REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najważniejsze zmiany w prawie w sierpniu 2013 r.

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy najważniejsze zmiany w prawie, które weszły w życie w sierpniu 2013 r., z zakresu regulacji dotyczących pośrednictwa w obrocie jednostkami uczestnictwa, hipoteki, postępowania cywilnego, wykonywania niektórych zawodów oraz prawa pracy.

Zapraszamy na forum Księgowość

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


POŚREDNICTWO W OBROCIE JEDNOSTKAMI UCZESTNICTWA


1 sierpnia 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 lipca 2013 r. w sprawie postępowania podmiotów prowadzących działalność w zakresie pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa oraz tytułów uczestnictwa, a także doradztwa inwestycyjnego w odniesieniu do takich instrumentów (Dz. U. z 2013 r., poz. 847), na podstawie którego:

  • określono tryb i warunki prowadzenia przez wskazane w odrębnych przepisach podmioty działalności pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych oraz tytułów uczestnictwa funduszy (dalej „pośrednictwo”);
  • zobowiązano podmioty prowadzące działalność pośrednictwa do opracowania i wdrożenia szczegółowego regulaminu określającego sposób i warunki prowadzenia tej działalności;
  • określono zasady promowania usług pośrednictwa;
  • uregulowano zasady kontaktu z klientami w ramach działalności pośrednictwa, w tym wskazano szczegółowo zakres informacji, które mają trafiać do klientów;
  • zobowiązano podmioty prowadzące działalność pośrednictwa do stworzenia wewnętrznych struktur zapobiegających powstawaniu konfliktów interesów;
  • zobligowano podmioty prowadzące działalność pośrednictwa do opracowania i wdrożenia systemów kontroli wewnętrznej służących zapewnieniu zgodności działalności tych podmiotów oraz osób działających na ich rzecz z obowiązującymi przepisami prawa oraz procedurami i regulaminami wewnętrznymi obowiązującymi w tych podmiotach;
  • uregulowano zasady świadczenia usług nieodpłatnego doradztwa inwestycyjnego przez podmioty prowadzące działalność pośrednictwa.


HIPOTEKA

REKLAMA


7 sierpnia 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 24 maja 2013 r. o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece (Dz. U. z 2013 r., poz. 830), na podstawie której:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wprowadzono zasadę, że hipoteka obciążająca część ułamkową nieruchomości, po zniesieniu współwłasności przez współwłaściciela, którego udział był obciążony tą hipoteką, będzie obciążać tylko otrzymaną nieruchomość współwłaściciela - dłużnika;
  • przyjęto zasadę, że w przypadku, gdy w wyniku podziału nieruchomości, współwłaściciel - dłużnik nie otrzyma żadnej nieruchomości lub też otrzyma nieruchomość wartą mniej niż jego dotychczasowy udział w nieruchomości przed jej podziałem, wierzycielowi hipotecznemu będzie przysługiwało ustawowe prawo zastawu na wierzytelności dłużnika, czyli należności  z tytułu spłaty lub dopłaty;
  • wskazano, że nieważnym jest takie postanowienie umowy lub ugody sądowej, na podstawie którego w przypadku zniesienia współwłasności, współwłaściciel - dłużnik nie otrzymałby spłaty lub dopłaty z tytułu zniesienia współwłasności nieruchomości, w której jego udział był obciążony hipoteką;
  • przewidziano, że o pierwszeństwie ustawowego prawa zastawu powstałego wskutek wygaśnięcia prawa użytkowania wieczystego, które byłoby obciążone hipotekami, rozstrzygać będzie pierwszeństwo hipotek, które obciążały prawo użytkowania wieczystego.


POSTĘPOWANIE CYWILNE


17 sierpnia 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 880), na podstawie której:

  • przyjęto zasadę, że skutki równoznaczne ze złożeniem pisma procesowego bezpośrednio do sądu w Polsce, będzie wywoływało nie tylko oddanie tego pisma w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego, ale także nadanie takiego pisma w placówce pocztowej operatora świadczącego pocztowe usługi powszechne w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej niż Polska;
  • przewidziano, że obowiązek ustanowienia pełnomocnika do doręczeń będzie spoczywał tylko na tych stronach postępowania cywilnego, które nie mają miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu albo siedziby w Polsce lub innym państwie członkowskim Unii Europejskiej i które jednocześnie nie ustanowiły pełnomocnika do prowadzenia sprawy zamieszkałego na terytorium Polski.


WYKONYWANIE NIEKTÓRYCH ZAWODÓW


23 sierpnia 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. z 2013 r., poz. 829), na podstawie której:

  • poszerzono katalog osób uprawnionych do przystąpienia do egzaminów radcowskich, adwokackich, notarialnych i komorniczych bez wymogu wcześniejszego odbycia aplikacji;
  • poszerzono katalog osób uprawnionych do wpisu na listy adwokatów i radców prawnych bez konieczności odbycia odpowiedniej aplikacji i złożenia egzaminów zawodowych;
  • poszerzono katalog stanowisk, dzięki którym jest możliwe uzyskanie uprawnień do powołania na komornika sądowego;
  • zniesiono obowiązek odbycia przez kandydatów na notariuszy stażu zawodowego na stanowisku asesora notarialnego;
  • zniesiono wszelkie wymogi w zakresie wykształcenia, odbytych praktyk oraz obowiązku zdania egzaminów przez pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości;
  • zniesiono licencje na pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości;
  • zmniejszono wymagania w zakresie wykształcenia rzeczoznawcy majątkowego oraz odbycia praktyk koniecznych do zdobycia uprawnień w tym zawodzie;
  • sprecyzowano warunki konieczne do uzyskania uprawnień zawodowych geodety;
  • dopuszczono możliwość zatrudniania na stanowiskach urzędniczych w sądach osób ze średnim wykształceniem;
  • zniesiono obowiązek odbycia szkolenia teoretycznego i praktycznego, a także uzyskania odpowiednich uprawnień przez przewodników turystycznych oraz pilotów wycieczek;
  • zmieniono zakres wymagań umożliwiających uzyskanie licencji detektywa, m.in. poprzez zastąpienie wymogu zdania egzaminu państwowego obowiązkiem odbycia odpowiedniego szkolenia;
  • wprowadzono zmiany w zakresie obowiązku odbywania szkoleń przez taksówkarzy.


PRAWO PRACY


23 sierpnia 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy oraz ustawy o związkach zawodowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 896), na podstawie której:

  • wprowadzono nową instytucję określaną mianem ruchomego czasu pracy, będącą systemem organizacji czasu pracy, w ramach którego możliwe jest ustalenie, że praca będzie wykonywana każdego dnia w różnych przedziałach czasowych;
  • przyjęto nowe zasady przedłużania okresu rozliczeniowego czasu pracy do maksymalnie 12 miesięcy poprzez ustalenie, że takie przedłużenie jest dopuszczalne dla każdego rodzaju pracy i w każdym systemie czasu pracy, jeśli jest to uzasadnione przyczynami obiektywnymi lub technicznymi oraz gdy zachowane zostaną przy tym ogólne zasady bezpieczeństwa i zdrowia pracowników;
  • określono tryb właściwy do wprowadzania przedłużonego okresu rozliczeniowego oraz ruchomego czasu pracy;
  • określono, że niezależnie od ustalenia we właściwym trybie, ruchomy czas pracy może być stosowany w odniesieniu do danego pracownika również na jego pisemny wniosek;
  • wprowadzono zasadę, że czas odpracowania zwolnienia od pracy, udzielonego pracownikowi na jego pisemny wniosek, w celu załatwienia spraw osobistych, nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych;
  • uregulowano kwestię tworzenia rozkładów czasu pracy, które będą mogły być sporządzane nie tylko na piśmie, ale także w formie elektronicznej;
  • wskazano, że rozkłady czasu pracy mogą być tworzone na okres krótszy niż okres rozliczeniowy, obejmujący jednak co najmniej miesiąc.

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA