REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dochody budżetu samorządu z subwencji

Barbara Kołodziej

REKLAMA

Nadanie części subwencji ogólnej określonego charakteru nie ogranicza możliwości samorządu terytorialnego do wydatkowania tych środków na inne cele. Rady gminy, rady powiatu czy sejmiku województwa mają prawo decydować o przeznaczeniu środków otrzymanych w formie subwencji ogólnej.

Dochodami budżetu jednostek samorządu terytorialnego są środki publiczne pobierane bezzwrotnie przez jednostki samorządu terytorialnego od podmiotów gospodarczych oraz osób fizycznych, jak również środki otrzymywane z budżetu państwa - subwencje i dotacje na realizację zadań związanych z zaspokojeniem zbiorowych potrzeb wspólnoty lokalnej.

Autopromocja

Zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, dochodami np. gmin są:

• dochody własne,

• subwencja ogólna,

• dotacje celowe z budżetu państwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konstrukcja subwencji

Subwencje są stałą formą finansowania zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego, otrzymywanymi z budżetu państwa. Nadanie części subwencji ogólnej określonego charakteru nie ogranicza możliwości samorządu terytorialnego do wydatkowania tych środków na inne cele, co wynika z ustawowego prawa rady gminy, rady powiatu czy sejmiku województwa do decydowania o przeznaczeniu środków otrzymanych w formie subwencji ogólnej.

Zasady ustalania i przekazywania subwencji ogólnej określa szczegółowo ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Zasady konstrukcji subwencji ogólnej dla poszczególnych szczebli samorządu terytorialnego są zróżnicowane.

Subwencja ogólna składa się z następujących części:

• w gminie i w powiecie: część wyrównawcza, równoważąca i oświatowa,

• w województwie: część wyrównawcza, regionalna i oświatowa.

Każda z części subwencji ogólnej naliczana jest przy zastosowaniu odmiennych reguł oraz przesłanek. Ponadto w budżecie państwa tworzona jest rezerwa subwencji ogólnej.

W przypadku gdy roczne kwoty części subwencji ogólnej dla poszczególnych samorządów zostały ustalone w innej wysokości niż kwoty (o których mowa w art. 33 ust. 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego), minister finansów dokonuje rozliczenia środków należnych i przekazanych:

• w przypadku gdy raty przekazane są mniejsze od rat należnych - zwiększając kolejną ratę o kwotę stanowiącą różnicę między kwotą należną za dany okres a kwotą faktycznie przekazaną,

• w przypadku gdy raty przekazane są większe od rat należnych - zmniejszając kolejną ratę o kwotę stanowiącą różnicę między kwotą faktycznie przekazaną a kwotą należną za dany okres, a jeżeli różnica jest wyższa od jednej raty - wstrzymując przekazywanie rat aż do zlikwidowania powstałej nadpłaty.

Obowiązki informacyjne

Minister finansów informuje właściwe samorządy o:

• rocznych planowanych kwotach części ogólnej i planowanych wpłatach, przyjętych w projekcie ustawy budżetowej, oraz o planowanej kwocie dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych - w terminie do 15 października roku bazowego,

• rocznych kwotach części subwencji ogólnej, wynikających z ustawy budżetowej, oraz o rocznych wpłatach wynikających z ustawy budżetowej - w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej,

• zmianach kwot części subwencji ogólnej w wyniku podziału rezerwy tej części subwencji.

Przekazywanie subwencji

Subwencje przekazywane są w częściach, w terminach określonych ustawowo.

Minister finansów publicznych przekazuje właściwym gminom, powiatom i samorządom województw:

• do 25 dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc wypłaty wynagrodzeń, z tym że rata za marzec wynosi 2/13 ogólnej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej (dotyczy części oświatowej),

• do 15 dnia każdego miesiąca, w dwunastu ratach miesięcznych (dotyczy części wyrównawczej),

• do 25 dnia każdego miesiąca, w dwunastu ratach miesięcznych (dotyczy części równoważącej i regionalnej).

Jednostkom samorządu terytorialnego przysługują odsetki ustalone jak dla zaległości podatkowych od kwoty subwencji nieprzekazanej w terminach, z zastrzeżeniem przypadków gdy samorząd nie poinformuje na czas o zmianie banku prowadzącego obsługę budżetu samorządowego

Nienależne kwoty

W przypadku stwierdzenia, że ustalona dla jednostki samorządu terytorialnego część wyrównawcza, równoważąca lub regionalna subwencji ogólnej jest wyższa od należnej, minister finansów w drodze decyzji, która podlega natychmiastowemu wykonaniu:

• zmniejsza o odpowiednie kwoty części subwencji ogólnej w zakresie subwencji na rok budżetowy,

• potrąca z kolejnej raty nienależnie otrzymaną kwotę wynikającą ze zmniejszenia tej części subwencji, a jeżeli nienależnie otrzymana kwota jest wyższa od jednej raty - wstrzymuje przekazywanie rat bądź gdy nienależnie otrzymana kwota jest wyższa od kwoty pozostałej do przekazania do końca roku budżetowego - wstrzymuje przekazywanie rat i zobowiązuje do zwrotu pozostałej części nienależnej kwoty części subwencji,

• zobowiązuje do zapłaty odsetek, ustalonych jak dla zaległości podatkowych, od nienależnie otrzymanej kwoty, wynikającej ze zmniejszenia tej części subwencji.

Jeżeli nienależna kwota subwencji jest niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalonego na rok budżetowy, minister finansów nie dokonuje wymienionych wyżej czynności. Równocześnie zawiadamia on właściwą regionalną izbę obrachunkową o zmniejszeniu kwoty części subwencji ogólnej.

Kwoty poszczególnych części subwencji ogólnej uzyskane nienależnie przez samorząd terytorialny, ustalone:

• na rok budżetowy - podlegają zwrotowi do budżetu państwa i tworzą rezerwę przeznaczoną dla jednostek samorządu terytorialnego, którą dysponuje minister finansów w porozumieniu z reprezentacją samorządów terytorialnych,

• za lata poprzedzające rok budżetowy - podlegają zwrotowi do budżetu państwa i stanowią wydatek budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Jeżeli jednostka samorządu terytorialnego z przyczyn od siebie niezależnych otrzymała część wyrównawczą, równoważącą lub regionalną subwencji ogólnej, w kwocie wyższej od należnej, nie nalicza się odsetek. Jeżeli podstawą do wydania decyzji ministra finansów w sprawie odsetek od nienależnie ustalonej kwoty subwencji są korekty sprawozdań budżetowych, złożone do właściwych regionalnych izb obrachunkowych po 30 czerwca roku bazowego, ale przed dniem ogłoszenia ustawy budżetowej - to wówczas odsetki nie są naliczane.

PRZYKŁAD

EWIDENCJA KSIĘGOWA SUBWENCJI

Ewidencja subwencji w księgach rachunkowych budżetu JST:

1. Wpływ subwencji na rachunek budżetu:

Wn konto 133 - Rachunek budżetu

Ma konto 901 - Dochody budżetu

2. Subwencje otrzymane pod koniec roku 2008 na wydatki roku następnego (2009):

Wn konto 133 - Rachunek budżetu

Ma konto 909 - Rozliczenia międzyokresowe

3. Przeksięgowanie na dochody budżetu w następnym roku budżetowym (2009) subwencji otrzymanej w roku poprzednim (2008):

Wn konto 909 - Rozliczenia międzyokresowe

Ma konto 901 - Dochody budżetu

Barbara KoŁodziej

gp@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 ze zm.).

• Ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 203, poz. 1966 ze zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    System kaucyjny w Polsce. Od kiedy? Na czym ma polegać? Jeżeli do kaucji zostanie doliczony VAT, to konsumenci zapłacą dodatkowy podatek

    Przepisy ustawy kaucyjnej nie pozwalają jednoznacznie stwierdzić, czy do kaucji doliczony będzie VAT; jeśli tak się stanie, to konsument zapłaci dodatkowy podatek - ocenili przedstawiciele branży napojowej i handel detaliczny. Zaapelowali, by start systemu przesunąć na 2026 r.

    "Trójpak" dotyczący Trybunału Konstytucyjnego - projekty uchwały, ustawy i zmian w Konstytucji na najbliższym posiedzeniu Sejmu [6-8 marca]

    Na najbliższym posiedzeniu Sejmu zostanie zaprezentowany "trójpak" dotyczący Trybunału Konstytucyjnego - projekty uchwały, ustawy i zmian w Konstytucji RP.

    Zmiany w podatku Belki - MF ma już projekt ustawy, którym w tym tygodniu zajmie się Rada Ministrów

    Zmiany w podatku Belki coraz bliżej. Ministerstwo Finansów ma już przygotowany projekt ustawy, którym w tym tygodniu zajmie się rząd.

    Rząd szykuje zmiany w składce zdrowotnej. "Niestety, planowane zmiany nie spowodują zmniejszenia wysokości daniny"

    Rząd zmienia zasady rozliczeń składki zdrowotnej i proponuje dwa rozwiązania. Przedsiębiorcy są zdania, że planowane zmiany nie spowodują zmniejszenia wysokości składki zdrowotnej, o co od dawna zabiegają.

    Twój e-PIT - zwrot podatku nawet w ciągu jednego dnia

    Zwroty z większości zeznań PIT-37 złożonych w usłudze Twój e-PIT trafiają na konto znacznie szybciej. Niektórzy dostają zwrot nawet w ciągu jednego dnia - poinformował szef Krajowej Administracji Skarbowej Marcin Łoboda.

    Ulga na jedno dziecko 2024. 112 tys. zł to niestety limit dochodów wspólny dla obojga rodziców lub opiekunów prawnych

    Rodzice odliczający ulgę na dziecko często są zaskoczeni informacją, że możliwość skorzystania z tej ulgi ogranicza limit ich dochodów nie tylko w przypadku, gdy mają jedno dziecko. Także gdy mają np. dwoje dzieci, jedno z ich dzieci jest małoletnie (czyli uprawnia do ulgi) a drugie np. ukończyło 25. rok życia (czyli nie uprawnia do odliczenia ulgi prorodzinnej). Dotyczy to też sytuacji gdy dziecko po ukończeniu 18 roku życia (a przed ukończeniem 25. rok życia) przestało uczyć się lub studiować. Te zasady dotyczą zarówno roku 2024 jak i poprzednich 2023 r. i 2022 r.

    Krajowy Plan Odbudowy w Polsce w 2024 roku. Wyścig z czasem po 60 miliardów euro

    Zeszłotygodniowe informacje dotyczące odblokowania funduszy europejskich są optymistyczne – kierunek działań przyjęty przez polski rząd może liczyć na przychylność UE. Pamiętajmy jednak, że deklaracje te nie oznaczają, że środki na wspieranie reform i inwestycji zostaną nam „automatycznie” udostępnione - pisze Łukasz Kościjańczuk, partner w CRIDO.

    Czy laptop i wynajęte mieszkanie pracownika zagranicznej firmy to już zakład w Polsce?

    Pracownicy wykonujący pracę poza miejscem siedziby pracodawcy (lub innym miejscem określonym w umowie o pracę) mogą generować szereg konsekwencji podatkowych, zarówno dla pracownika, jak i dla pracodawcy, szczególnie gdy w grę wchodzi praca poza Polską, lub w Polsce, ale dla pracodawcy z innego kraju - pisze Dr Adam Barcikowski – Manager w Nexia Advcero.

    Obniżenie VAT w branży "beauty" - skutki dla budżetu państwa, gospodarki i konsumentów

    Jak obniżenie stawki podatku VAT w branży "beauty" od kwietnia 2024 roku wpłynie na dochody budżetu państwa, na zachowania przedsiębiorców i konsumentów?

    Niższy VAT od 1 kwietnia 2024 r. Stawka 8% dla usług kosmetycznych, manicure i pedicure

    Ministerstwo Finansów przygotowało już projekt rozporządzenia, które obniży od 1 kwietnia 2024 r. - z 23% do 8% – stawkę VAT na określone usługi kosmetyczne.

    REKLAMA