REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pożyczek z ZFŚS nie można opodatkować VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Pracodawca udzielający pożyczek z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie działa w imieniu własnym. Jest tylko administratorem środków zgromadzonych na funduszu. Dlatego przy takich pożyczkach nie może być mowy o obowiązkach VAT.

ROZMOWA

REKLAMA

Autopromocja

Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (ZFŚS) ma obowiązek tworzyć każdy pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełny etat. Jak wygląda zarządzanie środkami zgromadzonymi na funduszu?

- Środki tego funduszu przechowuje się na specjalnie wyodrębnionym na ten cel rachunku bankowym, zaś pracodawca jest uprawniony do dysponowania tymi środkami tylko w sposób przewidziany w przepisach, tj. ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych oraz w przyjętym u danego pracodawcy regulaminie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Pracodawca nie może więc swobodnie wykorzystywać środków ZFŚS, gdyż jego rola sprowadza się do administrowania tymi środkami.

Z ZFŚS pracodawcy często udzielają oprocentowanych pożyczek mieszkaniowych pracownikom. Czy podlegają one VAT?

- Do momentu wprowadzenia w lipcu 2007 r. reformy w sprawie udzielania indywidualnych interpretacji podatkowych organy podatkowe zajmowały różne stanowiska w kwestii tego, czy oprocentowana pożyczka udzielona przez pracodawcę z ZFŚS na cele mieszkaniowe jest czynnością opodatkowaną VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy możemy podać jakiś przykład?

- Tak. Przykładowo, naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w interpretacji z 23 lutego 2007 r. (nr 1472/RPP1/443-791/06/SAPI) nie miał wątpliwości, że pracodawca nie wykonuje czynności podlegających ustawie o VAT przy udzielaniu takich pożyczek, podczas gdy naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w interpretacji z 24 września 2007 r. (nr 1471/VTR1/443-64a/ 07/MSt) uważał, że czynności te są objęte zakresem VAT.

A co na to Ministerstwo Finansów?

- Resort finansów podtrzymał tę drugą linię interpretacyjną (np. w interpretacjach z 22 stycznia 2008 r. nr IPPP1-443-595/07-2/JB czy 20 marca 2008 r. nr IBPP2/443-4/08 /WN/KAN-3299/12/ 07/KAN-2815/03/08). Praktyczne znaczenie stanowiska MF jest takie, że zwolniony z VAT obrót, jaki powstaje w związku z udzielaniem oprocentowanych pożyczek z ZFŚS, powinien być uwzględniany przy wyliczaniu proporcji stosowanej przy odliczaniu VAT naliczonego oraz wykazywany w deklaracjach VAT-7.

To jeszcze zostało nam stanowisko sądów administracyjnych. Co one na to?

- Sądy administracyjne prezentują odmienne od ministerialnego stanowisko. Ze znanych mi dwóch wyroków wynika, że sądy te nie mają wątpliwości o niewystępowaniu związku pomiędzy pożyczkami z ZFŚS a VAT. W uzasadnieniu wyroku WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 12 kwietnia 2007 r. (sygn. akt I SA/Go 1250/06), który po oddaleniu przez NSA skargi kasacyjnej wyrokiem z 2 września 2008 r. (sygn. akt I FSK 1076/07) stał się prawomocny, podkreślone zostało, że pracodawca udzielający pożyczek z ZFŚS nie działa w imieniu własnym. Sąd faktycznie reprezentuje przy udzielaniu pożyczek ZFŚS jako jego administrator. Stąd też, na co zwrócił uwagę sąd, wszystkie wpływy związane ze spłatą pożyczki udzielonej ze źródeł środków ZFŚS wracają z powrotem do tego funduszu.

 

Czyli pracodawca, udzielając pożyczek z ZFŚS, realizuje jedynie ustawowe obowiązki?

- Oczywiście. W nieprawomocnym wyroku WSA we Wrocławiu z 26 października 2007 r. (sygn. akt I SA/Wr 917/07) sąd słusznie zauważył, że pracodawca udzielający oprocentowanych pożyczek z ZFŚS nie występuje w relacjach z pracownikiem jako podatnik VAT, o którym jest mowa w art. 15 ustawy o VAT, gdyż faktycznie pracodawca realizuje w takiej sytuacji obowiązek ustawowy obligujący go do administrowania środkami ZFŚS, z czym nierozerwalnie łączy się udzielanie oprocentowanych pożyczek na cele mieszkaniowe.

Kto ma rację?

- Należy w pełni podzielić stanowisko sądów administracyjnych w omawianej materii. Nie może być mowy o wykonywaniu przez pracodawcę odpłatnego świadczenia usług na rzecz pracownika w związku z administrowaniem przez pracodawcę środkami z ZFŚS, polegającym na udzielaniu pracownikom pożyczek z tego funduszu. Pracodawca administruje ZFŚS, a więc faktycznie sam nie udziela pracownikom pożyczek, gdyż nie pożycza swoich pieniędzy, a jedynie dokonuje czynności o charakterze technicznym w postaci przekazania uprawnionym kwoty przyznanej im pożyczki ze środków znajdujących się na wyodrębnionym rachunku bankowym ZFŚS.

Co mogą zrobić podatnicy?

- Po wydaniu przez Naczelny Sąd Administracyjny wyroku przyznającego słuszność poglądowi o neutralności dla VAT udzielania oprocentowanych pożyczek z ZFŚS podatnicy zyskują silny argument w razie sporu z organami skarbowymi.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Wojciech Górski

Krzysztof Wojciechowski, doradca podatkowy ze Spółki Doradztwa Podatkowego Manugiewicz, Trzaska i Wspólnicy

Rozmawiała EWA MATYSZEWSKA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA