REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ustawie o VAT są potrzebne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Przedsiębiorcy od dłuższego czasu czekają na zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług. Oczekują przede wszystkim uproszczeń w zakresie rozliczeń VAT. Projekt nowelizacji ustawy o VAT jest już gotowy. Co ważne, zawiera on wiele dobrych rozwiązań.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

REKLAMA

Fot. Miłosz Poloch

Uczestnicy debaty

Zdaniem ekspertów, którzy wzięli udział w debacie podczas konferencji: Dyrektywa VAT, praktyka stosowania prawa wspólnotowego we Wrocławiu, wątpliwe jest to , aby nowelizacja ustawy o VAT została uchwalona do końca 2008 r. Wszyscy jednak są za nowelizowaniem obecnej ustawy, a nie tworzeniem nowego aktu prawnego.

Jakie zmiany w VAT są potrzebne podatnikom

Dalszy ciąg materiału pod wideo

DARIUSZ POLAKOWSKI

Może na początek powiem, że według mnie obecnie większość podatników chce prawidłowo wywiązywać się ze swoich obowiązków podatkowych i oczekuje od organów podatkowych m.in. informacji o ich wysokości, formie zapłaty i terminie.

Kontakt z urzędem skarbowym powinien być w tym zakresie bezproblemowy. Jest to możliwe do osiągnięcia. Czego brakuje w polskich regulacjach? Myślę, że należy eliminować sytuacje, w których podatnik, nie popełniając żadnego błędu, jest zmuszany do składania korekt deklaracji. Weźmy jako przykład korekty w transakcjach wewnątrz-wspólnotowych.

Podatnik ma prawo do zastosowania 0-proc. stawki VAT, jeżeli dysponuje pełną dokumentacją potwierdzającą, że towary zostały przemieszczone do innego państwa członkowskiego. Jeżeli jej nie posiada, transakcja musi być rozliczona tak, jakby została dokonana na terytorium Polski i opodatkowana według stawek krajowych. W przypadku gdy w danym miesiącu u podatnika występuje 20, 30 transakcji tego rodzaju, natomiast komplet dokumentów podatnik gromadzi w okresach późniejszych (już po terminie do rozliczenia danego miesiąca), to generuje obowiązek złożenia kilkunastu czy kilkudziesięciu korekt deklaracji.

Projekt nowelizacji ustawy o VAT podejmuje próbę rozwiązania tego problemu. Jeżeli rozliczając dany miesiąc, podatnik nie będzie dysponował wymaganą dokumentacją, transakcja wewnątrzwspólnotowej dostawy będzie pomijana w rozliczeniu do momentu uzyskania kompletu dokumentów.

Należy jeszcze wspomnieć o ograniczeniu czasowym, dotyczy to wyłącznie transakcji dokonywanych w ramach danego kwartału. Ponieważ jest to projekt, nie będę wchodził w szczegóły tego rozwiązania. Jest to jedna z wielu kwestii, które należy rozwiązać.

RYSZARD WAWRYNIEWICZ

Jeśli przedsiębiorcy mają wrażenie, że wszelka działalność ludzka nakierowana jest na rozwiązywanie problemów, to jest to racja, ale z jednym wyjątkiem - polska polityka nie jest nakierowana na rozwiązywanie problemów, a już zwłaszcza problemów przedsiębiorców. Jeśli rozpatrujemy chociażby ustawę o VAT, to w polskiej polityce występuje syndrom pierwszoklasisty - wszyscy politycy wiedzą, jak coś zrobić, nie pytają specjalistów o radę, i wszyscy zaczynają od początku. To jest odpowiedź na pytanie, dlaczego poprzednia nowelizacja ustawy o VAT trafiła do kosza. W polskiej polityce jest też wszechobecny syndrom zmiany punktu siedzenia i punktu widzenia. Jak się jest w opozycji, to nieba by się przychyliło potencjalnym wyborcom i forsowane są zmiany (choćby w ustawie o VAT), które mogą się wyborcom spodobać. Niestety, po objęciu władzy już nie jest się obrońcą podatników - politycy stają się wtedy obrońcami budżetu. Państwo już wtedy nie jest dla obywatela, ale po to, by maksymalizować budżet.

Trzeci syndrom występujący w Polsce to syndrom księgowego. Ministerstwo Finansów w Polsce dysponuje swoistym liberum veto. Każdy sensowny pomysł podatkowy resort jest w stanie zablokować. Co więcej, o blokadzie zazwyczaj decyduje dyrektor departamentu czy pracownik niższego szczebla, a nie sam minister. Prędzej wszystkie lody stopnieją na Antarktydzie, a Sahara się zazieleni niż Ministerstwo Finansów zmieni zdanie w kilku kluczowych kwestiach odnoszących się do VAT.

Ostatni występujący u nas syndrom to syndrom polskiej anarchii. W Polsce nigdy nie ma jednego ośrodka władzy. To oznacza, że cała procedura legislacyjna jest dłuższa i bardziej skomplikowana.

Jeśli pada pytanie: nowa ustawa czy nowelizacja starej, ja jako pragmatyk zawsze odpowiem - nowelizacja starej.

 

W jakim zakresie nowelizować ustawę o VAT

KRZYSZTOF SACHS

Jesteśmy skazani na nowelizację ustawy o VAT. Nie wierzę w idealną ustawę o VAT - każda próba będzie niosła ze sobą konieczność usunięcia niedoskonałości. Jaką wartość ma przygotowana nowelizacja ustawy o VAT? Ważne są w niej dwa aspekty.

Pewnego rodzaju testem nowoczesności systemu podatkowego, który pozwala również przedsiębiorcom porównać nas np. z Czechami i Węgrami, jest istnienie uproszczeń, takich jak uproszczenia dla składów konsygnacyjnych czy możliwość rozliczania VAT przez deklaracje, a nie, jak obecnie, płacenie podatku należnego i jego odzyskiwanie w późniejszym terminie.

Skoro Ministerstwo Finansów zaakceptowało już zmiany w tym zakresie, należy uznać to za krok w dobrym kierunku. Druga kwestia to polska obsesja na punkcie momentu powstania obowiązku podatkowego. Największa liczba błędów stwierdzanych w kontrolach dotyczy właśnie niewłaściwego określenia momentu naliczenia podatku należnego.

Jeśli będziemy rozliczać się z fiskusem cztery razy w roku zamiast 12 (dzięki deklaracjom kwartalnym), to moment powstania obowiązku w VAT stanie się mniej ważny. To będzie administracyjnie duże uproszczenie.

Kolejna dobra wiadomość to zniesienie sankcji VAT. Sankcja jest przeżytkiem. Kiedy w Polsce wprowadzano VAT w 1993 roku, sankcja wynosiła 500 proc., potem 300 proc. i stopniowo ją redukowano. Sankcja była wprowadzona, gdyż obawiano się, że VAT będzie dużym polem do nadużyć. Teraz sankcja nie jest już potrzebna.

Czy nowelizacja ustawy o VAT ma sens

ADAM BĄCAL

Jestem zwolennikiem nowelizowania ustawy, a nie uchwalenia nowej. Życie pokazuje bowiem, że nawet złe przepisy w toku stosowania ulegają swoistej naprawie poprzez właściwą ich interpretację.

Nowelizację ustawy widziałbym na dwóch płaszczyznach: składy konsygnacyjne, skrócenie terminów zwrotu VAT - owszem tak. Jednak przede wszystkim ustawa wymaga dostosowania do wymogów unijnych i to w obszarach, które są doskonale znane. Jako przykład może posłużyć kwestia opodatkowania zadatku. Polskie regulacje odbiegają w tym zakresie od stanowiska, które wyraził niedawno Europejski Trybunał Sprawiedliwości.

Dostosowanie ustawy do wzorca zawartego w nowej dyrektywie leży w interesie nas wszystkich. Pamiętać bowiem trzeba o skutkach budżetowych spraw przegranych przez Polskę w ETS.

Czy rozliczenia VAT można uprościć

ADAM BĄCAL

Denerwują mnie postulaty uproszczenia ustawy. To jest zabieg niewykonalny. Jak bowiem może być prosta ustawa, która odpowiadać ma wzorcowi unijnemu? Wzorzec ten przecież - zaręczam - nie jest prosty. Odrębną natomiast kwestią jest czytelna redakcja przepisów czy uproszczenia w rozliczeniach. W tym przedmiocie jest sporo do zrobienia.

KRZYSZTOF SACHS

Opracowana nowelizacja ustawy o VAT nie uprości w sposób radykalny życia podatnikom. Ale trzeba pamiętać, że VAT rozliczany na zasadach ogólnych zawsze będzie skomplikowany. Jeśli chcemy uprościć rozliczenia, zredukujmy liczbę podatników, którzy muszą ich dokonywać. To można zrobić albo poprzez wprowadzenie ryczałtu - w wersji zbliżonej do proponowanej w poprzedniej kadencji Sejmu (swego rodzaju karty podatkowej w VAT), albo przez podniesienie progu dla rejestracji dla potrzeb VAT. Tych działań na razie nie widać.

 

Czy w Polsce można obniżyć VAT

KRZYSZTOF SACHS

W Polsce średnie obciążenie VAT wynosi ok. 17 proc. Obniżenie do takiego poziomu nie powinno negatywnie wpłynąć na dochody budżetu państwa. Zatem można obniżyć VAT, tylko należy zrozumieć, co to tak naprawdę oznacza? Dziś w koszyku zakupów osób o niższych dochodach, np. emerytów, znajdują się przede wszystkim towary opodatkowane obniżonymi stawkami - 3 i 7 proc., czyli np. żywność i lekarstwa. W konsekwencji w odniesieniu do tej grupy konsumentów wprowadzenie jednolitej stawki VAT np. na poziomie 17 proc. oznaczałoby wzrost kosztów utrzymania o kilka punktów procentowych.

Zmiany w stawce VAT można przeprowadzić, tylko najpierw trzeba dokładnie przeanalizować skutki społeczne. Zmiana stawek VAT nie będzie możliwa bez kompletnej reformy w podatku dochodowym. Jeśli mielibyśmy z dnia na dzień wprowadzić m.in. dla emerytów wyższą np. o 10 proc. stawę VAT na żywność i leki, natychmiast trzeba pomyśleć dla nich o uldze w podatku dochodowym. Choć i to nie musi oznaczać dla tej grupy osób pełnej rekompensaty. Zmiana stawek VAT jest banalna do przeprowadzenia od strony legislacyjnej. Jednak wymaga dogłębnej analizy makroekonomicznej, za którą zapewne nikt się jeszcze nie zabrał.

DARIUSZ POLAKOWSKI

Ja jestem wykonawcą prawa. Nigdy nie uczestniczyłem w jego tworzeniu. Dla mnie stawki nie są najważniejsze. Podatnicy powinni wiedzieć, z czego i jak mają się rozliczać, a gdy mają z tym kłopoty, powinni taką informację uzyskać w swoim urzędzie skarbowym. Wszystko po to, aby nie popełniać głupich błędów.

Czy zmiany w VAT pozwolą ograniczyć wątpliwości

DARIUSZ POLAKOWSKI

Obowiązująca ustawa o VAT obrasta już w orzeczenia czy interpretacje. Tworzy się masę wyjaśnień. Po jakimś czasie dochodzi do status quo. Zawierana jest swoista umowa między organami podatkowymi a podatnikami, gdzie każdy stara się nie naruszać zawartego porozumienia. Jest wielu przedsiębiorców, którzy chcą płacić podatki i chcą mieć święty spokój, dlatego też w sytuacjach, gdzie regulacja jest nieprecyzyjna zadają proste pytanie - jak mamy postąpić, aby urząd tego nie kwestionował. Trzeba im dać taką możliwość. Każda nowela do ustawy powoduje, że stare problemy są rozwiązywane, ale powstają nowe. Zanim pojawią się interpretacje do nowych przepisów, ukształtuje orzecznictwo, mijają dwa, trzy lata. Ten okres to czas sporów.

Czy zmiany w VAT są możliwe w tym roku

RYSZARD WAWRYNIEWICZ

Jeśli się chce, to z zachowaniem wszystkich procedur parlamentarnych bez obawy o ewentualny wyrok Trybunału Konstytucyjnego nowelę można zrobić w miesiąc. To się odnosi do każdej ustawy. Jednak potrzebna jest tu wola polityczna. W przypadku noweli ustawy o VAT obawiam się, że koniec tego roku jest terminem optymistycznym.

KRZYSZTOF SACHS

Punktem krytycznym przy nowelizacji VAT będzie to, jak we wrześniu zachowa się Komisja Finansów Publicznych, bo zapewne dopiero po wakacjach Komisja zajmie się projektem zmian. Jeśli ta powoła podkomisję, nie mamy co liczyć na nowelizację ustawy o VAT w tym roku. Jeśli powie, że ten projekt już był omawiamy w poprzedniej kadencji i dodatkowo zawiera pewne nowe rozwiązania, którymi Komisja może się zająć w ciągu kilku posiedzeń, to być może jest szansa, że nowelizacja ustawy o VAT wejdzie w życie 1 stycznia 2009 r. Czekają nas oczywiście kolejne zmiany, które muszą wejść w życie od 2010 roku, ale na razie warto wprowadzić tę opracowaną nowelizację, a w przyszłym roku przygotować nową, dużą, uwzględniającą również rozwiązania, które zostały ostatnio przyjęte przez Unię Europejską.

DARIUSZ POLAKOWSKI

Obawiam się, że nie ma szans, aby nowelizacja ustawy o VAT została wprowadzona jeszcze w tym roku.

Debatę prowadził Krzysztof Bień

Notowała ewa matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozew z PFR w sprawie Tarcz Finansowych. Komu grozi proces, jak się bronić – wyjaśnia adwokat

Jak ustalił redaktor Adam Pantak z Dziennika Gazety Prawnej (w artykule z 22 kwietnia 2025 r. "Ze skorzystania z pomocy covidowej musi się tłumaczyć 16 tys. firm. Kto dostał pozew?" - GazetaPrawna.pl), spółka Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR) złożyła 16 095 pozwów przeciwko przedsiębiorcom w związku z brakiem spłaty zobowiązań w ramach Programów rządowych «Tarcza Finansowa 1.0» oraz «Tarcza Finansowa 2.0». Oznacza to, że ogromna rzesza przedsiębiorców otrzymało już pozwy z PFR, albo niedługo je otrzyma.
Dlaczego warto się temu przyjrzeć? Kto może otrzymać pozew? Czy i kiedy należy się obawiać tych pozwów? I jak się przed nimi bronić? To wyjaśnię w cyklu artykułów na Infor.pl.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA