REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od zleceń 18-proc. podatek zryczałtowany

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka

REKLAMA

Od 2009 roku, gdy miesięczny przychód od tego samego płatnika z umów zlecenia i o dzieło nie przekroczy 200 zł, zapłacimy 18-proc. podatek bez uwzględniania kosztów uzyskania przychodu.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Od 1 stycznia 2009 r. zaczną obowiązywać nowe zasady opodatkowania ryczałtem małych kwoty otrzymywanych z tytułu działalności wykonywanej osobiście. Możliwość taką przewiduje ustawa z 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (obecnie czeka na podpis prezydenta).

Jak wyjaśnia Anna Misiak, doradca podatkowy z MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy, do tej kategorii przychodów zaliczane są m.in. umowy zlecenia, umowy o dzieło, wynagrodzenia zarządu lub rady nadzorczej. Podatek zryczałtowany wyniesie 18 proc. przychodu. Opodatkowanie podatkiem zryczałtowanym polega na tym, że stawka podatku jest nakładana bezpośrednio na kwotę przychodu. Ekspert dodaje, że podatnikowi nie przysługują więc koszty uzyskania przychodu. Pobór podatku zryczałtowanego oznacza jednakże, że podatnik nie musi już rozliczać się z tak opodatkowanego przychodu w zeznaniu rocznym. Podatek pobrany przez płatnika jest finalnym podatkiem od tego przychodu.

Informacja PIT-11

W odniesieniu do kwot podlegających zryczałtowanemu opodatkowaniu płatnik nie ma obowiązku wystawiania podatnikowi rocznej informacji podatkowej PIT-11.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Aby do danego przychodu wypłacanego z umowy zlecenia od nowego roku zastosować 18-proc. podatek, przychód określony w umowie lub umowach nie może przekroczyć miesięcznie 200 zł od tego samego płatnika - podkreśla Anna Misiak.

Oznacza to, że jeśli dana osoba współpracuje z kilkoma firmami, a ustalona kwota wynagrodzenia nie przekroczy 200 zł miesięcznie, to od każdej kwoty podatnik zapłaci wyłącznie 18 proc. podatku. Kwoty uzyskanego przychodu nie będzie musiał uwzględniać w swoim rocznym zeznaniu.

 

Zlecenia dla studentów

To rozwiązanie może okazać się przydatne w przypadku krótkotrwałych umów zlecenia czy o dzieło zawieranych choćby ze studentami czy też uczniami szkół ponadpodstawowych. Jednakże w przypadku innych osób, które z tytułu zawartej umowy zlecenia podlegałyby ubezpieczeniu społecznemu i/lub zdrowotnemu, należy pamiętać, że przy zryczałtowanym opodatkowaniu podstawa opodatkowania nie może być zmniejszona o potrącone przez płatnika składki na ubezpieczenie społeczne.

- Odliczeniu od zryczałtowanego podatku nie podlega także składka na ubezpieczenie zdrowotne należna na podstawie odrębnych przepisów - mówi Anna Misiak.

Potrącone ze środków podatnika składki można byłoby odliczać dopiero w zeznaniu rocznym, jeśli podatnik miałby inne dochody do opodatkowania.

Obecne rozwiązania

REKLAMA

Szymon Murawski, doradca podatkowy z DLA Piper, wyjaśnia, że obecnie co do zasady umowy zlecenia podlegają opodatkowaniu według progresywnej skali podatkowej. Jedynie w sytuacji, gdy zleceniobiorcą jest osoba prowadząca działalność gospodarczą, przychód z tytułu umowy zlecenia może być opodatkowany według liniowej stawki 19 proc.

- W przypadku gdy wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenia jest wypłacane na rzecz podmiotu nieprowadzącego działalności gospodarczej, podmiot wypłacający jest zobowiązany do pobrania zaliczki na podatek dochodowy - mówi Szymon Murawski. Zaliczka pobierana jest według stawki 19 proc. Dopiero w zeznaniu rocznym zleceniobiorca jest zobowiązany do wykazania różnicy między podatkiem pobranym przez płatnika a wynikającym z zastosowania skali podatkowej i dopłacenia ewentualnej różnicy. Ponadto ekspert zauważa, że dziś podstawę opodatkowania umów zlecenia pomniejsza się o składki na ubezpieczenia społeczne oraz o zryczałtowane 20-proc. koszty uzyskania przychodów (w zeznaniu rocznym podatnik ma prawo wykazać rzeczywiste koszty związane z uzyskaniem przychodu pod warunkiem należytego ich udokumentowania).

Szymon Murawski przypomina, że do 31 grudnia 2003 r. obowiązywało ułatwienie dla umów zlecenia zawieranych na niewielkie kwoty. Wówczas ryczałtem objęte były należności do 146 zł. W takim przypadku pobierało się zryczałtowany podatek wynoszący 20 proc. przychodu (bez prawa odliczenia kosztów uzyskania przychodów). Dochodu tego nie wykazywało się już w zeznaniu rocznym.

PRZYKŁAD: RYCZAŁT OD ZLECENIA OD 2009 ROKU (DO KWOTY 200 ZŁ)

180 zł - wynagrodzenie z umowy zlecenia

180 zł - podstawa opodatkowania

18 proc. - stawka podatku

32 zł - podatek

180 - 32=148 zł - wynagrodzenie netto

ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA