REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na nowe technologie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Projekt ustawy o wspieraniu działalności innowacyjnej przewiduje wiele instrumentów, których wprowadzenie ma na celu zwiększenie konkurencyjności polskiej gospodarki poprzez aktywizację jej rozwoju technologicznego. Jedną z kategorii takich instrumentów stanowią nowe rozwiązania podatkowe, w tym zmiany części zasad opodatkowania przedsiębiorców inwestujących w rozwój nowych technologii.

W Sejmie trwają prace nad projektem ustawy o wspieraniu działalności innowacyjnej przygotowanym przez Ministerstwo Gospodarki i Pracy. Niestety, niektóre z proponowanych zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych należy uznać z jednej strony za niewystarczające, z drugiej zaś za wręcz szkodliwe. Odnosząc się do zawartych w projekcie najważniejszych zmian w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dodatkowo omówimy podstawowe zasady tzw. kredytu podatkowego dotyczącego kosztów prac badawczo-rozwojowych, działającego już z powodzeniem w Stanach Zjednoczonych, co pozwoli na częściowe porównanie proponowanych zmian z rozwiązaniami działającymi już od ponad 20 lat w USA.

REKLAMA

REKLAMA

Obecne rozwiązanie ustawowe

Zgodnie z obecnie obowiązującym art. 16b ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.) dalej ustawa o PDOP, prace rozwojowe zakończone wynikiem pozytywnym, które mogą być wykorzystane na potrzeby działalności gospodarczej podatnika – pod wymienionymi w ustawie warunkami – stanowią wartość niematerialną i prawną. Zatem podatnik ma prawo do rozpoznawania wydatków poniesionych na rozwój określonej technologii jako kosztu uzyskania przychodów co do zasady poprzez dokonywanie odpisów amortyzacyjnych. W przypadku kosztów prac rozwojowych zakończonych wynikiem negatywnym stanowią one koszty uzyskania przychodów w momencie powzięcia informacji o negatywnym wyniku tych prac (co potwierdza Ministerstwo Finansów m.in. w piśmie z 20 stycznia 1996 roku, nr PO 3-MD-722-446a/95).

Koszt w momencie poniesienia

Najistotniejszą proponowaną zmianą w przepisach ustawy o PDOP jest wprowadzenie nowego przepisu art. 15 ust. 4a, zgodnie z którym koszty uzyskania przychodu poniesione na prowadzone prace badawczo-rozwojowe mogą być potrącane w roku podatkowym, w którym zostały faktycznie poniesione. Tym samym każdy podatnik ponoszący wydatki na prace badawczo-rozwojowe (zdefiniowane w projekcie jako prace określone w dziale 73 rozporządzenia wydanego na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej; Dz.U. nr 88, poz. 439 z późn. zm) będzie uprawniony do ich zaliczenia bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów w roku ich poniesienia lub w roku, w którym podatnik uzyska przychód związany z takimi kosztami.

Skoro wydatki na prace rozwojowe będą stanowić koszt podatkowy w momencie ich poniesienia, według autorów projektu nie będzie istniało już żadne uzasadnienie tworzenia „kosztów prac rozwojowych” jako wartości niematerialnej i prawnej podlegającej amortyzacji. Dlatego projektodawcy proponują uchylenie art. 16b ust. 2 pkt 3 oraz art. 16m ust. 1 pkt 3 ustawy o PDOP.

REKLAMA

Kto będzie mógł uzyskać status centrum badawczo-rozwojowego

Uzyskanie statusu centrum badawczo-rozwojowego wymaga spełnienia następujących przesłanek:

• uzyskiwania 50 proc. przychodów ze sprzedaży prac badawczo-rozwojowych,
• w roku obrotowym poprzedzającym złożenie wniosku o nadanie statusu osiągnięcie przychodów w wysokości co najmniej 250 tysięcy euro oraz
• terminowe uiszczanie podatków oraz składek na ubezpieczenia społeczne. Status ma być nadawany na 3 lata, przy czym przedsiębiorca będzie mógł ubiegać się o jego dalsze przedłużenie.

Korzyść, ale tylko pozorna

Ta pozornie korzystna dla podatników zmiana przepisów może prowadzić do sytuacji, w której firmy dla celów podatkowych nie będą miały możliwości zneutralizowania poniesionych wydatków z przychodami ze sprzedaży prac rozwojowych. W przypadku gdy podatnik zacznie otrzymywać zwrot z poczynionych inwestycji po okresie dłuższym niż 5 lat, tj. czasie, w którym ma on możliwość rozliczenia straty podatkowej, nie będzie mógł efektywnie odliczyć wygenerowanej we wcześniejszych latach straty podatkowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem sugerowanym rozwiązaniem byłoby pozostawienie podatnikom wyboru pomiędzy możliwością traktowania poniesionych wydatków na prace rozwojowe jako bezpośredniego kosztu a rozpoznaniem jako kosztu uzyskania przychodów w formie odpisów amortyzacyjnych. Innymi słowy, chodzi o wprowadzenie w ustawie alternatywy zaproponowanej zresztą przez projektodawców w przypadku podatników, którzy rozpoczęli dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od kosztów prac rozwojowych przed wejściem w życie nowej regulacji (art. 23 projektu). Takie dokładnie rozwiązanie istnieje zresztą w amerykańskich przepisach federalnych (Section 174 (b) Internal Revenue Code).

Innym rozwiązaniem pozwalającym na uniknięcie efektywnego obciążenia podatnika nierozliczoną stratą podatkową, jest wydłużenie okresu, w którym podatnik ma prawo do obniżenia osiągniętego dochodu podatkowego o wykazaną stratę. Przykładowo, podatnicy amerykańscy (stosownie do Section 172 (B) Internal Revenue Code) mają możliwości rozliczenia straty w okresie 20 kolejnych lat. Dodatkowo mogą także rozliczyć stratę powstałą w roku podatkowym z dochodem wygenerowanym w 2 poprzednich latach podatkowych (a za lata 2001 i 2002 nawet w 5 latach). Warto mieć także na uwadze fakt, iż wiele legislacji europejskich nie przewiduje w ogóle ograniczeń czasowych w rozliczaniu strat podatkowych.

Odliczenie od dochodu zakupu nowych technologii

Projekt wprowadza także nowy przepis art. 18b, zgodnie z którym podatnik jest uprawniony do odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych na zakup nowych technologii. Odliczeniu podlega wyłącznie zakup od jednostek naukowych w rozumieniu ustawy o finansowaniu nauki oraz od centrów badawczo-rozwojowych, przy czym odliczenia takie nie mogą przekroczyć 50 proc. wydatków na nowe technologie w przypadku małych lub średnich przedsiębiorstw (w rozumieniu przepisów o działalności gospodarczej) oraz 30 proc. wydatków w przypadku pozostałych przedsiębiorstw.

Status centrum badawczo-rozwojowego

Zgodnie z kolejną z proponowanych zmian, zwalnia się z opodatkowania podatkiem dochodowym dochody podatników, którzy posiadają status centrum badawczo-rozwojowego, o którym mowa w ustawie o wspieraniu innowacyjności (...), osiągnięte ze sprzedaży prac badawczo-rozwojowych (projektowany art. 17 ust. 1 pkt 38 ustawy o PDOP).

Wprowadzenie zwolnienia z opodatkowania w podatku dochodowym dotyczy wyłącznie przedsiębiorców posiadających status centrum badawczo-rozwojowego (CBR).

Samo zwolnienie z podatku dochodowego dla CBR należy ocenić pozytywnie. Celem zmian w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powinno być jednak rozpowszechnienie działalności badawczo-rozwojowej u jak najszerszego kręgu podatników (np. poprzez wprowadzenie kredytu podatkowego), a nie ograniczenie profitów podatkowych do jednostek posiadających specjalny status. Zawarte w projekcie wymogi dotyczące np. wysokości przychodów mogą być bardzo trudne do spełnienia dla nowych podmiotów zajmujących się pracami badawczymi.

Dawno temu w Ameryce

W Stanach Zjednoczonych Ameryki Płn. podstawowym instrumentem wspierania prac nad rozwojem nowych oraz ulepszonych produktów i procesów technologicznych jest bezzwrotny kredyt podatkowy, wprowadzony po raz pierwszy do Internal Revenue Code przez ustawę Economic Recovery Act z 1981 roku, a następnie kilkakrotnie modyfikowany. Ten szczególny profit (benefit) podatkowy został szeroko rozpowszechniony wśród firm ponoszących tzw. koszty prac badawczo-rozwojowych (research and development expenses).

Zgodnie z przepisami amerykańskimi, podatnik ma prawo do kredytu podatkowego w wysokości 20 proc. różnicy pomiędzy 1) sumą „kwalifikowanych wydatków dotyczących prac rozwojowych” (qualified research expenses), tj. wydatków poniesionych m.in. na wynagrodzenia pracowników związanych z prowadzonymi pracami rozwojowymi, materiały wykorzystywane do prac rozwojowych, koszty korzystania z komputerów (computer use) oraz wydatkami na nabycie usług zewnętrznych, a 2) tzw. kwotą bazową (base amount), czyli – w uproszczeniu – ilorazem „kwalifikowanych wydatków” dotyczących prac rozwojowych w ogólnych przychodach spółki podzielonych przez średnie przychody z ostatnich 4 lat.

Kredyt podatkowy obniża bezpośrednio podstawę opodatkowania. Zasady odliczenia kredytu są bardzo zbliżone do odliczenia straty podatkowej, tj. podatnicy mają prawo do rozliczenia kredytu w okresie 20 kolejnych lat lub rozliczenia z dochodem wygenerowanym w dwóch poprzednich latach.

Podatnicy mają także prawo do odliczenia 20 proc. kredytu podatkowego od podstawy opodatkowania, ponosząc wydatki na prace badawcze przeprowadzone przez uczelnie oraz specjalne jednostki badawcze.

Adam Wacławczyk, Jan Wacławek
doradcy podatkowi w PricewaterhouseCoopers
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA