REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-8C zostanie wysłany przez biura maklerskie do końca lutego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Molik

REKLAMA

Informacja PIT-8C wystawiana przez biura maklerskie jest podstawowym dokumentem potrzebnym do rozliczenia przychodów z zakończonych inwestycji giełdowych.

Inwestor, który w 2008 roku sprzedał papiery wartościowe lub zamknął pozycję na instrumentach pochodnych za pośrednictwem biura maklerskiego, otrzyma od tego podmiotu wykaz przeprowadzonych transakcji. Informacja ta jest podstawą do rozliczenia przychodów z tych źródeł w zeznaniu rocznym PIT-38, które podatnik jest zobowiązany złożyć w urzędzie skarbowym do 30 kwietnia 2009 r.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z przepisami o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) podmioty dokonujące wypłaty należności, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub podatku, powinny sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu. Obowiązek ten wynika z art. 42a ustawy o PIT i w szczególności dotyczy niektórych przychodów z kapitałów pieniężnych, od których nie pobiera się 19-proc. zryczałtowanego podatku.

Biura maklerskie nie są płatnikami podatku od uzyskanych przez ich klientów dochodów z inwestycji giełdowych, a zatem są zobowiązane do wystawienia informacji PIT-8C. W rzeczywistości podatnik może otrzymać ten dokument później niż do końca lutego - zależy to od dostarczenia przesyłki przez Pocztę Polską. Jeżeli inwestor posiada więcej niż jeden rachunek inwestycyjny, to otrzyma tyle informacji PIT-8C, ile ma rachunków.

Fakt posiadania rachunku maklerskiego nie jest jednak jeszcze podstawą do wystawienia PIT-8C. Warunkiem jest dokonanie w roku podatkowym przynajmniej jednej transakcji sprzedaży papierów wartościowych lub zamknięcia pozycji na rynku kontraktów terminowych.

PIT-8C jest podstawowym źródłem informacji o uzyskanych przychodach i poniesionych kosztach. Jeśli inwestor po otrzymaniu tej informacji nie zgadza się z wyliczonymi przez biuro maklerskie poszczególnymi pozycjami, może złożyć reklamację. Jeśli reklamacja jest słuszna, biuro sporządzi korektę. W przypadku zagubienia przez inwestora informacji PIT-8C, może on zwrócić się o wystawienie duplikatu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYCHODY I KOSZTY WYKAZYWANE W PIT-8C

Przykładowe przychody wykazywane przez biuro maklerskie w PIT-8C:

• Ze sprzedaży papierów wartościowych notowanych na rynku regulowanym (akcje, obligacje, certyfikaty inwestycyjne, certyfikaty strukturyzowane, prawa poboru, prawa do akcji)

• Z realizacji praw wynikających z papierów wartościowych

• Z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających (kontrakty terminowe, opcje)

Przykładowe koszty wykazywane przez biuro maklerskie w PIT-8C:

• Wydatki na nabycie sprzedanych lub zrealizowanych instrumentów finansowych

• Prowizja maklerska od zrealizowanych transakcji

• Opłaty za dostęp do notowań rachunku internetowego

PRZEMYSŁAW MOLIK

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 30b i art. 42a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA