REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trudno będzie rozliczyć faktury korygujące

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Wymóg potwierdzenia odbioru faktury korygującej określony w nowelizacji ustawy o VAT spowoduje pogorszenie warunków rozliczania VAT z faktur korygujących.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Rozmowa z WITOLDEM MODZELEWSKIM, profesorem, doradcą podatkowym

Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o VAT potwierdzenie odbioru faktury korygującej nadal będzie konieczne, aby odliczyć VAT. Czy jest to, tak jak tłumaczy rząd, tylko formalne przeniesienie tego wymogu z rozporządzenia do ustawy?

- Nie. Wbrew twierdzeniom zawartym w uzasadnieniu do projektu ustawy nowelizującej ustawę o VAT przepisy dotyczące wymogu potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta znajdujące się w rozporządzeniu ministra finansów z 25 maja 2005 r. oraz w projekcie nie są tożsame. W projektowanych przepisach brakuje najważniejszej części, czyli zasady, zgodnie z którą w przypadku otrzymania potwierdzenia otrzymania przez nabywcę faktury korygującej, należy ją uwzględnić w bieżącym rozliczeniu. Dziś jeśli podatnik np. po trzech miesiącach otrzyma potwierdzenie odbioru, to ujmuje ją w bieżącym rejestrze oraz bieżącej deklaracji. Zmiana brzmienia przepisu, który znalazł się w rządowym projekcie nowelizacji ustawy o VAT, spowoduje usunięcie tej zasady, która w moim przekonaniu jest bardzo rozsądna.

Jakie będą skutki jej usunięcia z przepisów?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Brak tej części przepisu będzie oznaczać, że otrzymanie potwierdzenia po złożeniu deklaracji za okres, w którym wystawiono fakturę korygującą, będzie powodował obowiązek korekty deklaracji. Jest to niezrozumiała, ale praktycznie bardzo poważna komplikacja przepisów, która spowoduje zdecydowane pogorszenie warunków rozliczania podatku z tytułu faktur korygujących.

Czy wymóg posiadania potwierdzenia odbioru w ogóle powinien się znaleźć w ustawie, skoro sądy twierdzą, że jest on niezgodny z dyrektywami?

- Moim zdaniem wymóg dotyczący sprawdzenia, czy podatnik np. faktycznie udzielił rabatu nabywcy, powinien znaleźć się w ustawie o VAT. Jest to obniżenie ceny po dokonaniu dostawy (świadczeniu usług), która - jeśli ma powodować obniżenie podstawy opodatkowania - musi być uregulowana przez każde państwo członkowskie. Wynika to z art. 90 Dyrektywy 2006/112/WE. Oczywiście nie musi to mieć formy potwierdzenia odbioru, ale ta ma już długą tradycję. Brak tych poprawek rodzić będzie nieograniczone pole do nadużyć. Najlepiej przecież udzielić rabatu firmie, której już nie ma.

A może warto wprowadzić jakieś alternatywne rozwiązania?

- Oczywiście, tak. Kontrahent nie ma obowiązku potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Z jego punktu widzenia faktura korygująca in minus nie jest korzystna, ponieważ powoduje konieczność zmniejszenia podatku naliczonego. Problem jest w Polsce nadobecny, ponieważ istnieje szerokie prawo do wystawiania faktur korygujących, którego w innych krajach w takim zakresie nie spotykamy. Alternatywą mógłby być katalog wyjątków, który określałby, w jakich przypadkach podatnik może nie posiadać potwierdzenia odbioru, a mimo braku takiego dokumentu przysługuje mu prawo do odliczenia VAT. Możliwe byłoby również określenie innych dowodów, które potwierdzałyby, że podatnik udzielił rabatu.

Kliknij aby zobaczyć zdjęcie.

Na zdjęciu Witold Modzelewski, profesor, doradca podatkowy

Rozmawiał ŁUKASZ ZALEWSKI

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA