REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Darowizny kościelne bez limitu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Po marcowej uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego rozwiały się wątpliwości co do możliwości odliczania bez limitu darowizn kościelnych. Dotyczy to nie tylko tych podatników, którzy z tej ulgi już skorzystali. Na razie nic nie stoi na przeszkodzie, by na przyszłość skorzystać z odliczenia. Trzeba tylko wiedzieć, jak.

Przymierzając się do obdarowania kościoła i następnie odliczenia darowizny bez limitu na podstawie tzw. ustaw kościelnych regulujących stosunki poszczególnych kościołów z państwem, warto pamiętać o kilku szczegółach, bez których odliczenie stanie się bezskuteczne. Choć przepisy są proste, kryją w sobie kilka warunków.

REKLAMA

Czym jest darowizna

Należy zacząć od samej darowizny. Przepisy kościelne stanowiące podstawę do odliczenia darowizny bez limitu ani ustawy podatkowe nie zawierają definicji darowizny. Niezbędne będzie więc poszukanie wyjaśnienia w przepisach kodeksu cywilnego. Zgodnie z ogólną definicją zawartą w art. 888 kodeksu cywilnego przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Najważniejszą rzeczą, która wynika z tej definicji, jest nieodpłatność świadczenia, a inaczej mówiąc, darczyńca nie może otrzymać w zamian niczego od obdarowanego. Ponadto darowizna ma być przekazana z majątku darczyńcy, czyli ten majątek uszczuplić. Odliczeniu podlegają nie tylko darowizny pieniężne, ale także rzeczowe.

Kolejną rzeczą, o jakiej podatnik powinien pamiętać, jest forma umowy darowizny. Co do zasady oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Czyli chcąc dać darowiznę na kościół, podatnik powinien pofatygować się do notariusza. W przeciwnym razie umowa jest nieważna. Ale ustawodawca przewidział jeden wyjątek. Umowa darowizny zawarta bez zachowania formy aktu notarialnego stanie się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione. Można zatem uznać, że podatnik, który będzie dysponował tylko zwykłą umową pisemną albo zawrze ją w formie ustnej, uczyni ważną umową darowizny wykazując, że świadczenie zostało spełnione.

Gdzie szukać celu

Bardzo ważną rzeczą jest cel darowizny. Bezlimitowemu odliczeniu podlegają darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą. Ustawa nie precyzuje, co wchodzi w zakres tego celu. Niemniej jednak wskazówek w tym zakresie należy szukać w ustawach kościelnych. Dla przykładu w stosunku do Kościoła katolickiego określa ją rozdział 6 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. nr 29, poz. 154 z późn. zm.). Osoby prawne Kościoła mają prawo prowadzenia właściwej dla każdej z nich działalności charytatywno-opiekuńczej. Działalność charytatywno-opiekuńcza Kościoła obejmuje zaś w szczególności:

• prowadzenie zakładów dla sierot, starców, osób upośledzonych fizycznie lub umysłowo oraz innych kategorii osób potrzebujących opieki,
• prowadzenie szpitali i innych zakładów leczniczych oraz aptek,
• organizowanie pomocy w zakresie ochrony macierzyństwa,
• organizowanie pomocy sierotom, osobom dotkniętym klęskami żywiołowymi i epidemiami, ofiarom wojennym, znajdującym się w trudnym położeniu materialnym lub zdrowotnym rodzinom i osobom, w tym pozbawionym wolności,
• prowadzenie żłobków, ochronek, burs i schronisk,
• udzielanie pomocy w zapewnianiu wypoczynku dzieciom i młodzieży znajdującym się w potrzebie,
• krzewienie idei pomocy bliźnim i postaw społecznych temu sprzyjających,
• przekazywanie za granicę pomocy ofiarom klęsk żywiołowych i osobom znajdującym się w szczególnej potrzebie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto ważne jest, kto jest kościelną osobą prawną. To również precyzują przepisy ustaw kościelnych. Dla przykładu osobą prawną kościoła katolickiego są m.in. metropolie, archidiecezje, diecezje czy parafie oraz Caritas Polska czy Caritas diecezji.

WARTO WIEDZIEĆ
Kwotę darowizny przekazanej na rzecz kościelnej osoby prawnej należy wykazać w całości w załączniku PIT/O w części dotyczącej darowizn.
Pokwitowanie i sprawozdanie

Kolejne dwa warunki niezbędne do skorzystania z ulgi to pokwitowanie odbioru darowizny i sprawozdanie. W przypadku tego pierwszego, musi je wystawić kościelna osoba prawna. Ustawa kościelna dalej nie precyzuje, jaką formę ma mieć takie pokwitowanie. Nie wymaga także, w przeciwieństwie do limitowanej formy odliczenia darowizn na cele kultu religijnego, żeby pieniądze były wpłacone na konto obdarowanego. Można zatem uznać, że pieniądze można przekazać bezpośrednio obdarowanemu. Wydaje się, że z pokwitowania powinna wynikać co najmniej data przekazania, kwota darowizny, dane obdarowanego i darczyńcy.

Po odliczeniu darowizny niezbędne będzie też sprawozdanie. Podatnik musi je zdobyć w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny. Sprawozdanie to musi dotyczyć przeznaczenia darowizny na działalność charytatywno-opiekuńczą. Inaczej mówiąc obdarowany, czyli np. parafia, a w praktyce proboszcz, muszą wyjaśnić, jak wykorzystali pieniądze. Tu pojawia się również wątpliwość co do szczegółowości owego sprawozdania. Wydaje się jednak, że nie ma żadnych podstaw do uzyskania bardzo szczegółowego sprawozdania. Potwierdza to częściowo NSA w uzasadnieniu uchwały z 23 czerwca 2003 r. (sygn. akt FPS 2/03, opublikowana w onSA 2003/4/118).

Sąd, odmawiając odpowiedzi na pytanie co do szczegółowości sprawozdania podkreślił, że wątpliwość prawna podana w tym zakresie sprowadza się w istocie do tego, czy sprawozdanie, o którym mowa w art. 55 ust. 7 powołanej ustawy z dnia 17 maja 1999 r., powinno spełniać warunki, które nie wynikają z tego przepisu. A to w ocenie NSA powodowałoby, że wyjaśnienie powyższej wątpliwości stanowiłoby niedopuszczalną wykładnię prawotwórczą.

Co nie jest darowizną

Nie stanowią darowizny bezpłatne przysporzenia:

• gdy zobowiązanie do bezpłatnego świadczenia wynika z umowy uregulowanej innymi przepisami kodeksu,
• gdy ktoś zrzeka się prawa, którego jeszcze nie nabył, albo które nabył w taki sposób, że w razie zrzeczenia się prawo jest uważane za nienabyte.

Aleksandra Tarka
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA