REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowania zwolnione z PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Wypłacone z ubezpieczeń odszkodowania dla poszkodowanych nie są opodatkowane. Zwolnienie pomocy rządowej może wymagać wydania rozporządzenia.

Poszkodowani przez wichury i burze, które w ostatni weekend przeszły przez Polskę, mogą liczyć na zwolnienia podatkowe wypłacanej pomocy i odszkodowań. Towarzystwa ubezpieczeniowe szacują straty, wyliczają i wypłacają pierwsze odszkodowania swoim klientom. Pomoc poszkodowanym zapowiada również rząd.

REKLAMA

REKLAMA

Marcin Rogalski, doradca podatkowy w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy, wyjaśnia, że kwestie opodatkowania odszkodowań majątkowych, w tym wypłacanych w związku z wystąpieniem klęsk żywiołowych, regulują przepisy art. 21 ustawy o PIT (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Ubezpieczeni bez podatku

Zgodnie z tymi regulacjami kwoty otrzymane z tytułu odszkodowań majątkowych i osobowych są zwolnione z opodatkowania, z wyjątkiem odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, opodatkowanych na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym.

REKLAMA

- Oznacza to, że odszkodowania majątkowe wypłacone w związku z wystąpieniem klęsk żywiołowych, z wyjątkiem odszkodowań dotyczących składników majątku wykorzystywanego w działalności gospodarczej, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania - wskazuje ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wszyscy poszkodowani, a w szczególności osoby, które nie były ubezpieczone, mogą ponadto liczyć na wsparcie rządu i organizacji pozarządowych. Jak wyjaśnia Agnieszka Janki, specjalista w dziale doradztwa podatkowego KPMG we Wrocławiu, pomoc finansowa dla poszkodowanych w wyniku nawałnicy może być ustawowo zwolniona z podatku, w zależności od charakteru i źródła wypłat na te cele. Zgodnie z ustawą PIT zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych lub klęsk żywiołowych są wolne od podatku do wysokości nieprzekraczającej 2280 zł.

- Zwolnienie to obejmuje wszelkie zapomogi wypłacane w tych okolicznościach, a więc także przez stowarzyszenia i fundacje pomocy dla ofiar wypadków - mówi Agnieszka Janki. Zwraca uwagę, że ograniczenie kwotowe nie dotyczy natomiast świadczeń z pomocy społecznej, które są w całości zwolnione z podatku PIT.

- Zatem jeżeli w związku z poniesieniem strat w wyniku klęski żywiołowej lub zdarzenia losowego poszkodowanym zostanie udzielona pomoc finansowa na podstawie przepisów o pomocy społecznej, nie będzie ona podlegała opodatkowaniu - podkreśla nasza rozmówczyni.

Pomoc rządowa

Zdaniem Agnieszki Janki, w pozostałych przypadkach wypłaty w ramach pomocy rządowej mogą być opodatkowane, więc do czasu rozliczenia rocznego należy oczekiwać wydania przez Ministra Finansów rozporządzenia o zaniechaniu poboru podatków.

Marcin Rogalski zwraca natomiast uwagę, że w przypadku zwolnienia do wysokości 2280 zł przepisy nie wymieniają źródeł wypłaty zapomóg korzystających z preferencji, należy zatem wnioskować, że także pomoc finansowa otrzymana od organów administracji państwowej kwalifikuje się do zwolnienia pod warunkiem, iż ma ona charakter zapomogi i dodatkowo ma za zadanie łagodzenie skutków klęski żywiołowej.

- W tym przypadku nie ma konieczności wydawania dodatkowego rozporządzenia w sprawie zaniechania poboru podatku. W praktyce jednak, z powodu dość niskiego progu zwolnienia, wydanie takiego rozporządzenia może być uzasadnione w przypadku, gdy przewidywana pomoc przypadająca na jedną osobę przekroczyć ma wspomniany próg - mówi Marcin Rogalski.

Ważne!

Zwolnione z opodatkowania są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA