do końca 2006 r. PIT od sprzedaży nieruchomości (płacony był od przychodu)

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ulgi podatkowe przy sprzedaży nieruchomości

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA