REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można ponieść odpowiedzialność karną skarbową za cudze faktury

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Osoby odpowiedzialne u podatnika za prawidłowe prowadzenie rachunkowości i spraw rozliczeń podatkowych nie ponoszą odpowiedzialności z art. 62 kodeksu karnego skarbowego za przyjęcie i zaksięgowanie przedmiotowych faktur dla celów podatku VAT i podatku dochodowego. - Interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zambrowie z 20 marca 2007 r., nr KP-K 600-2/06

Artykuł 62 § 2 kodeksu karnego skarbowego mówi o wystawianiu dokumentu, w tym faktury, w sposób nierzetelny i posługiwaniu się takim dokumentem, przy czym za nierzetelne należy uznać faktury niezgodne z rzeczywistością, a więc nie odzwierciedlające prawdziwego stanu rzeczy odnośnie do istotnych elementów tych dokumentów; stanu który ma znaczenie dla postępowania podatkowego i obowiązku podatkowego. Z przedstawionego przez spółkę stanu faktycznego nie wynika aby przedmiotowe faktury nie odzwierciedlały rzeczywistego stanu rzeczy i nie dokumentowały rzeczywistych transakcji, a więc skoro mogą stanowić podstawę do rozliczenia obowiązku podatkowego w zakresie VAT i podatku dochodowego, to posługiwanie się nimi nie może pociągać za sobą odpowiedzialności karnej skarbowej.

Pytanie podatnika odnośnie kodeksu karnego skarbowego nie mieści się w dyspozycji art. 14a Ordynacji podatkowej. Postępowania w sprawach karnych skarbowych, prowadzone co do zasady zgodnie z przepisami kodeksu karnego skarbowego, nie są tożsame z postępowaniami podatkowymi, prowadzonymi na bazie przepisów ordynacji podatkowej. Urząd skarbowy nie posiada, jako organ postępowania przygotowawczego - uprawnień do interpretacji przepisów prawa karnego skarbowego, ani do interpretacji żadnych innych przepisów. Z uwagi jednak na to, że odpowiedź na pytanie podatnika może mieć bezpośredni wpływ na sposób jego postępowania w sferze prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego postanowił udzielić odpowiedzi.

KOMENTARZ EKSPERTA
Interpretacja jest prawidłowa. Na uwagę zasługuje fakt, że organ podatkowy rozstrzygnął zagadnienie z zakresu przepisów kodeksu karnego skarbowego, co może budzić wątpliwości, że przekroczył on swoje kompetencje. Zgodnie z art. 118 § 1 pkt 1 Kks organem postępowania przygotowawczego w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe jest urząd skarbowy. Zgodnie z Ordynacją podatkową organem podatkowym jest stosownie do swojej właściwości m.in. naczelnik urzędu skarbowego, który na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Przepisy Kks nie należą do przepisów prawa podatkowego. Jednak organ podatkowy wskazał, że odpowiedź na pytanie podatnika może mieć bezpośredni wpływ na sposób jego postępowania w sferze prawa podatkowego.

Znowelizowany § 2 art. 62 kks penalizuje dwa różne czyny, pierwszym z nich jest wystawianie faktur i rachunków nierzetelnych, a drugim to używanie nierzetelnych dokumentów transakcyjnych. Dlatego też, za słuszne należy uznać stanowisko organu podatkowego, że osoby odpowiedzialne za prowadzenie rachunkowości i spraw rozliczeń podatkowych nie poniosą odpowiedzialności, w przypadku przyjęcia i zaksięgowania faktur, o których mowa w przedmiotowym wniosku.

W 2007 r. zmieniają się przepisy dotyczące wydawania interpretacji, jednak ich zakres przedmiotowy pozostał bez zmian (ograniczony do przepisów prawa podatkowego), różnicą będzie, że interpretacje indywidualne będzie wydawał wyłącznie Minister Finansów i samorządowe organy podatkowe.

Interpretację skomentował
Leszek Syguła
ekspert podatkowy, prawnik,
doktorant Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu

STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA 
Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, Spółka otrzymuje, wystawiane przez czynnego podatnika VAT, faktury VAT dokumentujące wydatki związane z najmem lokalu użytkowego. Są to zatem koszty w postaci czynszu za lokal oraz w postaci opłat za zużycie zimnej wody, za odprowadzanie ścieków, za centralne ogrzewanie i wywóz śmieci. Na fakturach tych, tylko czynsz za lokal jest opodatkowany podatkiem od towarów i usług z wykazaną kwotą podatku naliczonego. Pozostałe pozycje faktur nie zawierają ani obliczonego podatku naliczonego ani też stawki VAT. Spółka w wynajmowanym lokalu wykonuje wyłącznie czynności podlegające opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z tym, co wykazano we wniosku, strony stosunku najmu nie łączą przepisy regulujące zarząd nieruchomościami, ponieważ Spółka nie jest właścicielem tego lokalu użytkowego (właścicielem jest Miasto Zambrów).

Spółka pyta, między innymi czy przyjęcie takich faktur i ich zaksięgowanie dla celów podatku VAT i podatku dochodowego nie narażą osób odpowiedzialnych u podatnika za prawidłowe prowadzenie rachunkowości i spraw rozliczeń podatkowych na odpowiedzialność karną skarbową z art. 62 kodeksu karnego skarbowego lub karną z art. 272 w związku z art. 271 § 1 kodeksu karnego. Zdaniem spółki osoby odpowiedzialne za w/w czynności nie ponoszą odpowiedzialności karnej skarbowej i karnej na podstawie w/w przepisów.

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA 
Analiza przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, dokonana w świetle obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego, w tym karnego skarbowego, mogła doprowadzić do wniosku, że żądanie podatnika w tej części wniosku nie mieści się w dyspozycji art. 14a Ordynacji podatkowej. Organem bowiem, który prowadzi postępowanie w sprawach karnych skarbowych jest urząd skarbowy, jako finansowy organ postępowania przygotowawczego (stosownie do art. 53 § 37 pkt. 1 ustawy z dnia 10 września 1999r. Kodeks karny skarbowy). Postępowania w sprawach karnych skarbowych, prowadzone co do zasady zgodnie z przepisami kodeksu karnego skarbowego, nie są tożsame z postępowaniami podatkowymi, prowadzonymi na bazie przepisów ordynacji podatkowej, a urząd skarbowy nie posiada, jako organ postępowania przygotowawczego - uprawnień do interpretacji przepisów prawa karnego skarbowego, ani do interpretacji żadnych innych przepisów. Z uwagi jednak na to, że odpowiedź na pytanie podatnika może mieć bezpośredni wpływ na sposób jego postępowania w sferze prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego postanowił udzielić odpowiedzi.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zambrowie stwierdza zatem, że osoby odpowiedzialne u podatnika za prawidłowe prowadzenie rachunkowości i spraw rozliczeń podatkowych nie ponoszą odpowiedzialności z art. 62 kodeksu karnego skarbowego za przyjęcie i zaksięgowanie przedmiotowych faktur dla celów podatku VAT i podatku dochodowego.

Artykuł 62 § 2 kodeksu karnego skarbowego mówi o wystawianiu dokumentu, w tym faktury, w sposób nierzetelny i posługiwaniu się takim dokumentem, przy czym za nierzetelne należy uznać faktury niezgodne z rzeczywistością, a więc nie odzwierciedlające prawdziwego stanu rzeczy odnośnie do istotnych elementów tych dokumentów; stanu który ma znaczenie dla postępowania podatkowego i obowiązku podatkowego. Z przedstawionego przez spółkę stanu faktycznego nie wynika aby przedmiotowe faktury nie odzwierciedlały rzeczywistego stanu rzeczy i nie dokumentowały rzeczywistych transakcji, a więc skoro mogą stanowić podstawę do rozliczenia obowiązku podatkowego w zakresie VAT i podatku dochodowego, to posługiwanie się nimi nie może pociągać za sobą odpowiedzialności karnej skarbowej.

Odpowiedzialność z art. 272 kodeksu karnego w zw. z art. 271 § 1 kodeksu karnego jest niezależna od odpowiedzialności z art. 62 kodeksu karnego skarbowego i leży w polu zainteresowania prokuratury, która jest właściwa do oceny przesłanek odpowiedzialności z kodeksu karnego, a co za tym idzie urząd skarbowy nie jest właściwy do udzielenia odpowiedzi na pytanie w tej części.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego wynikającego z okoliczności przedstawionych przez wnioskodawcę i mających zastosowanie do tego stanu przepisów prawa obowiązujących w dniu, w którym ten stan faktyczny zaistniał. Interpretacja zawarta w niniejszym postanowieniu nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu zmiany lub uchylenia tego postanowienia. Rozstrzygnięcie wniosku Spółki w części dotyczącej interpretacji przepisów dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług, zostanie dokonane w odrębnych postanowieniach. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora izby Skarbowej w Białymstoku, które można wnieść za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zambrowie w terminie 7 dni od dnia doręczenia.

Zobacz więcej interpretacji na: www.interpretacje-podatkowe.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA