REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpływ zmiany stawek PIT na dochody gmin

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Odliczenia w ramach ulgi na dzieci uszczuplą w tym roku dochody samorządów o około 3 mld zł. Zmiana skali podatkowej od 2009 roku spowoduje ubytek dochodów również o 3 mld zł. Ministerstwo Finansów jeszcze nie zdecydowało, czy samorządy otrzymają rekompensatę.

W porównaniu z 2007 rokiem w ciągu najbliższych dwóch lat (2008-2009) do samorządowej kasy wpłynie 6 mld zł mniej. To efekt wprowadzenia ulgi na dzieci, której koszt (ok. 3 mld zł) samorządy odczują najbardziej w obecnym roku, a także zmiana skali podatkowej (kolejne 3 mld zł). Tę ostatnią zmianę budżety jednostek odczują w 2009 roku. Dochody własne ma także nieznacznie uszczuplić ustawa abolicyjna. Związek Miast Polskich szacuje koszt jej wprowadzania na ok. 80 mln zł.

REKLAMA

Autopromocja

Z analizy dochodów własnych wszystkich jednostek samorządu terytorialnego z ostatnich trzech lat oraz prognoz dochodów na 2008 rok wynika, że pomimo wyższych kosztów dochody własne jednostek w tym roku wzrosną. W poszczególnych gminach i miastach sytuacja może być jednak odmienna, bowiem zmiany w PIT najbardziej obciążają duże miasta, takie jak Warszawa, Kraków i Wrocław.

Dochody rosną od lat

Jak pokazują dane ze sprawozdań za lata 2005-2007, dochody własne (z podatków, opłat oraz majątku) jednostek samorządu terytorialnego rosną. W 2007 roku w stosunku do 2006 roku wzrosły one o ponad 11 mld zł. W 2008 roku nastąpi jednak spowolnienie. Według szacunków Gazety Prawnej dochody własne jednostek samorządu terytorialnego wzrosną w 2008 roku w stosunku do 2007 roku o ok. 3-5 mld zł. Wzrost ten nastąpi mimo zmian prawnych (wprowadzenie ulgi na dzieci), które spowodują spadek wpływów podatkowych z PIT.

W 2009 roku podobny efekt może wywołać wprowadzenie dwóch stawek PIT - 18 i 32 proc. W praktyce oznaczać to będzie zahamowanie wzrostu wpływów z tytułu udziału samorządów w PIT. W latach poprzednich wzrost wyniósł 2,5 mld zł (w 2006 roku) i 5 mld zł (w 2007 roku). Dochody własne z udziałów w PIT w 2008 roku mają według szacunków Ministerstwa Finansów wynieść 25,7 mld zł wobec 25,6 mld zł w 2007 roku, co oznacza, że wzrostu dochodów właściwie nie będzie. Oczywiście są to dane dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak mówi dr Mariusz Popławski z Katedry Prawa Podatkowego Uniwersytetu w Białymstoku, koszty wprowadzenia ulgi na dzieci poniosą bowiem głównie największe miasta, ponieważ są to największe skupiska podatników podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). A zatem również zmianę stawek PIT od 1 stycznia 2009 r. w największym stopniu odczują miasta.

Według planu na 2008 rok największe udziały w PIT będą miały m.in. miasta, takie jak: Warszawa (ponad 2 mld 473 mln zł), Kraków (ponad 608 mln zł), Wrocław (ponad 511 mln zł), Poznań (ponad 500 mln zł), Łódź (495 mln zł) i Gdańsk (ponad 356 mln zł). W samym tylko Wrocławiu w związku z wprowadzeniem ulgi na dzieci wpływy będą mniejsze o około 80 mln zł. Jeśli również tyle wyniósłby koszt wprowadzenia dwóch stawek podatkowych PIT, to okazałoby się, że udział Wrocławia w tym podatku stopnieje z ponad 500 mln zł do 350 mln zł.

Brak rekompensaty

Profesor Leszek Patrzałek z Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu przekonuje, że zmiany w podatku dochodowym od osób fizycznych, które zostaną wprowadzone od 1 stycznia 2009 r., spowodują uszczuplenie dochodów jednostek samorządu terytorialnego wszystkich szczebli (gminy, powiaty, województwa) z tytułu udziałów. Dodaje on, że konsekwencje zmiany skali podatkowej PIT będą takie same, jak w przypadku ulgi na dzieci, która została wprowadzona w 2007 roku.

Ministerstwo Finansów faktycznie nie podjęło decyzji o rekompensacie wpływów dla gmin. Jak informuje Elżbieta Suchocka-Roguska, wiceminister finansów, rekompensaty dla samorządów nie można jednak wykluczyć.

REKLAMA

- Przy okazji zmiany ustawy kompetencyjnej będzie nowelizowana również ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. W związku z tym poruszony zostanie również temat wpływów do jednostek samorządu terytorialnego z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na razie jednak nie zapadły jeszcze żadne decyzje - mówi Elżbieta Suchocka-Roguska.

Jak wskazują eksperci od finansów publicznych, dopiero w dłuższej perspektywie i w sprzyjających okolicznościach (dalszy wzrost gospodarczy oraz wzrost płac) do samorządów może napłynąć więcej środków z tytułu udziału w PIT.

Profesor Leszek Patrzałek zwraca uwagę, że w przypadku wysokiego wzrostu PKB w kolejnych latach zmiana stawek podatkowych może przyczynić się do zwiększenia dochodów podatkowych z tytułu udziału w PIT.

Takie prognozy potwierdza także Marcin Urban, skarbnik Wrocławia. Jednak w obecnym roku w związku z wprowadzeniem ulgi na dzieci szacuje on ubytek wpływów z PIT o około 80 mln zł. Jego zdaniem wpływy z innych podatków nie będą w stanie zrekompensować utraty dochodów związanych z ulgą na dzieci oraz zmianą skali podatkowej, zwłaszcza w początkowym okresie po wprowadzeniu zmian.

Z analizy GP wynika jednak, że dochody własne jednostek z innych źródeł podatkowych i majątkowych będą w stanie pokryć koszty zmian w PIT.

Wpływy z CIT

Część kosztów związanych z wprowadzeniem ulgi na dzieci oraz zmianą skali podatkowej mogą pokryć większe dochody z podatku dochodowego od firm.

W 2006 roku rzeczywisty dochód z tytułu udziału samorządów w CIT był większy o 0,5 mld zł od zakładanego na początku roku planu. Z kolei zgodnie z planem na 2007 rok dochód miał wynieść 6,7 mld zł, natomiast do kas samorządów faktycznie wpłynęło 7,6 mld zł.

Dane te pokazują, że w poprzednich latach firmy odprowadzały znacznie więcej podatku dochodowego niż szacował resort finansów. A zatem biorąc pod uwagę dynamikę wzrostu dochodów z CIT po stronie samorządowej, wydaje się, że w 2008 roku wpływy w stosunku do roku 2007 mogą zwiększyć się o około 1 mld zł do około 8,5 mld zł.

 

Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową w prognozie dochodów jednostek samorządu terytorialnego (jst) na 2008 rok zaznacza jednak, że dynamika dochodów jednostek z tytułu wpływów z PIT i CIT będzie ograniczana m.in. poprzez zmniejszenie udziału województw w tym ostatnim podatku. Na zmniejszenie dynamiki dochodów z CIT będą też miały wpływ gorsze niż w 2007 roku prognozowane wskaźniki dla całej gospodarki. A zatem biorąc pod uwagę szacunki Instytutu oraz dane ze sprawozdań z wykonania budżetów jst za lata poprzednie, wydaje się, że rzeczywisty wzrost dochodów do samorządów z tytułu udziału w CIT może wynieść w 2008 roku około 0,5 mld zł.

Podatkowe tendencje

Przyczyną większych wpływów z CIT może być wzrost inwestycji. Napływ inwestycji do miast może w konsekwencji spowodować wyższe wpływy także z innych źródeł, np. z podatku od nieruchomości czy od czynności cywilnoprawnych.

Z kolei wzrost płac powoduje, że podatnicy płacą więcej PIT, a zatem do gmin również trafia więcej środków. Jak pokazują dane za ubiegłe lata, wpływy z podatku od nieruchomości oraz PCC regularnie rosną. Zatem można przyjąć, że w 2008 roku wpływy z podatku od nieruchomości będą wyższe o około 0,5 mld zł, a z podatku od czynności cywilnoprawnych o 0,5 do 1 mld zł niż w 2007 roku.

Na niezmienionym poziomie mogą pozostać natomiast dochody z podatku od spadków i darowizn. Jest to skutek wprowadzenia od 1 stycznia 2007 r. zwolnienia dla członków najbliższej rodziny. Przykład podatku od spadków pokazuje jednak, że wprowadzenie zwolnienia w podatku nie musi oznaczać automatycznie spadku dochodów. W 2007 roku samorządy odnotowały bowiem wzrost dochodów z tytułu udziału w tym podatku. Kolejne zmiany prawne ułatwiające skorzystanie ze zwolnienia pozwalają przyjąć, że w 2008 i 2009 roku wpływy pozostaną jednak na podobnym poziomie jak w 2007 roku.

Wyraźną tendencję wzrostową widać natomiast w dochodach z majątku, dlatego ostrożny szacunek pozwala przyjąć wzrost dochodów z tego tytułu o kolejne 0,5 mld zł. Jeszcze większy wpływ środków następuje z tzw. pozostałych dochodów własnych. Chodzi m.in. o dochody z opłat za usługi, czynszów, odsetek od rachunków bankowych i inych. W 2005, 2006 i 2007 roku rocznie notowano wzrost z tych tytułów o około 2 mld zł. Ostrożny szacunek pozwala więc przyjąć wzrost w 2008 roku o około 1,2 mld zł.

Wszystkie powyższe szacunki pokazują, że dochody własne gmin, miast, powiatów i województw w 2008 roku wzrosną, a zatem ubytek dochodów z PIT generalnie może nie być aż tak dotkliwy. Rozkład środków będzie zależał jednak od charakteru gminy. Najmniej stracą gminy wiejskie, w których jest mało podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, najwięcej gminy miejskie.

Oczekiwania samorządów

Nie można jednak zapominać, że mniejsze wpływy po stronie dochodów oznaczają mniejsze wydatki. Marcin Urban przyznaje, że samorządy obawiają się zmian wprowadzanych z dnia na dzień czy raczej z roku na rok. Samorządy, w tym miasta, posiadają wieloletnie plany inwestycyjne, na które zaciągają zobowiązania. Liczą zatem na wpływy nie mniejsze niż w roku poprzednim. Co więcej, miasta takie jak Wrocław, Gdańsk, Warszawa czy Poznań inwestują znaczne środki w związku z organizacją Euro 2012. Chciałyby więc, aby ich dochody rosły.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jednostki samorządu terytorialnego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

O ile mniej pieniędzy wpłynie do kas samorządów

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA