REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja do poprawki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przyznaje, że musi poprawić nowelizację ustawy o VAT, żeby z pełnego odliczenia podatku nie skorzystały wszystkie samochody z kratką. Po zmianie z prawa do odliczenia nie będą jednak mogły skorzystać używane często przez małe firmy pojazdy typu partner czy berlingo.

Przyjęta przez Sejm nowelizacja ustawy o VAT zakłada m.in. ulgę na złe długi oraz likwiduje tzw. wzór Lisaka określający kryteria samochodów, w przypadku zakupu których można skorzystać z pełnego odliczenia podatku. Zdaniem przedstawicieli branży samochodowej, mimo że wykreślenie z ustawy wzoru Lisaka było konieczne, resort finansów nadmiernie ograniczył prawo do odliczenia VAT. Tymczasem piątkowy „Puls Biznesu” doniósł, że jest wręcz przeciwnie – jeden ze znowelizowanych przepisów to bubel pozwalający na pełne odliczenie VAT od wszystkich samochodów z kratką. Chodzi o art. 86 ust. 4 pkt 2, który miał umożliwić odliczenie podatku od pojazdów z dwoma rzędami siedzeń, oddzielonych od przestrzeni bagażowej, której długość przekracza połowę długości pojazdu. Jednak projekt określa metodę mierzenia przestrzeni bagażowej w taki sposób, że będzie ona zawsze stanowić całe wnętrze pojazdu. Tak liczona część bagażowa niemal za każdym razem będzie przekraczała połowę długości pojazdu.

REKLAMA

Autopromocja

– To nie bubel, ale brak precyzji, błąd, który pojawił się w toku prac legislacyjnych. Ten przepis można by interpretować zgodnie z naszą wolą, ale nie o to chodzi. Wystarczy bowiem kosmetyczna zmiana i nie będzie wątpliwości, które samochody będą podlegać odliczeniu VAT – powiedział „Gazecie Prawnej” wiceminister Jarosław Neneman. Poprawka ma zostać zgłoszona podczas prac nad nowelizacją ustawy o VAT w Senacie.

– Nikomu nie zależy, by ten przepis został w takim brzmieniu – zapewnił J. Neneman.

Nowe, zaproponowane przez rząd, zasady odliczenia VAT od samego początku budzą kontrowersje. Resortowi finansów zarzucano, że przepisy o VAT odnoszą się do nieistniejących kategorii pojazdów, które miały być wymienione w prawie o ruchu drogowym. Znalazły się, ale w załącznikach do rozporządzeń do ustawy. Sprzeciw budzi też danie stacjom diagnostycznym kompetencji w decydowaniu – w określonych przypadkach – które samochody mogą korzystać z pełnego odliczenia. Zapowiadane przez wiceministra J. Nenemana doprecyzowanie art. 86 ust. 4 pkt 2, zgodnie z wcześniejszą wolą resortu, nie ucieszy też właścicieli firm, zainteresowanych zakupem samochodów typu kangoo czy partner z dwoma rzędami siedzeń. Mimo że zazwyczaj są wykorzystywane jako samochody dostawcze, nie obejmie ich prawo do pełnego odliczenia.

– Dlatego zwiększyliśmy do 6 tys. zł limit odliczenia. Tego typu samochody są niestety ofiarą zmian, które idą w dobrym kierunku. Jeżeli pojawi się sensowane rozwiązanie, które nie narazi budżetu na straty, jesteśmy otwarci na dyskusje – zadeklarował Jarosław Neneman.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

Badania techniczne od 19 września. Nowe stawki dla kierowców!

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

REKLAMA

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, już 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

REKLAMA

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA