REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych

Krzysztof Niepytalski
Tomasz Pietrzak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 20 lutego weszła w życie ustawa z dnia 12 października 2012 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Podstawowym celem nowelizacji jest wdrożenie do polskiego systemu prawnego przepisów unijnych dotyczących udzielania zamówień publicznych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.

Ustawa z dnia 12 października 2012 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi - Dz.U. z 19 listopada 2012 poz. 1271

REKLAMA

Autopromocja

Nowelizacja wprowadziła także wiele istotnych zmian w zakresie klasycznych zamówień publicznych, niezwiązanych z obronnością i bezpieczeństwem. Spośród wprowadzonych w tym zakresie zmian na uwagę zasługują np. rozszerzenie listy przesłanek umożliwiających wykluczenie wykonawców z postępowań o udzielenie zamówienia, czy np. wprowadzenie możliwości przeprowadzania tzw. dialogu technicznego.

Odnośnie podstawowego celu nowelizacji należy wskazać, że nowelizacja wprowadziła do ustawy Prawo zamówień publicznych zupełnie nowy rozdział, poświęcony wyłącznie zamówieniom w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Nowe przepisy zmierzają przede wszystkim do zwiększenia konkurencyjności rynku zamówień w powyższych dziedzinach. Istotne jest przy tym, że zgodnie z nowelizacją, w postępowaniu o udzielenie zamówień publicznych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa będą mogli brać udział zasadniczo wyłącznie wykonawcy z państw Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego, a także z państw, z którymi Unia Europejska lub Polska zawarła odpowiednią umowę międzynarodową.

Dla rynku zamówień publicznych, również niezwiązanych z zasadniczą materią nowelizacji (tzn. z obronnością lub bezpieczeństwem) istotną zmianą jest dodanie kolejnych przesłanek wykluczenia wykonawcy z postępowania. Zgodnie z nowymi przepisami, z postępowania wykluczać się będzie wykonawców, którzy należąc do tej samej grupy kapitałowej, w rozumieniu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów złożyli odrębne oferty lub wnioski o dopuszczenie do udziału w tym samym postępowaniu.

Kiedy zamawiający może unieważnić postępowanie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapraszamy do odwiedzenia forum Prawo gospodarcze

Wykluczenia z powyższej przyczyny, będzie można uniknąć wykazując, że istniejące między wykonawcami powiązania nie prowadzą do zachwiania uczciwej konkurencji w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Biorąc pod uwagę, że przepisy posługują się w tym zakresie ogólnym pojęciem „zachwiania uczciwej konkurencji”, w praktyce będzie mogło dochodzić do sporów, czy wykonawcy z tej samej grupy kapitałowej zdołali wykazać zaistnienie powyższej przesłanki. Obecnie zatem składanie ofert w jednym postępowaniu przez podmioty z tej samej grupy kapitałowej będzie obarczone istotnym ryzykiem wykluczenia z postępowania.

Zamówienia publiczne

Zaistnienie powyższej przesłanki wykluczenia będzie badane przez zamawiających na podstawie listy podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej składanej obowiązkowo wraz z ofertą (ewentualnie informacji, że wykonawca nie należy do grupy kapitałowej), oraz wyjaśnień istniejących powiązań, o które zamawiający będzie zwracał się do wykonawców. Istotne jest przy tym, że również wykonawca, który nie złoży wyjaśnień lub listy podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej, będzie podlegał wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia.

REKLAMA

Warto zwrócić również uwagę, że zgodnie z nowymi przepisami, wykluczeniu będą podlegali także wykonawcy, którzy zostali zobowiązani do zapłaty kary umownej, jeżeli obowiązek zapłaty kary umownej wynosi nie mniej niż 5% wartości realizowanego zamówienia i został stwierdzony orzeczeniem sądu, które uprawomocniło się w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania. Przepis, który został obecnie uzupełniony o unormowanie dotyczące kary umownej, dotychczas dotyczył jedynie wyrządzenia szkody. Obecnie, przesłanka wykluczenia będzie obejmowała też przypadki obciążenia karą umowną, choćby zamawiający nie poniósł szkody. Biorąc pod uwagę, że kary umowne są bardzo często zastrzegane w umowach w sprawach zamówień publicznych a postanowienia dotyczące ich nakładania na wykonawców bywają rygorystyczne, dość istotnemu zwiększeniu ulegnie więc ogólne ryzyko wykonawców związane z wykonywaniem umów w sprawach zamówień publicznych.

Ciekawym, nowym rozwiązaniem wprowadzonym przez nowelizację, jest dopuszczenie przeprowadzania przez zamawiającego, w ramach przygotowania postępowania, tzw. dialogu technicznego. Dialog techniczny będzie miał na celu zwrócenie się do potencjalnych wykonawców o doradztwo lub udzielenie informacji w zakresie niezbędnym do przygotowania opisu przedmiotu zamówienia, specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub określenia warunków umowy. Dotychczas, w praktyce często zdarzało się, że błędy w opisie przedmiotu zamówienia lub w warunkach umowy, mogące ograniczać konkurencję, bądź też sprzeczności tego opisu lub warunków z rzeczywistymi potrzebami zamawiającego, wychodziły na jaw dopiero na etapie wyjaśniania specyfikacji, lub wręcz wskutek wnoszenia środków ochrony prawnej przez wykonawców. Obecnie wprowadzona możliwość przeprowadzenia dialogu technicznego może pozwolić uniknąć takich błędów, poprzez skorzystanie z profesjonalnej wiedzy i doświadczenia rynkowego wykonawców, już na etapie przygotowywania postępowania. Nowe przepisy wprowadzają przy tym wymóg zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania potencjalnych wykonawców na etapie dialogu technicznego. W praktyce, aby wymóg ten mógł być spełniony, dialogi techniczne będą musiały być prowadzane w pełni transparentnie (czemu może służyć np. publikowanie przebiegu dialogu na stronie internetowej zamawiającego).

ETS: polska ustawa o zamówieniach publicznych - sprzeczna z prawem UE

Zamówienia publiczne. Co decyduje o wyborze oferty?

Podsumowując, nowelizacja przede wszystkim wprowadza zupełnie nowe regulacje dotyczące zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Również w zakresie klasycznych zamówień publicznych wprowadzono istotne zmiany. W szczególności warto zwrócić uwagę na nowe przesłanki wykluczenia wykonawcy, oraz możliwość przeprowadzania tzw. dialogu technicznego na etapie przygotowywania postępowania.

Krzysztof Niepytalski, aplikant radcowski
Tomasz Pietrzak, młodszy prawnik
M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA