REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Niepytalski
Tomasz Pietrzak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 20 lutego weszła w życie ustawa z dnia 12 października 2012 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Podstawowym celem nowelizacji jest wdrożenie do polskiego systemu prawnego przepisów unijnych dotyczących udzielania zamówień publicznych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.

Ustawa z dnia 12 października 2012 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi - Dz.U. z 19 listopada 2012 poz. 1271

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja wprowadziła także wiele istotnych zmian w zakresie klasycznych zamówień publicznych, niezwiązanych z obronnością i bezpieczeństwem. Spośród wprowadzonych w tym zakresie zmian na uwagę zasługują np. rozszerzenie listy przesłanek umożliwiających wykluczenie wykonawców z postępowań o udzielenie zamówienia, czy np. wprowadzenie możliwości przeprowadzania tzw. dialogu technicznego.

Odnośnie podstawowego celu nowelizacji należy wskazać, że nowelizacja wprowadziła do ustawy Prawo zamówień publicznych zupełnie nowy rozdział, poświęcony wyłącznie zamówieniom w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Nowe przepisy zmierzają przede wszystkim do zwiększenia konkurencyjności rynku zamówień w powyższych dziedzinach. Istotne jest przy tym, że zgodnie z nowelizacją, w postępowaniu o udzielenie zamówień publicznych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa będą mogli brać udział zasadniczo wyłącznie wykonawcy z państw Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego, a także z państw, z którymi Unia Europejska lub Polska zawarła odpowiednią umowę międzynarodową.

Dla rynku zamówień publicznych, również niezwiązanych z zasadniczą materią nowelizacji (tzn. z obronnością lub bezpieczeństwem) istotną zmianą jest dodanie kolejnych przesłanek wykluczenia wykonawcy z postępowania. Zgodnie z nowymi przepisami, z postępowania wykluczać się będzie wykonawców, którzy należąc do tej samej grupy kapitałowej, w rozumieniu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów złożyli odrębne oferty lub wnioski o dopuszczenie do udziału w tym samym postępowaniu.

Kiedy zamawiający może unieważnić postępowanie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapraszamy do odwiedzenia forum Prawo gospodarcze

Wykluczenia z powyższej przyczyny, będzie można uniknąć wykazując, że istniejące między wykonawcami powiązania nie prowadzą do zachwiania uczciwej konkurencji w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Biorąc pod uwagę, że przepisy posługują się w tym zakresie ogólnym pojęciem „zachwiania uczciwej konkurencji”, w praktyce będzie mogło dochodzić do sporów, czy wykonawcy z tej samej grupy kapitałowej zdołali wykazać zaistnienie powyższej przesłanki. Obecnie zatem składanie ofert w jednym postępowaniu przez podmioty z tej samej grupy kapitałowej będzie obarczone istotnym ryzykiem wykluczenia z postępowania.

Zamówienia publiczne

Zaistnienie powyższej przesłanki wykluczenia będzie badane przez zamawiających na podstawie listy podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej składanej obowiązkowo wraz z ofertą (ewentualnie informacji, że wykonawca nie należy do grupy kapitałowej), oraz wyjaśnień istniejących powiązań, o które zamawiający będzie zwracał się do wykonawców. Istotne jest przy tym, że również wykonawca, który nie złoży wyjaśnień lub listy podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej, będzie podlegał wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia.

REKLAMA

Warto zwrócić również uwagę, że zgodnie z nowymi przepisami, wykluczeniu będą podlegali także wykonawcy, którzy zostali zobowiązani do zapłaty kary umownej, jeżeli obowiązek zapłaty kary umownej wynosi nie mniej niż 5% wartości realizowanego zamówienia i został stwierdzony orzeczeniem sądu, które uprawomocniło się w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania. Przepis, który został obecnie uzupełniony o unormowanie dotyczące kary umownej, dotychczas dotyczył jedynie wyrządzenia szkody. Obecnie, przesłanka wykluczenia będzie obejmowała też przypadki obciążenia karą umowną, choćby zamawiający nie poniósł szkody. Biorąc pod uwagę, że kary umowne są bardzo często zastrzegane w umowach w sprawach zamówień publicznych a postanowienia dotyczące ich nakładania na wykonawców bywają rygorystyczne, dość istotnemu zwiększeniu ulegnie więc ogólne ryzyko wykonawców związane z wykonywaniem umów w sprawach zamówień publicznych.

Ciekawym, nowym rozwiązaniem wprowadzonym przez nowelizację, jest dopuszczenie przeprowadzania przez zamawiającego, w ramach przygotowania postępowania, tzw. dialogu technicznego. Dialog techniczny będzie miał na celu zwrócenie się do potencjalnych wykonawców o doradztwo lub udzielenie informacji w zakresie niezbędnym do przygotowania opisu przedmiotu zamówienia, specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub określenia warunków umowy. Dotychczas, w praktyce często zdarzało się, że błędy w opisie przedmiotu zamówienia lub w warunkach umowy, mogące ograniczać konkurencję, bądź też sprzeczności tego opisu lub warunków z rzeczywistymi potrzebami zamawiającego, wychodziły na jaw dopiero na etapie wyjaśniania specyfikacji, lub wręcz wskutek wnoszenia środków ochrony prawnej przez wykonawców. Obecnie wprowadzona możliwość przeprowadzenia dialogu technicznego może pozwolić uniknąć takich błędów, poprzez skorzystanie z profesjonalnej wiedzy i doświadczenia rynkowego wykonawców, już na etapie przygotowywania postępowania. Nowe przepisy wprowadzają przy tym wymóg zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania potencjalnych wykonawców na etapie dialogu technicznego. W praktyce, aby wymóg ten mógł być spełniony, dialogi techniczne będą musiały być prowadzane w pełni transparentnie (czemu może służyć np. publikowanie przebiegu dialogu na stronie internetowej zamawiającego).

ETS: polska ustawa o zamówieniach publicznych - sprzeczna z prawem UE

Zamówienia publiczne. Co decyduje o wyborze oferty?

Podsumowując, nowelizacja przede wszystkim wprowadza zupełnie nowe regulacje dotyczące zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Również w zakresie klasycznych zamówień publicznych wprowadzono istotne zmiany. W szczególności warto zwrócić uwagę na nowe przesłanki wykluczenia wykonawcy, oraz możliwość przeprowadzania tzw. dialogu technicznego na etapie przygotowywania postępowania.

Krzysztof Niepytalski, aplikant radcowski
Tomasz Pietrzak, młodszy prawnik
M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już przygotowane! Czekają na zielone światło od rządu

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA