REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sejm zliberalizował ulgę na złe długi w VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sejm znowelizował w środę ustawę o VAT. Jedna z przyjętych poprawek ma ułatwić firmom skorzystanie z ulgi na złe długi, inna ma ograniczyć urzędom skarbowym możliwość zwracania różnicy podatku bez odsetek za zwłokę.

Posłowie pracowali jednocześnie nad propozycjami poselskimi, przygotowanymi przez kluby PO i PiS, kilkoma projektami opracowanymi przez komisję "Przyjazne Państwo" oraz projektem rządowym. Większość zmian pokrywa się z rozwiązaniami zaproponowanymi przez rząd.

REKLAMA

REKLAMA


W środę Sejm przyjął jednak dwie poprawki, których wcześniej rząd nie planował. Pierwsza istotnie zmienia warunki tzw. ulgi na złe długi, druga utrzymuje obecne rozwiązania dotyczące naliczania odsetek w przypadku zwrotu VAT.


Doradca podatkowy z Ernst & Young Roman Namysłowski tłumaczy, że zgodnie z obecnymi przepisami podatnik, który dokonuje np. sprzedaży towaru, musi odprowadzić do urzędu skarbowego VAT zawarty w fakturach - także wtedy, gdy kontrahent nie uregulował należności.


"W efekcie nie ma ani towaru, ani gotówki za ten towar, a w dodatku musi odprowadzić podatek do urzędu skarbowego. Obecne przepisy przewidują ulgę w takich sytuacjach. Podatnik może z niej skorzystać gdy uprawdopodobni, że należności są nieściągalne. W praktyce jest to jednak prawie niemożliwe" - wyjaśnił Namysłowski.

REKLAMA


Ekspert dodał, że ulga w nowym brzmieniu przewiduje bardziej liberalne warunki. Sprzedawca, który nie otrzyma pieniędzy w ciągu 180 dni, będzie mógł odzyskać zapłacony podatek z urzędu skarbowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zgodnie z inną przyjętą poprawką urząd skarbowy będzie mógł bezterminowo wydłużyć 60-dniowy termin na zwrot różnicy podatku naliczonego i należnego jeśli uzna, że jego zasadność budzi wątpliwości. Gdy w wyniku weryfikacji rozliczeń fiskus uzna, że pieniądze jednak należy oddać, zwrot będzie powiększony o odsetki w wysokości opłaty prolongacyjnej (obecnie 7,5 proc.).


Nie będzie przy tym miało znaczenia, czy zwrot zostanie określony w kwocie wnioskowanej, czy mniejszej. Projekt przedstawiony przez rząd i przyjęty początkowo przez Komisję Finansów Publicznych pozbawiał podatnika odsetek w przypadku, gdyby kwota zwrotu okazała się mniejsza np. o dwa złote.


Nowelizacja zawiera szereg korzystnych dla podatników przepisów. Firma będzie mogła odliczyć VAT w deklaracji do końca roku bez konieczności składania korekt wszystkich poprzednich faktur. Obecnie przedsiębiorcy mają na to dwa miesiące, a rząd proponował wydłużenie tego terminu do trzech miesięcy. Przyjęto też rządową propozycję skrócenia podstawowego terminu zwrotu VAT ze 180 dni do 60 dni.


Zmiany przyjęte przez komisję przewidują m.in. zwiększenie limitu obrotów dla utrzymania statusu małego podatnika - z 800 tys. euro do 1,2 mln euro.


Nowelizacja umożliwia zakładanie magazynów konsygnacyjnych. Ich funkcjonowanie umożliwi przemieszczanie towarów wewnątrz UE.


Posłowie znieśli też obowiązek wpłacenia kaucji gwarancyjnej w wysokości 250 tys. zł dla podatników rozpoczynających handel wewnątrzwspólnotowy. Firmy starające się o szybszy zwrot VAT będą musiały złożyć zabezpieczenie, ale będzie ono uzależnione od wnioskowanej kwoty zwrotu.


Nowela wprowadza m.in. możliwość składania deklaracji VAT kwartalnie przez wszystkich podatników, a nie tylko przez małe firmy. Umożliwia także rozliczenie podatku importowego w deklaracji. Obecnie importerzy muszą odprowadzać podatek i potem czekać na jego zwrot.


Sejm zlikwidował też 30-proc. dodatkową karę dla podatników VAT, którzy nieprawidłowo rozliczają się z fiskusem - m.in. firm, które np. zawyżyły kwotę zwrotu podatku lub zaniżyły zobowiązanie podatkowe.


Większość nowych przepisów ma zacząć obowiązywać 1 grudnia br. Teraz nowelizacja trafi do Senatu.

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA