REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pożyczek z ZFŚS nie można opodatkować VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Pracodawca udzielający pożyczek z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie działa w imieniu własnym. Jest tylko administratorem środków zgromadzonych na funduszu. Dlatego przy takich pożyczkach nie może być mowy o obowiązkach VAT.

ROZMOWA

REKLAMA

Autopromocja

Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (ZFŚS) ma obowiązek tworzyć każdy pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełny etat. Jak wygląda zarządzanie środkami zgromadzonymi na funduszu?

- Środki tego funduszu przechowuje się na specjalnie wyodrębnionym na ten cel rachunku bankowym, zaś pracodawca jest uprawniony do dysponowania tymi środkami tylko w sposób przewidziany w przepisach, tj. ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych oraz w przyjętym u danego pracodawcy regulaminie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Pracodawca nie może więc swobodnie wykorzystywać środków ZFŚS, gdyż jego rola sprowadza się do administrowania tymi środkami.

Z ZFŚS pracodawcy często udzielają oprocentowanych pożyczek mieszkaniowych pracownikom. Czy podlegają one VAT?

- Do momentu wprowadzenia w lipcu 2007 r. reformy w sprawie udzielania indywidualnych interpretacji podatkowych organy podatkowe zajmowały różne stanowiska w kwestii tego, czy oprocentowana pożyczka udzielona przez pracodawcę z ZFŚS na cele mieszkaniowe jest czynnością opodatkowaną VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy możemy podać jakiś przykład?

- Tak. Przykładowo, naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w interpretacji z 23 lutego 2007 r. (nr 1472/RPP1/443-791/06/SAPI) nie miał wątpliwości, że pracodawca nie wykonuje czynności podlegających ustawie o VAT przy udzielaniu takich pożyczek, podczas gdy naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w interpretacji z 24 września 2007 r. (nr 1471/VTR1/443-64a/ 07/MSt) uważał, że czynności te są objęte zakresem VAT.

A co na to Ministerstwo Finansów?

- Resort finansów podtrzymał tę drugą linię interpretacyjną (np. w interpretacjach z 22 stycznia 2008 r. nr IPPP1-443-595/07-2/JB czy 20 marca 2008 r. nr IBPP2/443-4/08 /WN/KAN-3299/12/ 07/KAN-2815/03/08). Praktyczne znaczenie stanowiska MF jest takie, że zwolniony z VAT obrót, jaki powstaje w związku z udzielaniem oprocentowanych pożyczek z ZFŚS, powinien być uwzględniany przy wyliczaniu proporcji stosowanej przy odliczaniu VAT naliczonego oraz wykazywany w deklaracjach VAT-7.

To jeszcze zostało nam stanowisko sądów administracyjnych. Co one na to?

- Sądy administracyjne prezentują odmienne od ministerialnego stanowisko. Ze znanych mi dwóch wyroków wynika, że sądy te nie mają wątpliwości o niewystępowaniu związku pomiędzy pożyczkami z ZFŚS a VAT. W uzasadnieniu wyroku WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 12 kwietnia 2007 r. (sygn. akt I SA/Go 1250/06), który po oddaleniu przez NSA skargi kasacyjnej wyrokiem z 2 września 2008 r. (sygn. akt I FSK 1076/07) stał się prawomocny, podkreślone zostało, że pracodawca udzielający pożyczek z ZFŚS nie działa w imieniu własnym. Sąd faktycznie reprezentuje przy udzielaniu pożyczek ZFŚS jako jego administrator. Stąd też, na co zwrócił uwagę sąd, wszystkie wpływy związane ze spłatą pożyczki udzielonej ze źródeł środków ZFŚS wracają z powrotem do tego funduszu.

 

Czyli pracodawca, udzielając pożyczek z ZFŚS, realizuje jedynie ustawowe obowiązki?

- Oczywiście. W nieprawomocnym wyroku WSA we Wrocławiu z 26 października 2007 r. (sygn. akt I SA/Wr 917/07) sąd słusznie zauważył, że pracodawca udzielający oprocentowanych pożyczek z ZFŚS nie występuje w relacjach z pracownikiem jako podatnik VAT, o którym jest mowa w art. 15 ustawy o VAT, gdyż faktycznie pracodawca realizuje w takiej sytuacji obowiązek ustawowy obligujący go do administrowania środkami ZFŚS, z czym nierozerwalnie łączy się udzielanie oprocentowanych pożyczek na cele mieszkaniowe.

Kto ma rację?

- Należy w pełni podzielić stanowisko sądów administracyjnych w omawianej materii. Nie może być mowy o wykonywaniu przez pracodawcę odpłatnego świadczenia usług na rzecz pracownika w związku z administrowaniem przez pracodawcę środkami z ZFŚS, polegającym na udzielaniu pracownikom pożyczek z tego funduszu. Pracodawca administruje ZFŚS, a więc faktycznie sam nie udziela pracownikom pożyczek, gdyż nie pożycza swoich pieniędzy, a jedynie dokonuje czynności o charakterze technicznym w postaci przekazania uprawnionym kwoty przyznanej im pożyczki ze środków znajdujących się na wyodrębnionym rachunku bankowym ZFŚS.

Co mogą zrobić podatnicy?

- Po wydaniu przez Naczelny Sąd Administracyjny wyroku przyznającego słuszność poglądowi o neutralności dla VAT udzielania oprocentowanych pożyczek z ZFŚS podatnicy zyskują silny argument w razie sporu z organami skarbowymi.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Wojciech Górski

Krzysztof Wojciechowski, doradca podatkowy ze Spółki Doradztwa Podatkowego Manugiewicz, Trzaska i Wspólnicy

Rozmawiała EWA MATYSZEWSKA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA