REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w prawie podatkowym tylko dwa razy w roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Rola-Stężycka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rząd chce chronić przedsiębiorców przed zbyt częstymi zmianami w prawie. Zgodnie z nowymi propozycjami zmiany w prawie regulującym wykonywanie działalności gospodarczej (w tym w prawie podatkowym) będą wchodzić w życie dwa razy do roku: 1 stycznia i 1 czerwca.

 

REKLAMA

Autopromocja


Zbyt częste zmiany w prawie


Obecnie istniejące ograniczenia we wprowadzaniu nowych regulacji prawnych istotnych z punktu widzenia przedsiębiorców (chociaż nie tylko) dotyczą tylko podatków dochodowych: podatnicy muszą znać zmiany najpóźniej do 30 listopada roku poprzedzającego rok, w którym mają wejść w życie. W pozostałych obszarach takiego ograniczenia nie ma, a teoretycznie wymagany okres 30 dni vacatio legis w praktyce jest skracany. Przedsiębiorcy muszą być gotowi na zmiany właściwie z dnia na dzień - w skrajnych przypadkach vacatio legis w ogóle nie ma (np. gdy nowe regulacje wchodzą z dniem ogłoszenia).

Nowy wzór deklaracji VAT-11

 

W ankiecie przeprowadzonej przez Ministerstwo Gospodarki wśród przedsiębiorców 66% ankietowanych przyznało, że liczba dokonywanych zmian w prawie jest „częsta” i „bardzo częsta”. Na pytanie dotyczące dopuszczalnej częstotliwości zmian prawie 86% badanych przedsiębiorców opowiedziało się za zmianami 1 - 2 razy w roku.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Odliczenie VAT od samochodów i paliw 2014 - zmiana ustawy o VAT


Zmiany tylko dwa razy do roku - 1 stycznia i 1 czerwca


Uchwała Rady Ministrów w sprawie zaleceń ujednolicenia terminów wejścia w życie aktów normatywnych inicjowanych przez rząd lub poszczególnych ministrów powinna ograniczyć ten problem. Zmiany będą mogły wchodzić w życie tylko dwa razy do roku - 1 stycznia i 1 czerwca. Dodatkowo, okres pomiędzy ich publikacją a wejściem w życie będzie musiał wynosić minimum 30 dni. Ale jest też druga strona medalu - wprowadzenie takich sztywnych zasad może prowadzić do kumulacji różnych zmian, które trzeba będzie jednocześnie wdrożyć w firmie.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 


Uchwała przewiduje jednocześnie, że w pewnych okolicznościach wskazane ograniczenia nie będą obowiązywały: „jeżeli ważne względy, w szczególności ochrona życia lub zdrowia, ochrona interesu społecznego, ochrona mienia w znacznych rozmiarach, ochrona ważnego interesu publicznego lub ważnych interesów państwa, przemawiają za wyznaczeniem innego terminu wejścia w życie aktu normatywnego.”

 

W uzasadnieniu projektu uchwały wskazane zostało, że powyższe rozwiązanie pozwoli na niestosowanie zasady „dwóch terminów” w przypadku konieczności pilnego przyjęcia przepisów:

- dotyczących bezpieczeństwa i zdrowia publicznego,

- dotyczących bezpieczeństwa i zdrowia zwierząt lub roślin,

- przyjmowanych w razie klęski żywiołowej w rozumieniu przepisów o stanie klęski żywiołowej oraz w innych przypadkach wymagających pilnego udzielenia pomocy poszkodowanym,

- w zakresie ochrony stabilności finansowej krajowego systemu finansowego,

- eliminujących ewidentne „luki prawne”,

- realizujących orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego,

- wdrażających prawo Unii Europejskiej lub służące wykonaniu innych zobowiązań międzynarodowych w razie zagrożenia (lub przekroczenia) terminu implementacji dyrektyw lub realizacji innych zobowiązań wynikających z prawa UE lub prawa międzynarodowego.

 


VAT-26 - informacja o firmowych samochodach


Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia i podlega ogłoszeniu.

 

 

 

Opodatkowanie PCC przy przekształceniu spółki z o.o. w spółkę osobową

Zapraszamy na forum Księgowość

Katarzyna Rola-Stężycka

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA