REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sankcja dla spółki, kara dla wspólników

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dopuszczalne było ukaranie spółki cywilnej ustaleniem dodatkowego zobowiązania podatkowego w VAT. Nie można mówić o zbiegu odpowiedzialności. Spółka cywilna jako podatnik VAT nie może być ukarana sankcją karną ani jako sprawca przestępstwa skarbowego, ani wykroczenia, bo mogą je wyłącznie popełnić osoby fizyczne. A wspólnicy spółki nie mogą bezpośrednio zostać ukarani sankcją w VAT, bo nie są podatnikami VAT.

Takie stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z 14 marca br. w sprawie wątpliwości dotyczących rozliczenia jednej ze spółek cywilnych. Pytanie, na jakie musiał odpowiedzieć poszerzony siedmioosobowy skład orzekający, sprowadzało się do tego, czy w stanie obowiązującym w 1999 r. nałożenie na spółkę cywilną dodatkowego zobowiązania VAT może doprowadzić do naruszenia wobec wspólników takiej spółki zakazu stosowania wobec tej samej osoby za ten sam czyn sankcji administracyjnej i odpowiedzialności karnej skarbowej.

REKLAMA

Autopromocja

Problem ten pojawił się po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 29 kwietnia 1998 r. (sygn. akt K 17/97, opublikowany w: OTK nr 3 z 1998 r., poz. 90), w którym uznano utratę mocy obowiązującej przepisu sankcjonującego możliwość ustanowienia dodatkowego zobowiązania podatkowego VAT w stosunku do osób fizycznych (nieobowiązujący art. 27 ust. 5 starej ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym; obecnie odpowiednik tego przepisu to art. 109 ust. 4 nowej ustawy o VAT). Okazało się, że na tle tego orzeczenia niejasna jest sytuacja spółek cywilnych.

Organy podatkowe spółkę jako podatnika VAT karały sankcją, co nie chroniło wspólników ponoszących solidarną odpowiedzialność za zobowiązania spółki od odpowiedzialności karnej skarbowej. Tak stało się w przypadku jednej ze spółek cywilnych, których skargę kasacyjną rozpoznał Naczelny Sąd Administracyjny. W ocenie sądu nie ma wątpliwości.

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego obejmował osoby fizyczne, natomiast nie dotyczył osób prawnych. Ale problemem stało się jego stosowanie wobec trzeciej grupy podatników, tj. jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, w tym spółek cywilnych, w których wspólnikami są osoby fizyczne.

I właśnie te wątpliwości rozwiał Naczelny Sąd Administracyjny, uznając w uchwale, że w stanie prawnym obowiązującym w 1999 r. dopuszczalne było ustalenie spółce cywilnej dodatkowego zobowiązania podatkowego na podstawie art. 27 ust. 5 i 6 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. nr 11, poz. 50 z późn. zm.).

Jak zauważył Naczelny Sąd Administracyjny, stara ustawa o VAT (uwagi te można jednak odnieść również do nowych przepisów, które mają niemal takie same brzmienie – przyp. aut.) jednoznacznie określała, że podatnikiem VAT są jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, do których zalicza się spółki cywilne. Tym samym to na spółce cywilnej jako organizacji wspólników, a nie na samych wspólnikach, ciążą wszelkie obowiązki i uprawnienia podatnika VAT. Nie można mówić o zbiegu odpowiedzialności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka cywilna jako podatnik VAT nie może być ukarana sankcją karną ani jako sprawca przestępstwa skarbowego, ani wykroczenia, bo mogą je wyłącznie popełnić osoby fizyczne. A wspólnicy spółki nie mogą bezpośrednio zostać ukarani sankcją w VAT, bo nie są podatnikami VAT.

Jak już wspomniałam, opisana uchwała, choć odpowiada na pytanie dotyczące przepisów nieobowiązujących, znajdzie zastosowanie również obecnie. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 54, poz. 535 z późn. zm.) do kategorii podatników VAT nadal zaliczono m.in. jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej.

Sygn. akt FPS 1/04.
 Aleksandra Tarka
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA