REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nabywca lokalu mieszkalnego może wystąpić z wnioskiem o interpretację przepisów o VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nabywcy towarów i usług niebędącemu podatnikiem z tytułu dostawy towarów i usług nie przysługuje prawo do złożenia wniosku z zapytaniem w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. - Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, sygn. akt III SA/Wa 323/06

W postanowieniu wydanym w I instancji naczelnik urzędu skarbowego postanowił odmówić rozpatrzenia wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dotyczących opodatkowania VAT dostawy lokalu mieszkalnego.

Uzasadniając podjęte rozstrzygnięcie, naczelnik stwierdził, że z przepisu art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa wynika, że organ podatkowy udziela w tym trybie odpowiedzi jedynie podatnikowi VAT w jego indywidualnej sprawie.

Wnioskodawczyni nie była podatnikiem podatku od towarów i usług, co potwierdza fakt, iż nie figurowała w rejestrze podatników podatku od towarów i usług prowadzonym w Urzędzie Skarbowym w Otwocku. Oznacza to, że wniosek został wniesiony przez podmiot nieuprawniony.

Na powyższe postanowienie wnioskodawczyni wniosła zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wskazując, że w jej opinii jest podatnikiem podatku od towarów i usług, na co jej zdaniem wskazuje art. 7 Ordynacji podatkowej.

Organ odwoławczy uchylił rozstrzygnięcie organu I instancji w całości i umorzył postępowanie w sprawie jako bezprzedmiotowe, wskazując, że wniosek został wniesiony przez osobę nieuprawnioną.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wyjaśnił, iż nabywcy towarów i usług niebędącemu podatnikiem z tytułu dostawy towarów i usług nie przysługuje prawo do złożenia wniosku z zapytaniem w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawczyni zaskarżyła postanowienie wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, stwierdzając, ze jest ono niezgodne z prawem. Zwróciła się w związku z powyższym o rozstrzygnięcie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Rozpatrując niniejszą sprawę, sąd stwierdził, że skarga nie jest zasadna.

Uregulowana w przepisach art. 14a-14e Ordynacji podatkowej instytucja „pisemnej interpretacji indywidualnej” nakłada na organy podatkowe obowiązek udzielania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego na warunkach określonych w powołanych przepisach.

Organy podatkowe, działając na podstawie prawa, mają obowiązek uregulowań tych przestrzegać.

Na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej, stosownie do swojej właściwości, naczelnik urzędu skarbowego ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Przepis ten wyraźnie określa krąg podmiotów, które mogą wystąpić z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego. Wniosek taki mogą złożyć tylko podatnicy, płatnicy lub inkasenci.

Podkreślić należy, że status podatnika, płatnika czy inkasenta nie zależy od indywidualnych odczuć konkretnego podmiotu.
Ordynacja podatkowa wprowadziła bowiem legalną definicję tych pojęć, określając krąg podmiotów nimi objętych poprzez wskazanie cech decydujących o przynależności do nich.

Skarżąca uznaje, że jest podatnikiem VAT, ponieważ w cenie mieszkania, które chce wykupić, musi uwzględnić kwotę naliczonego podatku od towarów i usług.
Sąd wyjaśnił, że na podstawie art. 7 Ordynacji podatkowej podatnikiem jest m.in. osoba fizyczna podlegająca obowiązkowi podatkowemu na mocy ustawy podatkowej, w tym przypadku ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 tej ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Sąd wyjaśnił, iż z wnioskiem o udzielenie interpretacji mogą wystąpić tylko podmioty wymienione w art. 14a Ordynacji podatkowej.

Pogląd ten znajduje oparcie w dotychczasowym orzecznictwie, z którego wynika, że jeżeli z żądaniem o udzielenie interpretacji wystąpi osoba, która nie została wymieniona w Ordynacji podatkowej, to po stronie organu podatkowego nie tylko nie powstaje obowiązek udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, ale także organ ów nie ma prawa udzielenia dochodzonej informacji innej osobie niż podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi, który wykazał swój podatkowo znaczący interes prawny w jej uzyskaniu w indywidualnej sprawie.

W świetle powyższych rozważań sąd uznał, że zaskarżone postanowienie jest zgodne z prawem.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA