REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasa u lekarza nie gwarantuje ewidencji obrotów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Wprowadzenie kas fiskalnych w gabinetach lekarskich nie gwarantuje, że lekarz zechce ją włączyć i zarejestrować przychód. Aby mieć taką gwarancję, trzeba zmienić system odliczeń i refundacji.

Rozmawiamy z DORIANEM LISZCZEM, ekspertem z firmy GMTR

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów twierdzi, że wprowadzenie kas fiskalnych w gabinetach lekarskich to duże przedsięwzięcie logistyczne dla firm, które produkują urządzenia fiskalne. Na przygotowanie kasy, która będzie uwzględniała specyfikę rynku usług medycznych, potrzeba co najmniej dziewięciu miesięcy przygotowań. Czy zgadza się pan z tym twierdzeniem?

- Moja firma jest członkiem Sekcji Dostawców Fiskalnych Urządzeń Rejestrujących (SDFUR) przy Krajowej Izbie Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji (KIGEiT). To grono skupiające większość producentów i dostawców urządzeń rejestrujących. Powstało ono w celu formułowania opinii w imieniu wszystkich producentów, z potrzeby uzgodnienia jednorodnego stanowiska o jednakowej treści. Głównym naszym problemem jest to, że Ministerstwo Finansów w sposób niewystarczający z nami rozmawia. Zatem sformułowanie opinii w naszym imieniu przez ministra, że czegoś nie możemy przygotować lub że zajmie to nam co najmniej dziewięć miesięcy, jest raczej jasnowidzeniem, bo nikt dotąd do nas nie zwrócił się o wydanie opinii na temat budowy oprogramowania urządzeń rejestrujących dla gabinetów lekarskich. Nie przedstawiono nam także żadnych założeń, nawet najbardziej ogólnych, dotyczących tworzonego rozporządzenia w tej sprawie.

Jak długo w takim razie z punktu widzenia producentów kas może potrwać ten proces?

- Bez znajomości wytycznych ministra trudno mi wyrokować, jak dużo czasu proces przygotowania może zająć mojej firmie i innym producentom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z pewnością otrzymacie państwo stosowne projekty aktów prawnych do konsultacji.

- Pewnie tak. Tylko jest już niechlubną tradycją i zwyczajem, że KIGEiT jest proszona o opinię w ostatnim momencie tworzenia rozporządzeń w sprawie kas rejestrujących.

Czy może pan podać jakiś konkretny przykład?

REKLAMA

- Tak. Potwierdził to chociażby sposób przeprowadzenia konsultacji odnośnie do rozporządzenia technicznego ministra finansów z 28 listopada 2008 r. Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji otrzymała projekt 21 listopada (piątek) z prośbą o zgłoszenie uwag do 24 listopada (poniedziałek) do godz. 14.00. Dało to nam niespełna dwa dni na przeprowadzenie konsultacji i uzgodnienie stanowiska. Mimo naszego ogromnego wysiłku włożonego w przeanalizowanie projektu w tak krótkim terminie i przesłania ministerstwu naszych uwag i spostrzeżeń z przykrością stwierdziliśmy, że w znacznym stopniu nie znalazły się one w opublikowanym rozporządzeniu. Jednocześnie nasze szczególne zaniepokojenie wzbudziło wiele nieścisłości, które wymagają wyjaśnienia, mimo że rozporządzenie to zostało opublikowane i obowiązuje od zeszłego roku.

Czy pana zdaniem troska ministra o przygotowanie oprogramowania urządzeń nie powinna też ustąpić miejsca odpowiedniemu przygotowaniu rynku, by w interesie pacjenta było otrzymanie paragonu od lekarza?

- Niestety, samo wprowadzenie kas nie gwarantuje, że którykolwiek lekarz zechce kasę włączyć i zarejestrować swój przychód. Aby mieć taką gwarancję, trzeba zmienić system odliczeń i refundacji. Wprowadzenie kas dla lekarzy i prawników jest jednak jednym z najważniejszych wyzwań stojących przed Ministerstwem Finansów w tym roku.

Kliknij aby zobaczyć zdjęcie.

Fot. Marek Matusiak

Dorian Liszcz, ekspert z firmy GMTR

Rozmawiała Ewa Matyszewska

Firma GMTR - polski producent nowoczesnych kas i drukarek fiskalnych trzeciej generacji, również z kopią elektroniczną

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA