REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-8C zostanie wysłany przez biura maklerskie do końca lutego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Molik

REKLAMA

Informacja PIT-8C wystawiana przez biura maklerskie jest podstawowym dokumentem potrzebnym do rozliczenia przychodów z zakończonych inwestycji giełdowych.

Inwestor, który w 2008 roku sprzedał papiery wartościowe lub zamknął pozycję na instrumentach pochodnych za pośrednictwem biura maklerskiego, otrzyma od tego podmiotu wykaz przeprowadzonych transakcji. Informacja ta jest podstawą do rozliczenia przychodów z tych źródeł w zeznaniu rocznym PIT-38, które podatnik jest zobowiązany złożyć w urzędzie skarbowym do 30 kwietnia 2009 r.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z przepisami o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) podmioty dokonujące wypłaty należności, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub podatku, powinny sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu. Obowiązek ten wynika z art. 42a ustawy o PIT i w szczególności dotyczy niektórych przychodów z kapitałów pieniężnych, od których nie pobiera się 19-proc. zryczałtowanego podatku.

Biura maklerskie nie są płatnikami podatku od uzyskanych przez ich klientów dochodów z inwestycji giełdowych, a zatem są zobowiązane do wystawienia informacji PIT-8C. W rzeczywistości podatnik może otrzymać ten dokument później niż do końca lutego - zależy to od dostarczenia przesyłki przez Pocztę Polską. Jeżeli inwestor posiada więcej niż jeden rachunek inwestycyjny, to otrzyma tyle informacji PIT-8C, ile ma rachunków.

Fakt posiadania rachunku maklerskiego nie jest jednak jeszcze podstawą do wystawienia PIT-8C. Warunkiem jest dokonanie w roku podatkowym przynajmniej jednej transakcji sprzedaży papierów wartościowych lub zamknięcia pozycji na rynku kontraktów terminowych.

REKLAMA

PIT-8C jest podstawowym źródłem informacji o uzyskanych przychodach i poniesionych kosztach. Jeśli inwestor po otrzymaniu tej informacji nie zgadza się z wyliczonymi przez biuro maklerskie poszczególnymi pozycjami, może złożyć reklamację. Jeśli reklamacja jest słuszna, biuro sporządzi korektę. W przypadku zagubienia przez inwestora informacji PIT-8C, może on zwrócić się o wystawienie duplikatu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYCHODY I KOSZTY WYKAZYWANE W PIT-8C

Przykładowe przychody wykazywane przez biuro maklerskie w PIT-8C:

• Ze sprzedaży papierów wartościowych notowanych na rynku regulowanym (akcje, obligacje, certyfikaty inwestycyjne, certyfikaty strukturyzowane, prawa poboru, prawa do akcji)

• Z realizacji praw wynikających z papierów wartościowych

• Z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających (kontrakty terminowe, opcje)

Przykładowe koszty wykazywane przez biuro maklerskie w PIT-8C:

• Wydatki na nabycie sprzedanych lub zrealizowanych instrumentów finansowych

• Prowizja maklerska od zrealizowanych transakcji

• Opłaty za dostęp do notowań rachunku internetowego

PRZEMYSŁAW MOLIK

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 30b i art. 42a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA