REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2009 r. zostanie zlikwidowana ulga meldunkowa. Zarobek ze zbycia domu będzie wolny od PIT, gdy zostanie przeznaczony na inne cele. Zwolnienie obejmie tylko część dochodów, a pieniądze będzie trzeba wydać w ciągu dwóch lat.

Od przyszłego roku zniknie ulga meldunkowa - tak przewiduje projekt zmian w ustawie o PIT przygotowany przez Minis- terstwo Finansów. W zamian podatnicy dostaną zwolnienie podatkowe, które obowiązywało do końca 2006 roku, ale w wersji bardzo ograniczonej w porównaniu z poprzednią.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ograniczenie zwolnienia

Schemat zwolnienia pozostanie taki sam: podatnik, sprzedający nieruchomość, który będzie chciał skorzystać ze zwolnienia od PIT, będzie musiał w ciągu dwóch lat przeznaczyć uzyskane ze sprzedaży pieniądze na inne cele mieszkaniowe. Tymi innymi celami będą m.in. kupno mieszkania, domu lub gruntu, remont, modernizacja czy rozbudowa nieruchomości. Nie będą nimi natomiast wydatki na nieruchomości rekreacyjne.

Nowością będzie zakres zwolnienia. Wolna od PIT będzie bowiem tylko część dochodu uzyskanego ze zbycia nieruchomości, który zostanie przeznaczony na inny cel mieszkaniowy. Przepisy ustawy o PIT, obowiązujące do końca 2006 roku, zakładały zwolnienie całej kwoty, uzyskanej ze sprzedaży mieszkania lub domu, z PIT, jeśli została ona w ciągu dwóch lat wydana na inny cel mieszkaniowy. Ta modyfikacja podyktowana jest tym, że poprzednio podatek płaciło się od całego przychodu ze sprzedaży. Teraz opodatkowany jest tylko dochód z takiej transakcji. Nie przywrócono też ulgi z tytułu sprzedaży mieszkań otrzymanych w spadku lub darowiźnie.

REKLAMA

Likwidacja ulgi

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ulga meldunkowa weszła w życie 1 stycznia 2007 r. i od początku przysparzała i podatnikom, i organom podatkowym na czele z MF wielu kłopotów. Nic dziwnego, że resort finansów chce zlikwidować od 1 sty- cznia 2009 r. tę ulgę, która stała się łatwym sposobem na unikanie opodatkowania. Wystarczy bowiem, że podatnik w sprzedawanej nieruchomości był zameldowany przez co najmniej 12 miesięcy, aby nie zapłacić PIT od dochodu ze zbycia mieszkania lub domu. Dodatkowo MF, jako argument za usunięciem z ustawy o PIT ulgi meldunkowej, podaje propozycję likwidacji obowiązku meldunkowego. Obecnie ulga meldunkowa jest uwarunkowana 12-miesięcznym okresem zameldowania w zbywanym budynku lub lokalu.

Haczyk na podatników

Projekt zmian w ustawie o PIT zakłada, że wolne od PIT będą dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych związanych z nieruchomością w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków na cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli w okresie dwóch lat od dnia odpłatnego zbycia przychód z tego tytułu zostanie wydany na cele mieszkaniowe. Wydatki poniesione na cele mieszkaniowe mają być uwzględniane do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

 

Niestety, to nowe zwolnienie to swoisty haczyk na podatników. Wolny od PIT nie będzie cały dochód ze sprzedaży nieruchomości. Proponowane zwolnienie polega na wyłączeniu z opodatkowania tej części dochodu, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi wydatków poniesionych w okresie dwóch lat w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia. Oznacza to, że w każdym przypadku kupna mieszkania tańszego niż to, które podatnik sprzeda, wystąpi konieczność zapłaty 19-proc. PIT.

Resort finansów wyjaśnia jednak, że jeżeli przychód z odpłatnego zbycia zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od PIT.

Rozliczenie z fiskusem

Proponowane przez MF rozwiązanie powoduje też zmianę konstrukcji rozliczania podatku należnego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych. Podatnik po zakończeniu roku podatkowego, w którym nastąpi zbycie nieruchomości, będzie składał odrębne zeznanie roczne o wysokości dochodu uzyskanego w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych związanych z nieruchomościami i wysokości należnego podatku dochodowego z tego tytułu. W zeznaniu będzie wykazywał też dochody wolne od PIT na podstawie nowo wprowadzanego zwolnienia.

Mimo że od początku przyszłego roku ulga meldunkowa zniknie z przepisów, niektórzy podatnicy będą mogli z niej skorzystać również po 1 stycznia 2009 r. Będzie to dotyczyło osób, które wybudują lub nabędą nieruchomości do końca 2008 roku.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Opodatkowanie sprzedaży nieruchomości

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA