REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Darowizna nie zawsze daje ulgę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nie ma przepisów, które ograniczałyby firmy we wspieraniu potrzebujących lub w przekazywaniu środków na szlachetne cele. Jednak tylko po spełnieniu określonych warunków przedsiębiorcy mogą skorzystać z preferencji podatkowych.

Najcześciej stosowaną formą pomocy są darowizny pienieżne lub rzeczowe. Przepisy podatkowe premiują określone działania charytatywne. Skorzystanie z ulgi uzależnione jest przede wszystkim od celu darowizny, a także od podmiotu, na którego rzecz darowizna jest przekazywana – podkreśla Andrzej Dębiec, partner i szef działu podatkowego Międzynarodowej Kancelarii Lovells. Podkreśla, że podatnik uprawniony jest do skorzystania z ulgi wyłącznie, gdy: darowizna jest przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tzn. na cele z zakresu zadań publicznych, np. na pomoc społeczną, naukę, edukację, oświatę i wychowanie, ochronę i promocję zdrowia), a obdarowanym jest organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych. Są to organizacje pozarządowe (nienależące do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiegnięcia zysku), kościelne osoby prawne i kościelne jednostki organizacyjne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego. W takim przypadku darczyńca może odliczyć od dochodu przekazaną darowiznę do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 10 proc. (podatnicy rozliczający się według CIT) i 6 proc. (podatnicy rozliczający się na podstawie PIT) osiągniętego dochodu. Darowizna może być przekazana zarówno w formie pienieżnej, jak i rzeczowej. Andrzej Dębiec przypomina, że organizacje, na rzecz których można przekazywać darowizny odpisywane od dochodu, nie muszą posiadać statusu organizacji pożytku publicznego (nie muszą być wpisane do KRS jako organizacje pożytku publicznego).

REKLAMA

Autopromocja
Odliczenia bez ograniczeń

Na szczególną uwagę zasługują darowizny przekazane na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą. – Po rozstrzygnięciu 14 marca br. przez skład pełnej Izby Finansowej NSA nie ulega już wątpliwości, że odliczenia od dochodu wartości darowizn przekazywanych na powyższy cel nie podlegają ograniczeniom. Odliczeniu od dochodu podlega zatem cała wartość darowizny. Powyższa zasada nie wynika z przepisów podatkowych, lecz z ustaw szczególnych, m.in. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w RP. Darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą są wyłączone z podstawy opodatkowania darczyńców podatkiem dochodowym, jeżeli kościelna osoba prawna przedstawi darczyńcy pokwitowanie odbioru oraz – w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny – sprawozdanie o przeznaczeniu jej na tę działalność. W odniesieniu do darowizn na inne cele mają zastosowanie ogólne przepisy podatkowe – podkreślił Andrzej Dębiec. Możliwość skorzystania z powyższych ulg nie dotyczy jednak przedsiębiorców rozliczających się na podstawie PIT i opodatkowujących swoje dochody 19-proc. podatkiem liniowym.

Można zadecydować o 1 proc.

Przy tej okazji warto także wspomnieć, iż ustawodawca umożliwił niektórym przedsiębiorcom rozliczającym się na podstawie PIT, obniżenie kwoty podatku przez przekazanie na rzecz dowolnie wybranej organizacji pożytku publicznego 1 proc. podatku należnego wykazanego w zeznaniu rocznym. Warunkiem jest, aby status tej organizacji ujawniony był w Krajowym Rejestrze Sądowym. Możliwości takiej pozbawieni zostali przedsiębiorcy, których dochody opodatkowane są 19-proc. podatkiem liniowym.

Problemy z VAT

W praktyce pojawiają się wątpliwości związane z rozliczaniem VAT dotyczącym darowizn. Nie wszyscy wiedzą, czy podlega opodatkowaniu VAT darowizna produkowanych przez firmę wyrobów na rzecz organizacji pożytku publicznego. Jak wyjaśniły organy podatkowe, zgodnie z treścią art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu jest przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, m.in. przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny – jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. Wynika z tego – uznały organy – że dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu VAT będzie nieodpłatne przekazanie towarów, pod warunkiem że: przekazywane towary należą do przedsiębiorstwa podatnika, cel przekazania tychże towarów nie był związany z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, podatnikowi przysługiwało w stosunku do tych towarów prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu (wyjaśnienia Urzędu Skarbowego w Płońsku, US-20/PP-443/25/2004).

Powstają też wątpliwości, m.in. instytucji samorządowych, czy podlegają opodatkowaniu VAT darowizny w formie rzeczowej dla stowarzyszeń i związków. Zdaniem organów, jeśli celem nabycia towaru jest dokonanie jego darowizny, tj. czynności co do zasady nie opodatkowanej (z wyłączeniem sytuacji, w których podatnik już skorzystał z przysługującego mu prawa do odliczenia podatku naliczonego), należy uznać, że np. urzędowi miejskiemu nie będzie przysługiwało takie prawo. Zatem dokonana darowizna nie będzie dostawą towarów w rozumieniu ustawy i w konsekwencji nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT. Jeżeli jednak odliczenie takie po nabyciu towaru nastąpiło, wówczas dostawa towaru będąca darowizną podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach określonych w pkt 2 ust. 2 art. 7 ustawy o VAT (wyjaśnienia Urzędu Skarbowego w Głogowie PP.443/101/04).

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA