REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najważniejsze zmiany w prawie w sierpniu 2013 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy najważniejsze zmiany w prawie, które weszły w życie w sierpniu 2013 r., z zakresu regulacji dotyczących pośrednictwa w obrocie jednostkami uczestnictwa, hipoteki, postępowania cywilnego, wykonywania niektórych zawodów oraz prawa pracy.

Zapraszamy na forum Księgowość

REKLAMA

Autopromocja


POŚREDNICTWO W OBROCIE JEDNOSTKAMI UCZESTNICTWA


1 sierpnia 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 lipca 2013 r. w sprawie postępowania podmiotów prowadzących działalność w zakresie pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa oraz tytułów uczestnictwa, a także doradztwa inwestycyjnego w odniesieniu do takich instrumentów (Dz. U. z 2013 r., poz. 847), na podstawie którego:

  • określono tryb i warunki prowadzenia przez wskazane w odrębnych przepisach podmioty działalności pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych oraz tytułów uczestnictwa funduszy (dalej „pośrednictwo”);
  • zobowiązano podmioty prowadzące działalność pośrednictwa do opracowania i wdrożenia szczegółowego regulaminu określającego sposób i warunki prowadzenia tej działalności;
  • określono zasady promowania usług pośrednictwa;
  • uregulowano zasady kontaktu z klientami w ramach działalności pośrednictwa, w tym wskazano szczegółowo zakres informacji, które mają trafiać do klientów;
  • zobowiązano podmioty prowadzące działalność pośrednictwa do stworzenia wewnętrznych struktur zapobiegających powstawaniu konfliktów interesów;
  • zobligowano podmioty prowadzące działalność pośrednictwa do opracowania i wdrożenia systemów kontroli wewnętrznej służących zapewnieniu zgodności działalności tych podmiotów oraz osób działających na ich rzecz z obowiązującymi przepisami prawa oraz procedurami i regulaminami wewnętrznymi obowiązującymi w tych podmiotach;
  • uregulowano zasady świadczenia usług nieodpłatnego doradztwa inwestycyjnego przez podmioty prowadzące działalność pośrednictwa.


HIPOTEKA


7 sierpnia 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 24 maja 2013 r. o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece (Dz. U. z 2013 r., poz. 830), na podstawie której:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wprowadzono zasadę, że hipoteka obciążająca część ułamkową nieruchomości, po zniesieniu współwłasności przez współwłaściciela, którego udział był obciążony tą hipoteką, będzie obciążać tylko otrzymaną nieruchomość współwłaściciela - dłużnika;
  • przyjęto zasadę, że w przypadku, gdy w wyniku podziału nieruchomości, współwłaściciel - dłużnik nie otrzyma żadnej nieruchomości lub też otrzyma nieruchomość wartą mniej niż jego dotychczasowy udział w nieruchomości przed jej podziałem, wierzycielowi hipotecznemu będzie przysługiwało ustawowe prawo zastawu na wierzytelności dłużnika, czyli należności  z tytułu spłaty lub dopłaty;
  • wskazano, że nieważnym jest takie postanowienie umowy lub ugody sądowej, na podstawie którego w przypadku zniesienia współwłasności, współwłaściciel - dłużnik nie otrzymałby spłaty lub dopłaty z tytułu zniesienia współwłasności nieruchomości, w której jego udział był obciążony hipoteką;
  • przewidziano, że o pierwszeństwie ustawowego prawa zastawu powstałego wskutek wygaśnięcia prawa użytkowania wieczystego, które byłoby obciążone hipotekami, rozstrzygać będzie pierwszeństwo hipotek, które obciążały prawo użytkowania wieczystego.


POSTĘPOWANIE CYWILNE


17 sierpnia 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 880), na podstawie której:

  • przyjęto zasadę, że skutki równoznaczne ze złożeniem pisma procesowego bezpośrednio do sądu w Polsce, będzie wywoływało nie tylko oddanie tego pisma w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego, ale także nadanie takiego pisma w placówce pocztowej operatora świadczącego pocztowe usługi powszechne w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej niż Polska;
  • przewidziano, że obowiązek ustanowienia pełnomocnika do doręczeń będzie spoczywał tylko na tych stronach postępowania cywilnego, które nie mają miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu albo siedziby w Polsce lub innym państwie członkowskim Unii Europejskiej i które jednocześnie nie ustanowiły pełnomocnika do prowadzenia sprawy zamieszkałego na terytorium Polski.


WYKONYWANIE NIEKTÓRYCH ZAWODÓW


23 sierpnia 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. z 2013 r., poz. 829), na podstawie której:

  • poszerzono katalog osób uprawnionych do przystąpienia do egzaminów radcowskich, adwokackich, notarialnych i komorniczych bez wymogu wcześniejszego odbycia aplikacji;
  • poszerzono katalog osób uprawnionych do wpisu na listy adwokatów i radców prawnych bez konieczności odbycia odpowiedniej aplikacji i złożenia egzaminów zawodowych;
  • poszerzono katalog stanowisk, dzięki którym jest możliwe uzyskanie uprawnień do powołania na komornika sądowego;
  • zniesiono obowiązek odbycia przez kandydatów na notariuszy stażu zawodowego na stanowisku asesora notarialnego;
  • zniesiono wszelkie wymogi w zakresie wykształcenia, odbytych praktyk oraz obowiązku zdania egzaminów przez pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości;
  • zniesiono licencje na pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości;
  • zmniejszono wymagania w zakresie wykształcenia rzeczoznawcy majątkowego oraz odbycia praktyk koniecznych do zdobycia uprawnień w tym zawodzie;
  • sprecyzowano warunki konieczne do uzyskania uprawnień zawodowych geodety;
  • dopuszczono możliwość zatrudniania na stanowiskach urzędniczych w sądach osób ze średnim wykształceniem;
  • zniesiono obowiązek odbycia szkolenia teoretycznego i praktycznego, a także uzyskania odpowiednich uprawnień przez przewodników turystycznych oraz pilotów wycieczek;
  • zmieniono zakres wymagań umożliwiających uzyskanie licencji detektywa, m.in. poprzez zastąpienie wymogu zdania egzaminu państwowego obowiązkiem odbycia odpowiedniego szkolenia;
  • wprowadzono zmiany w zakresie obowiązku odbywania szkoleń przez taksówkarzy.


PRAWO PRACY


23 sierpnia 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy oraz ustawy o związkach zawodowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 896), na podstawie której:

  • wprowadzono nową instytucję określaną mianem ruchomego czasu pracy, będącą systemem organizacji czasu pracy, w ramach którego możliwe jest ustalenie, że praca będzie wykonywana każdego dnia w różnych przedziałach czasowych;
  • przyjęto nowe zasady przedłużania okresu rozliczeniowego czasu pracy do maksymalnie 12 miesięcy poprzez ustalenie, że takie przedłużenie jest dopuszczalne dla każdego rodzaju pracy i w każdym systemie czasu pracy, jeśli jest to uzasadnione przyczynami obiektywnymi lub technicznymi oraz gdy zachowane zostaną przy tym ogólne zasady bezpieczeństwa i zdrowia pracowników;
  • określono tryb właściwy do wprowadzania przedłużonego okresu rozliczeniowego oraz ruchomego czasu pracy;
  • określono, że niezależnie od ustalenia we właściwym trybie, ruchomy czas pracy może być stosowany w odniesieniu do danego pracownika również na jego pisemny wniosek;
  • wprowadzono zasadę, że czas odpracowania zwolnienia od pracy, udzielonego pracownikowi na jego pisemny wniosek, w celu załatwienia spraw osobistych, nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych;
  • uregulowano kwestię tworzenia rozkładów czasu pracy, które będą mogły być sporządzane nie tylko na piśmie, ale także w formie elektronicznej;
  • wskazano, że rozkłady czasu pracy mogą być tworzone na okres krótszy niż okres rozliczeniowy, obejmujący jednak co najmniej miesiąc.

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA