REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT-7D za I kwartał 2009 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Sławińska

REKLAMA

Do 27 kwietnia 2009 r. (termin przesunięty, bo 25 kwietnia przypada w sobotę) podatnicy, którzy wybrali rozliczenia kwartalne od I kwartału 2009 r., mają obowiązek złożyć deklarację VAT-7D za I kwartał 2009 r.

Podatnicy niebędący „małymi podatnikami” mogą od 1 stycznia 2009 r. składać kwartalne deklaracje VAT oznaczone jako VAT-7D. Podatnicy mogą zadecydować o wyborze metody kwartalnej, poczynając od dowolnie wybranego kwartału w roku. Wybór metody kwartalnej zobowiązuje podatnika do stosowania rozliczeń kwartalnych przez okres co najmniej 12 miesięcy.

REKLAMA

Autopromocja

„Duzi podatnicy VAT”

VAT-7D mają obowiązek składać podatnicy inni niż „mali podatnicy VAT”. Można ich zatem nazwać „dużymi podatnikami VAT”.

W 2009 r. dużymi podatnikami VAT są:

• podatnicy, u których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) w 2008 r. przekroczyła kwotę 4 053 000 zł (dla podatników uzyskujących wynagrodzenie prowizyjne kwota limitu wynosi 152 000 zł),

• podatnicy rozpoczynający działalność w 2009 r., jeżeli przewidywana przez nich wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności przekroczy kwotę 4 053 000 zł (dla podatników uzyskujących wynagrodzenie prowizyjne kwota limitu wynosi 152 000 zł).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYKŁAD

Podatnik rozpoczął działalność 1 lutego 2009 r. Oznacza to, że w 2009 r. będzie prowadził działalność przez 334 dni. Limit sprzedaży wyznaczający status „małego” i „dużego” podatnika VAT wynosi dla tego podatnika:

334 dni x 4 053 000 zł / 365 = 3 708 772,60 zł.

Po przekroczeniu w trakcie 2009 r. tej kwoty podatnik utraci status „małego podatnika VAT” i uzyska status „dużego podatnika VAT”.

Zaliczki miesięczne na poczet VAT

Podatnicy, którzy wybrali metodę kwartalną, zobowiązani do składania VAT-7D, mają obowiązek wpłacać zaliczki miesięczne na poczet VAT. Zaliczki wpłacają w wysokości:

• 1/3 kwoty podatku należnego wykazanego w deklaracji za poprzedni kwartał (art. 103 ust. 2a ustawy o VAT);

• 0 zł - jeżeli u podatnika w poprzednim kwartale:

  - nie wystąpił VAT należny,

  - wystąpiła nadwyżka podatku naliczonego nad należnym lub podatnik wykazał nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy (art. 103 ust. 2b ustawy o VAT). W przypadku podatników, u których w poprzednim kwartale należne zobowiązanie podatkowe było zerowe, nie powstaje obowiązek wpłacania zaliczek na podatek. Podatnik może jednak wpłacić zaliczkę na podatek w wysokości faktycznego rozliczenia za miesiąc, za który jest wpłacana zaliczka na podatek (art. 103 ust. 2c ustawy o VAT);

• podatku należnego wykazanego w deklaracjach składanych za pierwszy i drugi miesiąc poprzedniego kwartału - gdy podatnik przechodzi z metody miesięcznej na kwartalną, np. zaliczkę za styczeń 2009 r. podatnik płaci w wysokości podatku należnego VAT za październik 2008 r., a zaliczkę za luty 2009 r. w wysokości podatku należnego VAT za listopad 2008 r.; zaliczka wynosi 0 zł, jeżeli w pierwszym lub drugim miesiącu poprzedniego kwartału:

  - nie wystąpił VAT należny,

  - wystąpiła nadwyżka VAT naliczonego nad należnym lub

  - podatnik wykazał VAT do zwrotu. Ma on przy tym możliwość wpłaty zaliczki w kwocie podatku należnego za dany miesiąc, wyliczonego na podstawie faktycznych obrotów z danego miesiąca (art. 103 ust. 2e w zw. z ust. 2c ustawy o VAT);

• faktycznych obrotów z danego miesiąca - jeżeli podatnik zamierza wpłacać zaliczki na podstawie faktycznych obrotów z danego miesiąca. Podejmując decyzję o wpłacaniu zaliczek w faktycznej wysokości, podatnik musi o tym pisemnie zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego. Zawiadomienie podatnik powinien złożyć najpóźniej z chwilą wpłaty zaliczki za pierwszy miesiąc pierwszego kwartału, od którego zaliczki będą ustalane w faktycznej wysokości, jednak nie później niż z upływem terminu do jej zapłaty.

Podatnicy składający VAT-7D wykazują kwoty wpłaconych zaliczek w poz. 56 deklaracji VAT-7D.

Zaliczki wpłacane przez podatników rozpoczynających działalność w trakcie roku

Podatnicy, którzy rozpoczynają działalność w trakcie roku podatkowego i przewidują, że wielkość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności zakwalifikuje ich do statusu „dużego podatnika VAT”, nie wpłacają zaliczek na podatek w kwartale, w którym rozpoczęli działalność. Zaliczki zaczynają wpłacać począwszy od kolejnego kwartału.

PRZYKŁAD

Podatnik rozpoczął działalność w styczniu 2009 r. Ze względu na przewidywaną wielkość sprzedaży uznał, że zakwalifikuje się do statusu „dużego podatnika VAT”. Złożył zgłoszenie rejestracyjne VAT-R, w którym wybrał kwartalną metodę rozliczeń i deklarację VAT-7D. Za styczeń i luty 2009 r. nie ma obowiązku wpłaty zaliczek. Zaliczki zacznie wpłacać począwszy od rozliczenia za kwiecień i maj 2009 r.

Utrata statusu „małego podatnika VAT”

Mali podatnicy:

• kontynuujący działalność, którzy w trakcie roku podatkowego przekroczą limit obrotów uprawniających do korzystania ze statusu „małego podatnika VAT” oraz

• rozpoczęli działalność w trakcie roku podatkowego i przekroczyli limit obrotów przypadający proporcjonalnie na okres prowadzonej działalności

- wpłacają zaliczki, poczynając od kwartału następującego po kwartale, w którym nastąpiło to przekroczenie.

PRZYKŁAD

Podatnik rozpoczął działalność 1 lutego 2009 r. Oznacza to, że w 2009 r. będzie prowadził działalność przez 334 dni. Limit sprzedaży wyznaczający status „małego” i „dużego” podatnika VAT wynosi dla tego podatnika:

334 dni x 4 053 000 zł / 365 dni = 3 708 772,60 zł.

W III kwartale 2009 r. sprzedaż podatnika wraz z kwotą podatku przekroczyła kwotę limitu 3 708 772,60 zł. Podatnik wybrał metodę kwartalną rozliczeń. Ma w związku z tym obowiązek wpłaty zaliczek za październik i listopad 2009 r. (dwa pierwsze miesiące kwartału następującego po kwartale, w którym nastąpiło przekroczenie limitu).

 

Nadpłaty

Podatnik może złożyć wniosek o zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych (informację o wniosku podaje w poz. 75 deklaracji VAT-7D) - gdy suma zaliczek wpłaconych przez podatnika przekroczy kwotę VAT należnego za dany kwartał (nadpłatę podatnik wykazuje w poz. 59 deklaracji VAT-7D). Zamiar zaliczenia nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych podatnik potwierdza, zaznaczając kwadrat „tak” w poz. 60 deklaracji VAT-7D. Natomiast kwotę nadpłaty, którą podatnik zamierza zaliczyć na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych, wpisuje w poz. 61 deklaracji VAT. Może to być całość lub część nadpłaty.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Podatnik wpłacił za styczeń 2009 r. zaliczkę w kwocie 15 000 zł, za luty 2009 r. zaliczkę w kwocie 30 000 zł. VAT należny za I kwartał wyniósł 34 000 zł. Podatnik wykazał w poz. 59 deklaracji VAT-7D nadpłatę w wysokości 45 000 zł - 34 000 zł = 11 000 zł. Podatnik zawnioskował o zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.

Jeżeli podatnik zamierza zaliczyć kwotę nadpłaty na poczet zaliczek VAT przypadających do zapłaty w kolejnym kwartale, kwotę nadpłaty zaliczoną na poczet tych zaliczek wykazuje w deklaracji za kolejny kwartał w poz. 57 deklaracji VAT-7D.

PRZYKŁAD

Dane z poprzedniego przykładu.

Kwota zaliczek za kwiecień i maj 2009 r. wynosi 34 000 zł : 3 = 11 333 zł. Podatnik zaliczył całą kwotę nadpłaty za I kwartał 2009 r. na poczet zaliczki za kwiecień (za kwiecień wpłacił kwotę zaliczki w wysokości 11 333 zł - 11 000 zł = 333 zł); za maj wpłacił zaliczkę w wysokości 11 333 zł. W deklaracji za II kwartał w poz. 57 deklaracji wpisał kwotę 11 000 zł nadpłaty za I kwartał, którą zaliczył na poczet zaliczek w II kwartale 2009 r.

Podatnicy powinni pamiętać, że organ podatkowy z urzędu zaliczy nadpłatę na poczet:

• zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę oraz

• bieżących zobowiązań podatkowych podatnika.

W przypadku zaś braku zaległości oraz braku wniosku podatnika o zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych nadpłata zostanie podatnikowi zwrócona z urzędu (art. 76 Ordynacji podatkowej). Nie są z urzędu zwracane nadpłaty, których wysokość nie przekracza kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym, chyba że podatnik wystąpi o ich zwrot (koszty upomnienia wynoszą czterokrotną wartość opłaty dodatkowej pobieranej przez Pocztę Polską za polecenie przesyłki listowej. Koszty upomnienia wynoszą więc 8,80 zł, gdyż wartość opłaty dodatkowej pobieranej przez Pocztę Polską za polecenie przesyłki listowej wynosi 2,20 zł).

• art. 99 ust. 3, art. 103 ust. 2a-2f ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

• art. 76 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97

Ewa Sławińska

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

REKLAMA

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA