REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy komisantowi służy prawo do bezpośredniego zwrotu nadpłaty podatku akcyzowego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Komisantowi nie przysługuje prawo do bezpośredniego zwrotu nadpłaty akcyzy, jeśli kwota podatku akcyzowego zapłacona z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego jest wyższa od podatku akcyzowego zapłaconego od sprzedaży przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju.

Prawidłowo rozliczenie powinno wyglądać w taki sposób, że komisant w danym miesiącu wykaże w deklaracji kwotę podatku należnego 0 zł. czyli nie zapłaci na rachunek izby celnej podatku akcyzowego, a różnica sumy kwoty nadwyżki w bieżącym miesiącu i kwoty nadwyżki do rozliczenia z poprzedniego okresu będzie stanowiła nadwyżkę do rozliczenia w następnym okresie, a nie kwotę nadpłaty do zwrotu, ponieważ wspomniana różnica nie stanowi podatku nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego w rozumieniu art. 72 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz.U. nr 8, poz.60 ze zm.) i nie podlega zwrotowi. Tak stwierdził Naczelnik Urzędu Celnego w Gorzowie Wielkopolskim w postanowieniu z 15 marca 2007 r. nr 412000-RPA-911-1/07/WS.

Przedsiębiorstwo posiada status zarejestrowanego podatnika podatku akcyzowego i prowadzi działalność związaną między innymi z wewnątrzwspólnotowym nabyciem i sprzedażą samochodów osobowych nie zarejestrowanych na terenie kraju (w tym również samochodów osobowych nie zarejestrowanych w kraju, a nabytych wewnątrzwspólnotowo przez komitentów i przekazanych w ramach umowy komisu Podatnikowi (komisantowi). W związku z powyższym podatnik zamierza przy rozliczaniu podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży samochodu osobowego przed jego pierwszą rejestracją na terytorium kraju odliczać od kwoty podatku akcyzowego do zapłaty kwot podatku zapłaconego przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym przez komitenta (po przekazaniu komisantowi dokumentu potwierdzającego zapłatę podatku akcyzowego od wewnątrzwspólnotowego nabycia).

Posiłkując się przepisami o podatku akcyzowy, Naczelnik stwierdził, że podmiot sprzedający samochód osobowy przed pierwszą rejestracją jest zobowiązany do udokumentowania tej transakcji poprzez wystawienie faktury wyszczególniającej kwotę należnej akcyzy. Jednocześnie jednak w przypadku wykazania na fakturze kwoty akcyzy sprzedawca jest zobowiązany do zapłaty akcyzy również wtedy, gdy dana sprzedaż nie była objęta obowiązkiem podatkowym albo została zwolniona od podatku. Powyższe zasady dotyczące wyszczególniania kwoty akcyzy na fakturze mają na celu umożliwienie odliczenia kwoty akcyzy naliczonej z tytułu danej transakcji w przypadku, gdy nabywca dokonuje dalszej odsprzedaży nabytego samochodu przed jego pierwszą rejestracją na terytorium kraju. Zgodnie bowiem z treścią art. 79 ustawy o podatku akcyzowym, podatnik będący w tym przypadku sprzedawcą samochodu osobowego przed jego pierwszą rejestracją, ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconej przy nabyciu samochodu, również w nabyciu wewnątrzwspólnotowym, pod warunkiem, że zapłacona akcyza związana jest ze sprzedażą opodatkowaną na terytorium kraju.

W konsekwencji, jeżeli przykładowo komitent nabędzie samochód osobowy w Niemczech płacąc z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia akcyzę i przekaże go na podstawie umowy komisu komisantowi, ten następnie dokonuje sprzedaży samochodu w kraju przed jego pierwszą rejestracją, Komisant wykaże w deklaracji dla podatku akcyzowego AKC-3/E kwotę podatku obliczonego i kwotę zwolnień i pomniejszeń (kwota akcyzy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego).

Jeżeli kwota podatku obliczonego będzie mniejsza niż kwota zwolnień i pomniejszeń w danym miesiącu, Podatnik będzie zobowiązany wykazać tę różnicę jako kwotę nadwyżki w bieżącym miesiącu.
W efekcie sprzedawca (komisant) w danym miesiącu wykaże w deklaracji kwotę podatku należnego 0 zł. czyli nie zapłaci na rachunek izby celnej podatku akcyzowego, a różnica sumy kwoty nadwyżki w bieżącym miesiącu i kwoty nadwyżki do rozliczenia z poprzedniego okresu będzie stanowiła nadwyżkę do rozliczenia w następnym okresie, a nie kwotę nadpłaty do zwrotu, ponieważ wspomniana różnica nie stanowi podatku nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego w rozumieniu art. 72 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz.U. nr 8, poz.60 ze zm.) i nie podlega zwrotowi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA