REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Jaki był ten 2013 rok w polskim prawie? Koniec roku to czas, kiedy podsumowujemy minione dwanaście miesięcy. Przedstawiamy więc najważniejsze nowelizacje aktów prawnych oraz nowe przepisy, które weszły w życie w mijającym roku.

REKLAMA

REKLAMA

 

 

 

REKLAMA


Terminy zapłaty w transakcjach handlowych


VI miejsce
w rankingu TOP 10, w naszej ocenie, zajmuje nowa ustawa z dnia 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 403), która weszła w życie w dniu 28 kwietnia 2013 r. Ustawa ta zastąpiła obowiązującą wcześniej ustawę o takim samym tytule. Głównym założeniem nowej ustawy było przyjęcie rozwiązań służących zwalczaniu coraz powszechniejszego problemu tzw. zatorów płatniczych. W tym celu nowa ustawa wprowadziła zasadę, zgodnie z którą terminy zapłaty w transakcjach handlowych pomiędzy przedsiębiorcami nie powinny przekraczać 60 dni, liczonych od dnia doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku, potwierdzających dostawę towaru lub wykonanie usługi. Nowe przepisy przewidziały jednocześnie, że ustalenie terminu zapłaty dłuższego niż termin ww. jest możliwe w drodze umowy stron, przy czym konieczne jest spełnienie pewnych dodatkowych wymogów określonych w ustawie. Powyższe zasady nie dotyczą jednak transakcji handlowych, w których dłużnikiem jest podmiot publiczny. W tego typu transakcjach, zgodnie z nową ustawą, terminy zapłaty nie powinny przekraczać 30 dni od daty doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku, a ich wydłużenie jest możliwe, pod pewnymi warunkami, tylko do maksymalnie 60 dni. Na mocy omawianego aktu prawnego wprowadzono także tzw. stałą rekompensatę, której kwota, w określonej w ustawie stałej wysokości, przysługuje wierzycielowi od dnia nabycia przez niego uprawnienia do naliczania odsetek z tytułu przekroczenia terminów zapłaty należności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw


Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych


VII miejsce
w naszym rankingu zajmuje ustawa z dnia 8 marca 2013 r. o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. z 2013 r., poz. 503), która weszła w życie w dniu 26 maja 2013 r. Przepisy przyjęte w ramach ww. nowelizacji miały na względzie głównie ochronę środowiska oraz bioróżnorodności poprzez uniemożliwienie dokonywania zmiany przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych bez właściwego nadzoru w tym zakresie. W tym celu na mocy nowelizacji przyjęto, że przeznaczenie na cele nierolnicze i nieleśne wszystkich użytków rolnych klasy I-III, a nie tylko takich, których zwarty obszar przekracza 0,5 ha, jak to miało miejsce przed zmianami, wymaga zgody ministra właściwego do spraw rozwoju wsi. Nowelizacja wprowadziła ponadto przepis, który wprost wskazał, iż stroną podstępowania o zmianę przeznaczenia gruntów rolnych klasy I-III jest wójt lub odpowiednio burmistrz albo prezydent miasta. W ten sposób ustawodawca jednoznacznie określił, że stroną takiego postępowania nie jest ani właściciel, ani też użytkownik wieczysty nieruchomości, której przeznaczenie ma ulec zmianie. Na podstawie nowelizacji rozstrzygnięto także, że dochody budżetu województwa w postaci opłat uiszczanych z tytułu wyłączenia z produkcji gruntów rolnych są niepodatkowymi należnościami budżetowymi.

Podstawa opodatkowania w VAT w 2014 r.

Zapraszamy na forum Księgowość

 


Przepisy postępowania cywilnego


VIII miejsce
w ww. rankingu, w naszej ocenie, zajmują ex aequo zmiany dotyczące przepisów postępowania cywilnego wprowadzone w 2013 roku.

- Pierwszą z tych zmian jest nowelizacja ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 654), która weszła w życie w dniu 7 lipca 2013 r. W ramach tej nowelizacji przyjęto szereg rozwiązań, które miały na celu zapobieżenie sytuacjom, w których tytuł wykonawczy wydawany przez sąd mógłby stać się podstawą egzekucji przeciwko osobie nie będącej w rzeczywistości dłużnikiem osoby, na rzecz której taki tytuł wydano. Najistotniejszą z takich zmian było ustalenie, że na pełne oznaczenie stron postępowania składają się, poza danymi dotychczas wymaganymi, także PESEL albo NIP (w przypadku strony będącej osobą fizyczną) lub numer, pod którym dana osoba jest zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym, innym rejestrze lub ewidencji (w przypadku strony niebędącej osobą fizyczną). Jednocześnie określono, że w ramach elektronicznego postępowania upominawczego (dalej „EPU”), obowiązek wskazania wymienionych powyżej numerów, w odniesieniu do obydwu stron postępowania, spoczywa na powodzie. W pozostałych przypadkach, zgodnie z nowelizacją, obowiązek ustalenia określonych powyżej danych pozwanego spoczywa zaś na sądzie. Ponadto na podstawie nowelizacji przyjęto, że EPU jest właściwe do dochodzenia tylko takich roszczeń, które stały się wymagalne nie dawniej niż trzy lata przed dniem wniesienia pozwu. Nowelizacja przyznała także stronom postępowania uprawnienie do żądania wydania przez sąd zaświadczenia stwierdzającego doręczenie wyroku zaocznego lub nakazu zapłaty przy zastosowaniu instytucji uznania za doręczone oraz zaświadczenia o utracie mocy przez nakaz zapłaty w całości lub w części, w związku ze skutecznym wniesieniem sprzeciwu od takiego orzeczenia. Nowelizacja wprowadziła także pewne środki ochrony dłużnika funkcjonujące na etapie postępowania egzekucyjnego.

- Drugą ze zmian jest nowelizacja ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 880), która weszła w życie 17 sierpnia 2013 r. Na podstawie tej nowelizacji przyjęto z kolei zasadę, zgodnie z którą oddanie pisma procesowego w placówce pocztowej operatora świadczącego pocztowe usługi powszechne także w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, niż Polska, jest równoznaczne z wniesieniem go do sądu. Ponadto wprowadzono wyraźne uregulowanie, zgodnie z którym jedynie strony, które mają miejsce zamieszkania, zwykłego pobytu lub siedzibę w państwie niebędącym członkiem Unii Europejskiej, mają obowiązek ustanawiania tzw. pełnomocnika do doręczeń. Celem opisanych powyżej zmian było zrównanie w postępowaniu cywilnym pozycji stron mających miejsce zamieszkania, pobytu lub siedzibę w Polsce z występującymi przed sądem osobami lub podmiotami zagranicznymi, z obszaru Unii Europejskiej.

Akty prawne umieszczone na ostatnich dwóch pozycjach naszego rankingu TOP 10 zostaną omówione w następnej publikacji.

Najważniejsze zmian w prawie w 2013 r. - cz. I

 

 

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

REKLAMA

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

REKLAMA

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA