REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najważniejsze zmiany w prawie w sierpniu 2013 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy najważniejsze zmiany w prawie, które weszły w życie w sierpniu 2013 r., z zakresu regulacji dotyczących pośrednictwa w obrocie jednostkami uczestnictwa, hipoteki, postępowania cywilnego, wykonywania niektórych zawodów oraz prawa pracy.

Zapraszamy na forum Księgowość

REKLAMA

Autopromocja


POŚREDNICTWO W OBROCIE JEDNOSTKAMI UCZESTNICTWA


1 sierpnia 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 lipca 2013 r. w sprawie postępowania podmiotów prowadzących działalność w zakresie pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa oraz tytułów uczestnictwa, a także doradztwa inwestycyjnego w odniesieniu do takich instrumentów (Dz. U. z 2013 r., poz. 847), na podstawie którego:

  • określono tryb i warunki prowadzenia przez wskazane w odrębnych przepisach podmioty działalności pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych oraz tytułów uczestnictwa funduszy (dalej „pośrednictwo”);
  • zobowiązano podmioty prowadzące działalność pośrednictwa do opracowania i wdrożenia szczegółowego regulaminu określającego sposób i warunki prowadzenia tej działalności;
  • określono zasady promowania usług pośrednictwa;
  • uregulowano zasady kontaktu z klientami w ramach działalności pośrednictwa, w tym wskazano szczegółowo zakres informacji, które mają trafiać do klientów;
  • zobowiązano podmioty prowadzące działalność pośrednictwa do stworzenia wewnętrznych struktur zapobiegających powstawaniu konfliktów interesów;
  • zobligowano podmioty prowadzące działalność pośrednictwa do opracowania i wdrożenia systemów kontroli wewnętrznej służących zapewnieniu zgodności działalności tych podmiotów oraz osób działających na ich rzecz z obowiązującymi przepisami prawa oraz procedurami i regulaminami wewnętrznymi obowiązującymi w tych podmiotach;
  • uregulowano zasady świadczenia usług nieodpłatnego doradztwa inwestycyjnego przez podmioty prowadzące działalność pośrednictwa.


HIPOTEKA


7 sierpnia 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 24 maja 2013 r. o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece (Dz. U. z 2013 r., poz. 830), na podstawie której:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wprowadzono zasadę, że hipoteka obciążająca część ułamkową nieruchomości, po zniesieniu współwłasności przez współwłaściciela, którego udział był obciążony tą hipoteką, będzie obciążać tylko otrzymaną nieruchomość współwłaściciela - dłużnika;
  • przyjęto zasadę, że w przypadku, gdy w wyniku podziału nieruchomości, współwłaściciel - dłużnik nie otrzyma żadnej nieruchomości lub też otrzyma nieruchomość wartą mniej niż jego dotychczasowy udział w nieruchomości przed jej podziałem, wierzycielowi hipotecznemu będzie przysługiwało ustawowe prawo zastawu na wierzytelności dłużnika, czyli należności  z tytułu spłaty lub dopłaty;
  • wskazano, że nieważnym jest takie postanowienie umowy lub ugody sądowej, na podstawie którego w przypadku zniesienia współwłasności, współwłaściciel - dłużnik nie otrzymałby spłaty lub dopłaty z tytułu zniesienia współwłasności nieruchomości, w której jego udział był obciążony hipoteką;
  • przewidziano, że o pierwszeństwie ustawowego prawa zastawu powstałego wskutek wygaśnięcia prawa użytkowania wieczystego, które byłoby obciążone hipotekami, rozstrzygać będzie pierwszeństwo hipotek, które obciążały prawo użytkowania wieczystego.


POSTĘPOWANIE CYWILNE


17 sierpnia 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 880), na podstawie której:

  • przyjęto zasadę, że skutki równoznaczne ze złożeniem pisma procesowego bezpośrednio do sądu w Polsce, będzie wywoływało nie tylko oddanie tego pisma w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego, ale także nadanie takiego pisma w placówce pocztowej operatora świadczącego pocztowe usługi powszechne w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej niż Polska;
  • przewidziano, że obowiązek ustanowienia pełnomocnika do doręczeń będzie spoczywał tylko na tych stronach postępowania cywilnego, które nie mają miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu albo siedziby w Polsce lub innym państwie członkowskim Unii Europejskiej i które jednocześnie nie ustanowiły pełnomocnika do prowadzenia sprawy zamieszkałego na terytorium Polski.


WYKONYWANIE NIEKTÓRYCH ZAWODÓW


23 sierpnia 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. z 2013 r., poz. 829), na podstawie której:

  • poszerzono katalog osób uprawnionych do przystąpienia do egzaminów radcowskich, adwokackich, notarialnych i komorniczych bez wymogu wcześniejszego odbycia aplikacji;
  • poszerzono katalog osób uprawnionych do wpisu na listy adwokatów i radców prawnych bez konieczności odbycia odpowiedniej aplikacji i złożenia egzaminów zawodowych;
  • poszerzono katalog stanowisk, dzięki którym jest możliwe uzyskanie uprawnień do powołania na komornika sądowego;
  • zniesiono obowiązek odbycia przez kandydatów na notariuszy stażu zawodowego na stanowisku asesora notarialnego;
  • zniesiono wszelkie wymogi w zakresie wykształcenia, odbytych praktyk oraz obowiązku zdania egzaminów przez pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości;
  • zniesiono licencje na pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości;
  • zmniejszono wymagania w zakresie wykształcenia rzeczoznawcy majątkowego oraz odbycia praktyk koniecznych do zdobycia uprawnień w tym zawodzie;
  • sprecyzowano warunki konieczne do uzyskania uprawnień zawodowych geodety;
  • dopuszczono możliwość zatrudniania na stanowiskach urzędniczych w sądach osób ze średnim wykształceniem;
  • zniesiono obowiązek odbycia szkolenia teoretycznego i praktycznego, a także uzyskania odpowiednich uprawnień przez przewodników turystycznych oraz pilotów wycieczek;
  • zmieniono zakres wymagań umożliwiających uzyskanie licencji detektywa, m.in. poprzez zastąpienie wymogu zdania egzaminu państwowego obowiązkiem odbycia odpowiedniego szkolenia;
  • wprowadzono zmiany w zakresie obowiązku odbywania szkoleń przez taksówkarzy.


PRAWO PRACY


23 sierpnia 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy oraz ustawy o związkach zawodowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 896), na podstawie której:

  • wprowadzono nową instytucję określaną mianem ruchomego czasu pracy, będącą systemem organizacji czasu pracy, w ramach którego możliwe jest ustalenie, że praca będzie wykonywana każdego dnia w różnych przedziałach czasowych;
  • przyjęto nowe zasady przedłużania okresu rozliczeniowego czasu pracy do maksymalnie 12 miesięcy poprzez ustalenie, że takie przedłużenie jest dopuszczalne dla każdego rodzaju pracy i w każdym systemie czasu pracy, jeśli jest to uzasadnione przyczynami obiektywnymi lub technicznymi oraz gdy zachowane zostaną przy tym ogólne zasady bezpieczeństwa i zdrowia pracowników;
  • określono tryb właściwy do wprowadzania przedłużonego okresu rozliczeniowego oraz ruchomego czasu pracy;
  • określono, że niezależnie od ustalenia we właściwym trybie, ruchomy czas pracy może być stosowany w odniesieniu do danego pracownika również na jego pisemny wniosek;
  • wprowadzono zasadę, że czas odpracowania zwolnienia od pracy, udzielonego pracownikowi na jego pisemny wniosek, w celu załatwienia spraw osobistych, nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych;
  • uregulowano kwestię tworzenia rozkładów czasu pracy, które będą mogły być sporządzane nie tylko na piśmie, ale także w formie elektronicznej;
  • wskazano, że rozkłady czasu pracy mogą być tworzone na okres krótszy niż okres rozliczeniowy, obejmujący jednak co najmniej miesiąc.

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA