REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek ekologiczny powinien zastąpić akcyzę

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Branża motoryzacyjna drastycznie odczuwa ogólnoświatowy kryzys. Dodatkowym uderzeniem była podwyżka akcyzy od 1 stycznia 2009 r. na auta z silnikami powyżej 2 litrów z 13,6 proc. do 18,6 proc.

Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar skutkiem tej podwyżki był spadek w styczniu 2009 r. sprzedaży samochodów z silnikami powyżej 2 litrów w porównaniu do stycznia 2008 r. o prawie 13 proc. W porównaniu do grudnia 2008 r. spadek sprzedaży wyniósł ponad 57 proc.

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Wojciecha Drzewieckiego, eksperta z IBRM Samar, decyzja o podwyżce akcyzy na samochody z silnikami o pojemności powyżej 2 litrów była decyzją złą i to nie tylko dlatego, że w sposób bezpośredni przyczynia się ona do podwyżki cen, co zawsze skutkuje spadkiem sprzedaży, ale także dlatego, że była ona wymierzona bezpośrednio w firmy, które podjęły decyzję dotyczącą inwestycji na rynku polskim.

- Mam tu na myśli Toyotę w Jelczu-Laskowicach produkującą silniki diesla o pojemności 2,2 litra montowane w samochodach, które się sprzedaje w Polsce, a także Opla w Gliwicach, który produkuje i oferuje w Polsce również auta z takimi silnikami - podkreśla Wojciech Drzewiecki.

Dodaje, że decyzja ta była zła również dlatego, że jest sprzeczna z zaleceniami Komisji Europejskiej, która sugeruje raczej czasową obniżkę podatków, a nie ich podwyższanie.

REKLAMA

Eksperci podpowiadają, że tę sytuację mogłoby uratować zastąpienie akcyzy na auta podatkiem ekologicznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skomplikowany system...

Paweł Sylwestrzak, radca prawny w Zespole Doradztwa Podatkowego kancelarii prawniczej Salans, podkreśla, że w dłuższym okresie decyzja o podwyższeniu stawek akcyzy może mieć niewielkie przełożenie na rynek nowych samochodów - auta o tej pojemności są kierowane do klientów, dla których cena ma drugorzędne znaczenie.

- Gorzej w przypadku sprowadzanych z zagranicy aut używanych, gdzie nabywcy mogą częściej decydować się na auto o mniejszej pojemności - zauważa Paweł Sylwestrzak.

Według Szymona Parulskiego, szefa Grupy Akcyzowo-Celnej Ernst & Young, obecny system poboru akcyzy jest kosztowny (wielokrotność poboru akcyzy zbliża ją do VAT). Nowa ustawa akcyzowa, która zacznie obowiązywać 1 marca 2009 r., upraszczająca konstrukcję akcyzy (jednokrotność opodatkowania w pierwszej fazie obrotu) niestety nie zmieni tego stanu.

...spowoduje spadek wpływów

Podwyżka akcyzy na samochody osobowe o silniku powyżej 2 litrów była posunięciem, które nie przyniesie zamierzonych efektów, tj. nie spowoduje zwiększenia wpływów budżetowych. Takiego zdania jest Marta Szafarowska, ekspert z MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy spółka doradztwa podatkowego.

- Wręcz przeciwnie, spowoduje, że konsumenci, jeśli już zdecydują się na zakup samochodu, to będzie to samochód o mniejszym silniku, a tym samym znacząco tańszy. Dotyczy to nie tylko osób, które chcą kupić nowy samochód, ale także tych, którzy planowali sprowadzić używane auto z zagranicy - wskazuje Marta Szafarowska.

Podkreśla, że działanie to było też niezrozumiałe z perspektywy obecnej sytuacji branży motoryzacyjnej - oprócz istniejących już problemów tej branży ograniczyło ono dodatkowo popyt na określony typ samochodów. Biorąc pod uwagę, że w innych krajach Europy trwa tendencja do pobudzania konsumpcji poprzez obniżanie podatków (np. w Wielkiej Brytanii), podwyżka akcyzy jest działaniem, które słusznie uważane jest za przysłowiowy gwóźdź do trumny branży.

- Opodatkowanie samochodów akcyzą jest rozwiązaniem archaicznym, niemającym żadnego pozytywnego przełożenia na środowisko naturalne. Obecne rozwiązanie oparte jest bowiem na błędnym założeniu, że większy silnik samochodu, niezależnie od pozostałych jego parametrów, oznacza większe zanieczyszczanie środowiska - argumentuje Marta Szafarowska.

Jedynym rozwiązaniem, które mogłoby stymulować kierowców do bardziej proekologicznych zachowań, jest podatek ekologiczny, którego wysokość uzależniona byłaby od emisji CO2, i który objąłby wszystkie samochody zarejestrowane w Polsce.

 

Więcej: Gazeta Prawna 16.02.2009

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA