REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można ponieść odpowiedzialność karną skarbową za cudze faktury

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Osoby odpowiedzialne u podatnika za prawidłowe prowadzenie rachunkowości i spraw rozliczeń podatkowych nie ponoszą odpowiedzialności z art. 62 kodeksu karnego skarbowego za przyjęcie i zaksięgowanie przedmiotowych faktur dla celów podatku VAT i podatku dochodowego. - Interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zambrowie z 20 marca 2007 r., nr KP-K 600-2/06

Artykuł 62 § 2 kodeksu karnego skarbowego mówi o wystawianiu dokumentu, w tym faktury, w sposób nierzetelny i posługiwaniu się takim dokumentem, przy czym za nierzetelne należy uznać faktury niezgodne z rzeczywistością, a więc nie odzwierciedlające prawdziwego stanu rzeczy odnośnie do istotnych elementów tych dokumentów; stanu który ma znaczenie dla postępowania podatkowego i obowiązku podatkowego. Z przedstawionego przez spółkę stanu faktycznego nie wynika aby przedmiotowe faktury nie odzwierciedlały rzeczywistego stanu rzeczy i nie dokumentowały rzeczywistych transakcji, a więc skoro mogą stanowić podstawę do rozliczenia obowiązku podatkowego w zakresie VAT i podatku dochodowego, to posługiwanie się nimi nie może pociągać za sobą odpowiedzialności karnej skarbowej.

Pytanie podatnika odnośnie kodeksu karnego skarbowego nie mieści się w dyspozycji art. 14a Ordynacji podatkowej. Postępowania w sprawach karnych skarbowych, prowadzone co do zasady zgodnie z przepisami kodeksu karnego skarbowego, nie są tożsame z postępowaniami podatkowymi, prowadzonymi na bazie przepisów ordynacji podatkowej. Urząd skarbowy nie posiada, jako organ postępowania przygotowawczego - uprawnień do interpretacji przepisów prawa karnego skarbowego, ani do interpretacji żadnych innych przepisów. Z uwagi jednak na to, że odpowiedź na pytanie podatnika może mieć bezpośredni wpływ na sposób jego postępowania w sferze prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego postanowił udzielić odpowiedzi.

KOMENTARZ EKSPERTA
Interpretacja jest prawidłowa. Na uwagę zasługuje fakt, że organ podatkowy rozstrzygnął zagadnienie z zakresu przepisów kodeksu karnego skarbowego, co może budzić wątpliwości, że przekroczył on swoje kompetencje. Zgodnie z art. 118 § 1 pkt 1 Kks organem postępowania przygotowawczego w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe jest urząd skarbowy. Zgodnie z Ordynacją podatkową organem podatkowym jest stosownie do swojej właściwości m.in. naczelnik urzędu skarbowego, który na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Przepisy Kks nie należą do przepisów prawa podatkowego. Jednak organ podatkowy wskazał, że odpowiedź na pytanie podatnika może mieć bezpośredni wpływ na sposób jego postępowania w sferze prawa podatkowego.

Znowelizowany § 2 art. 62 kks penalizuje dwa różne czyny, pierwszym z nich jest wystawianie faktur i rachunków nierzetelnych, a drugim to używanie nierzetelnych dokumentów transakcyjnych. Dlatego też, za słuszne należy uznać stanowisko organu podatkowego, że osoby odpowiedzialne za prowadzenie rachunkowości i spraw rozliczeń podatkowych nie poniosą odpowiedzialności, w przypadku przyjęcia i zaksięgowania faktur, o których mowa w przedmiotowym wniosku.

W 2007 r. zmieniają się przepisy dotyczące wydawania interpretacji, jednak ich zakres przedmiotowy pozostał bez zmian (ograniczony do przepisów prawa podatkowego), różnicą będzie, że interpretacje indywidualne będzie wydawał wyłącznie Minister Finansów i samorządowe organy podatkowe.

Interpretację skomentował
Leszek Syguła
ekspert podatkowy, prawnik,
doktorant Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu

STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA 
Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, Spółka otrzymuje, wystawiane przez czynnego podatnika VAT, faktury VAT dokumentujące wydatki związane z najmem lokalu użytkowego. Są to zatem koszty w postaci czynszu za lokal oraz w postaci opłat za zużycie zimnej wody, za odprowadzanie ścieków, za centralne ogrzewanie i wywóz śmieci. Na fakturach tych, tylko czynsz za lokal jest opodatkowany podatkiem od towarów i usług z wykazaną kwotą podatku naliczonego. Pozostałe pozycje faktur nie zawierają ani obliczonego podatku naliczonego ani też stawki VAT. Spółka w wynajmowanym lokalu wykonuje wyłącznie czynności podlegające opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z tym, co wykazano we wniosku, strony stosunku najmu nie łączą przepisy regulujące zarząd nieruchomościami, ponieważ Spółka nie jest właścicielem tego lokalu użytkowego (właścicielem jest Miasto Zambrów).

Spółka pyta, między innymi czy przyjęcie takich faktur i ich zaksięgowanie dla celów podatku VAT i podatku dochodowego nie narażą osób odpowiedzialnych u podatnika za prawidłowe prowadzenie rachunkowości i spraw rozliczeń podatkowych na odpowiedzialność karną skarbową z art. 62 kodeksu karnego skarbowego lub karną z art. 272 w związku z art. 271 § 1 kodeksu karnego. Zdaniem spółki osoby odpowiedzialne za w/w czynności nie ponoszą odpowiedzialności karnej skarbowej i karnej na podstawie w/w przepisów.

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA 
Analiza przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, dokonana w świetle obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego, w tym karnego skarbowego, mogła doprowadzić do wniosku, że żądanie podatnika w tej części wniosku nie mieści się w dyspozycji art. 14a Ordynacji podatkowej. Organem bowiem, który prowadzi postępowanie w sprawach karnych skarbowych jest urząd skarbowy, jako finansowy organ postępowania przygotowawczego (stosownie do art. 53 § 37 pkt. 1 ustawy z dnia 10 września 1999r. Kodeks karny skarbowy). Postępowania w sprawach karnych skarbowych, prowadzone co do zasady zgodnie z przepisami kodeksu karnego skarbowego, nie są tożsame z postępowaniami podatkowymi, prowadzonymi na bazie przepisów ordynacji podatkowej, a urząd skarbowy nie posiada, jako organ postępowania przygotowawczego - uprawnień do interpretacji przepisów prawa karnego skarbowego, ani do interpretacji żadnych innych przepisów. Z uwagi jednak na to, że odpowiedź na pytanie podatnika może mieć bezpośredni wpływ na sposób jego postępowania w sferze prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego postanowił udzielić odpowiedzi.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zambrowie stwierdza zatem, że osoby odpowiedzialne u podatnika za prawidłowe prowadzenie rachunkowości i spraw rozliczeń podatkowych nie ponoszą odpowiedzialności z art. 62 kodeksu karnego skarbowego za przyjęcie i zaksięgowanie przedmiotowych faktur dla celów podatku VAT i podatku dochodowego.

Artykuł 62 § 2 kodeksu karnego skarbowego mówi o wystawianiu dokumentu, w tym faktury, w sposób nierzetelny i posługiwaniu się takim dokumentem, przy czym za nierzetelne należy uznać faktury niezgodne z rzeczywistością, a więc nie odzwierciedlające prawdziwego stanu rzeczy odnośnie do istotnych elementów tych dokumentów; stanu który ma znaczenie dla postępowania podatkowego i obowiązku podatkowego. Z przedstawionego przez spółkę stanu faktycznego nie wynika aby przedmiotowe faktury nie odzwierciedlały rzeczywistego stanu rzeczy i nie dokumentowały rzeczywistych transakcji, a więc skoro mogą stanowić podstawę do rozliczenia obowiązku podatkowego w zakresie VAT i podatku dochodowego, to posługiwanie się nimi nie może pociągać za sobą odpowiedzialności karnej skarbowej.

Odpowiedzialność z art. 272 kodeksu karnego w zw. z art. 271 § 1 kodeksu karnego jest niezależna od odpowiedzialności z art. 62 kodeksu karnego skarbowego i leży w polu zainteresowania prokuratury, która jest właściwa do oceny przesłanek odpowiedzialności z kodeksu karnego, a co za tym idzie urząd skarbowy nie jest właściwy do udzielenia odpowiedzi na pytanie w tej części.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego wynikającego z okoliczności przedstawionych przez wnioskodawcę i mających zastosowanie do tego stanu przepisów prawa obowiązujących w dniu, w którym ten stan faktyczny zaistniał. Interpretacja zawarta w niniejszym postanowieniu nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu zmiany lub uchylenia tego postanowienia. Rozstrzygnięcie wniosku Spółki w części dotyczącej interpretacji przepisów dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług, zostanie dokonane w odrębnych postanowieniach. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora izby Skarbowej w Białymstoku, które można wnieść za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zambrowie w terminie 7 dni od dnia doręczenia.

Zobacz więcej interpretacji na: www.interpretacje-podatkowe.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA