REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trudno będzie rozliczyć faktury korygujące

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Wymóg potwierdzenia odbioru faktury korygującej określony w nowelizacji ustawy o VAT spowoduje pogorszenie warunków rozliczania VAT z faktur korygujących.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Autopromocja

Rozmowa z WITOLDEM MODZELEWSKIM, profesorem, doradcą podatkowym

Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o VAT potwierdzenie odbioru faktury korygującej nadal będzie konieczne, aby odliczyć VAT. Czy jest to, tak jak tłumaczy rząd, tylko formalne przeniesienie tego wymogu z rozporządzenia do ustawy?

- Nie. Wbrew twierdzeniom zawartym w uzasadnieniu do projektu ustawy nowelizującej ustawę o VAT przepisy dotyczące wymogu potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta znajdujące się w rozporządzeniu ministra finansów z 25 maja 2005 r. oraz w projekcie nie są tożsame. W projektowanych przepisach brakuje najważniejszej części, czyli zasady, zgodnie z którą w przypadku otrzymania potwierdzenia otrzymania przez nabywcę faktury korygującej, należy ją uwzględnić w bieżącym rozliczeniu. Dziś jeśli podatnik np. po trzech miesiącach otrzyma potwierdzenie odbioru, to ujmuje ją w bieżącym rejestrze oraz bieżącej deklaracji. Zmiana brzmienia przepisu, który znalazł się w rządowym projekcie nowelizacji ustawy o VAT, spowoduje usunięcie tej zasady, która w moim przekonaniu jest bardzo rozsądna.

Jakie będą skutki jej usunięcia z przepisów?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Brak tej części przepisu będzie oznaczać, że otrzymanie potwierdzenia po złożeniu deklaracji za okres, w którym wystawiono fakturę korygującą, będzie powodował obowiązek korekty deklaracji. Jest to niezrozumiała, ale praktycznie bardzo poważna komplikacja przepisów, która spowoduje zdecydowane pogorszenie warunków rozliczania podatku z tytułu faktur korygujących.

Czy wymóg posiadania potwierdzenia odbioru w ogóle powinien się znaleźć w ustawie, skoro sądy twierdzą, że jest on niezgodny z dyrektywami?

- Moim zdaniem wymóg dotyczący sprawdzenia, czy podatnik np. faktycznie udzielił rabatu nabywcy, powinien znaleźć się w ustawie o VAT. Jest to obniżenie ceny po dokonaniu dostawy (świadczeniu usług), która - jeśli ma powodować obniżenie podstawy opodatkowania - musi być uregulowana przez każde państwo członkowskie. Wynika to z art. 90 Dyrektywy 2006/112/WE. Oczywiście nie musi to mieć formy potwierdzenia odbioru, ale ta ma już długą tradycję. Brak tych poprawek rodzić będzie nieograniczone pole do nadużyć. Najlepiej przecież udzielić rabatu firmie, której już nie ma.

A może warto wprowadzić jakieś alternatywne rozwiązania?

- Oczywiście, tak. Kontrahent nie ma obowiązku potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Z jego punktu widzenia faktura korygująca in minus nie jest korzystna, ponieważ powoduje konieczność zmniejszenia podatku naliczonego. Problem jest w Polsce nadobecny, ponieważ istnieje szerokie prawo do wystawiania faktur korygujących, którego w innych krajach w takim zakresie nie spotykamy. Alternatywą mógłby być katalog wyjątków, który określałby, w jakich przypadkach podatnik może nie posiadać potwierdzenia odbioru, a mimo braku takiego dokumentu przysługuje mu prawo do odliczenia VAT. Możliwe byłoby również określenie innych dowodów, które potwierdzałyby, że podatnik udzielił rabatu.

Kliknij aby zobaczyć zdjęcie.

Na zdjęciu Witold Modzelewski, profesor, doradca podatkowy

Rozmawiał ŁUKASZ ZALEWSKI

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA