REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy fakturę za naprawę samochodu można jednorazowo zaliczyć do kosztów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kupiłem samochód ciężarowy do celów działalności gospodarczej. Po półtora miesiąca eksploatacji okazało się, że silnik wymaga kapitalnego remontu. Za remont warsztat wystawił mi fakturę na kwotę 11 500 zł brutto. Faktura zawiera takie pozycje, jak robocizna oraz poszczególne części i inne elementy związane z tą naprawą. Czy taką fakturę mogę jednorazowo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu? - Pismo z 24 kwietnia 2006 r. nr 1406/DDZ/415-4/AJ/06
ODPOWIEDŹ US – SKRÓT
Analiza przedstawionego stanu faktycznego i przedłożonych dokumentów skłania do zaliczenia poniesionych wydatków do ulepszających środek trwały ze względu na rekonstrukcję zużytych częściowo lub całkowicie składników majątkowych oraz krótki okres eksploatacji samochodu od momentu jego zakupu, w porównaniu z wysokością poniesionego kosztu jego naprawy.

KOMENTARZ EKSPERTA
Przy okazji rozstrzyganego problemu przede wszystkim jawi się postulat, aby ustawodawca wprowadził jaśniejsze przepisy dotyczące odróżnienia ulepszenia od remontu. Skala problemów związanych z tym zagadnieniem powinna spowodować taki krok już kilka lat temu. Odnosząc się do stanowiska urzędu skarbowego, należy wyrazić zdziwienie, że w klarownym przypadku remontu uznał on analizowane wydatki za powodujące ulepszenie.
W praktyce trudno o lepszy przykład remontu niż remont kapitalny samochodu, który jest efektem jego eksploatacji. Użycie pojęcia rekonstrukcji jest w tym przypadku pewnym nadużyciem, ponieważ mimo podobieństwa obydwu pojęć rekonstrukcja wyraźnie wiąże się z wiernym odtworzeniem rzeczy, a remont ma na celu przede wszystkim przywrócenie parametrów eksploatacyjnych. O rekonstrukcji mówimy często wtedy, gdy obok kryteriów eksploatacyjnych pojawiają się również pewne inne kryteria, np. chcemy, żeby zniszczony samochód nie tylko działał, ale również posiadał oryginalny wystrój wnętrza, charakterystyczne dodatki itp.

ODPOWIEDŹ US – WYCIĄG
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim informuje:
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy. Stosownie do art. 23 ust. 1 lit. c) ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 ww. ustawy powiększają wartość początkową środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dzielą wydatki, w potocznym znaczeniu uważane za remontowe, na dwie grupy: wydatki na remont oraz wydatki na ulepszenie środków trwałych. O ile te pierwsze są uwzględniane w kosztach uzyskania przychodów bezpośrednio, o tyle w przypadku kosztów na ulepszenie sytuacja wygląda inaczej. W myśl art. 22g ust. 17 ww. ustawy, jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1, 3–9 i 11–15, powiększa się o sumę wydatków na ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3500 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji. Gdy suma poniesionych w ciągu roku wydatków ulepszających dany środek trwały nie przekroczy 3500 zł, wydatki te zaliczane są do kosztów uzyskania przychodu bezpośrednio (nie zwiększają wartości początkowej środka trwałego).
WAŻNE!
Jeżeli suma wydatków ulepszających dany środek trwały, poniesiona w ciągu roku, nie przekroczy 3500 zł, wydatki te zaliczane są do kosztów uzyskania przychodu bezpośrednio (nie zwiększają wartości początkowej środka trwałego).
Odróżnienie wydatków na remont od wydatków na ulepszenie jest niekiedy bardzo trudne. Zdaniem tutejszego organu podatkowego za remont należy uznać wszystkie działania przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy środka trwałego, następujące w toku eksploatacji środka trwałego i będące wynikiem tej eksploatacji (zużycia), wraz z wymianą zużytych składników technicznych, niezwiększające jego wartości początkowej.
Natomiast przez ulepszenie należy rozumieć unowocześnienie (modernizację) środka trwałego, które podnosi jego wartość techniczną, użytkową, jak i przystosowanie składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż pierwotne jego przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi innych cech użytkowych.
Z ulepszeniem mamy do czynienia, gdy następuje: przebudowa, tj. zmiana (poprawienie) istniejącego środka trwałego, rozbudowa, tj. powiększenie (poszerzenie), adaptacja, tj. przystosowanie (przerobienie) składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż ten, do którego był pierwotnie przeznaczony, albo nadanie mu nowych cech użytkowych, rekonstrukcja, tj. odtworzenie (odbudowanie) zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych, modernizacja, tj. unowocześnienie środka trwałego.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż kupił Pan samochód ciężarowy Mercedes-Benz 310 za kwotę 14 000 zł, który został wpisany do ewidencji środków trwałych. Następnie, jak wynika z przedstawionej faktury VAT wystawionej przez firmę X, dokonana została naprawa ww. samochodu, której ogólny koszt wyniósł 11 462,90 zł brutto. Faktura zawiera 40 pozycji i dotyczy różnego rodzaju wymiany, regulacji, a przede wszystkim remontu silnika.
Zdaniem tutejszego organu pojęcia „remont” i „modernizacja” nie zawsze muszą się wykluczać. Jeżeli podczas remontu wymienia się określone elementy na nowe, bardziej nowoczesne od wymienionych, co powoduje obniżenie kosztów eksploatacyjnych, zwiększenie zdolności wytwórczej i tym samym zwiększenie wartości użytkowej w porównaniu z wartością z dnia przyjęcia do używania, to wydatki te zwiększają wartość środka trwałego i zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów przez odpisy amortyzacyjne. O tym, czy dane prace zwiększyły wartość użytkową środka trwałego, czy tylko przywróciły poprzednią jego wartość użytkową, częstokroć powinien decydować powołany w tym celu biegły.
Analiza przedstawionego stanu faktycznego i przedłożonych dokumentów skłania do zaliczenia wydatków poniesionych przez Pana do ulepszających środek trwały ze względu na rekonstrukcję zużytych częściowo lub całkowicie składników majątkowych oraz krótki okres eksploatacji samochodu od momentu jego zakupu, w porównaniu z wysokością poniesionego kosztu jego naprawy.
Zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w razie wątpliwości najbardziej korzystnym dla Pana rozwiązaniem będzie powołanie biegłego w celu dokładnego wyjaśnienia stanu technicznego i sporządzenia przez niego opinii, ponieważ bez posiadania specjalistycznej wiedzy (np. technicznej) nie jest możliwe dokonanie jednoznacznej oceny charakteru dokonanych przez Pana wydatków.

Inne pisma dotyczące omawianego zagadnienia, zamieszczone w bazie internetowej:
• DF/415-563/05/FD
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zerowy PIT dla rodzin z dziećmi. Prezydent Karol Nawrocki realizuje pierwsze obietnice

Prezydent Karol Nawrocki realizuje pierwsze obietnice z "Planu 21". W Kolbuszowej podpisał projekt ustawy o zerowym PIT dla rodzin z co najmniej dwojgiem dzieci. „Polskie rodziny mogą liczyć na swojego prezydenta” – podkreślił. To odpowiedź na kryzys demograficzny i pierwszy krok w stronę realnego wsparcia klasy średniej.

Kiedy cudzoziemcy (np. obywatele Ukrainy) muszą płacić w Polsce podatek od spadków i darowizn?

W Polsce obecnie mieszka wielu cudzoziemców, przeważają obywatele Ukrainy, tutaj pracują, kształcą się, a także nabywają rzeczy m.in. w drodze darowizn otrzymywanych od swoich rodzin czy w drodze dziedziczenia. Warto zatem przybliżyć im zasady opodatkowania obowiązujące na terytorium RP, a przede wszystkim wyjaśnić w jakich sytuacjach ciąży na nich w naszym kraju obowiązek podatkowy.

KSeF zrewolucjonizuje pracę biur rachunkowych. Nadchodzi największa zmiana od lat

Już od kwietnia 2026 każdy przedsiębiorca będzie musiał korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur. To ogromne wyzwanie – ale też szansa – zwłaszcza dla biur rachunkowych. Dowiedz się, jak KSeF zmieni obieg dokumentów, rolę księgowych i co zrobić, by nie zostać w tyle w erze cyfrowej rewolucji.

Rozliczanie kilometrówek od aut elektrycznych: jest stanowisko Ministra Finansów i zapowiedź zmian w przepisach

Pieniądze, jakie pracodawca przekazuje pracownikowi tytułem zwrotu kosztów używania samochodu elektrycznego do celów służbowych, stanowią przychód pracownika i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wydatki takie nie są też kosztem przedsiębiorcy (pracodawcy). Takie jest stanowisko Ministra Finansów zaprezentowane w odpowiedzi wiceministra finansów Jarosława Nenemana na interpelację poselską. Jednocześnie w interpelacji poinformowano, że Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad zmianami w rozporządzeniu w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Zmiany te mają pozwolić na wprowadzenie możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów o napędzie elektrycznym lub hybrydowym, a także napędzanych wodorem, czy też zasilanych innymi alternatywnymi źródłami energii.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce zakończyć nadużycia z przedawnieniem podatków. Nowe zasady już w 2026 roku

W nowej wersji projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej Ministerstwo Finansów chce zlikwidować możliwość zawieszania biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego poprzez wszczęcie postępowania karnego skarbowego. O szczegółach zmian mówi wiceminister finansów Jarosław Neneman.

Stawki podatku od środków transportowych w 2026 roku: Nowe limity już opublikowane

Znamy już nowe górne granice stawek podatku od środków transportowych na 2026 rok. Większość limitów wzrosła o około 4,5% względem 2025 r. Sprawdź szczegółowe porównanie stawek, terminy płatności oraz zasady ustalania stawek przez gminy. To ważne dla przedsiębiorców i samorządów.

TSUE: Urzędy skarbowe nie mogą automatycznie wykreślać firm z rejestru VAT za zaległości

Przełomowy wyrok TSUE potwierdza, że wykreślenie firmy z rejestru VAT za brak zapłaty podatku nie może odbywać się automatycznie. Fiskus musi najpierw zbadać przyczyny zaległości i zachowanie przedsiębiorcy. Orzeczenie może uchronić tysiące firm przed nieproporcjonalnymi sankcjami i nieodwracalnymi stratami.

Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

REKLAMA

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

REKLAMA