REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najważniejsze zmiany w prawie w sierpniu 2013 r.

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy najważniejsze zmiany w prawie, które weszły w życie w sierpniu 2013 r., z zakresu regulacji dotyczących pośrednictwa w obrocie jednostkami uczestnictwa, hipoteki, postępowania cywilnego, wykonywania niektórych zawodów oraz prawa pracy.

Zapraszamy na forum Księgowość

REKLAMA

REKLAMA


POŚREDNICTWO W OBROCIE JEDNOSTKAMI UCZESTNICTWA


1 sierpnia 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 lipca 2013 r. w sprawie postępowania podmiotów prowadzących działalność w zakresie pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa oraz tytułów uczestnictwa, a także doradztwa inwestycyjnego w odniesieniu do takich instrumentów (Dz. U. z 2013 r., poz. 847), na podstawie którego:

  • określono tryb i warunki prowadzenia przez wskazane w odrębnych przepisach podmioty działalności pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych oraz tytułów uczestnictwa funduszy (dalej „pośrednictwo”);
  • zobowiązano podmioty prowadzące działalność pośrednictwa do opracowania i wdrożenia szczegółowego regulaminu określającego sposób i warunki prowadzenia tej działalności;
  • określono zasady promowania usług pośrednictwa;
  • uregulowano zasady kontaktu z klientami w ramach działalności pośrednictwa, w tym wskazano szczegółowo zakres informacji, które mają trafiać do klientów;
  • zobowiązano podmioty prowadzące działalność pośrednictwa do stworzenia wewnętrznych struktur zapobiegających powstawaniu konfliktów interesów;
  • zobligowano podmioty prowadzące działalność pośrednictwa do opracowania i wdrożenia systemów kontroli wewnętrznej służących zapewnieniu zgodności działalności tych podmiotów oraz osób działających na ich rzecz z obowiązującymi przepisami prawa oraz procedurami i regulaminami wewnętrznymi obowiązującymi w tych podmiotach;
  • uregulowano zasady świadczenia usług nieodpłatnego doradztwa inwestycyjnego przez podmioty prowadzące działalność pośrednictwa.


HIPOTEKA

REKLAMA


7 sierpnia 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 24 maja 2013 r. o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece (Dz. U. z 2013 r., poz. 830), na podstawie której:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wprowadzono zasadę, że hipoteka obciążająca część ułamkową nieruchomości, po zniesieniu współwłasności przez współwłaściciela, którego udział był obciążony tą hipoteką, będzie obciążać tylko otrzymaną nieruchomość współwłaściciela - dłużnika;
  • przyjęto zasadę, że w przypadku, gdy w wyniku podziału nieruchomości, współwłaściciel - dłużnik nie otrzyma żadnej nieruchomości lub też otrzyma nieruchomość wartą mniej niż jego dotychczasowy udział w nieruchomości przed jej podziałem, wierzycielowi hipotecznemu będzie przysługiwało ustawowe prawo zastawu na wierzytelności dłużnika, czyli należności  z tytułu spłaty lub dopłaty;
  • wskazano, że nieważnym jest takie postanowienie umowy lub ugody sądowej, na podstawie którego w przypadku zniesienia współwłasności, współwłaściciel - dłużnik nie otrzymałby spłaty lub dopłaty z tytułu zniesienia współwłasności nieruchomości, w której jego udział był obciążony hipoteką;
  • przewidziano, że o pierwszeństwie ustawowego prawa zastawu powstałego wskutek wygaśnięcia prawa użytkowania wieczystego, które byłoby obciążone hipotekami, rozstrzygać będzie pierwszeństwo hipotek, które obciążały prawo użytkowania wieczystego.


POSTĘPOWANIE CYWILNE


17 sierpnia 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 880), na podstawie której:

  • przyjęto zasadę, że skutki równoznaczne ze złożeniem pisma procesowego bezpośrednio do sądu w Polsce, będzie wywoływało nie tylko oddanie tego pisma w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego, ale także nadanie takiego pisma w placówce pocztowej operatora świadczącego pocztowe usługi powszechne w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej niż Polska;
  • przewidziano, że obowiązek ustanowienia pełnomocnika do doręczeń będzie spoczywał tylko na tych stronach postępowania cywilnego, które nie mają miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu albo siedziby w Polsce lub innym państwie członkowskim Unii Europejskiej i które jednocześnie nie ustanowiły pełnomocnika do prowadzenia sprawy zamieszkałego na terytorium Polski.


WYKONYWANIE NIEKTÓRYCH ZAWODÓW


23 sierpnia 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. z 2013 r., poz. 829), na podstawie której:

  • poszerzono katalog osób uprawnionych do przystąpienia do egzaminów radcowskich, adwokackich, notarialnych i komorniczych bez wymogu wcześniejszego odbycia aplikacji;
  • poszerzono katalog osób uprawnionych do wpisu na listy adwokatów i radców prawnych bez konieczności odbycia odpowiedniej aplikacji i złożenia egzaminów zawodowych;
  • poszerzono katalog stanowisk, dzięki którym jest możliwe uzyskanie uprawnień do powołania na komornika sądowego;
  • zniesiono obowiązek odbycia przez kandydatów na notariuszy stażu zawodowego na stanowisku asesora notarialnego;
  • zniesiono wszelkie wymogi w zakresie wykształcenia, odbytych praktyk oraz obowiązku zdania egzaminów przez pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości;
  • zniesiono licencje na pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości;
  • zmniejszono wymagania w zakresie wykształcenia rzeczoznawcy majątkowego oraz odbycia praktyk koniecznych do zdobycia uprawnień w tym zawodzie;
  • sprecyzowano warunki konieczne do uzyskania uprawnień zawodowych geodety;
  • dopuszczono możliwość zatrudniania na stanowiskach urzędniczych w sądach osób ze średnim wykształceniem;
  • zniesiono obowiązek odbycia szkolenia teoretycznego i praktycznego, a także uzyskania odpowiednich uprawnień przez przewodników turystycznych oraz pilotów wycieczek;
  • zmieniono zakres wymagań umożliwiających uzyskanie licencji detektywa, m.in. poprzez zastąpienie wymogu zdania egzaminu państwowego obowiązkiem odbycia odpowiedniego szkolenia;
  • wprowadzono zmiany w zakresie obowiązku odbywania szkoleń przez taksówkarzy.


PRAWO PRACY


23 sierpnia 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy oraz ustawy o związkach zawodowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 896), na podstawie której:

  • wprowadzono nową instytucję określaną mianem ruchomego czasu pracy, będącą systemem organizacji czasu pracy, w ramach którego możliwe jest ustalenie, że praca będzie wykonywana każdego dnia w różnych przedziałach czasowych;
  • przyjęto nowe zasady przedłużania okresu rozliczeniowego czasu pracy do maksymalnie 12 miesięcy poprzez ustalenie, że takie przedłużenie jest dopuszczalne dla każdego rodzaju pracy i w każdym systemie czasu pracy, jeśli jest to uzasadnione przyczynami obiektywnymi lub technicznymi oraz gdy zachowane zostaną przy tym ogólne zasady bezpieczeństwa i zdrowia pracowników;
  • określono tryb właściwy do wprowadzania przedłużonego okresu rozliczeniowego oraz ruchomego czasu pracy;
  • określono, że niezależnie od ustalenia we właściwym trybie, ruchomy czas pracy może być stosowany w odniesieniu do danego pracownika również na jego pisemny wniosek;
  • wprowadzono zasadę, że czas odpracowania zwolnienia od pracy, udzielonego pracownikowi na jego pisemny wniosek, w celu załatwienia spraw osobistych, nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych;
  • uregulowano kwestię tworzenia rozkładów czasu pracy, które będą mogły być sporządzane nie tylko na piśmie, ale także w formie elektronicznej;
  • wskazano, że rozkłady czasu pracy mogą być tworzone na okres krótszy niż okres rozliczeniowy, obejmujący jednak co najmniej miesiąc.

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA