REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małe spółki audytorskie stracą klientów

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Projekt ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie zaostrza przepisy dotyczące niezależności audytorów. Przez pięć lat nie będzie można badać firmy, która dostarczy 20 proc. przychodu audytora z badania. Dla co najmniej 1254 małych spółek audytorskich oznacza to coroczną utratę dotychczasowych klientów.

Na wczorajszym posiedzeniu rząd miał rozpatrzyć nowe przepisy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym. Projekt został jednak zdjęty z porządku obrad, ponieważ zostaną jeszcze wniesione do niego poprawki.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Projekt niewątpliwie wymaga zmian. Może się okazać, że 65 proc. spółek audytorskich nie będzie mogło badać swoich klientów więcej niż raz na pięć lat.

Taki scenariusz będzie realny, jeżeli wejdą w życie propozycje Ministerstwa Finansów zamieszczone w projekcie ustawy o biegłych rewidentów i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym z 6 października 2008 r.

Zgodnie z art. 56 ust. 3 tego projektu niezależność biegłego rewidenta nie będzie zachowana, jeżeli chociażby w jednym roku, w ciągu ostatnich pięciu lat, uzyskał on co najmniej 20 proc. przychodu rocznego z tytułu świadczenia usług na rzecz jednostki, w której wykonał czynności rewizji finansowej, lub jednostki z nią powiązanej. Obecnie przepis ten funkcjonuje w ustawie o rachunkowości i określa ten wskaźnik jako 50 proc. przychodów.

REKLAMA

Badanie po pięciu latach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według Władysława Fałowskiego, skarbnika Krajowej Rady Biegłych Rewidentów, zmiana będzie bardzo dotkliwa dla małych firm audytorskich, które w roku przeprowadzają po kilka badań. Nowy przepis zmusi je do corocznej zmiany większości badanych jednostek, w szczególności jeżeli poza badaniem nie prowadzą na większą skalę innej działalności.

- Ponowne badanie jednostki będzie możliwe dopiero po pięciu latach - podkreśla nasz rozmówca.

Dodaje, że zmiana dotknie także np. biegłych rewidentów emerytów, którzy przeprowadzają jedno, dwa lub trzy badania na podstawie umowy cywilnoprawnej. Ekspert uważa również, że dla podmiotów audytorskich może stać się ryzykowne składanie ofert na badanie. Może się bowiem okazać, że wskaźnik zostanie przekroczony, ponieważ podmiot będzie np. musiał odstąpić od badania.

Władysław Fałowski wskazuje również, że wskaźnik 20 proc. można uznać za uzasadniony, ale tylko w odniesieniu do przychodów ze świadczenia usług dla jednostek interesu publicznego (katalog takich jednostek zawiera art. 2 pkt 4 projektu). Są to przykładowo banki, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, zakłady ubezpieczeń, instytucje pieniądza elektronicznego, otwarte fundusze emerytalne, otwarte fundusze inwestycyjne.

Konieczna zmiana limitu

Z kolei Ewa Sobińska, prezes zarządu ABES Audyt, dodaje, że nowy przepis może spowodować, że małe i średnie firmy audytorskie nie będą mogły badać większych podmiotów, ponieważ wynagrodzenie jednorazowo będzie przekraczać 20 proc. ich przychodów.

Pierwotna wersja projektu ustawy o biegłych rewidentach określała tę wielkość na 50 proc., tak jak jest w dotychczasowych przepisach. Pozwalało to mniejszym firmom na rozwój i większą elastyczność w przyjmowaniu zleceń.

 

Trzeba zachować niezależność

Ekspert zwraca również uwagę na kodeks etyki zawodowych księgowych IFAC (Międzynarodowa Federacja Księgowych).

- Określa on niezależność jako niezależność umysłu i niezależność wizerunku, która pozwala na wyrażenie opinii bez ulegania wpływom zniekształcającym zawodowy osąd i na unikaniu faktów i okoliczności, które są na tyle znaczące, że strona trzecia wyciągnęłaby wniosek, że niezależność została naruszona - tłumaczy nasza rozmówczyni.

Kodeks kładzie duży nacisk na identyfikowanie zagrożeń niezależności, oceny ich znaczenia i zastosowania zabezpieczeń.

- Nadmierna zależność od łącznych wynagrodzeń otrzymywanych od jednostki pozbawia biegłego rewidenta niezależności, gdy stanowi dużą część przychodów firmy audytorskiej - wyjaśnia Ewa Sobińska.

Kodeks nie określa procentowo tej wielkości, zwracając dużą uwagę na zastosowanie zabezpieczeń, takich jak procedury i polityki monitorujące i wprowadzające kontrolę jakości.

Dariusz Petryka, biegły rewident, właściciel firmy E-accounting podkreśla natomiast, że takie zaostrzenie progu nie jest wymagane dyrektywami ani rekomendacjami UE. Spowoduje natomiast, że wiele małych firm audytorskich, zwłaszcza tych jednoosobowych, będzie musiało pogodzić się z utratą większych klientów na rzecz wielkich graczy rynku usług audytorskich.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Niezależność biegłego rewidenta

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA