REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić miejsce świadczenia dla usługi spedycyjnej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pismo z 22 kwietnia 2005 r. nr 1433/NG/GV/443-24/2005/MP
Jak ustalić miejsce świadczenia dla usługi spedycyjnej
PYTANIE DO US
Jak opodatkować usługi spedycyjne na rzecz m.in. kontrahentów zagranicznych, w tym także spoza Unii Europejskiej. Usługa zakłada odbiór towaru z magazynu w Hiszpanii i jego dostarczenie na Ukrainę. Spółka jako spedytor działa na zlecenie kontrahenta ukraińskiego. Na niego jest również zafakturowany towar i on dokonuje odpraw celnych podlegają opodatkowaniu stawką 0% dla świadczonej usługi spedycji. Czy miejsce świadczenia przedmiotowej usługi winno być definiowane na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy o VAT?
ODPOWIEDŹ US – SKRÓT
W tym przypadku miejscem opodatkowania usług spedycyjnych jest Polska. Usługi te należy opodatkować stawką podatku 0%.
KOMENTARZ EKSPERTA
Organ podatkowy przedstawił stanowisko niebudzące wątpliwości. Oparł się na ogólnej zasadzie ustalania miejsca opodatkowania. Z tego wynika również zastosowanie właściwej stawki podatku.
ODPOWIEDŹ US – WYCIĄG
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów informuje:
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT stawką właściwą w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego, definiowanego odpowiednio w ust. 3 tegoż przepisu, jest preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 0%. Jednocześnie w myśl art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się także usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2 tego artykułu (tj. między innymi przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów oraz przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego). Przyjąć jednakże należy, iż tak zdefiniowane pojęcie usług transportowych, tj. zrównanie z usługami transportu także usług pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, winno być stosowane wyłącznie dla potrzeb stosowania art. 83 ustawy o VAT (dział VIII rozdział 4 ustawy o VAT), a ściślej preferencji określonej tym przepisem.
WAŻNE!
Jak wspomniano wcześniej, zaliczenie w rozdziale 4 ustawy o VAT usług spedycji międzynarodowej do usług transportu międzynarodowego miało na celu wyłącznie objęcie tych usług stawką VAT 0%, co nie oznacza jednak, że zmienia się wobec tego charakter świadczonej usługi i należy taką usługę w każdym przypadku regulowanym ustawą o VAT utożsamiać z usługami transportowymi.
Do określenia miejsca świadczenia usług, co do zasady, zastosowanie mają przepisy art. 27–28 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, stanowiącym jednocześnie podstawową zasadę regulującą niniejszą kwestię – lex generalis, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania.
WAŻNE!
Przepisy ustawy o VAT nie wskazują dla usług spedycji międzynarodowej odrębnej zasady definiującej miejsce ich świadczenia, w związku z tym należy przyjąć, że do usług tych ma zastosowanie reguła podstawowa. Uwzględniając powyższe uregulowania, należy stwierdzić, że miejscem świadczenia usługi spedycyjnej w ramach transportu międzynarodowego dla podatnika będzie miejsce jego siedziby, w przypadku stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego prowadzenia działalności, a w przypadku braku siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania.
Zaznaczyć należy, iż określona w art. 83 ustawy o VAT możliwość stosowania w przypadku transportu międzynarodowego (w tym usług spedycyjnych) preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% nie jest uzależniona od wykonania takiej usługi w określonych ramach czasowych, stąd też ocena wypełnienia definicji transportu międzynarodowego winna nastąpić przy uwzględnieniu wszystkich obiektywnych faktów towarzyszących świadczeniu takiej usługi.
Biorąc pod uwagę fakt, że przedmiotowy towar transportowany jest ostatecznie na terytorium Ukrainy, należy zatem potwierdzić zasadność stosowania stawki 0% w przypadku świadczonej przez wnioskodawcę usługi spedycyjnej.
Inne pisma dotyczące omawianego zagadnienia, zamieszczone w bazie internetowej:
• 1437/US37/ZI/8/DJW/05


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA