REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania merytoryczne organizacji pożytku publicznego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AK

REKLAMA

Od 21 lutego 2013 r. obowiązują nowe wzory rocznego sprawozdania merytorycznego oraz rocznego uproszczonego sprawozdania merytorycznego z działalności organizacji pożytku publicznego.

 

REKLAMA

Autopromocja

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 12 lutego 2013 r. w sprawie wzorów rocznego sprawozdania merytorycznego oraz rocznego uproszczonego sprawozdania merytorycznego z działalności organizacji pożytku publicznego - Dz.U. z 20 lutego 2013 r., poz. 234

 

Organizacje pożytku publicznego, których przychód nie przekroczył 100 000 zł, będą składały uproszczone sprawozdania z działalności. Taka możliwość istnieje począwszy od 1 stycznia 2013 r. Sprawozdania merytoryczne organizacji pożytku publicznego sporządzane za rok obrotowy rozpoczęty w 2012 r. należy składać w formie pełnej niezależnie od wielkości osiąganego przychodu.

Rozporządzenie określa wzór takiego sprawozdania, tj.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- wzór rocznego sprawozdania merytorycznego z działalności organizacji pożytku publicznego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia,

- wzór rocznego uproszczonego sprawozdania merytorycznego z działalności organizacji pożytku publicznego określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

Do sprawozdań merytorycznych organizacji pożytku publicznego sporządzanych za rok obrotowy rozpoczęty w 2012 r. stosuje się przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 marca 2011 r. w sprawie rocznego sprawozdania merytorycznego z działalności organizacji pożytku publicznego (Dz. U. Nr 80, poz. 434).


Sprawozdanie merytorczne organizacji


Roczne sprawozdanie merytoryczne organizacji zawiera przede wszystkim najważniejsze informacje o: działalności pożytku publicznego danej OPP w okresie sprawozdawczym; o wydatkowaniu pieniędzy pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych.

Jak przekazać 1% podatku na OPP?


Roczne sprawozdanie merytoryczne z działalności organizacji pożytku publicznego powinno zawierać:

1) nazwę organizacji, jej siedzibę i adres, datę rejestracji i numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, datę uzyskania statusu organizacji pożytku publicznego, numer REGON oraz dane dotyczące członków organu zarządzającego i członków organu kontroli lub nadzoru;

2) określenie celów statutowych organizacji i sposobu ich realizacji, na podstawie statutu oraz najważniejszych, pod względem wielkości wydatkowanych środków, sfer działalności pożytku publicznego;

3) opis prowadzonej działalności pożytku publicznego, jej zasięg terytorialny, a także opis głównych działań, z uwzględnieniem prowadzonych placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, centrów integracji społecznej, domów pomocy społecznej, placówek opiekuńczo-wychowawczych określonych w przepisach o pomocy społecznej, szkół i placówek publicznych określonych w przepisach o systemie oświaty oraz niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej, wraz ze wskazaniem miejscowości, w której działalność ta jest prowadzona, oraz liczby odbiorców działań organizacji;

4) opis prowadzonej działalności nieodpłatnej pożytku publicznego, jej zasięg terytorialny oraz przedmiot, wraz z kodem PKD;

5) opis prowadzonej działalności odpłatnej pożytku publicznego i działalności gospodarczej, jej zasięg terytorialny oraz przedmiot, wraz z kodem PKD;

 

6) informacje o wysokości uzyskanych przychodów, z wyodrębnieniem ich źródeł, w tym:

a) z działalności nieodpłatnej i odpłatnej pożytku publicznego,

b) z działalności gospodarczej,

c) z działalności finansowej,

d) z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych (w tym zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne),

e) z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych (w tym zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne) uzyskanych w latach poprzednich, dotychczas niewydatkowanych,

REKLAMA

f) ze środków pochodzących ze źródeł publicznych, w tym: ze środków europejskich w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.2)), ze środków budżetu państwa, ze środków budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z dotacji z funduszy celowych,

g) ze środków pochodzących ze źródeł prywatnych, w tym: ze składek członkowskich, z otrzymanych darowizn, spadków, zapisów, środków pochodzących z ofiarności publicznej, z wpływów z majątku, nawiązek sądowych i świadczeń pieniężnych,

h) z innych źródeł przychodów;

7) informacje dotyczące wyniku prowadzonej działalności odpłatnej pożytku publicznego lub działalności gospodarczej;

8) informacje o sposobie wydatkowania środków pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych (w tym zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne), w tym o wysokości wydatkowanej kwoty i działaniach, na które zostały wydatkowane, jak również o celach szczegółowych wskazanych przez podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, na które organizacja wydatkowała środki pochodzące z 1% podatku;

9) informacje o poniesionych kosztach na:

a) działalność pożytku publicznego z podziałem na działalność odpłatną i nieodpłatną,

b) działalność gospodarczą,

c) koszty administracyjne organizacji (w tym zużycie materiałów i energii, usługi obce, podatki i opłaty, wynagrodzenia oraz ubezpieczenia i inne świadczenia, amortyzację),

d) kampanię informacyjną lub reklamową związaną z pozyskiwaniem środków pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych,

e) inne cele;

 

10) informacje o korzystaniu z uprawnienia do:

a) zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, podatku od nieruchomości, podatku od czynności cywilnoprawnych, opłaty skarbowej, opłat sądowych lub innych zwolnień,

REKLAMA

b) nieodpłatnego informowania przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji o prowadzonej przez organizację działalności pożytku publicznego, zgodnie z art. 23a ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 226),

c) nabywania na szczególnych zasadach prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego nieruchomości z zasobu Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, a także do zawierania umów użytkowania, najmu, dzierżawy lub użyczenia w odniesieniu do tych nieruchomości;

Co to jest organizacja pożytku publicznego?

11) dane o:

a) liczbie pracowników, przeciętnym miesięcznym zatrudnieniu na podstawie stosunku pracy w przeliczeniu na etaty, liczbie członków i wolontariuszy wykonujących świadczenia na rzecz organizacji oraz liczbie osób świadczących usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej,

b) łącznej kwocie wynagrodzeń brutto wypłaconych przez organizację pracownikom, z podziałem na wynagrodzenie zasadnicze, nagrody, premie i inne świadczenia, oraz osobom świadczącym usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej,

c) łącznej kwocie wynagrodzeń brutto wypłaconych przez organizację pracownikom oraz osobom świadczącym usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej, w związku z prowadzoną działalnością pożytku publicznego, w tym działalnością odpłatną i działalnością nieodpłatną,

d) łącznej kwocie wynagrodzeń brutto wypłaconych przez organizację pracownikom oraz osobom świadczącym usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,

e) wysokości przeciętnego oraz najwyższego miesięcznego wynagrodzenia wypłaconego członkom organu zarządzającego i innych organów organizacji, wliczając wynagrodzenie zasadnicze, nagrody, premie i inne świadczenia oraz umowy cywilnoprawne,

f) wysokości przeciętnego oraz najwyższego miesięcznego wynagrodzenia wypłaconego pracownikom organizacji, wliczając wynagrodzenie zasadnicze, nagrody, premie i inne świadczenia, oraz osobom świadczącym usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej,

g) udzielonych przez organizację pożyczkach pieniężnych, ze wskazaniem ich wysokości, z podaniem podstawy statutowej ich udzielenia;

12) informacje o działalności zleconej organizacji przez organy administracji samorządowej i rządowej, z podaniem nazwy zadania i wysokości otrzymanej kwoty dotacji;

13) informacje o zrealizowanych zamówieniach publicznych, z podaniem rodzaju zamówienia i otrzymanej kwoty na jego realizację;

14) informacje uzupełniające dotyczące w szczególności:

a) spółek, z podaniem ich nazw i siedzib, w których organizacja pożytku publicznego posiada co najmniej 20% udziałów lub akcji w kapitale zakładowym lub co najmniej 20% ogólnej liczby głosów w organie stanowiącym spółki,

b) fundacji, których organizacja pożytku publicznego jest fundatorem,

c) kontroli przeprowadzonych przez organy administracji publicznej w organizacji, wraz z podaniem informacji na temat przedmiotu przeprowadzonej kontroli, organu kontrolującego oraz daty zakończenia kontroli,

d) przeprowadzonych badań sprawozdań finansowych na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, Nr 157, poz. 1241 i Nr 165, poz. 1316 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278) lub § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie obowiązku badania sprawozdań finansowych organizacji pożytku publicznego (Dz. U. Nr 285, poz. 2852).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne od 19 września. Nowe stawki dla kierowców!

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

KSeF i słaby Internet? To może być problem dla Twojej firmy, ale jest rozwiązanie

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA