REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na nowe technologie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Projekt ustawy o wspieraniu działalności innowacyjnej przewiduje wiele instrumentów, których wprowadzenie ma na celu zwiększenie konkurencyjności polskiej gospodarki poprzez aktywizację jej rozwoju technologicznego. Jedną z kategorii takich instrumentów stanowią nowe rozwiązania podatkowe, w tym zmiany części zasad opodatkowania przedsiębiorców inwestujących w rozwój nowych technologii.

W Sejmie trwają prace nad projektem ustawy o wspieraniu działalności innowacyjnej przygotowanym przez Ministerstwo Gospodarki i Pracy. Niestety, niektóre z proponowanych zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych należy uznać z jednej strony za niewystarczające, z drugiej zaś za wręcz szkodliwe. Odnosząc się do zawartych w projekcie najważniejszych zmian w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dodatkowo omówimy podstawowe zasady tzw. kredytu podatkowego dotyczącego kosztów prac badawczo-rozwojowych, działającego już z powodzeniem w Stanach Zjednoczonych, co pozwoli na częściowe porównanie proponowanych zmian z rozwiązaniami działającymi już od ponad 20 lat w USA.

REKLAMA

Obecne rozwiązanie ustawowe

Zgodnie z obecnie obowiązującym art. 16b ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.) dalej ustawa o PDOP, prace rozwojowe zakończone wynikiem pozytywnym, które mogą być wykorzystane na potrzeby działalności gospodarczej podatnika – pod wymienionymi w ustawie warunkami – stanowią wartość niematerialną i prawną. Zatem podatnik ma prawo do rozpoznawania wydatków poniesionych na rozwój określonej technologii jako kosztu uzyskania przychodów co do zasady poprzez dokonywanie odpisów amortyzacyjnych. W przypadku kosztów prac rozwojowych zakończonych wynikiem negatywnym stanowią one koszty uzyskania przychodów w momencie powzięcia informacji o negatywnym wyniku tych prac (co potwierdza Ministerstwo Finansów m.in. w piśmie z 20 stycznia 1996 roku, nr PO 3-MD-722-446a/95).

Koszt w momencie poniesienia

REKLAMA

Najistotniejszą proponowaną zmianą w przepisach ustawy o PDOP jest wprowadzenie nowego przepisu art. 15 ust. 4a, zgodnie z którym koszty uzyskania przychodu poniesione na prowadzone prace badawczo-rozwojowe mogą być potrącane w roku podatkowym, w którym zostały faktycznie poniesione. Tym samym każdy podatnik ponoszący wydatki na prace badawczo-rozwojowe (zdefiniowane w projekcie jako prace określone w dziale 73 rozporządzenia wydanego na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej; Dz.U. nr 88, poz. 439 z późn. zm) będzie uprawniony do ich zaliczenia bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów w roku ich poniesienia lub w roku, w którym podatnik uzyska przychód związany z takimi kosztami.

Skoro wydatki na prace rozwojowe będą stanowić koszt podatkowy w momencie ich poniesienia, według autorów projektu nie będzie istniało już żadne uzasadnienie tworzenia „kosztów prac rozwojowych” jako wartości niematerialnej i prawnej podlegającej amortyzacji. Dlatego projektodawcy proponują uchylenie art. 16b ust. 2 pkt 3 oraz art. 16m ust. 1 pkt 3 ustawy o PDOP.

Kto będzie mógł uzyskać status centrum badawczo-rozwojowego

Uzyskanie statusu centrum badawczo-rozwojowego wymaga spełnienia następujących przesłanek:

• uzyskiwania 50 proc. przychodów ze sprzedaży prac badawczo-rozwojowych,
• w roku obrotowym poprzedzającym złożenie wniosku o nadanie statusu osiągnięcie przychodów w wysokości co najmniej 250 tysięcy euro oraz
• terminowe uiszczanie podatków oraz składek na ubezpieczenia społeczne. Status ma być nadawany na 3 lata, przy czym przedsiębiorca będzie mógł ubiegać się o jego dalsze przedłużenie.

Korzyść, ale tylko pozorna

REKLAMA

Ta pozornie korzystna dla podatników zmiana przepisów może prowadzić do sytuacji, w której firmy dla celów podatkowych nie będą miały możliwości zneutralizowania poniesionych wydatków z przychodami ze sprzedaży prac rozwojowych. W przypadku gdy podatnik zacznie otrzymywać zwrot z poczynionych inwestycji po okresie dłuższym niż 5 lat, tj. czasie, w którym ma on możliwość rozliczenia straty podatkowej, nie będzie mógł efektywnie odliczyć wygenerowanej we wcześniejszych latach straty podatkowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem sugerowanym rozwiązaniem byłoby pozostawienie podatnikom wyboru pomiędzy możliwością traktowania poniesionych wydatków na prace rozwojowe jako bezpośredniego kosztu a rozpoznaniem jako kosztu uzyskania przychodów w formie odpisów amortyzacyjnych. Innymi słowy, chodzi o wprowadzenie w ustawie alternatywy zaproponowanej zresztą przez projektodawców w przypadku podatników, którzy rozpoczęli dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od kosztów prac rozwojowych przed wejściem w życie nowej regulacji (art. 23 projektu). Takie dokładnie rozwiązanie istnieje zresztą w amerykańskich przepisach federalnych (Section 174 (b) Internal Revenue Code).

Innym rozwiązaniem pozwalającym na uniknięcie efektywnego obciążenia podatnika nierozliczoną stratą podatkową, jest wydłużenie okresu, w którym podatnik ma prawo do obniżenia osiągniętego dochodu podatkowego o wykazaną stratę. Przykładowo, podatnicy amerykańscy (stosownie do Section 172 (B) Internal Revenue Code) mają możliwości rozliczenia straty w okresie 20 kolejnych lat. Dodatkowo mogą także rozliczyć stratę powstałą w roku podatkowym z dochodem wygenerowanym w 2 poprzednich latach podatkowych (a za lata 2001 i 2002 nawet w 5 latach). Warto mieć także na uwadze fakt, iż wiele legislacji europejskich nie przewiduje w ogóle ograniczeń czasowych w rozliczaniu strat podatkowych.

Odliczenie od dochodu zakupu nowych technologii

Projekt wprowadza także nowy przepis art. 18b, zgodnie z którym podatnik jest uprawniony do odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych na zakup nowych technologii. Odliczeniu podlega wyłącznie zakup od jednostek naukowych w rozumieniu ustawy o finansowaniu nauki oraz od centrów badawczo-rozwojowych, przy czym odliczenia takie nie mogą przekroczyć 50 proc. wydatków na nowe technologie w przypadku małych lub średnich przedsiębiorstw (w rozumieniu przepisów o działalności gospodarczej) oraz 30 proc. wydatków w przypadku pozostałych przedsiębiorstw.

Status centrum badawczo-rozwojowego

Zgodnie z kolejną z proponowanych zmian, zwalnia się z opodatkowania podatkiem dochodowym dochody podatników, którzy posiadają status centrum badawczo-rozwojowego, o którym mowa w ustawie o wspieraniu innowacyjności (...), osiągnięte ze sprzedaży prac badawczo-rozwojowych (projektowany art. 17 ust. 1 pkt 38 ustawy o PDOP).

Wprowadzenie zwolnienia z opodatkowania w podatku dochodowym dotyczy wyłącznie przedsiębiorców posiadających status centrum badawczo-rozwojowego (CBR).

Samo zwolnienie z podatku dochodowego dla CBR należy ocenić pozytywnie. Celem zmian w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powinno być jednak rozpowszechnienie działalności badawczo-rozwojowej u jak najszerszego kręgu podatników (np. poprzez wprowadzenie kredytu podatkowego), a nie ograniczenie profitów podatkowych do jednostek posiadających specjalny status. Zawarte w projekcie wymogi dotyczące np. wysokości przychodów mogą być bardzo trudne do spełnienia dla nowych podmiotów zajmujących się pracami badawczymi.

Dawno temu w Ameryce

W Stanach Zjednoczonych Ameryki Płn. podstawowym instrumentem wspierania prac nad rozwojem nowych oraz ulepszonych produktów i procesów technologicznych jest bezzwrotny kredyt podatkowy, wprowadzony po raz pierwszy do Internal Revenue Code przez ustawę Economic Recovery Act z 1981 roku, a następnie kilkakrotnie modyfikowany. Ten szczególny profit (benefit) podatkowy został szeroko rozpowszechniony wśród firm ponoszących tzw. koszty prac badawczo-rozwojowych (research and development expenses).

Zgodnie z przepisami amerykańskimi, podatnik ma prawo do kredytu podatkowego w wysokości 20 proc. różnicy pomiędzy 1) sumą „kwalifikowanych wydatków dotyczących prac rozwojowych” (qualified research expenses), tj. wydatków poniesionych m.in. na wynagrodzenia pracowników związanych z prowadzonymi pracami rozwojowymi, materiały wykorzystywane do prac rozwojowych, koszty korzystania z komputerów (computer use) oraz wydatkami na nabycie usług zewnętrznych, a 2) tzw. kwotą bazową (base amount), czyli – w uproszczeniu – ilorazem „kwalifikowanych wydatków” dotyczących prac rozwojowych w ogólnych przychodach spółki podzielonych przez średnie przychody z ostatnich 4 lat.

Kredyt podatkowy obniża bezpośrednio podstawę opodatkowania. Zasady odliczenia kredytu są bardzo zbliżone do odliczenia straty podatkowej, tj. podatnicy mają prawo do rozliczenia kredytu w okresie 20 kolejnych lat lub rozliczenia z dochodem wygenerowanym w dwóch poprzednich latach.

Podatnicy mają także prawo do odliczenia 20 proc. kredytu podatkowego od podstawy opodatkowania, ponosząc wydatki na prace badawcze przeprowadzone przez uczelnie oraz specjalne jednostki badawcze.

Adam Wacławczyk, Jan Wacławek
doradcy podatkowi w PricewaterhouseCoopers
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Budujesz? Możesz zapłacić VAT później. Sprawdź, jak to zrobić zgodnie z prawem

Dzięki wyrokowi TSUE firmy budowlane mogą legalnie przesunąć termin zapłaty VAT – nawet o kilka miesięcy. Wystarczy dobrze skonstruowana umowa i protokół odbioru. To rozwiązanie, które realnie poprawia płynność finansową przedsiębiorców.

BGK chce ściśle współpracować z KAS

Bank Gospodarstwa Krajowego chce dołączyć do elitarnego grona najbardziej zaufanych podatników w Polsce. Planuje przystąpić do Programu Współdziałania z Krajową Administracją Skarbową, którego celem jest budowanie transparentnych relacji z organami podatkowymi oraz zapewnienie większej pewności i bezpieczeństwa w zakresie rozliczeń podatkowych.

Księgowość w erze automatyzacji. Eksperci spotkają się w Targach Kielce

Nowe technologie, presja legislacyjna i rosnące oczekiwania klientów nie pozostawiają złudzeń – biura rachunkowe muszą redefiniować swoje modele działania. VI Kongres Biur Rachunkowych, który odbędzie się 30 września i 1 października 2025 roku w Targach Kielce, to odpowiedź branży na dynamiczne zmiany w otoczeniu prawnym, podatkowym i organizacyjnym.

Nowe zasady rozliczania VAT przy imporcie towarów w procedurze uproszczonej – projekt nowelizacji ustawy opublikowany

Zmiany w przepisach celnych Unii Europejskiej wymusiły aktualizację krajowych regulacji dotyczących VAT. W piątek 19 lipca na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, przygotowany przez Ministerstwo Finansów. Nowelizacja ma istotne znaczenie dla przedsiębiorców korzystających z procedury uproszczonej przy imporcie towarów.

REKLAMA

Darowizna od babci lub dziadka – kiedy bez podatku? Jest kilka warunków, które decydują o zwolnieniu

Otrzymałeś gotówkę od babci lub dziadka? Sprawdź, kiedy darowizna pieniężna nie podlega podatkowi od spadków i darowizn. Przepisy przewidują korzystne zwolnienia, ale warto znać limity kwoty wolnej i terminy zgłoszenia darowizny do urzędu skarbowego. Wyjaśniamy, co trzeba wiedzieć.

Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

REKLAMA

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

REKLAMA