REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT-7D za I kwartał 2009 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Sławińska
prawnik, redaktor naczelna „MONITORA księgowego“

REKLAMA

Do 27 kwietnia 2009 r. (termin przesunięty, bo 25 kwietnia przypada w sobotę) podatnicy, którzy wybrali rozliczenia kwartalne od I kwartału 2009 r., mają obowiązek złożyć deklarację VAT-7D za I kwartał 2009 r.

Podatnicy niebędący „małymi podatnikami” mogą od 1 stycznia 2009 r. składać kwartalne deklaracje VAT oznaczone jako VAT-7D. Podatnicy mogą zadecydować o wyborze metody kwartalnej, poczynając od dowolnie wybranego kwartału w roku. Wybór metody kwartalnej zobowiązuje podatnika do stosowania rozliczeń kwartalnych przez okres co najmniej 12 miesięcy.

REKLAMA

Autopromocja

„Duzi podatnicy VAT”

VAT-7D mają obowiązek składać podatnicy inni niż „mali podatnicy VAT”. Można ich zatem nazwać „dużymi podatnikami VAT”.

W 2009 r. dużymi podatnikami VAT są:

• podatnicy, u których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) w 2008 r. przekroczyła kwotę 4 053 000 zł (dla podatników uzyskujących wynagrodzenie prowizyjne kwota limitu wynosi 152 000 zł),

• podatnicy rozpoczynający działalność w 2009 r., jeżeli przewidywana przez nich wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności przekroczy kwotę 4 053 000 zł (dla podatników uzyskujących wynagrodzenie prowizyjne kwota limitu wynosi 152 000 zł).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYKŁAD

Podatnik rozpoczął działalność 1 lutego 2009 r. Oznacza to, że w 2009 r. będzie prowadził działalność przez 334 dni. Limit sprzedaży wyznaczający status „małego” i „dużego” podatnika VAT wynosi dla tego podatnika:

334 dni x 4 053 000 zł / 365 = 3 708 772,60 zł.

Po przekroczeniu w trakcie 2009 r. tej kwoty podatnik utraci status „małego podatnika VAT” i uzyska status „dużego podatnika VAT”.

Zaliczki miesięczne na poczet VAT

Podatnicy, którzy wybrali metodę kwartalną, zobowiązani do składania VAT-7D, mają obowiązek wpłacać zaliczki miesięczne na poczet VAT. Zaliczki wpłacają w wysokości:

• 1/3 kwoty podatku należnego wykazanego w deklaracji za poprzedni kwartał (art. 103 ust. 2a ustawy o VAT);

• 0 zł - jeżeli u podatnika w poprzednim kwartale:

  - nie wystąpił VAT należny,

REKLAMA

  - wystąpiła nadwyżka podatku naliczonego nad należnym lub podatnik wykazał nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy (art. 103 ust. 2b ustawy o VAT). W przypadku podatników, u których w poprzednim kwartale należne zobowiązanie podatkowe było zerowe, nie powstaje obowiązek wpłacania zaliczek na podatek. Podatnik może jednak wpłacić zaliczkę na podatek w wysokości faktycznego rozliczenia za miesiąc, za który jest wpłacana zaliczka na podatek (art. 103 ust. 2c ustawy o VAT);

• podatku należnego wykazanego w deklaracjach składanych za pierwszy i drugi miesiąc poprzedniego kwartału - gdy podatnik przechodzi z metody miesięcznej na kwartalną, np. zaliczkę za styczeń 2009 r. podatnik płaci w wysokości podatku należnego VAT za październik 2008 r., a zaliczkę za luty 2009 r. w wysokości podatku należnego VAT za listopad 2008 r.; zaliczka wynosi 0 zł, jeżeli w pierwszym lub drugim miesiącu poprzedniego kwartału:

  - nie wystąpił VAT należny,

  - wystąpiła nadwyżka VAT naliczonego nad należnym lub

  - podatnik wykazał VAT do zwrotu. Ma on przy tym możliwość wpłaty zaliczki w kwocie podatku należnego za dany miesiąc, wyliczonego na podstawie faktycznych obrotów z danego miesiąca (art. 103 ust. 2e w zw. z ust. 2c ustawy o VAT);

• faktycznych obrotów z danego miesiąca - jeżeli podatnik zamierza wpłacać zaliczki na podstawie faktycznych obrotów z danego miesiąca. Podejmując decyzję o wpłacaniu zaliczek w faktycznej wysokości, podatnik musi o tym pisemnie zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego. Zawiadomienie podatnik powinien złożyć najpóźniej z chwilą wpłaty zaliczki za pierwszy miesiąc pierwszego kwartału, od którego zaliczki będą ustalane w faktycznej wysokości, jednak nie później niż z upływem terminu do jej zapłaty.

Podatnicy składający VAT-7D wykazują kwoty wpłaconych zaliczek w poz. 56 deklaracji VAT-7D.

Zaliczki wpłacane przez podatników rozpoczynających działalność w trakcie roku

Podatnicy, którzy rozpoczynają działalność w trakcie roku podatkowego i przewidują, że wielkość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności zakwalifikuje ich do statusu „dużego podatnika VAT”, nie wpłacają zaliczek na podatek w kwartale, w którym rozpoczęli działalność. Zaliczki zaczynają wpłacać począwszy od kolejnego kwartału.

PRZYKŁAD

Podatnik rozpoczął działalność w styczniu 2009 r. Ze względu na przewidywaną wielkość sprzedaży uznał, że zakwalifikuje się do statusu „dużego podatnika VAT”. Złożył zgłoszenie rejestracyjne VAT-R, w którym wybrał kwartalną metodę rozliczeń i deklarację VAT-7D. Za styczeń i luty 2009 r. nie ma obowiązku wpłaty zaliczek. Zaliczki zacznie wpłacać począwszy od rozliczenia za kwiecień i maj 2009 r.

Utrata statusu „małego podatnika VAT”

Mali podatnicy:

• kontynuujący działalność, którzy w trakcie roku podatkowego przekroczą limit obrotów uprawniających do korzystania ze statusu „małego podatnika VAT” oraz

• rozpoczęli działalność w trakcie roku podatkowego i przekroczyli limit obrotów przypadający proporcjonalnie na okres prowadzonej działalności

- wpłacają zaliczki, poczynając od kwartału następującego po kwartale, w którym nastąpiło to przekroczenie.

PRZYKŁAD

Podatnik rozpoczął działalność 1 lutego 2009 r. Oznacza to, że w 2009 r. będzie prowadził działalność przez 334 dni. Limit sprzedaży wyznaczający status „małego” i „dużego” podatnika VAT wynosi dla tego podatnika:

334 dni x 4 053 000 zł / 365 dni = 3 708 772,60 zł.

W III kwartale 2009 r. sprzedaż podatnika wraz z kwotą podatku przekroczyła kwotę limitu 3 708 772,60 zł. Podatnik wybrał metodę kwartalną rozliczeń. Ma w związku z tym obowiązek wpłaty zaliczek za październik i listopad 2009 r. (dwa pierwsze miesiące kwartału następującego po kwartale, w którym nastąpiło przekroczenie limitu).

 

Nadpłaty

Podatnik może złożyć wniosek o zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych (informację o wniosku podaje w poz. 75 deklaracji VAT-7D) - gdy suma zaliczek wpłaconych przez podatnika przekroczy kwotę VAT należnego za dany kwartał (nadpłatę podatnik wykazuje w poz. 59 deklaracji VAT-7D). Zamiar zaliczenia nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych podatnik potwierdza, zaznaczając kwadrat „tak” w poz. 60 deklaracji VAT-7D. Natomiast kwotę nadpłaty, którą podatnik zamierza zaliczyć na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych, wpisuje w poz. 61 deklaracji VAT. Może to być całość lub część nadpłaty.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Podatnik wpłacił za styczeń 2009 r. zaliczkę w kwocie 15 000 zł, za luty 2009 r. zaliczkę w kwocie 30 000 zł. VAT należny za I kwartał wyniósł 34 000 zł. Podatnik wykazał w poz. 59 deklaracji VAT-7D nadpłatę w wysokości 45 000 zł - 34 000 zł = 11 000 zł. Podatnik zawnioskował o zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.

Jeżeli podatnik zamierza zaliczyć kwotę nadpłaty na poczet zaliczek VAT przypadających do zapłaty w kolejnym kwartale, kwotę nadpłaty zaliczoną na poczet tych zaliczek wykazuje w deklaracji za kolejny kwartał w poz. 57 deklaracji VAT-7D.

PRZYKŁAD

Dane z poprzedniego przykładu.

Kwota zaliczek za kwiecień i maj 2009 r. wynosi 34 000 zł : 3 = 11 333 zł. Podatnik zaliczył całą kwotę nadpłaty za I kwartał 2009 r. na poczet zaliczki za kwiecień (za kwiecień wpłacił kwotę zaliczki w wysokości 11 333 zł - 11 000 zł = 333 zł); za maj wpłacił zaliczkę w wysokości 11 333 zł. W deklaracji za II kwartał w poz. 57 deklaracji wpisał kwotę 11 000 zł nadpłaty za I kwartał, którą zaliczył na poczet zaliczek w II kwartale 2009 r.

Podatnicy powinni pamiętać, że organ podatkowy z urzędu zaliczy nadpłatę na poczet:

• zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę oraz

• bieżących zobowiązań podatkowych podatnika.

W przypadku zaś braku zaległości oraz braku wniosku podatnika o zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych nadpłata zostanie podatnikowi zwrócona z urzędu (art. 76 Ordynacji podatkowej). Nie są z urzędu zwracane nadpłaty, których wysokość nie przekracza kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym, chyba że podatnik wystąpi o ich zwrot (koszty upomnienia wynoszą czterokrotną wartość opłaty dodatkowej pobieranej przez Pocztę Polską za polecenie przesyłki listowej. Koszty upomnienia wynoszą więc 8,80 zł, gdyż wartość opłaty dodatkowej pobieranej przez Pocztę Polską za polecenie przesyłki listowej wynosi 2,20 zł).

• art. 99 ust. 3, art. 103 ust. 2a-2f ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

• art. 76 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97

Ewa Sławińska

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA