REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowania zwolnione z PIT

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Wypłacone z ubezpieczeń odszkodowania dla poszkodowanych nie są opodatkowane. Zwolnienie pomocy rządowej może wymagać wydania rozporządzenia.

Poszkodowani przez wichury i burze, które w ostatni weekend przeszły przez Polskę, mogą liczyć na zwolnienia podatkowe wypłacanej pomocy i odszkodowań. Towarzystwa ubezpieczeniowe szacują straty, wyliczają i wypłacają pierwsze odszkodowania swoim klientom. Pomoc poszkodowanym zapowiada również rząd.

REKLAMA

Autopromocja

Marcin Rogalski, doradca podatkowy w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy, wyjaśnia, że kwestie opodatkowania odszkodowań majątkowych, w tym wypłacanych w związku z wystąpieniem klęsk żywiołowych, regulują przepisy art. 21 ustawy o PIT (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Ubezpieczeni bez podatku

Zgodnie z tymi regulacjami kwoty otrzymane z tytułu odszkodowań majątkowych i osobowych są zwolnione z opodatkowania, z wyjątkiem odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, opodatkowanych na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym.

- Oznacza to, że odszkodowania majątkowe wypłacone w związku z wystąpieniem klęsk żywiołowych, z wyjątkiem odszkodowań dotyczących składników majątku wykorzystywanego w działalności gospodarczej, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania - wskazuje ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wszyscy poszkodowani, a w szczególności osoby, które nie były ubezpieczone, mogą ponadto liczyć na wsparcie rządu i organizacji pozarządowych. Jak wyjaśnia Agnieszka Janki, specjalista w dziale doradztwa podatkowego KPMG we Wrocławiu, pomoc finansowa dla poszkodowanych w wyniku nawałnicy może być ustawowo zwolniona z podatku, w zależności od charakteru i źródła wypłat na te cele. Zgodnie z ustawą PIT zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych lub klęsk żywiołowych są wolne od podatku do wysokości nieprzekraczającej 2280 zł.

- Zwolnienie to obejmuje wszelkie zapomogi wypłacane w tych okolicznościach, a więc także przez stowarzyszenia i fundacje pomocy dla ofiar wypadków - mówi Agnieszka Janki. Zwraca uwagę, że ograniczenie kwotowe nie dotyczy natomiast świadczeń z pomocy społecznej, które są w całości zwolnione z podatku PIT.

- Zatem jeżeli w związku z poniesieniem strat w wyniku klęski żywiołowej lub zdarzenia losowego poszkodowanym zostanie udzielona pomoc finansowa na podstawie przepisów o pomocy społecznej, nie będzie ona podlegała opodatkowaniu - podkreśla nasza rozmówczyni.

Pomoc rządowa

Zdaniem Agnieszki Janki, w pozostałych przypadkach wypłaty w ramach pomocy rządowej mogą być opodatkowane, więc do czasu rozliczenia rocznego należy oczekiwać wydania przez Ministra Finansów rozporządzenia o zaniechaniu poboru podatków.

REKLAMA

Marcin Rogalski zwraca natomiast uwagę, że w przypadku zwolnienia do wysokości 2280 zł przepisy nie wymieniają źródeł wypłaty zapomóg korzystających z preferencji, należy zatem wnioskować, że także pomoc finansowa otrzymana od organów administracji państwowej kwalifikuje się do zwolnienia pod warunkiem, iż ma ona charakter zapomogi i dodatkowo ma za zadanie łagodzenie skutków klęski żywiołowej.

- W tym przypadku nie ma konieczności wydawania dodatkowego rozporządzenia w sprawie zaniechania poboru podatku. W praktyce jednak, z powodu dość niskiego progu zwolnienia, wydanie takiego rozporządzenia może być uzasadnione w przypadku, gdy przewidywana pomoc przypadająca na jedną osobę przekroczyć ma wspomniany próg - mówi Marcin Rogalski.

Ważne!

Zwolnione z opodatkowania są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA