REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na odliczenie podatku VAT będzie cały rok

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Sejm zaczyna prace nad nowelizacją ustawy o VAT przygotowaną przez PO. PO chce skrócić termin zwrotu podatku do 50 dni i wydłużyć do roku okres do odliczenia. Projekt ujednolica moment powstania obowiązku podatkowego i wprowadza ryczałtowy VAT.

Na obecnym posiedzeniu Sejmu rozpatrywany jest projekt zmian w VAT, którego wnioskodawcą jest Platforma Obywatelska. Nowelizacja sygnowana przez PO to w rzeczywistości nieznacznie zmodyfikowany projekt, nad którym przez ponad rok pracował Sejm poprzedniej kadencji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowelizację ustawy o VAT opracowało także Ministerstwo Finansów. Obie propozycje zawierają wiele korzystnych i oczekiwanych przez podatników rozwiązań podatkowych.

Do najważniejszych można zaliczyć likwidację 30-proc. sankcji, uregulowanie instytucji składów konsygnacyjnych, czy wprowadzenie możliwości składania deklaracji kwartalnych przez wszystkich podatników. Nowelizacja Platformy Obywatelskiej w pewnym zakresie idzie jednak dalej niż projekt rządowy. Przewiduje znaczne wydłużenie okresu, w którym możliwe jest odliczenie podatku oraz skrócenie terminu zwrotu VAT, a ponadto zmiany, których projekt rządowy nie uwzględnia, w tym: ujednolicenie momentu powstania obowiązku podatkowego oraz wprowadzenie ryczałtu w VAT.

Szybszy zwrot VAT

REKLAMA

Zdaniem Pawła Jabłonowskiego, doradcy podatkowego w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy, projekt PO należy ocenić jako bardziej korzystny dla przedsiębiorców od projektu rządowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niektóre z proponowanych zmian wykraczają istotnie poza to, co zaproponował rząd. Dotyczy to np. zmiany terminu zwrotu VAT. Projekt rządowy zakłada, iż podstawowym terminem zwrotu będzie 60 dni.

- Projekt poselski skraca natomiast ten termin do 50 dni, co powoduje, że podatnik aż o 10 dni krócej będzie kredytował Skarb Państwa - mówi Paweł Jabłonowski. Dodaje, że z biznesowego punktu widzenia poprawia to warunki prowadzenia działalności gospodarczej. Zwiększa się płynność finansowa przedsiębiorców, co pozwala lepiej organizować prowadzenie działalności.

- Należy jednak pamiętać, że z powyższej preferencji nie skorzystają przedsiębiorcy, którzy wykonują czynności opodatkowane krócej niż rok - zwraca uwagę Paweł Jabłonowski.

Więcej czasu na odliczenie

Oba projekty przewidują także wydłużenie okresu do odliczania podatku naliczonego. Dziś podatnik rozliczający się miesięcznie ma na to dwa miesiące. Propozycja MF wydłuża ten okres do trzech miesięcy. Projekt PO umożliwia odliczenie podatku przez okres jednego roku od momentu otrzymania faktury, jednak nie później niż do końca roku kalendarzowego.

Według Andrzeja Bernatka, doradcy podatkowego w KPMG, konieczność wydłużenia okresu, w którym jest możliwe odliczenie VAT bez konieczności składania korekty deklaracji, jest chyba dla wszystkich przedsiębiorców zupełnie oczywista. Jak podkreśla ekspert, doradcy podatkowi postulowali to od lat i wszystkie projekty zmiany do ustawy konsultowane ze środowiskiem doradców uwzględniały zmianę w tym kierunku.

- Dyskusję, czy okres odliczenia rozszerzyć do 3 czy maksymalnie do 12 miesięcy, można skwitować jedynie powiedzeniem, że lepsze rozwiązanie jest wrogiem dobrego - mówi Andrzej Bernatek. Należy mieć nadzieję, że propozycja zawarta w projekcie poselskim zostanie przez parlament zaakceptowana. Zdaniem eksperta teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie, aby okres ten był jeszcze dłuższy.

- Jeżeli VAT ma być naprawdę neutralny dla przedsiębiorców, to powinni oni zawsze mieć możliwość odliczenia w przypadku zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi, a już tylko od samych zainteresowanych zależy, jak szybko to zrobią, a tym samym jak efektywne będą ich rozliczenia podatkowe - twierdzi Andrzej Bernatek. Dodaje, że nie sposób zgodzić się z argumentacją MF, że trzymiesięczny okres to maksimum, którego przekroczenie spowoduje niemożność kontrolowania nieuczciwych podatników.

- To kolejny przykład próby tworzenia prawa opartego na założeniu, że prawo nie służy większości uczciwych podatników, ale jest narzędziem do ścigania nieuczciwej mniejszości - ocenia ekspert.

Obowiązek podatkowy

Poselska nowela zakłada ponadto ujednolicenie momentu powstawania obowiązku podatkowego. Zgodnie z projektem obowiązek podatkowy powstawałby z chwilą dostawy towaru lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi. Nie może to być jednak moment późniejszy niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności lub upływu terminu, w którym należy ją uregulować.

 

Proponowane rozwiązanie nie jest obligatoryjne. Możliwe będzie stosowanie szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego.

- W niektórych sytuacjach rozwiązanie takie może okazać się korzystniejsze dla przedsiębiorcy - twierdzi Paweł Jabłonowski.

Jak wyjaśnia Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy z kancelarii podatkowej Ożóg i Wspólnicy, podatnik według swojego wyboru mógłby rozliczać VAT z całej działalności według jednolitej zasady lub według szczególnych zasad powstawania obowiązku podatkowego. Zdaniem eksperta pewne wątpliwości budzi jednak zasada wyboru formy rozliczeń. Według projektu podatnik byłby obowiązany stosować zasady szczególne, a dopiero po zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego miałby możliwość stosować jednolitą zasadę dla wszystkich czynności.

- To rozwiązanie będzie korzystne dla obecnie działających podatników, gdyż nie zostaną oni zaskoczeni nagłą zmianą zasad. Jeśli nie dokonają zawiadomienia, będą rozliczać się według zasad dotychczasowych - mówi Andrzej Nikończyk. Zdaniem eksperta proponowane rozwiązanie może okazać się jednak krótkowzroczne. Zmiana ustawy z założenia ma bowiem obowiązywać wiele lat, zatem wszystkie podmioty rozpoczynające działalność w kolejnych latach będą musiały zawiadomić urząd skarbowy o wyborze jednolitej zasady powstawania obowiązku podatkowego lub stosować zasady szczególne.

- Proponowane uproszczenie założenia powinno być jednak adresowane głównie do podatników rozpoczynających działalność (np. rozpoczynających wynajem mieszkania i odprzedających usługi telekomunikacyjne, energię elektryczną itd.), by im ułatwić rozliczanie VAT - twierdzi Andrzej Nikończyk. W ocenie eksperta regułą powinien być zatem jednolity moment powstania obowiązku podatkowego, zaś podatnicy zainteresowani stosowaniem zasad szczególnych mogliby skorzystać z takiej opcji.

Ryczałtowy VAT

Nowelizacja PO wprowadza także ryczałtowy VAT dla drobnych podatników (których przychody nie przekraczają 50 tys. euro). Jak wskazuje Paweł Jabłonowski, w intencji posłów ma to ułatwić dokonywanie rozliczeń takim przedsiębiorcom. Jednak skorzystanie z tej preferencji obarczone zostało mnóstwem wymogów, co może zniechęcić podatników do jej stosowania.

Konieczność pisemnego zawiadomienia o wyborze ryczałtu, a także obowiązek prowadzenia dziennej ewidencji obrotów nie spowodują, że ta forma rozliczeń stanie się popularna.

- Również brak możliwości odliczania podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością działać będzie odstraszająco na przedsiębiorców - ocenia Paweł Jabłonowski. Ekspert podkreśla że projekt nie wskazuje, jaki rodzaj usług miałby podlegać opodatkowaniu ryczałtem.

Istnieje zatem niebezpieczeństwo, że przepisy dotyczące ryczałtu bez odpowiedniej modyfikacji mogą okazać się bezwartościowe.

- Jednocześnie kierunek zmian należy ocenić pozytywnie, gdyż przy odpowiednich modyfikacjach, szczególnie dotyczących odformalizowania tej procedury, może ona ułatwić prowadzenie działalności drobnym przedsiębiorcom - twierdzi Paweł Jabłonowski.

Rozszerzenie katalogu zwolnień

Projekt nowelizacji ustawy o VAT autorstwa Ministerstwa Finansów został wczoraj przyjęty przez Radę Ministrów i niebawem również trafi do Sejmu. W projekcie dodatkowo zaproponowano rozszerzenie wyłączenia z opodatkowania VAT również w odniesieniu do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Dziś spod zakresu ustawy o VAT wyłączone są jedynie transakcje zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans. W przypadku przekazania części przedsiębiorstwa, np. zakładu rzemieślniczego, warunek ten w praktyce jest niemożliwy do spełnienia. W projekcie zdefiniowano pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, która będzie analogiczna jak określona w ustawie o podatku dochodowym. Wyłączenie z VAT miałoby zastosowanie pod warunkiem, że nabywca zorganizowanej części przedsiębiorstwa zgodnie z Ordynacją podatkową wejdzie w prawa i obowiązki zbywcy oraz będzie podatnikiem VAT lub stanie się nim w wyniku tej transakcji.

W projekcie rządowym wprowadzono ponadto zwolnienie z podatku dla wszystkich obiektów budownictwa po pierwszym zasiedleniu, a nie jak obecnie tylko dla tych o charakterze mieszkalnym. W związku z tym zmieniona została definicja pierwszego zasiedlenia. Zgodnie z projektem, należy przez to rozumieć oddanie po wybudowaniu lub po ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie stanowiły co najmniej 30 proc. wartości początkowej, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Ustawa zakłada także m.in. podniesienie limitu, poniżej którego przekazanie jednostkowego towaru (prezentu małej wartości) nie podlega o podatkowaniu VAT z 5 zł do 10 zł. Wartość przekazywanego prezentu będzie ustalana według ceny nabycia, a gdy nie ma ceny nabycia - według jednostkowego kosztu wytworzenia.

50 tys. euro ma wynieść limit przychodów podatników, którzy będą chcieli skorzystać z ryczałtu VAT

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Projekty zmian w ustawie o VAT

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA