REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nabywca lokalu mieszkalnego może wystąpić z wnioskiem o interpretację przepisów o VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nabywcy towarów i usług niebędącemu podatnikiem z tytułu dostawy towarów i usług nie przysługuje prawo do złożenia wniosku z zapytaniem w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. - Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, sygn. akt III SA/Wa 323/06

W postanowieniu wydanym w I instancji naczelnik urzędu skarbowego postanowił odmówić rozpatrzenia wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dotyczących opodatkowania VAT dostawy lokalu mieszkalnego.

Uzasadniając podjęte rozstrzygnięcie, naczelnik stwierdził, że z przepisu art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa wynika, że organ podatkowy udziela w tym trybie odpowiedzi jedynie podatnikowi VAT w jego indywidualnej sprawie.

Wnioskodawczyni nie była podatnikiem podatku od towarów i usług, co potwierdza fakt, iż nie figurowała w rejestrze podatników podatku od towarów i usług prowadzonym w Urzędzie Skarbowym w Otwocku. Oznacza to, że wniosek został wniesiony przez podmiot nieuprawniony.

Na powyższe postanowienie wnioskodawczyni wniosła zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wskazując, że w jej opinii jest podatnikiem podatku od towarów i usług, na co jej zdaniem wskazuje art. 7 Ordynacji podatkowej.

Organ odwoławczy uchylił rozstrzygnięcie organu I instancji w całości i umorzył postępowanie w sprawie jako bezprzedmiotowe, wskazując, że wniosek został wniesiony przez osobę nieuprawnioną.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wyjaśnił, iż nabywcy towarów i usług niebędącemu podatnikiem z tytułu dostawy towarów i usług nie przysługuje prawo do złożenia wniosku z zapytaniem w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawczyni zaskarżyła postanowienie wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, stwierdzając, ze jest ono niezgodne z prawem. Zwróciła się w związku z powyższym o rozstrzygnięcie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Rozpatrując niniejszą sprawę, sąd stwierdził, że skarga nie jest zasadna.

Uregulowana w przepisach art. 14a-14e Ordynacji podatkowej instytucja „pisemnej interpretacji indywidualnej” nakłada na organy podatkowe obowiązek udzielania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego na warunkach określonych w powołanych przepisach.

Organy podatkowe, działając na podstawie prawa, mają obowiązek uregulowań tych przestrzegać.

Na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej, stosownie do swojej właściwości, naczelnik urzędu skarbowego ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Przepis ten wyraźnie określa krąg podmiotów, które mogą wystąpić z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego. Wniosek taki mogą złożyć tylko podatnicy, płatnicy lub inkasenci.

Podkreślić należy, że status podatnika, płatnika czy inkasenta nie zależy od indywidualnych odczuć konkretnego podmiotu.
Ordynacja podatkowa wprowadziła bowiem legalną definicję tych pojęć, określając krąg podmiotów nimi objętych poprzez wskazanie cech decydujących o przynależności do nich.

Skarżąca uznaje, że jest podatnikiem VAT, ponieważ w cenie mieszkania, które chce wykupić, musi uwzględnić kwotę naliczonego podatku od towarów i usług.
Sąd wyjaśnił, że na podstawie art. 7 Ordynacji podatkowej podatnikiem jest m.in. osoba fizyczna podlegająca obowiązkowi podatkowemu na mocy ustawy podatkowej, w tym przypadku ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 tej ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Sąd wyjaśnił, iż z wnioskiem o udzielenie interpretacji mogą wystąpić tylko podmioty wymienione w art. 14a Ordynacji podatkowej.

Pogląd ten znajduje oparcie w dotychczasowym orzecznictwie, z którego wynika, że jeżeli z żądaniem o udzielenie interpretacji wystąpi osoba, która nie została wymieniona w Ordynacji podatkowej, to po stronie organu podatkowego nie tylko nie powstaje obowiązek udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, ale także organ ów nie ma prawa udzielenia dochodzonej informacji innej osobie niż podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi, który wykazał swój podatkowo znaczący interes prawny w jej uzyskaniu w indywidualnej sprawie.

W świetle powyższych rozważań sąd uznał, że zaskarżone postanowienie jest zgodne z prawem.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA