REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2009 r. zostanie zlikwidowana ulga meldunkowa. Zarobek ze zbycia domu będzie wolny od PIT, gdy zostanie przeznaczony na inne cele. Zwolnienie obejmie tylko część dochodów, a pieniądze będzie trzeba wydać w ciągu dwóch lat.

Od przyszłego roku zniknie ulga meldunkowa - tak przewiduje projekt zmian w ustawie o PIT przygotowany przez Minis- terstwo Finansów. W zamian podatnicy dostaną zwolnienie podatkowe, które obowiązywało do końca 2006 roku, ale w wersji bardzo ograniczonej w porównaniu z poprzednią.

REKLAMA

REKLAMA

Ograniczenie zwolnienia

Schemat zwolnienia pozostanie taki sam: podatnik, sprzedający nieruchomość, który będzie chciał skorzystać ze zwolnienia od PIT, będzie musiał w ciągu dwóch lat przeznaczyć uzyskane ze sprzedaży pieniądze na inne cele mieszkaniowe. Tymi innymi celami będą m.in. kupno mieszkania, domu lub gruntu, remont, modernizacja czy rozbudowa nieruchomości. Nie będą nimi natomiast wydatki na nieruchomości rekreacyjne.

Nowością będzie zakres zwolnienia. Wolna od PIT będzie bowiem tylko część dochodu uzyskanego ze zbycia nieruchomości, który zostanie przeznaczony na inny cel mieszkaniowy. Przepisy ustawy o PIT, obowiązujące do końca 2006 roku, zakładały zwolnienie całej kwoty, uzyskanej ze sprzedaży mieszkania lub domu, z PIT, jeśli została ona w ciągu dwóch lat wydana na inny cel mieszkaniowy. Ta modyfikacja podyktowana jest tym, że poprzednio podatek płaciło się od całego przychodu ze sprzedaży. Teraz opodatkowany jest tylko dochód z takiej transakcji. Nie przywrócono też ulgi z tytułu sprzedaży mieszkań otrzymanych w spadku lub darowiźnie.

REKLAMA

Likwidacja ulgi

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ulga meldunkowa weszła w życie 1 stycznia 2007 r. i od początku przysparzała i podatnikom, i organom podatkowym na czele z MF wielu kłopotów. Nic dziwnego, że resort finansów chce zlikwidować od 1 sty- cznia 2009 r. tę ulgę, która stała się łatwym sposobem na unikanie opodatkowania. Wystarczy bowiem, że podatnik w sprzedawanej nieruchomości był zameldowany przez co najmniej 12 miesięcy, aby nie zapłacić PIT od dochodu ze zbycia mieszkania lub domu. Dodatkowo MF, jako argument za usunięciem z ustawy o PIT ulgi meldunkowej, podaje propozycję likwidacji obowiązku meldunkowego. Obecnie ulga meldunkowa jest uwarunkowana 12-miesięcznym okresem zameldowania w zbywanym budynku lub lokalu.

Haczyk na podatników

Projekt zmian w ustawie o PIT zakłada, że wolne od PIT będą dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych związanych z nieruchomością w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków na cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli w okresie dwóch lat od dnia odpłatnego zbycia przychód z tego tytułu zostanie wydany na cele mieszkaniowe. Wydatki poniesione na cele mieszkaniowe mają być uwzględniane do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

 

Niestety, to nowe zwolnienie to swoisty haczyk na podatników. Wolny od PIT nie będzie cały dochód ze sprzedaży nieruchomości. Proponowane zwolnienie polega na wyłączeniu z opodatkowania tej części dochodu, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi wydatków poniesionych w okresie dwóch lat w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia. Oznacza to, że w każdym przypadku kupna mieszkania tańszego niż to, które podatnik sprzeda, wystąpi konieczność zapłaty 19-proc. PIT.

Resort finansów wyjaśnia jednak, że jeżeli przychód z odpłatnego zbycia zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od PIT.

Rozliczenie z fiskusem

Proponowane przez MF rozwiązanie powoduje też zmianę konstrukcji rozliczania podatku należnego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych. Podatnik po zakończeniu roku podatkowego, w którym nastąpi zbycie nieruchomości, będzie składał odrębne zeznanie roczne o wysokości dochodu uzyskanego w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych związanych z nieruchomościami i wysokości należnego podatku dochodowego z tego tytułu. W zeznaniu będzie wykazywał też dochody wolne od PIT na podstawie nowo wprowadzanego zwolnienia.

Mimo że od początku przyszłego roku ulga meldunkowa zniknie z przepisów, niektórzy podatnicy będą mogli z niej skorzystać również po 1 stycznia 2009 r. Będzie to dotyczyło osób, które wybudują lub nabędą nieruchomości do końca 2008 roku.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Opodatkowanie sprzedaży nieruchomości

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA