REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można ponieść odpowiedzialność karną skarbową za cudze faktury

REKLAMA

Osoby odpowiedzialne u podatnika za prawidłowe prowadzenie rachunkowości i spraw rozliczeń podatkowych nie ponoszą odpowiedzialności z art. 62 kodeksu karnego skarbowego za przyjęcie i zaksięgowanie przedmiotowych faktur dla celów podatku VAT i podatku dochodowego. - Interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zambrowie z 20 marca 2007 r., nr KP-K 600-2/06

Artykuł 62 § 2 kodeksu karnego skarbowego mówi o wystawianiu dokumentu, w tym faktury, w sposób nierzetelny i posługiwaniu się takim dokumentem, przy czym za nierzetelne należy uznać faktury niezgodne z rzeczywistością, a więc nie odzwierciedlające prawdziwego stanu rzeczy odnośnie do istotnych elementów tych dokumentów; stanu który ma znaczenie dla postępowania podatkowego i obowiązku podatkowego. Z przedstawionego przez spółkę stanu faktycznego nie wynika aby przedmiotowe faktury nie odzwierciedlały rzeczywistego stanu rzeczy i nie dokumentowały rzeczywistych transakcji, a więc skoro mogą stanowić podstawę do rozliczenia obowiązku podatkowego w zakresie VAT i podatku dochodowego, to posługiwanie się nimi nie może pociągać za sobą odpowiedzialności karnej skarbowej.

Pytanie podatnika odnośnie kodeksu karnego skarbowego nie mieści się w dyspozycji art. 14a Ordynacji podatkowej. Postępowania w sprawach karnych skarbowych, prowadzone co do zasady zgodnie z przepisami kodeksu karnego skarbowego, nie są tożsame z postępowaniami podatkowymi, prowadzonymi na bazie przepisów ordynacji podatkowej. Urząd skarbowy nie posiada, jako organ postępowania przygotowawczego - uprawnień do interpretacji przepisów prawa karnego skarbowego, ani do interpretacji żadnych innych przepisów. Z uwagi jednak na to, że odpowiedź na pytanie podatnika może mieć bezpośredni wpływ na sposób jego postępowania w sferze prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego postanowił udzielić odpowiedzi.

KOMENTARZ EKSPERTA
Interpretacja jest prawidłowa. Na uwagę zasługuje fakt, że organ podatkowy rozstrzygnął zagadnienie z zakresu przepisów kodeksu karnego skarbowego, co może budzić wątpliwości, że przekroczył on swoje kompetencje. Zgodnie z art. 118 § 1 pkt 1 Kks organem postępowania przygotowawczego w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe jest urząd skarbowy. Zgodnie z Ordynacją podatkową organem podatkowym jest stosownie do swojej właściwości m.in. naczelnik urzędu skarbowego, który na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Przepisy Kks nie należą do przepisów prawa podatkowego. Jednak organ podatkowy wskazał, że odpowiedź na pytanie podatnika może mieć bezpośredni wpływ na sposób jego postępowania w sferze prawa podatkowego.

Znowelizowany § 2 art. 62 kks penalizuje dwa różne czyny, pierwszym z nich jest wystawianie faktur i rachunków nierzetelnych, a drugim to używanie nierzetelnych dokumentów transakcyjnych. Dlatego też, za słuszne należy uznać stanowisko organu podatkowego, że osoby odpowiedzialne za prowadzenie rachunkowości i spraw rozliczeń podatkowych nie poniosą odpowiedzialności, w przypadku przyjęcia i zaksięgowania faktur, o których mowa w przedmiotowym wniosku.

W 2007 r. zmieniają się przepisy dotyczące wydawania interpretacji, jednak ich zakres przedmiotowy pozostał bez zmian (ograniczony do przepisów prawa podatkowego), różnicą będzie, że interpretacje indywidualne będzie wydawał wyłącznie Minister Finansów i samorządowe organy podatkowe.

Interpretację skomentował
Leszek Syguła
ekspert podatkowy, prawnik,
doktorant Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu

STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA 
Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, Spółka otrzymuje, wystawiane przez czynnego podatnika VAT, faktury VAT dokumentujące wydatki związane z najmem lokalu użytkowego. Są to zatem koszty w postaci czynszu za lokal oraz w postaci opłat za zużycie zimnej wody, za odprowadzanie ścieków, za centralne ogrzewanie i wywóz śmieci. Na fakturach tych, tylko czynsz za lokal jest opodatkowany podatkiem od towarów i usług z wykazaną kwotą podatku naliczonego. Pozostałe pozycje faktur nie zawierają ani obliczonego podatku naliczonego ani też stawki VAT. Spółka w wynajmowanym lokalu wykonuje wyłącznie czynności podlegające opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z tym, co wykazano we wniosku, strony stosunku najmu nie łączą przepisy regulujące zarząd nieruchomościami, ponieważ Spółka nie jest właścicielem tego lokalu użytkowego (właścicielem jest Miasto Zambrów).

Spółka pyta, między innymi czy przyjęcie takich faktur i ich zaksięgowanie dla celów podatku VAT i podatku dochodowego nie narażą osób odpowiedzialnych u podatnika za prawidłowe prowadzenie rachunkowości i spraw rozliczeń podatkowych na odpowiedzialność karną skarbową z art. 62 kodeksu karnego skarbowego lub karną z art. 272 w związku z art. 271 § 1 kodeksu karnego. Zdaniem spółki osoby odpowiedzialne za w/w czynności nie ponoszą odpowiedzialności karnej skarbowej i karnej na podstawie w/w przepisów.

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA 
Analiza przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, dokonana w świetle obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego, w tym karnego skarbowego, mogła doprowadzić do wniosku, że żądanie podatnika w tej części wniosku nie mieści się w dyspozycji art. 14a Ordynacji podatkowej. Organem bowiem, który prowadzi postępowanie w sprawach karnych skarbowych jest urząd skarbowy, jako finansowy organ postępowania przygotowawczego (stosownie do art. 53 § 37 pkt. 1 ustawy z dnia 10 września 1999r. Kodeks karny skarbowy). Postępowania w sprawach karnych skarbowych, prowadzone co do zasady zgodnie z przepisami kodeksu karnego skarbowego, nie są tożsame z postępowaniami podatkowymi, prowadzonymi na bazie przepisów ordynacji podatkowej, a urząd skarbowy nie posiada, jako organ postępowania przygotowawczego - uprawnień do interpretacji przepisów prawa karnego skarbowego, ani do interpretacji żadnych innych przepisów. Z uwagi jednak na to, że odpowiedź na pytanie podatnika może mieć bezpośredni wpływ na sposób jego postępowania w sferze prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego postanowił udzielić odpowiedzi.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zambrowie stwierdza zatem, że osoby odpowiedzialne u podatnika za prawidłowe prowadzenie rachunkowości i spraw rozliczeń podatkowych nie ponoszą odpowiedzialności z art. 62 kodeksu karnego skarbowego za przyjęcie i zaksięgowanie przedmiotowych faktur dla celów podatku VAT i podatku dochodowego.

Artykuł 62 § 2 kodeksu karnego skarbowego mówi o wystawianiu dokumentu, w tym faktury, w sposób nierzetelny i posługiwaniu się takim dokumentem, przy czym za nierzetelne należy uznać faktury niezgodne z rzeczywistością, a więc nie odzwierciedlające prawdziwego stanu rzeczy odnośnie do istotnych elementów tych dokumentów; stanu który ma znaczenie dla postępowania podatkowego i obowiązku podatkowego. Z przedstawionego przez spółkę stanu faktycznego nie wynika aby przedmiotowe faktury nie odzwierciedlały rzeczywistego stanu rzeczy i nie dokumentowały rzeczywistych transakcji, a więc skoro mogą stanowić podstawę do rozliczenia obowiązku podatkowego w zakresie VAT i podatku dochodowego, to posługiwanie się nimi nie może pociągać za sobą odpowiedzialności karnej skarbowej.

Odpowiedzialność z art. 272 kodeksu karnego w zw. z art. 271 § 1 kodeksu karnego jest niezależna od odpowiedzialności z art. 62 kodeksu karnego skarbowego i leży w polu zainteresowania prokuratury, która jest właściwa do oceny przesłanek odpowiedzialności z kodeksu karnego, a co za tym idzie urząd skarbowy nie jest właściwy do udzielenia odpowiedzi na pytanie w tej części.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego wynikającego z okoliczności przedstawionych przez wnioskodawcę i mających zastosowanie do tego stanu przepisów prawa obowiązujących w dniu, w którym ten stan faktyczny zaistniał. Interpretacja zawarta w niniejszym postanowieniu nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu zmiany lub uchylenia tego postanowienia. Rozstrzygnięcie wniosku Spółki w części dotyczącej interpretacji przepisów dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług, zostanie dokonane w odrębnych postanowieniach. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora izby Skarbowej w Białymstoku, które można wnieść za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zambrowie w terminie 7 dni od dnia doręczenia.

Zobacz więcej interpretacji na: www.interpretacje-podatkowe.pl

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    System kaucyjny w Polsce. Od kiedy? Na czym ma polegać? Jeżeli do kaucji zostanie doliczony VAT, to konsumenci zapłacą dodatkowy podatek

    Przepisy ustawy kaucyjnej nie pozwalają jednoznacznie stwierdzić, czy do kaucji doliczony będzie VAT; jeśli tak się stanie, to konsument zapłaci dodatkowy podatek - ocenili przedstawiciele branży napojowej i handel detaliczny. Zaapelowali, by start systemu przesunąć na 2026 r.

    "Trójpak" dotyczący Trybunału Konstytucyjnego - projekty uchwały, ustawy i zmian w Konstytucji na najbliższym posiedzeniu Sejmu [6-8 marca]

    Na najbliższym posiedzeniu Sejmu zostanie zaprezentowany "trójpak" dotyczący Trybunału Konstytucyjnego - projekty uchwały, ustawy i zmian w Konstytucji RP.

    Zmiany w podatku Belki - MF ma już projekt ustawy, którym w tym tygodniu zajmie się Rada Ministrów

    Zmiany w podatku Belki coraz bliżej. Ministerstwo Finansów ma już przygotowany projekt ustawy, którym w tym tygodniu zajmie się rząd.

    Rząd szykuje zmiany w składce zdrowotnej. "Niestety, planowane zmiany nie spowodują zmniejszenia wysokości daniny"

    Rząd zmienia zasady rozliczeń składki zdrowotnej i proponuje dwa rozwiązania. Przedsiębiorcy są zdania, że planowane zmiany nie spowodują zmniejszenia wysokości składki zdrowotnej, o co od dawna zabiegają.

    Twój e-PIT - zwrot podatku nawet w ciągu jednego dnia

    Zwroty z większości zeznań PIT-37 złożonych w usłudze Twój e-PIT trafiają na konto znacznie szybciej. Niektórzy dostają zwrot nawet w ciągu jednego dnia - poinformował szef Krajowej Administracji Skarbowej Marcin Łoboda.

    Ulga na jedno dziecko 2024. 112 tys. zł to niestety limit dochodów wspólny dla obojga rodziców lub opiekunów prawnych

    Rodzice odliczający ulgę na dziecko często są zaskoczeni informacją, że możliwość skorzystania z tej ulgi ogranicza limit ich dochodów nie tylko w przypadku, gdy mają jedno dziecko. Także gdy mają np. dwoje dzieci, jedno z ich dzieci jest małoletnie (czyli uprawnia do ulgi) a drugie np. ukończyło 25. rok życia (czyli nie uprawnia do odliczenia ulgi prorodzinnej). Dotyczy to też sytuacji gdy dziecko po ukończeniu 18 roku życia (a przed ukończeniem 25. rok życia) przestało uczyć się lub studiować. Te zasady dotyczą zarówno roku 2024 jak i poprzednich 2023 r. i 2022 r.

    Krajowy Plan Odbudowy w Polsce w 2024 roku. Wyścig z czasem po 60 miliardów euro

    Zeszłotygodniowe informacje dotyczące odblokowania funduszy europejskich są optymistyczne – kierunek działań przyjęty przez polski rząd może liczyć na przychylność UE. Pamiętajmy jednak, że deklaracje te nie oznaczają, że środki na wspieranie reform i inwestycji zostaną nam „automatycznie” udostępnione - pisze Łukasz Kościjańczuk, partner w CRIDO.

    Czy laptop i wynajęte mieszkanie pracownika zagranicznej firmy to już zakład w Polsce?

    Pracownicy wykonujący pracę poza miejscem siedziby pracodawcy (lub innym miejscem określonym w umowie o pracę) mogą generować szereg konsekwencji podatkowych, zarówno dla pracownika, jak i dla pracodawcy, szczególnie gdy w grę wchodzi praca poza Polską, lub w Polsce, ale dla pracodawcy z innego kraju - pisze Dr Adam Barcikowski – Manager w Nexia Advcero.

    Obniżenie VAT w branży "beauty" - skutki dla budżetu państwa, gospodarki i konsumentów

    Jak obniżenie stawki podatku VAT w branży "beauty" od kwietnia 2024 roku wpłynie na dochody budżetu państwa, na zachowania przedsiębiorców i konsumentów?

    Niższy VAT od 1 kwietnia 2024 r. Stawka 8% dla usług kosmetycznych, manicure i pedicure

    Ministerstwo Finansów przygotowało już projekt rozporządzenia, które obniży od 1 kwietnia 2024 r. - z 23% do 8% – stawkę VAT na określone usługi kosmetyczne.

    REKLAMA