REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić miejsce świadczenia dla usługi spedycyjnej

REKLAMA

Pismo z 22 kwietnia 2005 r. nr 1433/NG/GV/443-24/2005/MP
Jak ustalić miejsce świadczenia dla usługi spedycyjnej
PYTANIE DO US
Jak opodatkować usługi spedycyjne na rzecz m.in. kontrahentów zagranicznych, w tym także spoza Unii Europejskiej. Usługa zakłada odbiór towaru z magazynu w Hiszpanii i jego dostarczenie na Ukrainę. Spółka jako spedytor działa na zlecenie kontrahenta ukraińskiego. Na niego jest również zafakturowany towar i on dokonuje odpraw celnych podlegają opodatkowaniu stawką 0% dla świadczonej usługi spedycji. Czy miejsce świadczenia przedmiotowej usługi winno być definiowane na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy o VAT?
ODPOWIEDŹ US – SKRÓT
W tym przypadku miejscem opodatkowania usług spedycyjnych jest Polska. Usługi te należy opodatkować stawką podatku 0%.
KOMENTARZ EKSPERTA
Organ podatkowy przedstawił stanowisko niebudzące wątpliwości. Oparł się na ogólnej zasadzie ustalania miejsca opodatkowania. Z tego wynika również zastosowanie właściwej stawki podatku.
ODPOWIEDŹ US – WYCIĄG
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów informuje:
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT stawką właściwą w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego, definiowanego odpowiednio w ust. 3 tegoż przepisu, jest preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 0%. Jednocześnie w myśl art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się także usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2 tego artykułu (tj. między innymi przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów oraz przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego). Przyjąć jednakże należy, iż tak zdefiniowane pojęcie usług transportowych, tj. zrównanie z usługami transportu także usług pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, winno być stosowane wyłącznie dla potrzeb stosowania art. 83 ustawy o VAT (dział VIII rozdział 4 ustawy o VAT), a ściślej preferencji określonej tym przepisem.
WAŻNE!
Jak wspomniano wcześniej, zaliczenie w rozdziale 4 ustawy o VAT usług spedycji międzynarodowej do usług transportu międzynarodowego miało na celu wyłącznie objęcie tych usług stawką VAT 0%, co nie oznacza jednak, że zmienia się wobec tego charakter świadczonej usługi i należy taką usługę w każdym przypadku regulowanym ustawą o VAT utożsamiać z usługami transportowymi.
Do określenia miejsca świadczenia usług, co do zasady, zastosowanie mają przepisy art. 27–28 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, stanowiącym jednocześnie podstawową zasadę regulującą niniejszą kwestię – lex generalis, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania.
WAŻNE!
Przepisy ustawy o VAT nie wskazują dla usług spedycji międzynarodowej odrębnej zasady definiującej miejsce ich świadczenia, w związku z tym należy przyjąć, że do usług tych ma zastosowanie reguła podstawowa. Uwzględniając powyższe uregulowania, należy stwierdzić, że miejscem świadczenia usługi spedycyjnej w ramach transportu międzynarodowego dla podatnika będzie miejsce jego siedziby, w przypadku stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego prowadzenia działalności, a w przypadku braku siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania.
Zaznaczyć należy, iż określona w art. 83 ustawy o VAT możliwość stosowania w przypadku transportu międzynarodowego (w tym usług spedycyjnych) preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% nie jest uzależniona od wykonania takiej usługi w określonych ramach czasowych, stąd też ocena wypełnienia definicji transportu międzynarodowego winna nastąpić przy uwzględnieniu wszystkich obiektywnych faktów towarzyszących świadczeniu takiej usługi.
Biorąc pod uwagę fakt, że przedmiotowy towar transportowany jest ostatecznie na terytorium Ukrainy, należy zatem potwierdzić zasadność stosowania stawki 0% w przypadku świadczonej przez wnioskodawcę usługi spedycyjnej.
Inne pisma dotyczące omawianego zagadnienia, zamieszczone w bazie internetowej:
• 1437/US37/ZI/8/DJW/05


Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA