REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od zleceń 18-proc. podatek zryczałtowany

Aleksandra Tarka

REKLAMA

Od 2009 roku, gdy miesięczny przychód od tego samego płatnika z umów zlecenia i o dzieło nie przekroczy 200 zł, zapłacimy 18-proc. podatek bez uwzględniania kosztów uzyskania przychodu.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Od 1 stycznia 2009 r. zaczną obowiązywać nowe zasady opodatkowania ryczałtem małych kwoty otrzymywanych z tytułu działalności wykonywanej osobiście. Możliwość taką przewiduje ustawa z 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (obecnie czeka na podpis prezydenta).

Jak wyjaśnia Anna Misiak, doradca podatkowy z MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy, do tej kategorii przychodów zaliczane są m.in. umowy zlecenia, umowy o dzieło, wynagrodzenia zarządu lub rady nadzorczej. Podatek zryczałtowany wyniesie 18 proc. przychodu. Opodatkowanie podatkiem zryczałtowanym polega na tym, że stawka podatku jest nakładana bezpośrednio na kwotę przychodu. Ekspert dodaje, że podatnikowi nie przysługują więc koszty uzyskania przychodu. Pobór podatku zryczałtowanego oznacza jednakże, że podatnik nie musi już rozliczać się z tak opodatkowanego przychodu w zeznaniu rocznym. Podatek pobrany przez płatnika jest finalnym podatkiem od tego przychodu.

Informacja PIT-11

REKLAMA

W odniesieniu do kwot podlegających zryczałtowanemu opodatkowaniu płatnik nie ma obowiązku wystawiania podatnikowi rocznej informacji podatkowej PIT-11.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Aby do danego przychodu wypłacanego z umowy zlecenia od nowego roku zastosować 18-proc. podatek, przychód określony w umowie lub umowach nie może przekroczyć miesięcznie 200 zł od tego samego płatnika - podkreśla Anna Misiak.

Oznacza to, że jeśli dana osoba współpracuje z kilkoma firmami, a ustalona kwota wynagrodzenia nie przekroczy 200 zł miesięcznie, to od każdej kwoty podatnik zapłaci wyłącznie 18 proc. podatku. Kwoty uzyskanego przychodu nie będzie musiał uwzględniać w swoim rocznym zeznaniu.

 

Zlecenia dla studentów

To rozwiązanie może okazać się przydatne w przypadku krótkotrwałych umów zlecenia czy o dzieło zawieranych choćby ze studentami czy też uczniami szkół ponadpodstawowych. Jednakże w przypadku innych osób, które z tytułu zawartej umowy zlecenia podlegałyby ubezpieczeniu społecznemu i/lub zdrowotnemu, należy pamiętać, że przy zryczałtowanym opodatkowaniu podstawa opodatkowania nie może być zmniejszona o potrącone przez płatnika składki na ubezpieczenie społeczne.

- Odliczeniu od zryczałtowanego podatku nie podlega także składka na ubezpieczenie zdrowotne należna na podstawie odrębnych przepisów - mówi Anna Misiak.

Potrącone ze środków podatnika składki można byłoby odliczać dopiero w zeznaniu rocznym, jeśli podatnik miałby inne dochody do opodatkowania.

Obecne rozwiązania

Szymon Murawski, doradca podatkowy z DLA Piper, wyjaśnia, że obecnie co do zasady umowy zlecenia podlegają opodatkowaniu według progresywnej skali podatkowej. Jedynie w sytuacji, gdy zleceniobiorcą jest osoba prowadząca działalność gospodarczą, przychód z tytułu umowy zlecenia może być opodatkowany według liniowej stawki 19 proc.

- W przypadku gdy wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenia jest wypłacane na rzecz podmiotu nieprowadzącego działalności gospodarczej, podmiot wypłacający jest zobowiązany do pobrania zaliczki na podatek dochodowy - mówi Szymon Murawski. Zaliczka pobierana jest według stawki 19 proc. Dopiero w zeznaniu rocznym zleceniobiorca jest zobowiązany do wykazania różnicy między podatkiem pobranym przez płatnika a wynikającym z zastosowania skali podatkowej i dopłacenia ewentualnej różnicy. Ponadto ekspert zauważa, że dziś podstawę opodatkowania umów zlecenia pomniejsza się o składki na ubezpieczenia społeczne oraz o zryczałtowane 20-proc. koszty uzyskania przychodów (w zeznaniu rocznym podatnik ma prawo wykazać rzeczywiste koszty związane z uzyskaniem przychodu pod warunkiem należytego ich udokumentowania).

Szymon Murawski przypomina, że do 31 grudnia 2003 r. obowiązywało ułatwienie dla umów zlecenia zawieranych na niewielkie kwoty. Wówczas ryczałtem objęte były należności do 146 zł. W takim przypadku pobierało się zryczałtowany podatek wynoszący 20 proc. przychodu (bez prawa odliczenia kosztów uzyskania przychodów). Dochodu tego nie wykazywało się już w zeznaniu rocznym.

PRZYKŁAD: RYCZAŁT OD ZLECENIA OD 2009 ROKU (DO KWOTY 200 ZŁ)

180 zł - wynagrodzenie z umowy zlecenia

180 zł - podstawa opodatkowania

18 proc. - stawka podatku

32 zł - podatek

180 - 32=148 zł - wynagrodzenie netto

ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA