REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy fakturę za naprawę samochodu można jednorazowo zaliczyć do kosztów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kupiłem samochód ciężarowy do celów działalności gospodarczej. Po półtora miesiąca eksploatacji okazało się, że silnik wymaga kapitalnego remontu. Za remont warsztat wystawił mi fakturę na kwotę 11 500 zł brutto. Faktura zawiera takie pozycje, jak robocizna oraz poszczególne części i inne elementy związane z tą naprawą. Czy taką fakturę mogę jednorazowo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu? - Pismo z 24 kwietnia 2006 r. nr 1406/DDZ/415-4/AJ/06
ODPOWIEDŹ US – SKRÓT
Analiza przedstawionego stanu faktycznego i przedłożonych dokumentów skłania do zaliczenia poniesionych wydatków do ulepszających środek trwały ze względu na rekonstrukcję zużytych częściowo lub całkowicie składników majątkowych oraz krótki okres eksploatacji samochodu od momentu jego zakupu, w porównaniu z wysokością poniesionego kosztu jego naprawy.

KOMENTARZ EKSPERTA
Przy okazji rozstrzyganego problemu przede wszystkim jawi się postulat, aby ustawodawca wprowadził jaśniejsze przepisy dotyczące odróżnienia ulepszenia od remontu. Skala problemów związanych z tym zagadnieniem powinna spowodować taki krok już kilka lat temu. Odnosząc się do stanowiska urzędu skarbowego, należy wyrazić zdziwienie, że w klarownym przypadku remontu uznał on analizowane wydatki za powodujące ulepszenie.
W praktyce trudno o lepszy przykład remontu niż remont kapitalny samochodu, który jest efektem jego eksploatacji. Użycie pojęcia rekonstrukcji jest w tym przypadku pewnym nadużyciem, ponieważ mimo podobieństwa obydwu pojęć rekonstrukcja wyraźnie wiąże się z wiernym odtworzeniem rzeczy, a remont ma na celu przede wszystkim przywrócenie parametrów eksploatacyjnych. O rekonstrukcji mówimy często wtedy, gdy obok kryteriów eksploatacyjnych pojawiają się również pewne inne kryteria, np. chcemy, żeby zniszczony samochód nie tylko działał, ale również posiadał oryginalny wystrój wnętrza, charakterystyczne dodatki itp.

ODPOWIEDŹ US – WYCIĄG
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim informuje:
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy. Stosownie do art. 23 ust. 1 lit. c) ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 ww. ustawy powiększają wartość początkową środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dzielą wydatki, w potocznym znaczeniu uważane za remontowe, na dwie grupy: wydatki na remont oraz wydatki na ulepszenie środków trwałych. O ile te pierwsze są uwzględniane w kosztach uzyskania przychodów bezpośrednio, o tyle w przypadku kosztów na ulepszenie sytuacja wygląda inaczej. W myśl art. 22g ust. 17 ww. ustawy, jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1, 3–9 i 11–15, powiększa się o sumę wydatków na ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3500 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji. Gdy suma poniesionych w ciągu roku wydatków ulepszających dany środek trwały nie przekroczy 3500 zł, wydatki te zaliczane są do kosztów uzyskania przychodu bezpośrednio (nie zwiększają wartości początkowej środka trwałego).
WAŻNE!
Jeżeli suma wydatków ulepszających dany środek trwały, poniesiona w ciągu roku, nie przekroczy 3500 zł, wydatki te zaliczane są do kosztów uzyskania przychodu bezpośrednio (nie zwiększają wartości początkowej środka trwałego).
Odróżnienie wydatków na remont od wydatków na ulepszenie jest niekiedy bardzo trudne. Zdaniem tutejszego organu podatkowego za remont należy uznać wszystkie działania przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy środka trwałego, następujące w toku eksploatacji środka trwałego i będące wynikiem tej eksploatacji (zużycia), wraz z wymianą zużytych składników technicznych, niezwiększające jego wartości początkowej.
Natomiast przez ulepszenie należy rozumieć unowocześnienie (modernizację) środka trwałego, które podnosi jego wartość techniczną, użytkową, jak i przystosowanie składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż pierwotne jego przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi innych cech użytkowych.
Z ulepszeniem mamy do czynienia, gdy następuje: przebudowa, tj. zmiana (poprawienie) istniejącego środka trwałego, rozbudowa, tj. powiększenie (poszerzenie), adaptacja, tj. przystosowanie (przerobienie) składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż ten, do którego był pierwotnie przeznaczony, albo nadanie mu nowych cech użytkowych, rekonstrukcja, tj. odtworzenie (odbudowanie) zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych, modernizacja, tj. unowocześnienie środka trwałego.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż kupił Pan samochód ciężarowy Mercedes-Benz 310 za kwotę 14 000 zł, który został wpisany do ewidencji środków trwałych. Następnie, jak wynika z przedstawionej faktury VAT wystawionej przez firmę X, dokonana została naprawa ww. samochodu, której ogólny koszt wyniósł 11 462,90 zł brutto. Faktura zawiera 40 pozycji i dotyczy różnego rodzaju wymiany, regulacji, a przede wszystkim remontu silnika.
Zdaniem tutejszego organu pojęcia „remont” i „modernizacja” nie zawsze muszą się wykluczać. Jeżeli podczas remontu wymienia się określone elementy na nowe, bardziej nowoczesne od wymienionych, co powoduje obniżenie kosztów eksploatacyjnych, zwiększenie zdolności wytwórczej i tym samym zwiększenie wartości użytkowej w porównaniu z wartością z dnia przyjęcia do używania, to wydatki te zwiększają wartość środka trwałego i zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów przez odpisy amortyzacyjne. O tym, czy dane prace zwiększyły wartość użytkową środka trwałego, czy tylko przywróciły poprzednią jego wartość użytkową, częstokroć powinien decydować powołany w tym celu biegły.
Analiza przedstawionego stanu faktycznego i przedłożonych dokumentów skłania do zaliczenia wydatków poniesionych przez Pana do ulepszających środek trwały ze względu na rekonstrukcję zużytych częściowo lub całkowicie składników majątkowych oraz krótki okres eksploatacji samochodu od momentu jego zakupu, w porównaniu z wysokością poniesionego kosztu jego naprawy.
Zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w razie wątpliwości najbardziej korzystnym dla Pana rozwiązaniem będzie powołanie biegłego w celu dokładnego wyjaśnienia stanu technicznego i sporządzenia przez niego opinii, ponieważ bez posiadania specjalistycznej wiedzy (np. technicznej) nie jest możliwe dokonanie jednoznacznej oceny charakteru dokonanych przez Pana wydatków.

Inne pisma dotyczące omawianego zagadnienia, zamieszczone w bazie internetowej:
• DF/415-563/05/FD
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA