REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz pracy w handlu w niedzielę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zakaz pracy w placówkach handlowych miałby dotyczyć każdej niedzieli – tak zakłada obywatelski projekt zmian w Kodeksie pracy, który trafił pod obrady Sejmu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Projekt „Wolna Niedziela”


Inicjatorzy obywatelskiego projektu nowelizacji Kodeksu pracy wnoszą, aby zakaz pracy w placówkach handlowych dotyczył także każdej niedzieli. Ich zdaniem obecne przepisy dotyczące rekompensaty za pracę w niedzielę nie są wystarczające i zakłócają życie rodziny. Ponadto, projekt ma wspierać niewielkie sklepy, które przegrywają konkurencję z hipermarketami. Zdaniem autorów projektu skutki finansowe omawianej propozycji będą neutralne, bo Polacy zaczną robić większe zakupy w soboty i w poniedziałki. Ich zdaniem, sprawi to, że wpływy do budżetu państwa z VAT, PIT, CIT oraz akcyzy się nie zmniejszą.

Obywatelski projekt zmian w Kodeksie pracy złożył w Sejmie  Komitet Inicjatywy Ustawodawczej „Wolna Niedziela” oraz przedstawiciele Naczelnej Rady Zrzeszeń Handlu i Usług. Projekt trafi teraz do pierwszego czytania w Sejmie.

Wykonywanie pracy w niedziele i święta

REKLAMA


Posłowie również chcą zamknąć sklepy w niedzielę


W Sejmie znajduje się już poselski projekt zmian w Kodeksie pracy, autorstwa posłów z kilku partii politycznych, który również przewiduje zakaz pracy w placówkach handlowych w niedzielę. Zakłada on, że praca w niedzielę i święta jest dopuszczalna przy wykonywaniu prac koniecznych ze względu na ich użyteczność społeczną i codzienne potrzeby ludności, np. na stacjach benzynowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany w prawie podatkowym tylko dwa razy w roku

Elastyczny czas pracy korzystny dla pracowników i pracodawców

Rząd zajął negatywne stanowisko względem poselskiego projektu. W ocenie rządu obecne przepisy są kompromisem, który uwzględnia zarówno interesy konsumentów, jak i pracowników oraz pracodawców. Poszerzanie zakazu pracy w placówkach handlowych zmniejszy miejsca pracy nie tylko w sklepach, ale także w hurtowniach, firmach transportowych oraz placówkach, funkcjonujących w galeriach handlowych, takich jak np. pralniach, czy kawiarniach - twierdzi rząd. Szacuje on, że wprowadzenie omawianego pomysłu w życie oznaczałoby zmniejszenie etatów o 11 tys.

Co więcej, w ocenie rządu budzi wątpliwości umieszczenie stacji benzynowych w katalogu podmiotów, których praca w niedzielę i święta jest dozwolona ze względu na użyteczność społeczną i codzienne potrzeby ludności. Żaden z podmiotów zapisanych w tym katalogu w Kodeksie pracy nie jest bowiem placówką handlową.

W obecnie obowiązujących przepisach Kodeksu pracy zakaz pracy w placówkach handlowych dotyczy tylko świąt. Zakaz pracy w święta nie obejmuje m.in. aptek i stacji benzynowych.

Procedura zawieszenia działalności gospodarczej

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA