REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamiast ulgi meldunkowej będzie stare odliczenie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Od przyszłego roku zniknie ulga meldunkowa przy sprzedaży nieruchomości. W zamian podatnicy dostaną ulgę związaną z wydaniem pieniędzy na inne cele mieszkaniowe. Zdaniem ekspertów, taka zmiana wpłynie na zwiększenie wpływów budżetowych i ożywi rynek nieruchomości.

Zmiana prawA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Z informacji, do jakich dotarła Gazeta Prawna, wynika, że od początku 2009 r. nie będzie już ulgi meldunkowej, która ma zastosowanie przy sprzedaży nieruchomości. Jest już gotowa nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która taką zmianę wprowadzi. Co podatnicy dostaną w zamian? Ulgę, która obowiązywała do końca 2006 r., choć w wersji zmodyfikowanej. Podatku z tytułu sprzedaży nieruchomości nie będzie trzeba płacić, gdy pieniądze uzyskane z tej sprzedaży podatnik w ciągu dwóch lat przeznaczy na inne cele mieszkaniowe. O takim przeznaczeniu środków oczywiście będzie trzeba poinformować fiskusa. Cele mieszkaniowe zostaną ściśle wyliczone w ustawie o PIT.

- Ulga meldunkowa stała się furtką do ominięcia podatku z tytułu sprzedaży nieruchomości. Podatnicy meldują się w mieszkaniach lub domach - zadając sobie trud wymiany dokumentów po zmianie meldunku - tylko po to, by uniknąć PIT. Biorąc pod uwagę ceny nieruchomości, ubytki dla budżetu z tego tytułu są znaczne - twierdzi Ministerstwo Finansów.

Dodatkowo, jak podkreśla resort finansów, konieczność likwidacji ulgi meldunkowej jest konsekwencją zapowiedzi zniesienia obowiązku meldunkowego. Sprawa jest więc jasna: nie ma meldunku, nie ma ulgi meldunkowej.

REKLAMA

Za duża popularność

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mimo licznych kontrowersji, jakie pojawiły się w ciągu zaledwie półtorarocznego obowiązywania ulgi meldunkowej, wielu podatników z tego zwolnienia korzystało. Zdaniem Mateusza Kobylińskiego, doradcy podatkowego, starszego menedżera w firmie KPMG, pomysł na wycofanie się fiskusa z ulgi meldunkowej wydaje się mieć podłoże w popularności i dostępności tego zwolnienia. Relatywnie łatwe do spełnienia przez podatników warunki (podatnik, który w sprzedawanym mieszkaniu lub domu był zameldowany na pobyt stały co najmniej 12 miesięcy przed datą zbycia, nie płaci 19-proc. podatku od uzyskanego ze zbycia dochodu), w połączeniu z korzystnymi interpretacjami organów podatkowych i wyrokami sądów administracyjnych (potwierdzających istotność długości okresu zameldowania, nie zaś czasu od momentu nabycia nieruchomości) przyczyniły się do korzystania z ulgi na większą skalę, niż początkowo zakładano.

To niewątpliwie nie pozostało bez wpływu na wysokość należności Skarbu Państwa.

 

- Powrót do ulgi opartej na warunku reinwestowania uzyskanych ze zbycia nieruchomości środków zapewne zmniejszy jej popularność, natomiast może stanowić bodziec do ożywienia rynku nieruchomości (i pośrednio przełożyć się na zwiększone wpływy budżetu) - uważa Mateusz Kobyliński.

Stare, nie znaczy dobre

Andrzej Pośniak, doradca podatkowy w Kancelarii CMS Cameron McKenna, podkreśla w rozmowie z nami, że rozważana przez Ministerstwo Finansów likwidacja ulgi meldunkowej, choć zapewne spowodowana planami zniesienia obowiązku meldunkowego, raczej nie stanowi pozytywnej informacji dla podatników. Jak się wydaje, wynika to z dwóch podstawowych powodów.

Po pierwsze, obecne regulacje prawne w tym zakresie są dość jasne i klarowne, a co za tym idzie, zapewniają względne bezpieczeństwo podatnika odnośnie do skutków ewentualnej sprzedaży posiadanego mieszkania czy domu. Mając na względzie niejasności dotyczące uregulowań sprzed 1 stycznia 2007 r., które MF planuje ponownie wprowadzić, można spodziewać się utraty tej stabilizacji. Po drugie zaś, trudno zakładać, że przy okazji rozważanych zmian MF oprze się pokusie zwiększenia obciążeń fiskalnych.

- Wskazane byłoby zatem poszukanie przez MF innego rozwiązania w omawianym zakresie, niż powrót do starych, uciążliwych uregulowań prawnych - podpowiada Andrzej Pośniak.

Rachunek zysków i strat

Korzyści i straty spowodowane planowaną zmianą należy rozpatrywać z punktu widzenia osób, które korzystają z ulgi. Na ten aspekt zwraca uwagę Paweł Jabłonowski, doradca podatkowy z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy, który wyjaśnia, że jeżeli ktoś planował sprzedać nabyte uprzednio lokale i nie inwestować środków w kolejne nieruchomości, na pewno na likwidacji ulgi straci. Projektowana zmiana jest natomiast korzystna dla osób, które chcą zamienić lokal na większy, sprzedając dotychczasowy, w którym nie były z różnych powodów zameldowane.

- W przypadku planowanej zmiany uzależnienie zwolnienia od wydatkowania kwoty wynikającej ze sprzedaży spowoduje brak swobody w dysponowaniu środkami finansowymi pochodzącymi ze sprzedaży nieruchomości, jednak jest bardziej logiczne z punktu widzenia celowości zwolnienia, jako propagującego cele mieszkaniowe - podsumowuje Paweł Jabłonowski.

19 proc. wynosi obecnie PIT od sprzedaży nieruchomości (płacony jest od dochodu)

10 proc. wynosił do końca 2006 r. PIT od sprzedaży nieruchomości (płacony był od przychodu)

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ulgi podatkowe przy sprzedaży nieruchomości

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA