REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do identyfikacji podatnika wystarczy numer PESEL

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów i eksperci podatkowi chcą rezygnacji z żądania od podatników w zgłoszeniach identyfikacyjnych i aktualizacyjnych informacji o dokumentach tożsamości.

Podatnicy są zobowiązani do podawania w zgłoszeniu identyfikacyjnym m.in. numeru dowodu osobistego. Zmiana numeru dowodu wymaga złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego, co w przypadku niedawnej kampanii wymiany dowodów spowodowało falę odwiedzin w urzędach skarbowych. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską (nr 6591) zapowiedziało zmiany zmierzające do uproszczenia obowiązków rejestracyjnych NIP.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Aktualizacja danych

Zdaniem Pawła Jabłonowskiego, szefa Departamentu Podatkowego w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy, likwidacja konieczności podawania numeru dowodu osobistego w zgłoszeniu identyfikacyjnym byłaby dobrym posunięciem. Zwłaszcza że problem ma charakter cykliczny, bo nowe dowody należy wymieniać co 10 lat.

- Przepisy o ewidencji podatników jako jeden z elementów identyfikujących podatników wymieniają właśnie numer dowodu osobistego, co oznacza konieczność składania dokumentu aktualizującego po każdej zmianie dowodu tożsamości - mówi Paweł Jabłonowski.

Ekspert zwraca uwagę, że nie każdy podatnik ma świadomość sankcji w postaci kary grzywny za wykroczenie grożące za uchybienie temu obowiązkowi.

REKLAMA

- Sankcja ta w połączeniu z bezcelowością elementu identyfikacyjnego w postaci numeru dowodu osobistego uzasadnia zmianę przepisów w tym zakresie - uważa Paweł Jabłonowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dane indentyfikacyjne

Piotr Liss, doradca podatkowy w KZWS Spółka Doradztwa Podatkowego, wskazuje, że organy podatkowe mają olbrzymią bazę danych identyfikacyjnych osób fizycznych.

- Przez lata nie zastanawiano się nad przydatnością części z tych danych i obecnie w ewidencji podatnicy są identyfikowani przez trzy numery: dowodu osobistego, PESEL i NIP. O ile dwa ostatnie są niezmienne, o tyle numer dowodu osobistego zmienia się z każdą wymianą dokumentu - zauważa Piotr Liss.

Z tym wiąże się obowiązek aktualizowania danych w ewidencji podatników przez złożenie formularza NIP-2, w którym zmianie ulegnie tylko jedna pozycja.

- Takie rozwiązanie stanowi przejaw biurokracji i powoduje konieczność utrzymywania bazy informatycznej, zatrudnienia dodatkowych osób w administracji, a także nieuzasadnione zużycie papieru i rozrost archiwów - zwraca uwagę Piotr Liss.

Zdaniem eksperta system funkcjonowałby równie dobrze na podstawie dwóch, a najlepiej jednego numeru identyfikacyjnego, np. PESEL.

- Wymagałoby to odrębnych rozwiązań dla obcokrajowców, jednak jest to mała cena za zwolnienie rzeszy polskich podatników ze zbędnego obowiązku - ocenia nasz rozmówca.

Resort poinformował, że obok nowelizacji ustawy o zasadach ewidencji konieczne jest podjęcie prac ukierunkowanych na zapewnienie urzędom skarbowym oraz ministrowi finansów bezpośredniego i efektywnego dostępu do rejestru bazy PESEL, z której dane o serii i numerze dowodu osobistego można pozyskać. Podjęto już działania w celu zapewnienia przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, aby baza PESEL zawierała aktualne i rzetelne dane. Pozwoli to na wyeliminowanie ich dublowania w Krajowej Ewidencji Podatników.

Ważne!

Rezygnacja z ewidencjonowania numerów dowodów osobistych wymaga zmiany do ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz formularzy NIP-1 i NIP-3

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF już za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę – jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA