REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można ponieść odpowiedzialność karną skarbową za cudze faktury

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Osoby odpowiedzialne u podatnika za prawidłowe prowadzenie rachunkowości i spraw rozliczeń podatkowych nie ponoszą odpowiedzialności z art. 62 kodeksu karnego skarbowego za przyjęcie i zaksięgowanie przedmiotowych faktur dla celów podatku VAT i podatku dochodowego. - Interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zambrowie z 20 marca 2007 r., nr KP-K 600-2/06

Artykuł 62 § 2 kodeksu karnego skarbowego mówi o wystawianiu dokumentu, w tym faktury, w sposób nierzetelny i posługiwaniu się takim dokumentem, przy czym za nierzetelne należy uznać faktury niezgodne z rzeczywistością, a więc nie odzwierciedlające prawdziwego stanu rzeczy odnośnie do istotnych elementów tych dokumentów; stanu który ma znaczenie dla postępowania podatkowego i obowiązku podatkowego. Z przedstawionego przez spółkę stanu faktycznego nie wynika aby przedmiotowe faktury nie odzwierciedlały rzeczywistego stanu rzeczy i nie dokumentowały rzeczywistych transakcji, a więc skoro mogą stanowić podstawę do rozliczenia obowiązku podatkowego w zakresie VAT i podatku dochodowego, to posługiwanie się nimi nie może pociągać za sobą odpowiedzialności karnej skarbowej.

Pytanie podatnika odnośnie kodeksu karnego skarbowego nie mieści się w dyspozycji art. 14a Ordynacji podatkowej. Postępowania w sprawach karnych skarbowych, prowadzone co do zasady zgodnie z przepisami kodeksu karnego skarbowego, nie są tożsame z postępowaniami podatkowymi, prowadzonymi na bazie przepisów ordynacji podatkowej. Urząd skarbowy nie posiada, jako organ postępowania przygotowawczego - uprawnień do interpretacji przepisów prawa karnego skarbowego, ani do interpretacji żadnych innych przepisów. Z uwagi jednak na to, że odpowiedź na pytanie podatnika może mieć bezpośredni wpływ na sposób jego postępowania w sferze prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego postanowił udzielić odpowiedzi.

KOMENTARZ EKSPERTA
Interpretacja jest prawidłowa. Na uwagę zasługuje fakt, że organ podatkowy rozstrzygnął zagadnienie z zakresu przepisów kodeksu karnego skarbowego, co może budzić wątpliwości, że przekroczył on swoje kompetencje. Zgodnie z art. 118 § 1 pkt 1 Kks organem postępowania przygotowawczego w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe jest urząd skarbowy. Zgodnie z Ordynacją podatkową organem podatkowym jest stosownie do swojej właściwości m.in. naczelnik urzędu skarbowego, który na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Przepisy Kks nie należą do przepisów prawa podatkowego. Jednak organ podatkowy wskazał, że odpowiedź na pytanie podatnika może mieć bezpośredni wpływ na sposób jego postępowania w sferze prawa podatkowego.

Znowelizowany § 2 art. 62 kks penalizuje dwa różne czyny, pierwszym z nich jest wystawianie faktur i rachunków nierzetelnych, a drugim to używanie nierzetelnych dokumentów transakcyjnych. Dlatego też, za słuszne należy uznać stanowisko organu podatkowego, że osoby odpowiedzialne za prowadzenie rachunkowości i spraw rozliczeń podatkowych nie poniosą odpowiedzialności, w przypadku przyjęcia i zaksięgowania faktur, o których mowa w przedmiotowym wniosku.

W 2007 r. zmieniają się przepisy dotyczące wydawania interpretacji, jednak ich zakres przedmiotowy pozostał bez zmian (ograniczony do przepisów prawa podatkowego), różnicą będzie, że interpretacje indywidualne będzie wydawał wyłącznie Minister Finansów i samorządowe organy podatkowe.

Interpretację skomentował
Leszek Syguła
ekspert podatkowy, prawnik,
doktorant Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu

STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA 
Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, Spółka otrzymuje, wystawiane przez czynnego podatnika VAT, faktury VAT dokumentujące wydatki związane z najmem lokalu użytkowego. Są to zatem koszty w postaci czynszu za lokal oraz w postaci opłat za zużycie zimnej wody, za odprowadzanie ścieków, za centralne ogrzewanie i wywóz śmieci. Na fakturach tych, tylko czynsz za lokal jest opodatkowany podatkiem od towarów i usług z wykazaną kwotą podatku naliczonego. Pozostałe pozycje faktur nie zawierają ani obliczonego podatku naliczonego ani też stawki VAT. Spółka w wynajmowanym lokalu wykonuje wyłącznie czynności podlegające opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z tym, co wykazano we wniosku, strony stosunku najmu nie łączą przepisy regulujące zarząd nieruchomościami, ponieważ Spółka nie jest właścicielem tego lokalu użytkowego (właścicielem jest Miasto Zambrów).

Spółka pyta, między innymi czy przyjęcie takich faktur i ich zaksięgowanie dla celów podatku VAT i podatku dochodowego nie narażą osób odpowiedzialnych u podatnika za prawidłowe prowadzenie rachunkowości i spraw rozliczeń podatkowych na odpowiedzialność karną skarbową z art. 62 kodeksu karnego skarbowego lub karną z art. 272 w związku z art. 271 § 1 kodeksu karnego. Zdaniem spółki osoby odpowiedzialne za w/w czynności nie ponoszą odpowiedzialności karnej skarbowej i karnej na podstawie w/w przepisów.

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA 
Analiza przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, dokonana w świetle obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego, w tym karnego skarbowego, mogła doprowadzić do wniosku, że żądanie podatnika w tej części wniosku nie mieści się w dyspozycji art. 14a Ordynacji podatkowej. Organem bowiem, który prowadzi postępowanie w sprawach karnych skarbowych jest urząd skarbowy, jako finansowy organ postępowania przygotowawczego (stosownie do art. 53 § 37 pkt. 1 ustawy z dnia 10 września 1999r. Kodeks karny skarbowy). Postępowania w sprawach karnych skarbowych, prowadzone co do zasady zgodnie z przepisami kodeksu karnego skarbowego, nie są tożsame z postępowaniami podatkowymi, prowadzonymi na bazie przepisów ordynacji podatkowej, a urząd skarbowy nie posiada, jako organ postępowania przygotowawczego - uprawnień do interpretacji przepisów prawa karnego skarbowego, ani do interpretacji żadnych innych przepisów. Z uwagi jednak na to, że odpowiedź na pytanie podatnika może mieć bezpośredni wpływ na sposób jego postępowania w sferze prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego postanowił udzielić odpowiedzi.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zambrowie stwierdza zatem, że osoby odpowiedzialne u podatnika za prawidłowe prowadzenie rachunkowości i spraw rozliczeń podatkowych nie ponoszą odpowiedzialności z art. 62 kodeksu karnego skarbowego za przyjęcie i zaksięgowanie przedmiotowych faktur dla celów podatku VAT i podatku dochodowego.

Artykuł 62 § 2 kodeksu karnego skarbowego mówi o wystawianiu dokumentu, w tym faktury, w sposób nierzetelny i posługiwaniu się takim dokumentem, przy czym za nierzetelne należy uznać faktury niezgodne z rzeczywistością, a więc nie odzwierciedlające prawdziwego stanu rzeczy odnośnie do istotnych elementów tych dokumentów; stanu który ma znaczenie dla postępowania podatkowego i obowiązku podatkowego. Z przedstawionego przez spółkę stanu faktycznego nie wynika aby przedmiotowe faktury nie odzwierciedlały rzeczywistego stanu rzeczy i nie dokumentowały rzeczywistych transakcji, a więc skoro mogą stanowić podstawę do rozliczenia obowiązku podatkowego w zakresie VAT i podatku dochodowego, to posługiwanie się nimi nie może pociągać za sobą odpowiedzialności karnej skarbowej.

Odpowiedzialność z art. 272 kodeksu karnego w zw. z art. 271 § 1 kodeksu karnego jest niezależna od odpowiedzialności z art. 62 kodeksu karnego skarbowego i leży w polu zainteresowania prokuratury, która jest właściwa do oceny przesłanek odpowiedzialności z kodeksu karnego, a co za tym idzie urząd skarbowy nie jest właściwy do udzielenia odpowiedzi na pytanie w tej części.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego wynikającego z okoliczności przedstawionych przez wnioskodawcę i mających zastosowanie do tego stanu przepisów prawa obowiązujących w dniu, w którym ten stan faktyczny zaistniał. Interpretacja zawarta w niniejszym postanowieniu nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu zmiany lub uchylenia tego postanowienia. Rozstrzygnięcie wniosku Spółki w części dotyczącej interpretacji przepisów dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług, zostanie dokonane w odrębnych postanowieniach. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora izby Skarbowej w Białymstoku, które można wnieść za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zambrowie w terminie 7 dni od dnia doręczenia.

Zobacz więcej interpretacji na: www.interpretacje-podatkowe.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA