REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można ponieść odpowiedzialność karną skarbową za cudze faktury

REKLAMA

Osoby odpowiedzialne u podatnika za prawidłowe prowadzenie rachunkowości i spraw rozliczeń podatkowych nie ponoszą odpowiedzialności z art. 62 kodeksu karnego skarbowego za przyjęcie i zaksięgowanie przedmiotowych faktur dla celów podatku VAT i podatku dochodowego. - Interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zambrowie z 20 marca 2007 r., nr KP-K 600-2/06

Artykuł 62 § 2 kodeksu karnego skarbowego mówi o wystawianiu dokumentu, w tym faktury, w sposób nierzetelny i posługiwaniu się takim dokumentem, przy czym za nierzetelne należy uznać faktury niezgodne z rzeczywistością, a więc nie odzwierciedlające prawdziwego stanu rzeczy odnośnie do istotnych elementów tych dokumentów; stanu który ma znaczenie dla postępowania podatkowego i obowiązku podatkowego. Z przedstawionego przez spółkę stanu faktycznego nie wynika aby przedmiotowe faktury nie odzwierciedlały rzeczywistego stanu rzeczy i nie dokumentowały rzeczywistych transakcji, a więc skoro mogą stanowić podstawę do rozliczenia obowiązku podatkowego w zakresie VAT i podatku dochodowego, to posługiwanie się nimi nie może pociągać za sobą odpowiedzialności karnej skarbowej.

Pytanie podatnika odnośnie kodeksu karnego skarbowego nie mieści się w dyspozycji art. 14a Ordynacji podatkowej. Postępowania w sprawach karnych skarbowych, prowadzone co do zasady zgodnie z przepisami kodeksu karnego skarbowego, nie są tożsame z postępowaniami podatkowymi, prowadzonymi na bazie przepisów ordynacji podatkowej. Urząd skarbowy nie posiada, jako organ postępowania przygotowawczego - uprawnień do interpretacji przepisów prawa karnego skarbowego, ani do interpretacji żadnych innych przepisów. Z uwagi jednak na to, że odpowiedź na pytanie podatnika może mieć bezpośredni wpływ na sposób jego postępowania w sferze prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego postanowił udzielić odpowiedzi.

KOMENTARZ EKSPERTA
Interpretacja jest prawidłowa. Na uwagę zasługuje fakt, że organ podatkowy rozstrzygnął zagadnienie z zakresu przepisów kodeksu karnego skarbowego, co może budzić wątpliwości, że przekroczył on swoje kompetencje. Zgodnie z art. 118 § 1 pkt 1 Kks organem postępowania przygotowawczego w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe jest urząd skarbowy. Zgodnie z Ordynacją podatkową organem podatkowym jest stosownie do swojej właściwości m.in. naczelnik urzędu skarbowego, który na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Przepisy Kks nie należą do przepisów prawa podatkowego. Jednak organ podatkowy wskazał, że odpowiedź na pytanie podatnika może mieć bezpośredni wpływ na sposób jego postępowania w sferze prawa podatkowego.

Znowelizowany § 2 art. 62 kks penalizuje dwa różne czyny, pierwszym z nich jest wystawianie faktur i rachunków nierzetelnych, a drugim to używanie nierzetelnych dokumentów transakcyjnych. Dlatego też, za słuszne należy uznać stanowisko organu podatkowego, że osoby odpowiedzialne za prowadzenie rachunkowości i spraw rozliczeń podatkowych nie poniosą odpowiedzialności, w przypadku przyjęcia i zaksięgowania faktur, o których mowa w przedmiotowym wniosku.

W 2007 r. zmieniają się przepisy dotyczące wydawania interpretacji, jednak ich zakres przedmiotowy pozostał bez zmian (ograniczony do przepisów prawa podatkowego), różnicą będzie, że interpretacje indywidualne będzie wydawał wyłącznie Minister Finansów i samorządowe organy podatkowe.

Interpretację skomentował
Leszek Syguła
ekspert podatkowy, prawnik,
doktorant Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu

STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA 
Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, Spółka otrzymuje, wystawiane przez czynnego podatnika VAT, faktury VAT dokumentujące wydatki związane z najmem lokalu użytkowego. Są to zatem koszty w postaci czynszu za lokal oraz w postaci opłat za zużycie zimnej wody, za odprowadzanie ścieków, za centralne ogrzewanie i wywóz śmieci. Na fakturach tych, tylko czynsz za lokal jest opodatkowany podatkiem od towarów i usług z wykazaną kwotą podatku naliczonego. Pozostałe pozycje faktur nie zawierają ani obliczonego podatku naliczonego ani też stawki VAT. Spółka w wynajmowanym lokalu wykonuje wyłącznie czynności podlegające opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z tym, co wykazano we wniosku, strony stosunku najmu nie łączą przepisy regulujące zarząd nieruchomościami, ponieważ Spółka nie jest właścicielem tego lokalu użytkowego (właścicielem jest Miasto Zambrów).

Spółka pyta, między innymi czy przyjęcie takich faktur i ich zaksięgowanie dla celów podatku VAT i podatku dochodowego nie narażą osób odpowiedzialnych u podatnika za prawidłowe prowadzenie rachunkowości i spraw rozliczeń podatkowych na odpowiedzialność karną skarbową z art. 62 kodeksu karnego skarbowego lub karną z art. 272 w związku z art. 271 § 1 kodeksu karnego. Zdaniem spółki osoby odpowiedzialne za w/w czynności nie ponoszą odpowiedzialności karnej skarbowej i karnej na podstawie w/w przepisów.

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA 
Analiza przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, dokonana w świetle obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego, w tym karnego skarbowego, mogła doprowadzić do wniosku, że żądanie podatnika w tej części wniosku nie mieści się w dyspozycji art. 14a Ordynacji podatkowej. Organem bowiem, który prowadzi postępowanie w sprawach karnych skarbowych jest urząd skarbowy, jako finansowy organ postępowania przygotowawczego (stosownie do art. 53 § 37 pkt. 1 ustawy z dnia 10 września 1999r. Kodeks karny skarbowy). Postępowania w sprawach karnych skarbowych, prowadzone co do zasady zgodnie z przepisami kodeksu karnego skarbowego, nie są tożsame z postępowaniami podatkowymi, prowadzonymi na bazie przepisów ordynacji podatkowej, a urząd skarbowy nie posiada, jako organ postępowania przygotowawczego - uprawnień do interpretacji przepisów prawa karnego skarbowego, ani do interpretacji żadnych innych przepisów. Z uwagi jednak na to, że odpowiedź na pytanie podatnika może mieć bezpośredni wpływ na sposób jego postępowania w sferze prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego postanowił udzielić odpowiedzi.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zambrowie stwierdza zatem, że osoby odpowiedzialne u podatnika za prawidłowe prowadzenie rachunkowości i spraw rozliczeń podatkowych nie ponoszą odpowiedzialności z art. 62 kodeksu karnego skarbowego za przyjęcie i zaksięgowanie przedmiotowych faktur dla celów podatku VAT i podatku dochodowego.

Artykuł 62 § 2 kodeksu karnego skarbowego mówi o wystawianiu dokumentu, w tym faktury, w sposób nierzetelny i posługiwaniu się takim dokumentem, przy czym za nierzetelne należy uznać faktury niezgodne z rzeczywistością, a więc nie odzwierciedlające prawdziwego stanu rzeczy odnośnie do istotnych elementów tych dokumentów; stanu który ma znaczenie dla postępowania podatkowego i obowiązku podatkowego. Z przedstawionego przez spółkę stanu faktycznego nie wynika aby przedmiotowe faktury nie odzwierciedlały rzeczywistego stanu rzeczy i nie dokumentowały rzeczywistych transakcji, a więc skoro mogą stanowić podstawę do rozliczenia obowiązku podatkowego w zakresie VAT i podatku dochodowego, to posługiwanie się nimi nie może pociągać za sobą odpowiedzialności karnej skarbowej.

Odpowiedzialność z art. 272 kodeksu karnego w zw. z art. 271 § 1 kodeksu karnego jest niezależna od odpowiedzialności z art. 62 kodeksu karnego skarbowego i leży w polu zainteresowania prokuratury, która jest właściwa do oceny przesłanek odpowiedzialności z kodeksu karnego, a co za tym idzie urząd skarbowy nie jest właściwy do udzielenia odpowiedzi na pytanie w tej części.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego wynikającego z okoliczności przedstawionych przez wnioskodawcę i mających zastosowanie do tego stanu przepisów prawa obowiązujących w dniu, w którym ten stan faktyczny zaistniał. Interpretacja zawarta w niniejszym postanowieniu nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu zmiany lub uchylenia tego postanowienia. Rozstrzygnięcie wniosku Spółki w części dotyczącej interpretacji przepisów dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług, zostanie dokonane w odrębnych postanowieniach. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora izby Skarbowej w Białymstoku, które można wnieść za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zambrowie w terminie 7 dni od dnia doręczenia.

Zobacz więcej interpretacji na: www.interpretacje-podatkowe.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA