REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najważniejsze zmiany w prawie w 2013 r. - cz. III

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

Jaki był ten 2013 rok w polskim prawie? Koniec roku to czas, kiedy podsumowujemy minione dwanaście miesięcy. Przedstawiamy więc najważniejsze nowelizacje aktów prawnych oraz nowe przepisy, które weszły w życie w mijającym roku.

REKLAMA

REKLAMA

 

 

 

REKLAMA


Terminy zapłaty w transakcjach handlowych


VI miejsce
w rankingu TOP 10, w naszej ocenie, zajmuje nowa ustawa z dnia 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 403), która weszła w życie w dniu 28 kwietnia 2013 r. Ustawa ta zastąpiła obowiązującą wcześniej ustawę o takim samym tytule. Głównym założeniem nowej ustawy było przyjęcie rozwiązań służących zwalczaniu coraz powszechniejszego problemu tzw. zatorów płatniczych. W tym celu nowa ustawa wprowadziła zasadę, zgodnie z którą terminy zapłaty w transakcjach handlowych pomiędzy przedsiębiorcami nie powinny przekraczać 60 dni, liczonych od dnia doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku, potwierdzających dostawę towaru lub wykonanie usługi. Nowe przepisy przewidziały jednocześnie, że ustalenie terminu zapłaty dłuższego niż termin ww. jest możliwe w drodze umowy stron, przy czym konieczne jest spełnienie pewnych dodatkowych wymogów określonych w ustawie. Powyższe zasady nie dotyczą jednak transakcji handlowych, w których dłużnikiem jest podmiot publiczny. W tego typu transakcjach, zgodnie z nową ustawą, terminy zapłaty nie powinny przekraczać 30 dni od daty doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku, a ich wydłużenie jest możliwe, pod pewnymi warunkami, tylko do maksymalnie 60 dni. Na mocy omawianego aktu prawnego wprowadzono także tzw. stałą rekompensatę, której kwota, w określonej w ustawie stałej wysokości, przysługuje wierzycielowi od dnia nabycia przez niego uprawnienia do naliczania odsetek z tytułu przekroczenia terminów zapłaty należności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw


Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych


VII miejsce
w naszym rankingu zajmuje ustawa z dnia 8 marca 2013 r. o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. z 2013 r., poz. 503), która weszła w życie w dniu 26 maja 2013 r. Przepisy przyjęte w ramach ww. nowelizacji miały na względzie głównie ochronę środowiska oraz bioróżnorodności poprzez uniemożliwienie dokonywania zmiany przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych bez właściwego nadzoru w tym zakresie. W tym celu na mocy nowelizacji przyjęto, że przeznaczenie na cele nierolnicze i nieleśne wszystkich użytków rolnych klasy I-III, a nie tylko takich, których zwarty obszar przekracza 0,5 ha, jak to miało miejsce przed zmianami, wymaga zgody ministra właściwego do spraw rozwoju wsi. Nowelizacja wprowadziła ponadto przepis, który wprost wskazał, iż stroną podstępowania o zmianę przeznaczenia gruntów rolnych klasy I-III jest wójt lub odpowiednio burmistrz albo prezydent miasta. W ten sposób ustawodawca jednoznacznie określił, że stroną takiego postępowania nie jest ani właściciel, ani też użytkownik wieczysty nieruchomości, której przeznaczenie ma ulec zmianie. Na podstawie nowelizacji rozstrzygnięto także, że dochody budżetu województwa w postaci opłat uiszczanych z tytułu wyłączenia z produkcji gruntów rolnych są niepodatkowymi należnościami budżetowymi.

Podstawa opodatkowania w VAT w 2014 r.

Zapraszamy na forum Księgowość

 


Przepisy postępowania cywilnego


VIII miejsce
w ww. rankingu, w naszej ocenie, zajmują ex aequo zmiany dotyczące przepisów postępowania cywilnego wprowadzone w 2013 roku.

- Pierwszą z tych zmian jest nowelizacja ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 654), która weszła w życie w dniu 7 lipca 2013 r. W ramach tej nowelizacji przyjęto szereg rozwiązań, które miały na celu zapobieżenie sytuacjom, w których tytuł wykonawczy wydawany przez sąd mógłby stać się podstawą egzekucji przeciwko osobie nie będącej w rzeczywistości dłużnikiem osoby, na rzecz której taki tytuł wydano. Najistotniejszą z takich zmian było ustalenie, że na pełne oznaczenie stron postępowania składają się, poza danymi dotychczas wymaganymi, także PESEL albo NIP (w przypadku strony będącej osobą fizyczną) lub numer, pod którym dana osoba jest zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym, innym rejestrze lub ewidencji (w przypadku strony niebędącej osobą fizyczną). Jednocześnie określono, że w ramach elektronicznego postępowania upominawczego (dalej „EPU”), obowiązek wskazania wymienionych powyżej numerów, w odniesieniu do obydwu stron postępowania, spoczywa na powodzie. W pozostałych przypadkach, zgodnie z nowelizacją, obowiązek ustalenia określonych powyżej danych pozwanego spoczywa zaś na sądzie. Ponadto na podstawie nowelizacji przyjęto, że EPU jest właściwe do dochodzenia tylko takich roszczeń, które stały się wymagalne nie dawniej niż trzy lata przed dniem wniesienia pozwu. Nowelizacja przyznała także stronom postępowania uprawnienie do żądania wydania przez sąd zaświadczenia stwierdzającego doręczenie wyroku zaocznego lub nakazu zapłaty przy zastosowaniu instytucji uznania za doręczone oraz zaświadczenia o utracie mocy przez nakaz zapłaty w całości lub w części, w związku ze skutecznym wniesieniem sprzeciwu od takiego orzeczenia. Nowelizacja wprowadziła także pewne środki ochrony dłużnika funkcjonujące na etapie postępowania egzekucyjnego.

- Drugą ze zmian jest nowelizacja ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 880), która weszła w życie 17 sierpnia 2013 r. Na podstawie tej nowelizacji przyjęto z kolei zasadę, zgodnie z którą oddanie pisma procesowego w placówce pocztowej operatora świadczącego pocztowe usługi powszechne także w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, niż Polska, jest równoznaczne z wniesieniem go do sądu. Ponadto wprowadzono wyraźne uregulowanie, zgodnie z którym jedynie strony, które mają miejsce zamieszkania, zwykłego pobytu lub siedzibę w państwie niebędącym członkiem Unii Europejskiej, mają obowiązek ustanawiania tzw. pełnomocnika do doręczeń. Celem opisanych powyżej zmian było zrównanie w postępowaniu cywilnym pozycji stron mających miejsce zamieszkania, pobytu lub siedzibę w Polsce z występującymi przed sądem osobami lub podmiotami zagranicznymi, z obszaru Unii Europejskiej.

Akty prawne umieszczone na ostatnich dwóch pozycjach naszego rankingu TOP 10 zostaną omówione w następnej publikacji.

Najważniejsze zmian w prawie w 2013 r. - cz. I

 

 

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

REKLAMA

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

REKLAMA

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

REKLAMA