REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do identyfikacji podatnika wystarczy numer PESEL

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów i eksperci podatkowi chcą rezygnacji z żądania od podatników w zgłoszeniach identyfikacyjnych i aktualizacyjnych informacji o dokumentach tożsamości.

Podatnicy są zobowiązani do podawania w zgłoszeniu identyfikacyjnym m.in. numeru dowodu osobistego. Zmiana numeru dowodu wymaga złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego, co w przypadku niedawnej kampanii wymiany dowodów spowodowało falę odwiedzin w urzędach skarbowych. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską (nr 6591) zapowiedziało zmiany zmierzające do uproszczenia obowiązków rejestracyjnych NIP.

REKLAMA

Autopromocja

Aktualizacja danych

Zdaniem Pawła Jabłonowskiego, szefa Departamentu Podatkowego w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy, likwidacja konieczności podawania numeru dowodu osobistego w zgłoszeniu identyfikacyjnym byłaby dobrym posunięciem. Zwłaszcza że problem ma charakter cykliczny, bo nowe dowody należy wymieniać co 10 lat.

- Przepisy o ewidencji podatników jako jeden z elementów identyfikujących podatników wymieniają właśnie numer dowodu osobistego, co oznacza konieczność składania dokumentu aktualizującego po każdej zmianie dowodu tożsamości - mówi Paweł Jabłonowski.

Ekspert zwraca uwagę, że nie każdy podatnik ma świadomość sankcji w postaci kary grzywny za wykroczenie grożące za uchybienie temu obowiązkowi.

- Sankcja ta w połączeniu z bezcelowością elementu identyfikacyjnego w postaci numeru dowodu osobistego uzasadnia zmianę przepisów w tym zakresie - uważa Paweł Jabłonowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dane indentyfikacyjne

Piotr Liss, doradca podatkowy w KZWS Spółka Doradztwa Podatkowego, wskazuje, że organy podatkowe mają olbrzymią bazę danych identyfikacyjnych osób fizycznych.

- Przez lata nie zastanawiano się nad przydatnością części z tych danych i obecnie w ewidencji podatnicy są identyfikowani przez trzy numery: dowodu osobistego, PESEL i NIP. O ile dwa ostatnie są niezmienne, o tyle numer dowodu osobistego zmienia się z każdą wymianą dokumentu - zauważa Piotr Liss.

Z tym wiąże się obowiązek aktualizowania danych w ewidencji podatników przez złożenie formularza NIP-2, w którym zmianie ulegnie tylko jedna pozycja.

- Takie rozwiązanie stanowi przejaw biurokracji i powoduje konieczność utrzymywania bazy informatycznej, zatrudnienia dodatkowych osób w administracji, a także nieuzasadnione zużycie papieru i rozrost archiwów - zwraca uwagę Piotr Liss.

Zdaniem eksperta system funkcjonowałby równie dobrze na podstawie dwóch, a najlepiej jednego numeru identyfikacyjnego, np. PESEL.

- Wymagałoby to odrębnych rozwiązań dla obcokrajowców, jednak jest to mała cena za zwolnienie rzeszy polskich podatników ze zbędnego obowiązku - ocenia nasz rozmówca.

Resort poinformował, że obok nowelizacji ustawy o zasadach ewidencji konieczne jest podjęcie prac ukierunkowanych na zapewnienie urzędom skarbowym oraz ministrowi finansów bezpośredniego i efektywnego dostępu do rejestru bazy PESEL, z której dane o serii i numerze dowodu osobistego można pozyskać. Podjęto już działania w celu zapewnienia przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, aby baza PESEL zawierała aktualne i rzetelne dane. Pozwoli to na wyeliminowanie ich dublowania w Krajowej Ewidencji Podatników.

Ważne!

Rezygnacja z ewidencjonowania numerów dowodów osobistych wymaga zmiany do ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz formularzy NIP-1 i NIP-3

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA