REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na odliczenie podatku VAT będzie cały rok

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Sejm zaczyna prace nad nowelizacją ustawy o VAT przygotowaną przez PO. PO chce skrócić termin zwrotu podatku do 50 dni i wydłużyć do roku okres do odliczenia. Projekt ujednolica moment powstania obowiązku podatkowego i wprowadza ryczałtowy VAT.

Na obecnym posiedzeniu Sejmu rozpatrywany jest projekt zmian w VAT, którego wnioskodawcą jest Platforma Obywatelska. Nowelizacja sygnowana przez PO to w rzeczywistości nieznacznie zmodyfikowany projekt, nad którym przez ponad rok pracował Sejm poprzedniej kadencji.

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizację ustawy o VAT opracowało także Ministerstwo Finansów. Obie propozycje zawierają wiele korzystnych i oczekiwanych przez podatników rozwiązań podatkowych.

Do najważniejszych można zaliczyć likwidację 30-proc. sankcji, uregulowanie instytucji składów konsygnacyjnych, czy wprowadzenie możliwości składania deklaracji kwartalnych przez wszystkich podatników. Nowelizacja Platformy Obywatelskiej w pewnym zakresie idzie jednak dalej niż projekt rządowy. Przewiduje znaczne wydłużenie okresu, w którym możliwe jest odliczenie podatku oraz skrócenie terminu zwrotu VAT, a ponadto zmiany, których projekt rządowy nie uwzględnia, w tym: ujednolicenie momentu powstania obowiązku podatkowego oraz wprowadzenie ryczałtu w VAT.

Szybszy zwrot VAT

REKLAMA

Zdaniem Pawła Jabłonowskiego, doradcy podatkowego w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy, projekt PO należy ocenić jako bardziej korzystny dla przedsiębiorców od projektu rządowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niektóre z proponowanych zmian wykraczają istotnie poza to, co zaproponował rząd. Dotyczy to np. zmiany terminu zwrotu VAT. Projekt rządowy zakłada, iż podstawowym terminem zwrotu będzie 60 dni.

- Projekt poselski skraca natomiast ten termin do 50 dni, co powoduje, że podatnik aż o 10 dni krócej będzie kredytował Skarb Państwa - mówi Paweł Jabłonowski. Dodaje, że z biznesowego punktu widzenia poprawia to warunki prowadzenia działalności gospodarczej. Zwiększa się płynność finansowa przedsiębiorców, co pozwala lepiej organizować prowadzenie działalności.

- Należy jednak pamiętać, że z powyższej preferencji nie skorzystają przedsiębiorcy, którzy wykonują czynności opodatkowane krócej niż rok - zwraca uwagę Paweł Jabłonowski.

Więcej czasu na odliczenie

Oba projekty przewidują także wydłużenie okresu do odliczania podatku naliczonego. Dziś podatnik rozliczający się miesięcznie ma na to dwa miesiące. Propozycja MF wydłuża ten okres do trzech miesięcy. Projekt PO umożliwia odliczenie podatku przez okres jednego roku od momentu otrzymania faktury, jednak nie później niż do końca roku kalendarzowego.

Według Andrzeja Bernatka, doradcy podatkowego w KPMG, konieczność wydłużenia okresu, w którym jest możliwe odliczenie VAT bez konieczności składania korekty deklaracji, jest chyba dla wszystkich przedsiębiorców zupełnie oczywista. Jak podkreśla ekspert, doradcy podatkowi postulowali to od lat i wszystkie projekty zmiany do ustawy konsultowane ze środowiskiem doradców uwzględniały zmianę w tym kierunku.

- Dyskusję, czy okres odliczenia rozszerzyć do 3 czy maksymalnie do 12 miesięcy, można skwitować jedynie powiedzeniem, że lepsze rozwiązanie jest wrogiem dobrego - mówi Andrzej Bernatek. Należy mieć nadzieję, że propozycja zawarta w projekcie poselskim zostanie przez parlament zaakceptowana. Zdaniem eksperta teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie, aby okres ten był jeszcze dłuższy.

- Jeżeli VAT ma być naprawdę neutralny dla przedsiębiorców, to powinni oni zawsze mieć możliwość odliczenia w przypadku zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi, a już tylko od samych zainteresowanych zależy, jak szybko to zrobią, a tym samym jak efektywne będą ich rozliczenia podatkowe - twierdzi Andrzej Bernatek. Dodaje, że nie sposób zgodzić się z argumentacją MF, że trzymiesięczny okres to maksimum, którego przekroczenie spowoduje niemożność kontrolowania nieuczciwych podatników.

- To kolejny przykład próby tworzenia prawa opartego na założeniu, że prawo nie służy większości uczciwych podatników, ale jest narzędziem do ścigania nieuczciwej mniejszości - ocenia ekspert.

Obowiązek podatkowy

Poselska nowela zakłada ponadto ujednolicenie momentu powstawania obowiązku podatkowego. Zgodnie z projektem obowiązek podatkowy powstawałby z chwilą dostawy towaru lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi. Nie może to być jednak moment późniejszy niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności lub upływu terminu, w którym należy ją uregulować.

 

Proponowane rozwiązanie nie jest obligatoryjne. Możliwe będzie stosowanie szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego.

- W niektórych sytuacjach rozwiązanie takie może okazać się korzystniejsze dla przedsiębiorcy - twierdzi Paweł Jabłonowski.

Jak wyjaśnia Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy z kancelarii podatkowej Ożóg i Wspólnicy, podatnik według swojego wyboru mógłby rozliczać VAT z całej działalności według jednolitej zasady lub według szczególnych zasad powstawania obowiązku podatkowego. Zdaniem eksperta pewne wątpliwości budzi jednak zasada wyboru formy rozliczeń. Według projektu podatnik byłby obowiązany stosować zasady szczególne, a dopiero po zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego miałby możliwość stosować jednolitą zasadę dla wszystkich czynności.

- To rozwiązanie będzie korzystne dla obecnie działających podatników, gdyż nie zostaną oni zaskoczeni nagłą zmianą zasad. Jeśli nie dokonają zawiadomienia, będą rozliczać się według zasad dotychczasowych - mówi Andrzej Nikończyk. Zdaniem eksperta proponowane rozwiązanie może okazać się jednak krótkowzroczne. Zmiana ustawy z założenia ma bowiem obowiązywać wiele lat, zatem wszystkie podmioty rozpoczynające działalność w kolejnych latach będą musiały zawiadomić urząd skarbowy o wyborze jednolitej zasady powstawania obowiązku podatkowego lub stosować zasady szczególne.

- Proponowane uproszczenie założenia powinno być jednak adresowane głównie do podatników rozpoczynających działalność (np. rozpoczynających wynajem mieszkania i odprzedających usługi telekomunikacyjne, energię elektryczną itd.), by im ułatwić rozliczanie VAT - twierdzi Andrzej Nikończyk. W ocenie eksperta regułą powinien być zatem jednolity moment powstania obowiązku podatkowego, zaś podatnicy zainteresowani stosowaniem zasad szczególnych mogliby skorzystać z takiej opcji.

Ryczałtowy VAT

Nowelizacja PO wprowadza także ryczałtowy VAT dla drobnych podatników (których przychody nie przekraczają 50 tys. euro). Jak wskazuje Paweł Jabłonowski, w intencji posłów ma to ułatwić dokonywanie rozliczeń takim przedsiębiorcom. Jednak skorzystanie z tej preferencji obarczone zostało mnóstwem wymogów, co może zniechęcić podatników do jej stosowania.

Konieczność pisemnego zawiadomienia o wyborze ryczałtu, a także obowiązek prowadzenia dziennej ewidencji obrotów nie spowodują, że ta forma rozliczeń stanie się popularna.

- Również brak możliwości odliczania podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością działać będzie odstraszająco na przedsiębiorców - ocenia Paweł Jabłonowski. Ekspert podkreśla że projekt nie wskazuje, jaki rodzaj usług miałby podlegać opodatkowaniu ryczałtem.

Istnieje zatem niebezpieczeństwo, że przepisy dotyczące ryczałtu bez odpowiedniej modyfikacji mogą okazać się bezwartościowe.

- Jednocześnie kierunek zmian należy ocenić pozytywnie, gdyż przy odpowiednich modyfikacjach, szczególnie dotyczących odformalizowania tej procedury, może ona ułatwić prowadzenie działalności drobnym przedsiębiorcom - twierdzi Paweł Jabłonowski.

Rozszerzenie katalogu zwolnień

Projekt nowelizacji ustawy o VAT autorstwa Ministerstwa Finansów został wczoraj przyjęty przez Radę Ministrów i niebawem również trafi do Sejmu. W projekcie dodatkowo zaproponowano rozszerzenie wyłączenia z opodatkowania VAT również w odniesieniu do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Dziś spod zakresu ustawy o VAT wyłączone są jedynie transakcje zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans. W przypadku przekazania części przedsiębiorstwa, np. zakładu rzemieślniczego, warunek ten w praktyce jest niemożliwy do spełnienia. W projekcie zdefiniowano pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, która będzie analogiczna jak określona w ustawie o podatku dochodowym. Wyłączenie z VAT miałoby zastosowanie pod warunkiem, że nabywca zorganizowanej części przedsiębiorstwa zgodnie z Ordynacją podatkową wejdzie w prawa i obowiązki zbywcy oraz będzie podatnikiem VAT lub stanie się nim w wyniku tej transakcji.

W projekcie rządowym wprowadzono ponadto zwolnienie z podatku dla wszystkich obiektów budownictwa po pierwszym zasiedleniu, a nie jak obecnie tylko dla tych o charakterze mieszkalnym. W związku z tym zmieniona została definicja pierwszego zasiedlenia. Zgodnie z projektem, należy przez to rozumieć oddanie po wybudowaniu lub po ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie stanowiły co najmniej 30 proc. wartości początkowej, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Ustawa zakłada także m.in. podniesienie limitu, poniżej którego przekazanie jednostkowego towaru (prezentu małej wartości) nie podlega o podatkowaniu VAT z 5 zł do 10 zł. Wartość przekazywanego prezentu będzie ustalana według ceny nabycia, a gdy nie ma ceny nabycia - według jednostkowego kosztu wytworzenia.

50 tys. euro ma wynieść limit przychodów podatników, którzy będą chcieli skorzystać z ryczałtu VAT

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Projekty zmian w ustawie o VAT

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA