REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trudno będzie rozliczyć faktury korygujące

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Wymóg potwierdzenia odbioru faktury korygującej określony w nowelizacji ustawy o VAT spowoduje pogorszenie warunków rozliczania VAT z faktur korygujących.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Autopromocja

Rozmowa z WITOLDEM MODZELEWSKIM, profesorem, doradcą podatkowym

Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o VAT potwierdzenie odbioru faktury korygującej nadal będzie konieczne, aby odliczyć VAT. Czy jest to, tak jak tłumaczy rząd, tylko formalne przeniesienie tego wymogu z rozporządzenia do ustawy?

- Nie. Wbrew twierdzeniom zawartym w uzasadnieniu do projektu ustawy nowelizującej ustawę o VAT przepisy dotyczące wymogu potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta znajdujące się w rozporządzeniu ministra finansów z 25 maja 2005 r. oraz w projekcie nie są tożsame. W projektowanych przepisach brakuje najważniejszej części, czyli zasady, zgodnie z którą w przypadku otrzymania potwierdzenia otrzymania przez nabywcę faktury korygującej, należy ją uwzględnić w bieżącym rozliczeniu. Dziś jeśli podatnik np. po trzech miesiącach otrzyma potwierdzenie odbioru, to ujmuje ją w bieżącym rejestrze oraz bieżącej deklaracji. Zmiana brzmienia przepisu, który znalazł się w rządowym projekcie nowelizacji ustawy o VAT, spowoduje usunięcie tej zasady, która w moim przekonaniu jest bardzo rozsądna.

Jakie będą skutki jej usunięcia z przepisów?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Brak tej części przepisu będzie oznaczać, że otrzymanie potwierdzenia po złożeniu deklaracji za okres, w którym wystawiono fakturę korygującą, będzie powodował obowiązek korekty deklaracji. Jest to niezrozumiała, ale praktycznie bardzo poważna komplikacja przepisów, która spowoduje zdecydowane pogorszenie warunków rozliczania podatku z tytułu faktur korygujących.

Czy wymóg posiadania potwierdzenia odbioru w ogóle powinien się znaleźć w ustawie, skoro sądy twierdzą, że jest on niezgodny z dyrektywami?

- Moim zdaniem wymóg dotyczący sprawdzenia, czy podatnik np. faktycznie udzielił rabatu nabywcy, powinien znaleźć się w ustawie o VAT. Jest to obniżenie ceny po dokonaniu dostawy (świadczeniu usług), która - jeśli ma powodować obniżenie podstawy opodatkowania - musi być uregulowana przez każde państwo członkowskie. Wynika to z art. 90 Dyrektywy 2006/112/WE. Oczywiście nie musi to mieć formy potwierdzenia odbioru, ale ta ma już długą tradycję. Brak tych poprawek rodzić będzie nieograniczone pole do nadużyć. Najlepiej przecież udzielić rabatu firmie, której już nie ma.

A może warto wprowadzić jakieś alternatywne rozwiązania?

- Oczywiście, tak. Kontrahent nie ma obowiązku potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Z jego punktu widzenia faktura korygująca in minus nie jest korzystna, ponieważ powoduje konieczność zmniejszenia podatku naliczonego. Problem jest w Polsce nadobecny, ponieważ istnieje szerokie prawo do wystawiania faktur korygujących, którego w innych krajach w takim zakresie nie spotykamy. Alternatywą mógłby być katalog wyjątków, który określałby, w jakich przypadkach podatnik może nie posiadać potwierdzenia odbioru, a mimo braku takiego dokumentu przysługuje mu prawo do odliczenia VAT. Możliwe byłoby również określenie innych dowodów, które potwierdzałyby, że podatnik udzielił rabatu.

Kliknij aby zobaczyć zdjęcie.

Na zdjęciu Witold Modzelewski, profesor, doradca podatkowy

Rozmawiał ŁUKASZ ZALEWSKI

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA