REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dwa razy więcej zwrotów PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Podatnicy najczęściej korzystali z ulg: na dzieci, internetowej i rehabilitacyjnej. Wpłaty z 1 proc. podatku dla organizacji pożytku publicznego są rekordowe.

Wrozliczeniu PIT za 2007 rok podatnicy najczęściej korzystali z ulgi prorodzinnej, internetowej i rehabilitacyjnej. Organizacje pożytku publicznego otrzymają rekordowe wpłaty. Dwukrotnie częściej niż w deklaracjach za 2006 rok wykazywana była nadpłata podatku dochodowego. Takie wnioski płyną z sondy Gazety Prawnej, przeprowadzonej w 14 izbach skarbowych (wszystkich jest 16 w kraju), które dokonały dla nas wstępnego podsumowania akcji PIT za 2007 rok. Dwie izby: w Rzeszowie i Zielonej Górze nie przesłały zestawienia danych ze swoich regionów.

REKLAMA

Autopromocja

Popularne ulgi

Odliczenie, które okazało się hitem tego roku, to ulga prorodzinna. Z informacji Radosława Hancewicza z Izby Skarbowej w Białymstoku wynika, że dzięki uldze rodzinnej, z której po raz pierwszy podatnicy mogli skorzystać, rozliczając się za 2007 rok, w kieszeniach Podlasian zostało blisko 145 mln zł, a skorzystało z tego odliczenia 111 339 podatników. Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach podaje, że ok. 15 proc. podatników w województwie świętokrzyskim skorzystało z tego odliczenia.

- Ta ulga to hit tegorocznej kampanii, ale podatnicy chętnie korzystali także z ulgi rehabilitacyjnej i ulgi na internet - dodaje Radosław Hancewicz.

Iwona Sługocka z Izby Skarbowej we Wrocławiu wskazuje na inną kolejność. Z jej danych wynika, że podatnicy korzystali najczęściej z odliczenia 1 proc., ulgi na dzieci, ulgi internetowej. Podobnie było w innych regionach Polski. Tytuł mistrza i pierwsze miejsce w zakresie wykorzystania ulgi prorodzinnej należy się podatnikom z województwa śląskiego. W tym regionie kwota odliczenia wyniosła ponad 794 mln zł. Na drugim miejscu plasuje się województwo mazowieckie z kwotą odliczenia na poziomie ponad 729 mln zł. Trzecia lokata przypadła Małopolsce z odliczeniem na poziomie ponad 445 mln zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bilans rozliczenia

W rozliczeniu PIT za 2007 rok znacznie więcej osób wykazywało nadpłatę podatku niż podatek do zapłaty. Co więcej, wysokość nadpłat w porównaniu z 2006 rokiem jest dwukrotnie wyższa.

Według Radosława Hancewicza urzędy skarbowe musiały oddać podatnikom ponad dwa razy więcej nadpłaconego przez nich podatku niż w roku ubiegłym. Kwota, która trafiła na konta podatników, to aż 239 116 458 zł.

- Rekordowa kwota, jaką urząd zwrócił podatnikowi, to 420 018 zł, a rekordowa dopłata, jaką podatnik musiał przelać na konto urzędu, to 5 467 189 zł - wskazuje nasz rozmówca z białostockiej izby skarbowej.

Również Agnieszka Jóźwin-Dalecka z Izby Skarbowej w Opolu podkreśla, że podatnicy wykazali nadpłatę w 242 838 zeznaniach podatkowych - co stanowi 71,5 proc. złożonych zeznań. Z kolei w 54 179 zeznaniach wykazali dopłatę - co stanowi 16 proc. złożonych zeznań.

Wsparcie potrzebujących

REKLAMA

Rekordowe wpłaty otrzymają w tym roku organizacje pożytku publicznego z tytułu wpłat 1 proc. podatku. Zdaniem naszych rozmówców z izb skarbowych to efekt zmiany mechanizmu przekazywania tej części podatku. W rozliczeniu PIT za 2007 rok pieniądze wpłacają na konta organizacji urzędy skarbowe, a nie podatnicy.

Marta Szpakowska z Izby Skarbowej w Lublinie stwierdza, że 1 proc. podatku w stosunku do roku ubiegłego przekazało ponadczterokrotnie więcej podatników. Natomiast zadeklarowana kwota wzrosła ponad- trzykrotnie (za 2006 rok w 53 521 zeznaniach wykazano 3 436 880 zł, a za 2007 rok w 163 240 zeznaniach podatnicy zadeklarowali odpis 1 proc. na łączną kwotę 10 458 577 zł). Takie optymistyczne dane są w całej Polsce.

 

W rozliczeniu za rok 2007 w województwie łódzkim w 22 proc. zeznań znalazły się wnioski o przekazanie 1 proc. podatku na kwotę 15 184 762 zł.

- Dla porównania w rozliczeniu za 2006 rok podatnicy przekazali 3 724 220 zł, za 2005 rok - 2 851 959 zł, za 2004 rok - 1 777 333 zł, za 2003 rok - 693 512 zł - wskazuje Agnieszka Pawlak z Izby Skarbowej w Łodzi.

Paulina Koteluk z Izby Skarbowej w Krakowie dodaje, że małopolskie urzędy skarbowe przekażą 24 280 607 zł na konta organizacji pożytku publicznego. Natomiast Małgorzata Brzoza z Izby Skarbowej w Szczecinie podaje, że najwięcej pieniędzy w województwie zachodniopomorskim, bo aż 2 537 618,57 zł, przekazali podatnicy Pierwszego Urzędu Skarbowego w Szczecinie, Drugiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie - 1 620 715,82 zł oraz Trzeciego Urzędu Skarbowego w Szczecinie - 1 080 653,10 zł.

- Najniższa kwota przekazu wynosiła 0,10 zł, a najwyższa 109 874 zł - mówi Małgorzata Brzoza.

Natomiast Maciej Cichański z Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwraca uwagę na błędy przy przekazywaniu 1 proc. podatku.

- Podatnicy błędnie wpisują numer KRS organizacji, na rzecz której chcą przekazać 1 proc. podatku, a także zdarza się, że wskazują organizację niewymienioną w wykazie organizacji, na rzecz których mogą dokonać przekazania podatku - podaje Maciej Cichański.

Te same błędy

Akcja rozliczania podatku za 2007 rok to już 16 kampania składania zeznań PIT. Mimo tak długiej tradycji podatnicy nadal popełniają w zeznaniach błędy. Co więcej, to te same błędy, które pojawiały się w latach ubiegłych. Trudno mówić, że standardowym błędem są pomyłki rachunkowe, bo tu mylić się może każdy. Jednak nadal zapominamy podpisać zeznanie, wpisujemy NIP pracodawcy zamiast swojego lub nie odróżniamy adresu zameldowania od zamieszkania.

Grażyna Piechota z Izby Skarbowej w Katowicach jako najczęstsze pomyłki wymienia brak podpisów, brak załączników do składanych zeznań, błędne numery NIP, błędy rachunkowe.

Natomiast Małgorzata Spychała-Szuszczyńska z Izby Skarbowej w Poznaniu wyjaśnia, że obok błędów, które powtarzają się co roku - brak podpisu, posługiwanie się NIP pracodawcy lub ZUS, błędy rachunkowe, pojawiły się problemy związane z wypełnianiem PIT-36. Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w związku z brakiem obowiązku składania deklaracji miesięcznych lub kwartalnych w 2007 roku mieli problemy z wypełnianiem części zeznania PIT-36, dotyczącej zaliczek wpłacanych w ciągu roku.

- Bardzo często pomijali tę część formularza - tłumaczy Małgorzata Spychała-Szuszczyńska.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rozliczenie PIT za 2008 rok

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA