REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić miejsce świadczenia dla usługi spedycyjnej

REKLAMA

Pismo z 22 kwietnia 2005 r. nr 1433/NG/GV/443-24/2005/MP
Jak ustalić miejsce świadczenia dla usługi spedycyjnej
PYTANIE DO US
Jak opodatkować usługi spedycyjne na rzecz m.in. kontrahentów zagranicznych, w tym także spoza Unii Europejskiej. Usługa zakłada odbiór towaru z magazynu w Hiszpanii i jego dostarczenie na Ukrainę. Spółka jako spedytor działa na zlecenie kontrahenta ukraińskiego. Na niego jest również zafakturowany towar i on dokonuje odpraw celnych podlegają opodatkowaniu stawką 0% dla świadczonej usługi spedycji. Czy miejsce świadczenia przedmiotowej usługi winno być definiowane na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy o VAT?
ODPOWIEDŹ US – SKRÓT
W tym przypadku miejscem opodatkowania usług spedycyjnych jest Polska. Usługi te należy opodatkować stawką podatku 0%.
KOMENTARZ EKSPERTA
Organ podatkowy przedstawił stanowisko niebudzące wątpliwości. Oparł się na ogólnej zasadzie ustalania miejsca opodatkowania. Z tego wynika również zastosowanie właściwej stawki podatku.
ODPOWIEDŹ US – WYCIĄG
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów informuje:
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT stawką właściwą w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego, definiowanego odpowiednio w ust. 3 tegoż przepisu, jest preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 0%. Jednocześnie w myśl art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się także usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2 tego artykułu (tj. między innymi przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów oraz przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego). Przyjąć jednakże należy, iż tak zdefiniowane pojęcie usług transportowych, tj. zrównanie z usługami transportu także usług pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, winno być stosowane wyłącznie dla potrzeb stosowania art. 83 ustawy o VAT (dział VIII rozdział 4 ustawy o VAT), a ściślej preferencji określonej tym przepisem.
WAŻNE!
Jak wspomniano wcześniej, zaliczenie w rozdziale 4 ustawy o VAT usług spedycji międzynarodowej do usług transportu międzynarodowego miało na celu wyłącznie objęcie tych usług stawką VAT 0%, co nie oznacza jednak, że zmienia się wobec tego charakter świadczonej usługi i należy taką usługę w każdym przypadku regulowanym ustawą o VAT utożsamiać z usługami transportowymi.
Do określenia miejsca świadczenia usług, co do zasady, zastosowanie mają przepisy art. 27–28 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, stanowiącym jednocześnie podstawową zasadę regulującą niniejszą kwestię – lex generalis, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania.
WAŻNE!
Przepisy ustawy o VAT nie wskazują dla usług spedycji międzynarodowej odrębnej zasady definiującej miejsce ich świadczenia, w związku z tym należy przyjąć, że do usług tych ma zastosowanie reguła podstawowa. Uwzględniając powyższe uregulowania, należy stwierdzić, że miejscem świadczenia usługi spedycyjnej w ramach transportu międzynarodowego dla podatnika będzie miejsce jego siedziby, w przypadku stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego prowadzenia działalności, a w przypadku braku siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania.
Zaznaczyć należy, iż określona w art. 83 ustawy o VAT możliwość stosowania w przypadku transportu międzynarodowego (w tym usług spedycyjnych) preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% nie jest uzależniona od wykonania takiej usługi w określonych ramach czasowych, stąd też ocena wypełnienia definicji transportu międzynarodowego winna nastąpić przy uwzględnieniu wszystkich obiektywnych faktów towarzyszących świadczeniu takiej usługi.
Biorąc pod uwagę fakt, że przedmiotowy towar transportowany jest ostatecznie na terytorium Ukrainy, należy zatem potwierdzić zasadność stosowania stawki 0% w przypadku świadczonej przez wnioskodawcę usługi spedycyjnej.
Inne pisma dotyczące omawianego zagadnienia, zamieszczone w bazie internetowej:
• 1437/US37/ZI/8/DJW/05


Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA